Samen werken aan Passend Onderwijs?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Het ontwikkelingsperspectief
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Lineair curriculum concentrisch.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De grote sprong! VO PO.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Informatie avond groep 8
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Individuele leerlijnen
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Dames en heren, welkom aan boord!
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Welkom.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Ontwikkelingsperspectief
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Kwaliteitsbeleid.
De weg van de leerling met specifieke
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Onderwijsbehoeften benoemen: veel werk, weinig rendement?
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Opbrengstwerken met het 4D-model
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Loopbaancompetenties
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Netwerk IB WSNS Tilburg
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Samen werken aan Passend Onderwijs? op bestuurs- en schoolniveau KEI-conferentie d.d. 2 oktober 2013 Wijnand Gijzen

De drie-eenheid van deze tijd Handelingsgericht werken (1-zorgroute) Opbrengstgericht werken Passend onderwijs Hoe organiseren we dit op zo’n manier dat het voor een leraar te begrijpen en te behappen is?

Opbrengstgericht – handelingsgericht - passend Hogere opbrengst Passend onderwijs – 2 onderwijsbehoeften School Gemiddelde opbrengst Passend onderwijs - 1 onderwijsbehoeften Kenmerken Opbrengst

Kenmerken van een schoolpopulatie Opleidingsniveau van de ouders Mate van intellectuele stimulansen vanuit de gezinnen Verwachtingen van ouders over presteren kinderen op school (John Hattie – Visible Learning) Opvoedingskenmerken (gedrag, zelfsturende vaardigheden)

Schoolpopulatie Het onderwijscontinuüm van een school is de verbinding tussen de populatiekenmerken en de gewenste leer- en sociale opbrengsten. De kern van dit continuüm is de middenmoot, de grootste gemene deler van leerlingkenmerken en onderwijsbehoeften.

Onderwijscontinuüm

Passend op de populatie (grondslagen OC) Instroom Onderwijsdoelen-methodiek Basisarrangement Opbrengst Lage SES Standaard (VMBO-T/1S) Intensieve basis Gemiddeld Gemiddelde SES Geen Hoge SES Standaard (VMBO-T/1S+) Verzwaard/versneld basisaanbod Hoog SBO VMBO-KB/BB (1F) Basisaanbod passend bij 1F Laag ZMLK VSO/ZML Aangepast aanbod (delen uit 1F) Zeer laag

Onderwijsbehoeften Aanbod Cluster van specifieke onderwijsbehoeften Verrijkt 25% complexe toepassingsopgaven cognitieve autonomie korte instructie matige hoeveelheid inoefening meervoudig strategiegebruik Basis 50% Geen specifieke onderwijsbehoeften Intensief 15% meer instructie (enige tijd met concreet materiaal) inoefening van specifieke deelvaardigheden hulp bij strategiegebruik ondersteuning van de competentiegevoelens Zeer intensief 10% veelvuldige instructie (lange tijd met concreet materiaal) regelmatige reflectie op leerproces tijdens verwerking langdurige inoefening van specifieke deelvaardigheden enkelvoudig strategiegebruik

PO-scholen Havo/VWO VMBO-T VMBO-T VMBO-B/K 10% 15% 50% 25% 10% 15% 50% 25% VMBO-T 10% 15% 50% 25% VMBO-T 10% 15% 50% 25% VMBO-B/K 10% 15% 50% 25%

Visie op passend onderwijs ‘Elke leerling is uniek, maar dat betekent niet dat een eigen leerprogramma noodzakelijk, wenselijk of mogelijk is’ (Struiksma) Omgaan met verschillen… … is omgaan met overeenkomsten!

Behapbaar Redeneer van algemeen naar specifiek School passend onderwijsprogramma voor de populatie Groep passend onderwijsprogramma voor de groep Individu finetuning indien (nog) nodig

De middenmoot als didactisch vertrekpunt

Passend op de groep

Passend op de groep

Passend op de groep

Sturen op de eindopbrengsten Na het bepalen van de gewenste eindopbrengsten in de populatie leerlingen die de school bezoekt, kiezen we: … een maat waarin we de tussenopbrengsten meten … de wijze van weergeven van opbrengsten

Opbrengstmaten Tussenopbrengsten: Vaardigheidsscores (Cito) Niveauwaarden ParnasSys DLE’s OC-index (DataCare)

Opbrengstweergaven 134 4,2 A 133 4,1 125 4,0 25% 124 3,9 B 122 3,7 118 3,5 104 2,8 C 75% 98 2,5 95 2,1 90% 87 1,9 D Gemiddelde: 113,5 (3,25) A: 25% B: 33% C: 33% D: 8% E: 0% Niveau Niveauwaarde Landelijke standaard A 25% 4-5 Gevorderd (25%) B 25% 3-4 C 25% 2-3 Voldoende (75%) D 15% 1-2 Minimum (90%) E 10% 0-1

Welke maat/weergave moet ik kiezen? Het uitgangspunt is de leraar, want die moet passend onderwijs maken. Hij moet sturen op de opbrengsten in zijn groep. Interne sturingsmiddel versus externe verantwoording. Inspectie zit op gemiddelde vaardigheidsscores, maar ga intern gerust je eigen gang…

Een goede maat/weergave… geeft een leraar inzicht in zijn groep (de middenmoot als didactisch vertrekpunt) is concreet en makkelijk interpreteerbaar mag best iets minder betrouwbaar zijn

Ambitie schoolstandaarden Elke school formuleert de normen waaraan: 25% van de leerlingen moet voldoen – gevorderde standaard 75% van de leerlingen moet voldoen – voldoende standaard 90% van de leerlingen moet voldoen – minimumstandaard Want… dan zitten we in de richting van de gewenste eindopbrengsten (aan het einde van de basisschool).

Casus: PO-school CITO NW A (25%) 4-5 B (25%) 3-4 C (25%) 2-3 D (15%) 1-2 E (10%) 0-1 Ambitie: 75% van leerlingen stroomt uit naar HAVO/VWO 95% van leerlingen stroomt uit naar VMBO-T en hoger (1S) Schoolstandaarden: Ambitie schoolstandaarden, in niveauwaarden Technisch lezen 3-8 Begrijpend lezen 3-8 Spelling 3-8 Rekenen 1-8 Woordensch. 3-8 Taal 1-2 Land. normen Gevorderd 25% 4.0 4.3 4.5 4,0 Voldoende 75% 2.0 3.0 3.5 2,0 Intensief 90% 1.0 2.5 1,0

Casus: PO-school (gemiddelde uitstroom) CITO NW A (25%) 4-5 B (25%) 3-4 C (25%) 2-3 D (15%) 1-2 E (10%) 0-1 Huidige uitstroom van beide locaties: 30% van leerlingen stroomt uit naar HAVO/VWO 65% van leerlingen stroomt uit naar VMBO-T en hoger (1S) 95% van leerlingen stroomt uit naar VMBO-BB en hoger (1F) Schoolstandaarden begrijpend lezen: Schoolstandaarden (huidig) Locatie 1 Locatie 2 P25 4,2 (ambitie: 4,5) 3,2 (ambitie: 4,0) P75 2,6 (ambitie: 2,6) 1,6 (ambitie: 2,0) P90 1,6 (ambitie: 1,6) 0,9 (ambitie: 1,0)

Toewijzen van leerlingen aan arrangementen

Opbrengstgericht passend onderwijs Ambitie bestuursstandaarden bestuursbeleid (onderwijsplan) Ambitie schoolstandaarden schoolbeleid (onderwijsplan) Groepsstandaarden groepsbeleid (groepsplan) Inzoomen op de individuele leerling (groepsplan/ihp)