Integriteitstoezicht BES door De Nederlandsche Bank (DNB) BES Seminar, Curaçao 30 maart 2010 Mr M.Y. Ridderikhof (Marijn) DNB - Toezicht - Expertisecentrum Integriteit
Inhoud Integriteits- en AML/CFT-toezicht Missie, randvoorwaarden / uitgangspunten en Toezichtsstrategie Integere en beheerste bedrijfsvoering ‘Risk based approach’ Onderzoeken AML/CFT vereisten Handhavingsbeleid
Integriteitstoezicht DNB Integriteitstoezicht in brede zin op grond van: - Wet toezicht bank en kredietwezen BES (‘Wtbk BES’) - Wet toezicht Trustwezen BES (‘Wtt BES’) en - Wet toezicht Verzekeringsbedrijf BES (‘Wtv BES’) Instellingen onder integriteitstoezicht DNB: - banken - levensverzekeraars - trustkantoren - geldtransactiekantoren Integriteitsrisico’s: witwassen, terrorismefinanciering / proliferatie financiering, fraude, benadeling derden, voorwetenschap en overige integriteitsrisico’s
AML/CFT-toezicht DNB AML/CFT-toezicht door DNB op grond van: - Wet Identificatie bij Dienstverlening BES (‘Wid BES’) - Wet Melding Ongebruikelijke Transacties BES (‘Wet MOT BES’) Instellingen onder AML/CFT-toezicht van DNB: - banken - levensverzekeraars - trustkantoren - geldtransactiekantoren - casino’s - creditcardmaatschappijen
Missie DNB (overgangsperiode) Instellingen zijn bekend met de integriteits- en AML/CFT-regelgeving Instellingen hebben zicht op inherente integriteitsrisico’s (met name betreffende witwassen/TF) Organisatie en beheersingskader (beleid, procedures en maatregelen) zijn door de instellingen opgezet en geïmplementeerd Effectief integriteitstoezicht is door DNB opgezet, gericht op voorlichting en correctie.
Randvoorwaarden / uitgangspunten Inpassing in breder integriteitstoezicht (banken, levensverzekeraars, trust- en geldtransactiekantoren) Inzicht in toetredingsissues (vrijstellingen en daaraan gekoppelde toezichtsrelaties) Inzet evenredig aan schaalgrootte van de instellingen en de risico’s Effectieve meldverhouding van de instelling met FIU NL en samenwerking DNB – FIU NL Relatie met BNA Relatie met de instellingen (al voorafgaande aan 10/10/10)
Toezichtsstrategie DNB presenteert zich als de nieuwe toezichthouder en geeft voorlichting aan de instellingen betreffende het hernieuwde kader voor de BES DNB vormt zich een volledig beeld van: - de sectoren - de organisatie, opzet, bestaan en werking van AML/CFT-beheersingskader van de instellingen DNB bouwt de relatie met BNA verder uit DNB bouwt nadere kennis op van lokale omstandigheden
Organisatie Toezicht vanuit bestaande fysieke organisatie DNB (geen vaste aanwezigheid op BES) Toezichtsbezoeken aantal malen per jaar
Wettelijke eisen integriteit Wtbk, Wtt en Wtv: integere en beheerste bedrijfsvoering [regelgeving nog in ontwikkeling]: - procedures en maatregelen - voorkomen belangenverstrengeling - omgang met incidenten - screening werknemers - cliëntacceptatie
‘Risk based approach’ (RBA) Geen universeel geaccepteerde RBA-methodologie. Echter, een RBA bevat ten minste: - integrale risk assessment (elke activiteit/business line) - specifieke risicoanalyse van iedere cliënt/product combinatie - categorisering ML/TF risico’s - adequate maatregelen ter voorkoming ML/TF - maatregelen moeten equivalent zijn aan risico profiel (hogere risico’s vereisen meer maatregelen) - organiseren van kwalitatief goede oordeelsvorming - regelmatige update
Onderzoeken integriteitstoezicht Globaal richt een onderzoek zich op vaststellen van opzet, bestaan en werking van beheersingskader integriteit (AML/CFT). Aandacht voor: - doelstellingen en strategie van de instelling - formuleren en implementeren beleidsuitgangspunten en -normen - risicoanalyse en indeling van cliënten in risicogroepen - opgestelde procedures en genomen maatregelen - toetsing, beoordeling en bijstelling beleid, maatregelen en procedures
Wettelijke eisen AML/CFT: Wid (1) Art. 2: identificatie vereisten - identificatie van alle cliënten - identificatie van uiteindelijk belanghebbende(n) - doel en aard van de zakelijke relatie vaststellen - inzicht in eigendoms- en zeggenschapsstructuur cliënt (bij rechtspersoon) - verscherpt cliëntenonderzoek o.g.v. nadere Regeling (bijvoorbeeld PEP’s) Art. 3: identificatie d.m.v. bepaalde documenten
Wettelijke eisen AML/CFT: Wid (2) Art. 5: tijdstip identificatie - vaststellen identiteit cliënt voor dienstverlening Art. 5a: ‘ongoing due diligence’ - voortdurende controle op relatie en uit te voeren transacties - om te verzekeren dat deze overeenkomen met kennis die instelling heeft van de cliënt en zijn risicoprofiel Art. 6 en 7: bewaren cliëntgegevens - voor in ieder geval 5 jaar Art. 8: geen dienstverlening zonder identificatie
Wettelijke eisen AML/CFT: Wet MOT Art. 10: meldplicht - (voorgenomen) ongebruikelijke transacties moeten worden gemeld aan FIU NL Art. 11 en de Besluiten Indicatoren ongebruikelijke transacties BES: - objectieve indicatoren ter beoordeling ongebruikelijke karakter - bewaarplicht relevante gegevens (5 jaar) Art. 15a : training/opleiding medewerkers - werknemers moeten bekend zijn met Wet MOT en moeten ongebruikelijke transacties kunnen herkennen
Handhavingsbeleid Art. 8b Wid BES en art. 24 Wet MOT BES: mogelijkheid opleggen van een geldboete Art. 23 Wet MOT BES: mogelijkheid geven van een aanwijzing Bij constatering niet-naleving: in principe correctie door voorlichting en normoverdragend gesprek (naar mate de schending grover is wordt toepassing sancties duidelijk wel overwogen)
Contactgegevens en informatiebronnen website: www.dnb.nl email: bes@dnb.nl