EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Educatief pakket Basis Onderwijs
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
3 H/V, kiezen voor een profiel
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Structuur secundair onderwijs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Samenwerken in burgerschap
Onderwijs en democatisch burgerschap
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Personeelsvergadering
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
7.1: duurzame ontwikkeling
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Kinderen en hun sociale talenten
Het opleidingsprofiel:
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
3 H/V, kiezen voor een profiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Visie op Duurzaamheid  .
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Presentatie VMBO Trivium College
ECONOMIE en IT (A stroom)
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming

Geboortejaar 2002

Duurzame ontwikkeling Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling ? ? Duurzaam Onderwijs

Handelingsbekwaamheid (action competence)  Leren nadenken over situaties en verbondenheid van situaties  Situaties leren ‘waarderen’  Leren nadenken over persoonlijke en collectieve verantwoordelijkheid  Leren nadenken over het behoud of verandering van situaties

Duurzame ervaringen op school  De leerling met zijn bagage  De school met haar aanbod  De leraar als persoon •Competenties •Opvattingen  De inhoud •OD en ET •Leerplannen •Leermiddelen  De organisatie •Cultuur •Leiderschap ……

EDO en (nieuwe) eindtermen WAARDENACTIE KENNIS SYSTEEM- DENKEN EMOTIES

EDO IN HET CURRICULUM BASISONDERWIJS  Samenhang  Decr. BaO: lichamelijke opvoeding, muzische vorming, Nederlands, Frans, wiskunde, wereldoriëntatie, leren leren, sociale vaardigheden, ICT waar mogelijk in samenhang  Inhoud  Aangrijpingspunten vanuit wereldoriëntatie (milieu, gezondheid, economie, welzijn en welvaart, conflicthantering, sociale relaties,…)  Organisatie  Autonomie van de school

EDO IN HET CURRICULUM  Troeven  WO: Natuur, techniek, mens, maatschappij, tijd en ruimte  Grenzen  Denken in relaties en systemen  Perspectiefneming KENNIS SYSTEEM- DENKEN

EDO IN HET CURRICULUM  Leren ‘waarderen’  Onderscheid mening-feit  Leren discussiëren  ‘Beleven’ van waarden  Leren omgaan met  Meningsverschillen  Onzekerheden WAARDEN EMOTIES

EDO IN HET CURRICULUM “EDO is per definitie actiegericht” Waarom? ACTIE

Duurzame ervaringen op school Actiegerichte oplossingen bedenken Participerend leren ACTION COMPETENCE

Uit: Voorstel ET WO- techniek Kerncomponenten van techniek …… Techniek als menselijke activiteit De leerlingen kunnen …. 2.11ideeën genereren voor een ontwerp van een technisch systeem; 2.12keuzen maken bij het gebruiken of realiseren van een technisch systeem, rekening houdend met de behoefte, met de vereisten en met de beschikbare hulpmiddelen; 2.14werkwijzen en technische systemen vergelijken en over beide een oordeel formuleren aan de hand van criteria; De leerlingen zijn bereid 2.16*hygiënisch, nauwkeurig, veilig en zorgzaam te werken. Techniek en samenleving De leerlingen kunnen 2.17illustreren dat techniek en samenleving elkaar beïnvloeden; 2.18aan de hand van voorbeelden uit verschillende toepassingsgebieden van techniek illustreren dat technische systemen nuttig, gevaarlijk en/of schadelijk kunnen zijn voor henzelf, voor anderen of voor natuur en milieu. Actualisering ET BaO (2009)

Uit: Voorstel ET WO- natuur ….. De leerlingen Milieu 1.22kunnen bij de verzorging van dieren en planten uit hun omgeving zelfstandig basishandelingen uitvoeren; 1.23*tonen zich in hun gedrag bereid om in de eigen klas en school zorgvuldig om te gaan met afval, energie, papier, voedsel en water; 1.24kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve, maar ook op negatieve wijze omgaan met het milieu; 1.25kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren dat aan milieuproblemen vaak tegengestelde belangen ten grondslag liggen; 1.26*tonen respect en zorg voor de natuur vanuit het besef dat de mens voor zijn levensbehoeften afhankelijk is van het natuurlijk leefmilieu. Actualisering ET BaO (2009)