Stimuleren regionale economie en Werken naar Vermogen Woensdag 7 december 2011 Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling werk en inkomen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Petje op, petje af Deelnemers krijgen een petje en gaan staan
Advertisements

CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Stimuleren regionale economie en de Wet Werken naar Vermogen Maandag 7 november Karin Sleeking Geert Schipaanboord
Investeren in jezelf is investeren in de toekomst
De Decentralisaties: Presentatie t.b.v. CDA ledenvergadering 28 maart 2012 •Wet Werken naar vermogen (WSW, WWB en Wajong) • begeleiding AWBZ naar WMO •Jeugdzorg.
Werken naar vermogen Aart Jan Bette Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid december 2011.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Veranderingen in de zorg
Brancheservicepunt Zorg&Welzijn
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Presentatie raadscie Maasdriel 27 maart 2012 Jan van de Sluis manager Financiën & Informatie Jan van der Hidde Manager Arbeidsmarktbeleid & Productontwikkeling.
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Werken naar vermogen Adviezen commissie TTSW Bestuurlijke bijeenkomst Amersfoort 12 oktober 2011 Karin Sleeking.
Op weg naar nieuw perspectief Jan-Jaap de Haan Wethouder Cultuur, Werk en Inkomen Gemeente Leiden.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen 7 maart 2012.
Welkom bij gemeente Arnhem/Rheden
Regionale Werkgeversdienstverlening Arjan Kampman Benno Hermelink 2 november 2011 De Werkgever op Kop.
1.
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Werken naar vermogen Breda, 29 februari Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Implementatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel.
Informatiebijeenkomst Districtsmanagers WWNV CNV Publieke Zaak 27 maart 2012.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Utrecht Mathilde van de Ven.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
Participatiewet.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
De toekomstige arbeidsmarkt: Samen werken in de regio
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Wat betekent de nieuwe Participatiewet voor u als ondernemer?
  Welkom.
PARTICIPATIE WET.
Werken naar Vermogen Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Wethouder Huib van Olden.
Locale arbeidsmarktontwikkelingen ISDUWVWVKTotaal
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Samenlevingsbijeenkomst Participatiewet Alblasserdam, 16 oktober 2014.
WWnV Bestuursakkoord. Inhoud Wet Werken naar vermogen(tekst) Budgettair kader W-deel Wsw + herstructeringsfaciliteit Wajong Vingeroefening gevolgen w-deel.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Participatiewet -Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) - Wet Werk en Bijstand (WWB) - Wajong.
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
1 Wet werken naar vermogen (WWNV) 24 mei 2012 WELKOM.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Samenwerking RSD – Biga Groep: de route naar werk
Beleidsplan Participatiewet
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
Participatiewet Hester Dijkstra.
Transcript van de presentatie:

Stimuleren regionale economie en Werken naar Vermogen Woensdag 7 december 2011 Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling werk en inkomen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Onderwerpen 1.Waarom werken naar vermogen? 2.Hoofdlijnennotitie kabinet 3.Werken naar Vermogen, WSW 4.de regio en werkgevers. -Ontwikkelingen arbeidsmarkt -Instrumenten: loondispensatie -Regionale samenwerking 5.Dwarsverbanden tussen decentralisaties 6.Mogelijkheid voor vragen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 1. Waarom Werken naar Vermogen? -Veelvoud aan regelingen voor mensen afstand tot arbeidsmarkt. Iedere regeling heeft zijn eigen aanzuigende werking -Onoverzichtelijk voor mensen zelf, voor werkgevers en voor uitvoerders -Bureaucratische lappendeken vervangen door 1 regeling die aansluit bij de kansen en potenties van mensen

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 2. Hoofdlijnennotitie kabinet (I) Wetsvoorstel Werken naar Vermogen (i.o.) -Per Wajong alleen voor de volledig duurzaam arbeidsgehandicapten. De rest gaat naar gemeenten. -Per WSW alleen voor mensen met indicatie beschut werk -Nieuw instrument loondispensatie (aanvullen tot max 100% WML in max. 9 jaar) -Ontschotten van budgetten WWB/WIJ, en WSW

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 5 2. Hoofdlijnennotitie – financiën (II)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 2. Hoofdlijnennotitie (III) Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt? Wajong Indicatie beschut werken? WSW Wet Werken naar Vermogen ja nee

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 2. Hoofdlijnennotitie – WSW (IV) 3

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 3. Werken naar vermogen, WSW Ambitie gemeenten en SW-bedrijven: Werken naar Vermogen. Duurzame participatie vraagt inzet publieke middelen. Sociale werkvoorziening integraal onderdeel Werken naar Vermogen, tweeledig: a) SW-bedrijven als breed participatiebedrijf. b) Tekorten WSW gevolgen voor participatie WWB en nieuwe Wajong.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Detachering en begeleid werken -Extern geplaatst: 28% Bijvoorbeeld in begeleid werken of via detachering (individueel of in groepsverband) -Op lokatie: 22% Bijvoorbeeld in de groenvoorziening, schoonmaak, catering -Binnen het SW-bedrijf: 50% Uitstroom geen doel van de wet

Vereniging van Nederlandse Gemeenten WSW, Kosten en opbrengsten (II) Dispuut: Kunnen gemeenten teruggang naar opvangen? Niet op korte termijn beïnvloedbaar (70%): -Loonkosten Wsw-ers Deels beïnvloedbaar (30%): -Loonkosten professionals -Materiële kosten (gebouwen, machines) Maatregelen die genomen worden: -Versnellen ‘van binnen naar buiten’ -Afstoten productietaken -Snijden in overhead -Ontwikkelen toekomstscenario’s

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Kosten en opbrengsten (I)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Kosten en opbrengsten (III) Eerdere afspraak over maximale inzet van gemeenten van 100 miljoen gulden (1998). Dat is daarna niet herzien. In 2010 droegen gemeenten al 60 miljoen euro bij. Memorie van Toelichting 1998: “ De hoogte van de subsidie bepaalt in voorwaardenscheppende zin de mogelijkheden van de gemeente bij de uitvoering van de wet.”

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Regionale verschillen •Groot risico bij ontschotten WSW-budget en W-deel Reden van verschillen: -Indicaties in het verleden, effecten zijn nog steeds merkbaar -Structuur en geschiedenis arbeidsmarkt

Vereniging van Nederlandse Gemeenten CAO WSW Sinds 1997 verantwoordelijkheid College van Arbeidszaken. MvT WSW 1998: ‘Overdracht van de werkgeversrol is ook gewenst vanuit het streven de sociale werkvoorziening zoveel mogelijk te benaderen als volwaardige sector. Dit betekent dat de arbeidsverhoudingen zo mogelijk dienen te worden genormaliseerd.’ De visie van toen schept verplichtingen voor nu. CAO-ontwikkeling heeft rijksvergoeding gevolgd. Toekomst CAO en pensioenen ook een rijksverantwoordelijkheid: CAO voor nieuwe groep?

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Herstructureringsfonds Knelpunt van dalende rijksvergoeding geldt voor alle bedrijven. Verdeling aan hand van aantal SW-ers moet logisch en eenvoudig zijn. Geen uitgebreid ‘plannencircus’

Vereniging van Nederlandse Gemeenten Aanbevelingen SW Werken naar vermogen is een gedeelde opgave. Kostendekkende rijksvergoeding voor zittende WSW-ers. Verantwoordelijkheid werkgevers meer aandacht. Verantwoorde transitie In september advies onafhankelijke commissie Toekomst en Transitie SW (o.l.v. Westerlaken)

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 4a. Ontwikkelingen arbeidsmarkt -Flexibilisering -Nadruk op diensteneconomie -Vrij verkeer van personen Dat vraagt in werkgeversbenadering: -Inspanning met publieke middelen -risico’s wegnemen (detachering?) -Goede begeleiding -Betrouwbaarheid en continuïteit

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 4b. Instrumenten: loondispensatie -Pilot loondispensatie in 32 gemeenten -Dispensatie t.o.v. minimumloon -Werkgever betaalt productieve gedeelte -Periodieke loonwaardemeting Wat vinden werkgevers daarvan?

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 4c. Regionale samenwerking -UWV naar dertig locaties -Gemeenten meer verantwoordelijkheden -Kabinet geeft enige ruimte voor eigen invulling Uitdaging: -Schakelen tussen schaalniveau’s -Arbeidsmarktinformatie op juiste plaats -Duidelijk aanspreekpunt voor werkgevers

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 5. Samenhang decentralisaties -Dwarsverband Wet Werken naar Vermogen en arbeidsmatige dagbesteding -Jeugd en onderwijs, arbeidsmarkt -Te veel partijen benaderen werkgevers -Mogelijkheden preventie

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6. Mogelijkheid voor vragen