Workshop VVT 23 juni 2011 Aukje van den Bent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Uitslag enquête over online pesten
Bedrijfsverbetering met de Code
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Lesbrief 2 Schrijf wat je ziet..
WERKOVERLEG Sector techniek
….een korte presentatie
Alle kennis die je nodig hebt om hier te dealen! Gemaakt door kilibra Sommige plaatjes zijn filmpjes, hou je muis erop om te kijken of het een filmpje.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Werkvormen als vanzelf
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Gemaakt door Nils Baalmans
Hogescholen in Dialoog
Meneertje Blij en Somber
De OR en de Arbocatalogus
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Doelstellingen formuleren
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
De arbocatalogus VVT in de praktijk
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Arbocatalogus voor Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT)
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop klassenmanagement
Aan de slag met waarderend vernieuwen
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Sectorinstituut Transport en Logistiek
Reclame Masters | Ik en reclame!
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
© 2014 | pagina 1 van 8 5xbeter 28 oktober 2014 Utrecht Wiel Brand Bestuurder Metaal FNV Bondgenoten.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Nadere uitleg gewenst()
Behavior Based Safety Warehousing
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Persoonlijk Leiderschap
Workshop Gezond & Veilig Werken Dag 6 sept 2018 A+O fonds Gemeenten
Groeien in ATEX volwassenheid
SEL Les 2: normen en waarden.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Workshop VVT 23 juni 2011 Aukje van den Bent Implementatie van de Arbocatalogus Van weten wat er anders kan Naar daadwerkelijk anders doen Workshop VVT 23 juni 2011 Aukje van den Bent

Inspiratie voor implementatie Programma… Inspiratie voor implementatie Je eigen plan

Implementeren Mooie verhalen vertellen De toon van de muziek Aandacht organiseren Boeiend onderwijzen Ander gedrag, nieuwe gewoontes Tell & Sell Werkvormen die raken

Weten – wensen – durven – kunnen - DOEN Wat Onderst. mid. en oplossingen ac Hoe Implementatie gereedschapskist Wie Betrokkenen, functies en rollen Nu Wat wil je anders? Toekomst Wat wil je wel? Weten – wensen – durven – kunnen - DOEN Waar doe je het voor?

Waar doe je het voor? Wat is er ooit gebeurd? Wat gebeurt dagelijks, is bijna gewoon, maar eigenlijk niet wenselijk? Wat zou heel erg zijn als ooit zou gebeuren? Voorbeelden: Kinderopvang – Aanstekelijk geklaag - Geluk

Het nu. Wat wil je anders? Welk gedrag zie je? Wat gaat er mis of kan beter? Voorbeelden: Medewerkers tillen met verkeerde tilhouding, ziekteverzuim door fysieke klachten hoog. Je hoort verhalen over agressie maar er zijn geen meldingen. Je hoort geroddel, ziet mensen snel boos en geïrriteerd raken en het verzuim is stijgend.

Hoe ziet de toekomst eruit? Welk gedrag is gewenst? Wat hoor, zie, ruik, merk, voel je dan? Voorbeelden: Vrolijke verhalen aan het koffiezetapparaat Medewerkers die elkaar complimenten geven Hoge inzetbaarheid medewerkers (laag verzuim) Leerpunten en acties dankzij de meldingen De tillift toont gebruikerssporen

Oplossingen Wat is de inhoudelijke oplossing? Hoe kom je van het ‘nu’ naar de ‘toekomst’? Voorbeelden: Vele ondersteunende middelen en praktijkvoorbeelden uit de arbocatalogus VVT. Bv. incident-meldingskaart, brochure alarm slaan, gespreksleidraad.

Voor en door wie? Mw team A Arbo-co OR Mgt Leiding A Geeft geld? Goede voorbeeld? Signaleert? Faciliteert? Jaagt aan? Stuurt? Last? Anders doen?

Op weg naar anders ‘doen’ Is het nodig dat mensen: Weten, bv wat voor-nadelen verschillend gedrag is, dat ander gedrag mogelijk is; Wensen, bv dat ze een drive voor gezond en veilig werken hebben; Kunnen, over de vaardigheden beschikken; Durven, bv lef om boven maaiveld uit te komen.

Voorbeelden invullen w-w-k-d-d Weten: een presentatie, een quiz, een demonstratie, een speurtocht of een wedstrijd. Wensen: reclame maken,‘zorg dat je erbij komt’, ‘afschrikken’, of ‘motiveren’. Emoties raken. Bloed, zweet en tranen. Kunnen: oefenen en trainen. Experimenteren in veilige situaties. Eerst stap voor nieuw gedrag tot gewoonte. Durven: mengvormen van hierboven. Kijk eens naar je verschil huidig en toekomst. Waar zit ‘t ‘m in?

Voorbeeldig (1)

Voorbeeldig (2)

Voorbeeldig (3) Quizvraag nr 5: Wat is het alarmnummer van onze organisatie? 112; 555; 987; Help (4357).

Voorbeeldig (5) Foto’s maken Doel: bewustzijn en betrokkenheid bij specifiek arbo-thema vergroten. Vorm: medewerkers gaan met camera de eigen organisatie in. Maken foto’s van groene en rode situaties. In teamoverleg presentatie. T/m actiepunten. Toepassing: fysieke belasting of specifiek tillen, veiligheid, etc.

Voorbeeldig (6) Organogram als stoplicht-landkaart Doel: Beslissers betrekken bij beeldvorming. Draagvlak voor besluit. Vorm: Plaats in het organogram kleuren waar je specifieke arborisico’s vermoedt. Vergelijk je inschatting.

Voorbeeldig (7) Signalenspel Doel: in de toekomst durven mw elkaar aan te spreken als ze signalen van stress bij elkaar zien. Vorm: in een workshop spelen ze ‘t als spel: in kleine groepjes, ‘als jij stress hebt zie ik dat door …’, de ander reageert ‘jullie kennen me goed/wat je nog niet van me weet/ oid’. Hulpmiddel: checklist signalen.

Je eigen plan (slot) Hoe ga je het doen? Wat zit er in je gereedschapskist? Rugzak? Trukendoos? Communicatievat? Verrassingspakket? Aandacht organiseren Boeiend onderwijzen De toon van de muziek Ander gedrag, nieuwe gewoontes Tell & Sell Werkvormen die raken Mooie verhalen vertellen

Tot slot Nog vragen? Dank voor de aandacht! Aukje van den Bent www.degoedepraktijk.nl bent@bactic.nl 06-14913865