Team Churchill Avenue 23 augustus 2011 Presentatie Stevenshof.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STAND VAN ZAKEN 16 FEBRUARI 2011 Debat over RijnlandRoute Otto Swertz, Initiatief Burgernotitie RijnlandRoute.
Advertisements

“Waar een wil is, is een tunnel”
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
stand van zaken februari 2008
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Project Zuidelijke Ringweg Groningen (fase 2)
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
6 april 2010, v.d. Pol & Klimbie Presentatie voor de EVO.
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Firma Kager.
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
Pijler 6: Metropolitane Landschappen Bestuurlijk overleg 21 februari 2012.
Presentatie Vroonermeerbos
RUIMTELIJKE KENNISMAKING ‘modellen verkenning’ BEWONERS HOGE HOFSTRAAT - OOSTERHOUTSESTRAAT 7 december 2010.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Stationsomgeving - 29 juni
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
secretaris Plaatselijke Groep
Ruimte rond de A2 Discussiestuk gemeentelijke nota
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Investeringsstrategie Commissie Wonen 30 november 2009.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Stand van zaken verbreding A27
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Aanpak en planning planstudie
CENTRUMPLANNEN EELDE EN VRIES informatieavond 18 januari 2011.
Varianten-studie dubbele overweg
Projectleider Matthijs Numan Toelichting op het Collegebesluit over het Europaplein Hoe is het besluit tot stand gekomen? Verdere besluitvorming.
Programma van vanavond:
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Eindbijeenkomst Inrichtingsplan Dijklint 21 maart 2013.
een nieuwe LEADER periode
Bijeenkomst Ontsluiting Greenports
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Informatiebijeenkomst inzake subsidieregeling Cultuur Eindhoven februari 2016.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Update St. Sebastiaansbrug presentatie Raadscommissie 2 december 2010.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Herontwikkeling vliegveld Twente Presentatie voor de stedelijke raadscommissie Enschede, 10 maart 2008 Peter Kuenzli, VTM.
Tussenstand Westelijke Dordtse Oever mei Inhoud presentatie Historie Westelijke Dordtse Oever (WDO): doelen, maatregelen, financiële afspraken anno.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Informatieavond Planontwikkeling “Hoogh Gullepe” Terrein voormalig Dr. Ackenshuis Woensdag 23 januari.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Fietspad Kattendijksedijk. Inleiding door Loes Meeuwisse en Sophie van ‘t Westeinde Inhoudelijke toelichting op project Gelegenheid stellen.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Informatiebijeenkomst GOL
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Saneringsregeling Hoogspanningslijnen (2013)
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Groot Onderhoud Noordkade
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Informatiebijeenkomst PrimA4a
Transcript van de presentatie:

Team Churchill Avenue 23 augustus 2011 Presentatie Stevenshof

• start burgerinitiatief mei 2008 • ideevorming en input bij provincie in 2009 • besluit 24 februari 2010 keuze provincie voor opname Churchill Avenue in 2 e fase MER studie. Unaniem amendement Provinciale Staten • september 2010 Uitwerking CA door provincie in 2 e fase MER • december 2010: uitwerking provincie in 2 e fase MER provincie wijkt af van afspraken m.b.t. ontwerp & maakbaarheid. “bevroren ontwerp” • januari 2011: zelfstandige uitwerking CA tracé, betrekken externe kennis tunnelveiligheid. 1 - Introductie

• extra overleggen februari en maart met provincie over belangrijkste issues tunnelveiligheid, kosten en maakbaarheid. • april 2011: Financiering van Minister I&M + coalitieakkoord in april 2011: 197 miljoen extra. • 8 juni 2011 presentatie team en PZH Tweede Kamer, volgend door motie Tweede Kamer voor eerlijke vergelijking. • zomer 2011: provincie werkt aantal afspraken uit ter aanvulling en aanpassing van het MER, met name gericht op ontwerp en kosten. Team levert input.

Waarom Churchill Avenue? Met dezelfde investering meer waar voor je geld: • Geen verplaatsing verkeersoverlast • Geen aantasting groene stadsrand / Rijksbufferzone • Gelijktijdig bovenregionale en lokale problemen in één tracé oplossen • Leefbaarheid in de stad verbeteren • Kosten N11-west / ZnB tracé zijn hoog: • A4 en A44 aanpassen • nieuwe knooppunten • lengte tracé 2,5 km langer • sloopkosten woningen • ontsluitingen Leiden

Zelfstandige uitwerking voorstel

Tunnelaspecten • Inspiratie van buitenlandse tunnels (Zweden, Duitsland) • Weefzone in tunnel voor aansluiting stadsring Leiden • Onafhankelijk tunnelexpert: CA kan! (tunnelwetgeving staat het toe) • Aandachtspunten verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid toe- en afritten • Robuustheid bij calamiteit: bovengrondse wegenstructuur beschikbaar

Maakbaarheid Tunnel in stedelijke omgeving is complexer, echter: • Conventioneel gebouwde tunnel; technisch maakbaar. • Behoud van verkeerdoorstroming tijdens bouw op tracé; verkeersplan gedurende gehele bouwperiode • Bouwduur tunnel ongeveer 3,5 jaar • Overlast beperken door keuze bouwmethodiek • Goed vergelijkbaar met aanbouw tunnel Willem de Zwijgerlaan

Willem de Zwijgerlaan Voorjaar 2010 Voorjaar 2011

• Opheffen van barrièrewerking N206 in Leiden. • Aansluiten op huidige stedenbouwkundige plannen en ontwikkelingen in regio. • Dubbel grondgebruik. • Ongelijkvloerse fietspassages met belangrijkste hoofdwegenstructuur. • Benutting transferia bij A4 en A44 voor overstap op HOV bus direct vanaf de N206. Stedenbouwkundig

Voorbeeld stadstunnel München

Resultaten 2 e fase MER Meest milieuvriendelijke alternatief: • Geen aantasting landschap, groen en recreatie • Grootste afname geluidgehinderden • Beste resultaat op gezondheidsaspecten Verkeerseffecten: • Gelijkwaardig op netwerkniveau • Sneller op bestemming • Minder autokilometers • Verluwing bovengronds verkeer • Beste oversteekbaarheid • Verkeersveiligheid aandachtspunt -> MER stelt optimalisatie ontwerp voor

• Geen extra doorsnijding Oostvlietpolder en aantasting recreatiegebied Vlietlanden. • Behoud landschap en waarden Papenwegse polder Stevenshof en Berbice Voorschoten. • In 2 e fase MER beoordeling natuur negatief: oorzaak is verkeerde inpassing ontwerp in Oostvlietpolder; wordt aangepast door provincie. • Opname ecoverbinding Oostvlietpolder – Cronesteyn als mitigerende maatregel. Natuur en landschap

Draagvlak en economie • Politiek draagvlak voor eerlijke vergelijking. • Draagvlak in alle gemeenteraden van de grondgebiedgemeentes voor CA. • Analyse Space Syntax TU Delft: grotere economische meerwaarde Churchill Avenue voor Leidse regio door synergie met bestaand wegennet.

Beschikbare middelen RLR CA: Rijksbijdrage445 mln provincie MPI 98 mln gemeenten RIF (+Vst) 76 mln ontsluiting Biosciencepark 30 mln provincie coalitieakkoord 100 mln RGL gebiedsbudget 153 mln Totaal 902 mln incl. BTW: 1073,4 mln (bron: brief & toelichting provincie Zuid-Holland aan cie I&M Tweede Kamer) Financiering

Kostenraming CA tracé 2e fase MER provincie 871 mln -> 1130 mln (incl. btw) Raming BAM 685 mln -> 917 mln (incl. btw) Verschil van 186 mln komt door: - vastgoed Valkenburg en Churchilllaan (48 miljoen) - inpassing Oostvlietpolder (27 miljoen) - bouwmethodiek + raming tunnel (ca. 60 miljoen) - toeslagen werken procentueel door (43 miljoen) - percentage apparaatkosten & BTW Verwachting extra kosten Knoop Leiden west & tunnelrisico’s in raming.

Acties burgerinitiatief Komende weken laatste slagen burgerinitiatief: • Overleg met provincie over uitwerkingen voor aanpassing MER • Advisering tunnelveiligheid + notitie • Uitwerking bouwmethodiek en verkeersfasering • Laatste revisie tracéontwerp & 3D visualisatie • Actualisatie kostenraming & risico-analyse • Vernieuwing website (grote achterstand) • Communicatie naar diverse partijen CA team zoekt financiële steun om laatste acties initiatief af te kunnen maken! Voor eind 2011 tracébesluit, mits er een eerlijke vergelijking op tafel ligt!

Besluitvorming Besluit tracékeuze RijnlandRoute wordt een politieke keuze: • CA en N11-west (ZNB) hebben elk eigen voor- en nadelen. • Beschikbaar budget kaderstellend maken. Gebiedsbudget vanuit het Rijk gebruiken voor laatste gat in begroting. • Hoe om te gaan met risico’s bij grootschalige infraprojecten. -> RLR te groot voor provincie. Alleen Rijk kan garant staan via MIRT voor risico’s. -> Echte keuzes maken in prioritering infrastructuurprojecten Leidse regio. (RLR, RGL, RWO)