Zorginkoop door gemeenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Decentralisatie AWBZ/Wmo gemeente Ede
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Ondernemen in de praktijk
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Aanbesteding of Subsidie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Transitie van het Sociaal domein
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Thema: verzorgingsstaat
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Nieuwe Wmo – Platform VO
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Herstructurering Sociaal Domein
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Samen verder!.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Het Westerwoldse zorgmodel
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Hervorming langdurige zorg
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Transitie langdurige zorg
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Op weg naar een solide Pgb in de Wmo en de Jeugdwet
Gemeente Ede.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Project oriëntatie op het beroep
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
Wmo beleid in de Drechtsteden
Transcript van de presentatie:

Zorginkoop door gemeenten Prof.dr. Jan Telgen Food Valley, september 2013

Agenda Vooraf: De verplichting om aan te besteden? Subsidiëren? De veranderende situatie voor gemeenten Aspecten van zorginkoop door gemeenten Inkopen van zorg Enkele modellen Met voor- en nadelen Zorginkoop door gemeenten sept 2013

De verplichting om aan te besteden? Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Moeten Wmo opdrachten worden aanbesteed? “The inconvenient truth” Gemeente koopt Wmo diensten in Gemeente is aanbestedende dienst Aanbestedende diensten moeten voor opdrachten boven drempelwaarde de aanbestedingsregels volgen (Aanbestedingswet 2012) Wmo diensten zitten boven drempelwaarde Dus: Wmo diensten moeten aanbesteed worden ! Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Moeten Wmo opdrachten aanbesteed worden? “The truth and nothing but the truth” Voor de aanbesteding van diensten zijn er twee regimes: 2A diensten zoals schoonmaak: volledig regime 2B diensten zoals maatschappelijk werk: beperkt regime Ook voor 2B diensten dus een aanbesteding doen ! Zo heet het formeel Maar zo voelt het niet …. Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Ook voor 2B diensten dus een aanbesteding doen ! Zo heet het formeel Maar zo voelt het niet …. Aankondiging vooraf (opdat iedereen mee kan doen) Publicatie achteraf (van uitslag) Daartussen mag je alles zelf verzinnen, dus ook onderhandelen En dus kun je nauwelijks op procedure fouten betrapt worden Sommigen (Tim Robbe) noemen dit “bestuurlijk aanbesteden” Dat kan dus op allerlei manieren Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Ook dat vereist professioneel opdrachtgeverschap Maar gelukkig (?) mogen we onderhandelen Bezint eer ge begint Hoe doe je dat met 75 partijen ? En als je tegenover een monopolist zit? Als je geleidelijk meer partijen wilt introduceren? Ook dat vereist professioneel opdrachtgeverschap Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Subsidiëren? Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Instelling / Onderneming Subsidie Subsidievoorwaarden College van B&W (BO van de gemeente) Het begrip subsidie is gedefinieerd in de Algemene wet bestuursrecht in artikel 4:21 lid 1. Van een subsidie is sprake als: een aanspraak op financiële middelen bestaat, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde. Instelling / Onderneming Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Overheidsopdracht Gemeente (= aanbestedende dienst) Het begrip overheidsopdracht is gedefinieerd in het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (Bao). Een overheidsopdracht is volgens artikel 1 sub h, i en j: een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel tussen één of meer aanbestedende diensten en één of meer ondernemingen. Instelling (=Onderneming?) Zorginkoop door gemeenten sept 2013

SUBSIDIEOVEREENKOMST Subsidievoorwaarden Algemene wet bestuursrecht artikel 4:36 : ‘ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening (…) een overeenkomst (kan) worden gesloten’. En ‘tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de subsidie zich daartegen verzet, (…) in de overeenkomst kan worden bepaald dat de subsidieontvanger verplicht is de activiteiten te verrichten waarvoor de subsidie is verleend’. College van B&W (BO van de gemeente) Gemeente (= private rechtspersoon) Instelling / Onderneming Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Is er een vrije keuze? Vrije keuze wordt sterk beperkt: Subsidie mag zeker niet: Als initiatief van gemeente komt Als ontvangende organisatie commerciële activiteiten uitvoert Als er meer gegadigden zijn die de activiteiten willen uitvoeren Subsidie kan niet: Als het uitvoeren van de activiteiten afdwingbaar moet zijn (zoals in het sociaal domein) Zorginkoop door gemeenten sept 2013

De Veranderende Situatie voor gemeenten Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Waaraan geven gemeentes geld uit? Salarissen ambtenaren Overdrachtsuitgaven (o.a. bijstand) Inkoop: tot 2007 ca. € 1000 per inwoner per jaar Levering producten Werken: wegen, riolering, etc. Diensten: inhuur, advieswerk, etc. maar ook al veel in het sociaal domein (al dan niet via subsidies) Zorginkoop door gemeenten sept 2013

De inhoud – zorg en welzijn / WMO Gemeenten waren al verantwoordelijk voor WVG Plus (bij introductie WMO in 2008): Hulp bij het Huishouden Plus (aangekondigd 2013 – veelal ingevoerd per 2015): Individuele begeleiding Persoonlijke verzorging Jeugdzorg ZZP 3 en 4 Participatiewet Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Gaat om forse bedragen Orde van grootte per 100.000 inwoners: WVG: € 5 miljoen Hulp bij het Huishouden: € 10 miljoen Begeleiding: € 25 miljoen participatiewet € 20 miljoen Jeugdzorg: € 5 miljoen Persoonlijke verzorging € 10 miljoen Gevolgen ZZP 3 en 4 € ? Totaal: ca. € 100 miljoen Zorginkoop door gemeenten sept 2013

55% Wordt grootste deel van gemeentelijke Inkoop sector Ca. 1990 Nu Na 2015 Facilitair 25% 20% 15% Harde sector 50% 40% 30% Sociaal domein 55% Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Gemeentelijke organisatie ? Binnenhalen kennis en kwaliteiten voor dit veld Intern veranderende verhoudingen Indeling afdelingen / diensten Portefeuille verdeling wethouders Machtsverhoudingen Verdeling met coördinatie of centralisatie Externe samenwerking in diverse verbanden Jeugdzorg, HH, Inkoop, etc. Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Het gaat om een nieuwe groep WVG en HH betreft relatief zelfstandige en mondige burgers Begeleiding en Jeugdzorg zijn veel meer de “zware gevallen” Gemeenten hebben daar relatief weinig kennis van En nauwelijks ervaring mee Inhoud van de taak is ook nieuw: Somatisch, Psychosomatisch, Psychisch Jeugd - denk ook aan gedwongen kader Zorg en verzorging Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Het gaat om nieuwe “producten” Bedoeling van decentralisatie is niet alleen verschuiving Maar ook inhoudelijk anders werken “Nieuwe stijl” “Kanteling” Betekent dat nieuwe “producten” ontwikkeld moeten worden Op maat van individuele cliënt Geen individuele rechten, maar gemeente moet compenseren Vanuit heel andere filosofie: wat kan cliënt (en zijn omgeving) nog wel? In plaats van: wat kan cliënt niet? Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Ook nieuwe rol voor Aanbieders Ook aanbieders niet gewend aan commerciële rol Geen idee wat het betekent om te moeten verkopen Of hoe inkoop eigenlijk werkt Opdrachtnemer kent eigen kostprijs niet Hoe om te gaan met regionale monopolie-positie Welke houding aan te nemen op de markt: In voorbereiding Bij contractering Tijdens contract Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Enorme opgave Nieuwe ‘producten’ ontwikkelen in een nieuwe verhouding Terwijl kennis / ervaring ontbreekt bij vragers (gemeenten) bij aanbieders En dat: terwijl er giga-contracten boven de tafel zweven …… En de totaal omzet stevig (ca. 25%) afneemt, en aanbieders dus moeten vechten om te overleven En in een tijd van gemeentelijke verkiezingen Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Aspecten van zorginkoop voor gemeenten Zorginkoop door gemeenten sept 2013

De Basisvraag Basisvraag: welke sturingsrol wil de gemeente vervullen? Hoeveel regie neemt de gemeente? Twee benaderingen te zien: “ik ben niet de professional”  professional is bepalend “ik neem de verantwoordelijkheid”  gemeente is bepalend Ad 1: gemeente contracteert aanbieder(s) voor organisatie toeleiding en uitvoering Ad 2: gemeente organiseert toeleiding en contracteert aanbieders voor uitvoering NB: keuze aanbieder op andere plek! Zorginkoop door gemeenten sept 2013

“vrede op aarde en in alle mensen een welbehagen”. Welke Visie op decentralisaties ….? Visie zou moeten gaan over: Basiskeuze tussen 1 en 2 (en allerlei tussen posities) Wordt veelal niet vermeld in visienota Of tenminste : Keuze tussen budget en kwaliteit Vast (maximaal) budget: dan hopen dat kwaliteit voldoende is Vaste (minimale) kwaliteit: dan hopen dat budget voldoende is Deze punten staan er meestal NIET in De meeste beleidsvisies die ik ken beloven: “vrede op aarde en in alle mensen een welbehagen”. Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Let op: Substitutie is een essentieel aspect Aanbieders hebben (gerechtvaardigd) eigen belang in het licht van de forse reductie van het budget (-25%) Natuurlijk via rechtstreekse concurrentie Maar belangrijker is de mogelijkheid van substitutie (in en uit): Met andere terreinen – financiers : AWBZ, ZVW, WMO Binnen de gemeente: WMO, Bijstand, onderwijs, welzijn Bij multi-problematiek: hoofdaannemer - onderaannemer er zijn veel (>100) aanbieders actief: groot en klein Onderlinge substitutie Dat kan ook gevolgen hebben voor inhoudelijke kwaliteit Zorginkoop door gemeenten sept 2013

LET OP: Gemeente is monopsonist En dat brengt een belangrijke verantwoordelijkheid met zich mee De gemeente is weldra vrijwel de enige vrager op de markt van “Zorg en Welzijn”: monopsonie Door haar optreden bepaalt de gemeente welke en hoeveel aanbieders op termijn overleven en welke niet De gemeente bepaalt de marktordening! Die verantwoordelijkheid moet zeer serieus genomen worden: Bepaalt de mogelijkheden voor de gemeente (op termijn) Bepaalt vele andere zaken (innovatie, kostprijsontwikkeling, toetreding, etc.) Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Enkele modellen Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Inkoop van zorg – De mogelijkheden Vele varianten: Doorgaan cf. AWBZ Veilen van probleem situatie (Stipter) Integreren met indicatie Wijkgericht contracteren Regisseursmodel Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Doorgaan CF AWBZ (Beleidsarm invoeren) Gemeenten doen wat het zorgkantoor deed: “AWBZ’tje spelen” Lekker makkelijk, nog even aanzien Past niet in filosofie Wmo Mist kansen inhoudelijk (kanteling, vernieuwing) En is financieel niet haalbaar (25% korting?) 25% van € 80 miljoen is € 20 miljoen per jaar Ieder jaar weer elders besparen? Kan hoogstens tijdelijk als terugval als gemeente nog niet klaar is Bijv. gebruiken contracten zorgkantoor Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Veilen van probleemsituatie Het Stipter model Gemeente voert keukentafelgesprek Beschrijft probleemsituatie (anoniem) Zet dat op besloten website Aanbieders mogen bieden: plan en prijs Al dan niet in combinatie van aanbieders Aanbieder heeft dus regie over uitvoeren plan Gemeente kiest samen met cliënt Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Veiling model Voordelen: Aanbieder bepaalt plan / aanpak Voor- en nadelen Voordelen: Aanbieder bepaalt plan / aanpak Veiling zorgt voor goede prijs / prestatie verhouding Client mag kiezen Administratief makkelijk Nadelen: Loskoppelen van probleem en plan? Kun je een goed plan maken als je niet zelf de intake hebt gedaan? Per gezin een veiling? Combinatie van aanbieders? Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Integratie met indicatie Wijs per cliënt een aanbieder aan: Laat aanbieder bepalen wat er moet gebeuren (á la Buurtzorg) Aanbieders/zorgverleners weten het beste wat de cliënt nodig heeft Beter dan indicatie Zitten er het diepst in Zijn er bij als situatie verandert Zien effecten Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Integreren met indicatie Voor- en nadelen Voordelen: Bespaart indicatie Mogelijkheid tot optimale professionele invulling Nadelen: Hoe voorkom je overconsumptie? En budget beheersing Alleen op basis van vertrouwen? Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Wijkgericht contracteren Per wijk / stadsdeel / buurt: Budget overhevelen naar aanbieder Moet een redelijk grote aanbieder zijn om brede scope aan zorg te kunnen leveren en regelen Heeft dan de vrijheid om binnen dat budget alles te regelen Populatie gebonden bekostiging Uitzondering voor bijzondere gevallen Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Wijkgericht contracteren Voor- en nadelen Maximale ruimte voor professionele uitvoering Maar: Hoe te bewaken? Substitutie in en substitutie uit Zorgweigering Omgang met onderaannemers (volume en inhoud) Hoe kwaliteit bewaken Hardheid budget? Resulterende marktordening ? (monopsonie) Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Wijkgericht werken Wijkgericht werken is in veel gevallen zinvol: Iets anders dan wijkgericht contracteren Wijkgericht werken is in veel gevallen zinvol: Efficiency Herkenbaarheid Creatieve oplossingen (bijv. cliënten onderling) Vooral in: Algemene voorzieningen zijn meestal al wijkgericht Grootschalige mono-problematiek Daar is risico van onderaannemers niet aanwezig Maar waak voor eigen “indicaties” Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Regisseursmodel Uitgangspunten: Keuze van de Regio Twente Uitgangspunten: Eén plan, maar ook één regisseur per cliënt (/gezin) Voorkomt langs elkaar heen werken (multi-problematiek) Integraal benaderen sociaal domein vereist één stelsel Ondersteuningsplan is centraal in beheersing kosten Via inhoud Via opgenomen interventies Keuzevrijheid voor de cliënt Zorginkoop door gemeenten sept 2013

regisseursmodel Keuze van regio twente Gemeente Cliënt Regisseur 2. Individuele ondersteuning 1. Algemene voorzieningen / welzijn Controle Raamcontracten Interventies Eigen kracht Cliënt Aanbieder A Sociale context 1 Aanbieder B Vrijwilligers Regisseur Aanbieder B 2 Verenigingsleven Aanbieder C Voorzieningen 3 MO-plan Aanbieder A Etc. Regisseursmodel Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Keuzes in het regisseursmodel Wie levert regisseurs? Gemeente Aanbieders Combinatie? Macht van de regisseur? Synergie op wijkniveau organiseren Samenwerken regisseurs NB: betrekken “rechterkant” Voor mono-problematiek mogelijk wijkgericht contracteren – NB na intake door regisseur Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Aanbieders in het regissursmodel Gemeente sluit raamcontracten per interventie/arrangement Met een of meer aanbieders Raamcontracten leggen voorwaarden vast Maar garanderen geen omzet Extra/nieuwe interventies en arrangementen kunnen eenvoudig ingepast worden Prikkel voor innovatie door aanbieders Mogelijkheid om zich te onderscheiden Kan geïntegreerd met algemene voorzieningen Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Contractering Resultaat contracteren i.p.v. handelingen contracteren Nog relatief onbekend in Zorg / Welzijn Hier gaat het wel om …..! Functioneel specificeren geeft ruimte voor expertise aanbieders Kan op niveau plan en op niveau interventie Maar: Niet eenvoudig te definiëren: wat is resultaat? Moet op niveau plan vooral in “voorkomen erger” Iets makkelijker op niveau interventie Risico op selectie makkelijke gevallen Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Voorwaarden - algemeen Essentie van transitie: integreren / ontschotten Eén gezin / één cliënt / één plan (algemeen aanvaard) Breed inzetten: jeugd/begeleiding/schuldhulp/HH/wonen/etc Evt. zelfs uitbreiden naar aanpalende terreinen ZVW/AWBZ/etc. Kan alleen als alles in gemeente in hetzelfde model is ingebed Samenwerken tussen gemeenten kan alleen als iedere gemeente zelfde model hanteert Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Over domeinen heen Kan als alles in hetzelfde stelsel / werkwijze is ingebed Dan ook bestaande voorzieningen (welzijn, onderwijs, inkomen, wonen) te integreren En forse stap om ook de aanpalende regelingen (ZVW, AWBZ) te integreren Zorginkoop door gemeenten sept 2013

conclusie Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Enorm veel werk aan de winkel Het gaat om de meest kwetsbare mensen in de gemeenten En die hebben geen rechten ……. De gemeente heeft plichten De Raad moet kaders scheppen: model kiezen …..! De Raad heeft ook controlerende taak Maar hoe controleer je de uitvoering van een plicht om op individueel niveau “iets te regelen” ……? Risico dat de Raad zich met operationele uitvoering gaat bemoeien …….. Zorginkoop door gemeenten sept 2013

Contactgegevens Prof.dr. Jan Telgen Universiteit Twente Postbus 217 7500 AE Enschede J.telgen@utwente.nl 06 53 18 69 58 Zorginkoop door gemeenten sept 2013