Lijden door eigen schuld in het Oude Testament

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alle rechten © 2007, sheet: 1 De Bijbel: Eén boek, Eén Boodschap De Bijbel De Bijbel is een éénheid. Deze eenheid is de ‘som.
Advertisements

Beloften uit het verleden gericht op de toekomst !
Het Koninkrijk van God.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Het plaatsvervangend lijden en sterven en de opstanding
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Het evangelie van Matteüs Een evangelie van kracht.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Macht, recht en protest Over macht en misbruik. • Na de dood van David volgt zijn zoon Salomo hem op. • Hebreeuws: שלמה - Sjelomo/Shlomo • Regeringsperiode.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Gods verborgen glans.
Wat is de bedoeling van Johannes?
Jozua Hoofdstuk 8 Zonde ontdekt en ontkend
gestorven voor onze zonden 3 Want voor alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de.
Les 17 deel 2a Wat betekent het woord “verbond” ?
Thema: VERTROUWEN Psalm 125: 1-2 Een bedevaartslied:
1. 12 DAAROM, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen... 2.
De christelijke boodschap
Welkom.
Beste verkochte boek aller tijden?
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Christus’ overwinning op het kwaad
Dit sprak Jezus Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. (Joh.17:3) Meent niet,
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Deel 2 De Bijbel.
Huiswerk gemaakt!?.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 1. Verhalen over God, mens en de wereld De bijbel bestaat uit twee delen Oude testament en Nieuwe Testament.
Psalm 25.
Paulus en Israël Romeinen Uitverkiezing, een beladen onderwerp.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
De bloedbruidegom Exodus 4.
de krijgsgevangen vrouw
1.Rom.3:22vanin 2.Rom.3:26vanin 3.Gal.2:16 (2x)vanin 4.Gal.2:20vanin 5.Gal.3:22vanin 6.Ef.3:12 aanin 7.Filp.3:9vanin St.Vert.NBG “geloof VAN” Christus.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Tien treden terug Jesaja 38. tien treden terug Jesaja 38.
Wij zijn God zomaar ontrouw, …
Godsdienst.
Godsdienst.
Johannes 1:17 (NBV) De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid (grondtekst: genade) en waarheid zijn met (in de persoon van) Jezus Christus gekomen. 14.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Liefde en trouw Gods liefde en trouw in de wereld
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
Onverdiend lijden in het Oude Testament. Onverdiend lijden Soms is verband tussen zonde en lijden aanwijsbaar. Soms is dit niet aanwijsbaar. Het is de.
Godsdienst.
Verander je wereld 1 Koningen 3:5-7
Hoe luister je naar de wet van God?
Preek Psalm 80.
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Strijd tegen de zonde?.
Preek Jakobus 2:
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Zondag 5-6 HC Franeker 13 december 2009
Parasja B’Shalach Toen hij weg zond. Exodus 13, ,16 Haftara: Richteren 4,4 – 5,31 Barak & Debora B’rit Chadashah(N.T.): Openb.15,2-4.
Evangeliënkring Sliedrecht
Bid mee, help mee en geef!.
Wanneer was jij voor het laatst WOEDEND – en terecht?
Op heterdaad... Johannes
Bid mee, help mee en geef!. Zuid-Afrika lijdt… Armoede, gebroken gezinnen en taboes rond aids ontwrichten de samenleving. Zuid-Afrika: veel gebroken gezinnen.
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
“Soms zou ik willen dat Jezus hier was …”
GODS WOORD WORDT WAAR BIJ JEZUS Deel 1: Het Oude Testament laat zien dat Jezus komt.
De verbonden in de Bijbel Je visie op de verhouding Oude en Nieuwe Verbond bepaalt wat je schrijft/zegt over alle verbonden in de Bijbel, bepaalt je visie.
Gods Plan BELOFTE VERVULLING OT NT.
Transcript van de presentatie:

Lijden door eigen schuld in het Oude Testament

Overzicht van wat komt 1. Het lijden door eigen schuld in het Oude Testament. 2. Het lijden in het Oude Testament, waarvoor geen directe oorzaak bij de lijder aanwijsbaar is. 3. Het lijden in het Nieuwe Testament.

Lijden in de schepping (1) Het bestaat in de schepping en is vreselijk. De hoofdlijn in de Bijbel is dat er een verband bestaat tussen lijden en zonde Vaak is dit aanwijsbaar en heel vaak is het vooralsnog niet aanwijsbaar. De vraag is welke presentatie de Bijbel geeft: 1. Er was een goede schepping. Er was volmaakte harmonie. Er was evenmin zonde en lijden. In dit licht frictie met de evolutietheorie

Lijden in de schepping (2) 2. Door de zondeval komt lijden in de wereld 3. Vooropmerking: zonde en hoogmoed zijn erger dan het lijden, hoe erg het lijden ook is. 3. In Genesis 3 zien we hoe God de schepping lijden geeft vanwege de zonde. Het lijden en zelfs de dood dienen om zonde in te dammen. 4. Lijden is er dus in algemene zin door zonde. Dit gebeurt ook in de aanloop naar de zondvloed (Gen.6:1-7) en in de spraakverwarring (Gen.11:1-9).

Lijden in de schepping (3) God blijft volken rechtvaardig oordelen en brengt dan pas het oordeel (Gen.15:16). Op deze manier kunnen we ook aankijken tegen de onheilsprofetieën tegen de volken in de boeken van de profeten.

Lijden voor Israël (1) Door Israël laat God heel specifiek zien hoe Hij met mensen omgaat. Het lijden heeft hierin een plaats. Bij de Sinai verbindt God zich met het volk. God belooft trouw. Er is echter ook tweezijdigheid in wat God belooft. God kiest het volk uit; wanneer ze trouw zijn volgt zegen en wanneer ze ontrouw zijn lijden, ballingschap en verstrooiing (Lev.26; Deut.28).

Lijden voor Israël (2) De belofte zal echter altijd van kracht blijven (Lev.26:44-45; Deut.30:1-10). Het lijden is dus tijdelijk en brengt het volk weer terug. Belofte en lijden na zonde zijn ook aanwezig bij het verbond met koning David (2Sam.7:13-16). In Hosea 2 zien we de louterende functie van het lijden.

Lijden voor Israël (2) Dit lijden ten gevolge van zonde is zichtbaar geworden in de geschiedenis van Israël. Het noordelijke rijk schond door koning Jerobeam het tweede gebod: alternatieve heiligdommen en beelden. Dit leidt uiteindelijk (i.c.m. andere zonden) tot wegvoering in 733 / 722 v.Chr. Hierop volgt ballingschap.

Lijden voor Israël (3) Juda treft hetzelfde lot: ze gaan door met zondigen. In de beschrijving van de in de 7-de eeuw v.Chr. levende koning Manasse (2Kon.21:1-17) zien we dat zijn zonde eigenlijk erger is dan die van Achab, de ergste koning uit het noordelijke rijk. De zonden leiden tot de wegvoering naar Babel in 587/586 v.Chr.

Lijden voor Israël (4) Na 70 is er weer een tempelverwoesting geweest en een wegvoering. Het is niet aan de volken om deze gebeurtenis te duiden (christenen hebben bloed aan hun handen), maar onder orthodoxe Joden wordt dit (gedeeltelijk) geduid als straf op zonde. Soms ook anders. Er blijft in het Oude Testament besef van de blijvende belofte aan God en het aan de koning uit het huis van David.

Lijden voor de enkeling In het Oude Testament bestaat het besef dat God ook bij de enkeling zonden bestraft en dat hij de rechtvaardige beloont. Een voorbeeld is Psalm 1, het lied dat de toon zet voor het hele psalmboek. Soms is het zo dat er een directe bestraffing of beloning is. Bijv. bij onderdrukking (Ex.22:26) meineed (22:8-12). Met name in Spreuken wordt onderstreept dat God vaak recht doet aan de rechtvaardige en soms de onrechtvaardige straft.

Conclusie Alle lijden valt uiteindelijk te herleiden tot de zonde. We kunnen niet meer alle lijnen herleiden. Lijden heeft wel een opvoedende en louterende functie. Voor wie uitverkoren is, blijft altijd de belofte van Gods trouw. Niet alle lijden valt te herleiden tot individuele zonden van degene die lijdt. Hierover de volgende keer.