Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Zelfbeschikkingsrecht van vrouwen
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
College voor de Rechten van de Mens
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Aanbesteding of Subsidie
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Veranderingen in de zorg
Passend en Inclusief Onderwijs
D4A en Toegankelijkheid
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Albert de Boer IJsselgroep
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
De paradigmashift in het onderwijs
Bijdrage gebaseerd op mijn diss
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Harmonisatieplannen kabinet
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Succes- en faalfactoren
Title Sub-title Beleidsnota Oxfam Novib 1 februari 2008.
Participatiewet.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
R ACISME B ESTRIJDEN (E EN P RAKTISCHE G IDS ) Uitgave van de Liga voor Mensenrechten.
Inclusief onderwijs Geert Van Hove, Prof.Dr.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Geneve 3 oktober  Het VN-comité vindt dat er een alomvattende inspanning moet komen om wetgeving en regelgeving te harmoniseren met het VN- verdrag,
Interfederaal Gelijkekansencentrum
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Redelijke aanpassingen gewikt en gewogen Annelies D’Espallier.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Kansen voor transformatie
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
O NDERWIJS VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP VOLGENS ARTIKEL 24 VAN HET VN- V ERDRAG Juridische analyse en toepassing in Vlaanderen -Gauthier de Beco-
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Van object van zorg naar mensenrechten
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
29 november 2017 Dick Houtzager
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Mensvriendelijke sociale, fysieke en virtuele omgevingen
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
PVF vanuit mensenrechtenperspectief: de draagwijdte van art. 19 VRPH
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Digitale toegankelijkheid in Nederland
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Themaboek Handicap en Armoede
Mensvriendelijke sociale, fysieke en virtuele omgevingen
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool Inclusive education as a human right: UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities Het VN-Verdrag over de Rechten van Personen met een Handicap: implicaties voor het hoger onderwijs Prof. Dr. M. Verbruggen Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool

Facts and figures CPRD: New York 13 december 2006 Verdrag + Optioneel Protocol (rechtsbescherming) Eerste Mensenrechtenverdrag21ste eeuw Snelst onderhandelde MR Verdrag Hoogste aantal ondertekenaars op dag 1 (88) The Optional Protocol to the Convention allows individuals and groups from countries that have ratified the Protocol to petition the Committee once all national recourse procedures have been exhausted.


Facts and figures (II) Eerste VN MR Verdrag open regionale integratie organisaties (EU!) Eerste maal actieve participatie van de ‘civil society’ (“nothing about us without us”) In werking in België vanaf 2 juli 2009 Geratificeerd door EU op 23 december 2010

Achtergrond Paradigmawissel: van medisch naar sociaal model Handicap = drempel bij participatie in de samenleving Aanpak gebaseerd op rechten ipv aanpak gebaseerd op zorg Persons with disabilities as "objects"  of charity, medical treatment and social protection towards viewing persons with disabilities as "subjects" with rights, who are capable of claiming those rights and making decisions for their lives based on their free and informed consent as well as being active members of societyHandicap begrepen wordt als een negatieve interactie tussen maatschappelijke drempels en mensen met verschillende functionele mogelijkheden of beperkingen.

Principes Inclusie Autonomie Participatie Niet-discriminatie Redelijke aanpassingen Toegankelijkheid Universeel ontwerp

Handicap “langdurige fysieke, mentale, verstandelijke of zintuiglijke beperkingen die hen in wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met anderen te participeren in de samenleving.” Onderwijs: leerstoornis

Artikel 24: Inclusief is regel Inclusief onderwijs op alle niveaus (ook LLL) Geen uitsluiting uit algemeen onderwijssysteem op grond van handicap In de gemeenschap waarin zij leven Voorzien in redelijke aanpassingen Individuele ondersteuningsmaatregelen Artikel 24Onderwijs1. De Staten die Partij zijn erkennen het recht van personen met een handicap op onderwijs. Teneinde dit recht zonder discriminatie en op basis van gelijke kansen te verwezenlijken, waarborgen Staten die Partij zijn een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus en voorzieningen voor een leven lang leren en wel met de volgende doelen:a. de volledige ontwikkeling van het menselijk potentieel en het gevoel van waardigheid en eigenwaarde en de versterking van de eerbiediging van mensenrechten, fundamentele vrijheden en de menselijke diversiteit;b. de optimale ontwikkeling door personen met een handicap van hun persoonlijkheid, talenten en creativiteit, alsmede hun mentale en fysieke mogelijkheden, naar staat van vermogen;c. het in staat stellen van personen met een handicap om daadwerkelijk te participeren in een vrije maatschappij.2. Bij de uitoefening van dit recht waarborgen de Staten die Partij zijn dat:a. personen met een handicap niet op grond van hun handicap worden uitgesloten van het algemene onderwijssysteem, en dat kinderen met een handicap niet op grond van hun14handicap worden uitgesloten van gratis en verplicht basisonderwijs of van het voortgezet onderwijs;b. personen met een handicap toegang hebben tot inclusief, hoogwaardig en gratis basisonderwijs en tot voortgezet onderwijs en wel op basis van gelijkheid met anderen in de gemeenschap waarin zij leven;c. redelijke aanpassingen worden verschaft naar gelang de behoefte van de persoon in kwestie;d. personen met een handicap, binnen het algemene onderwijssysteem, de ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben om effectieve deelname aan het onderwijs te vergemakkelijken;e. doeltreffende, aan het individu aangepaste, ondersteunende maatregelen worden genomen in omgevingen waarin de cognitieve en sociale ontwikkeling wordt geoptimaliseerd, overeenkomstig het doel van onderwijs waarbij niemand wordt uitgesloten.3. De Staten die Partij zijn stellen personen met een handicap in staat praktische en sociale vaardigheden op te doen, teneinde hun volledige deelname aan het onderwijs en in het gemeenschapsleven op voet van gelijkheid te vergemakkelijken. Daartoe nemen de Staten die Partij zijn passende maatregelen, waaronder:a. het vergemakkelijken van het leren van braille, alternatieve schrijfwijzen, het gebruik van ondersteunende en alternatieve communicatiemethoden, -middelen en -vormen, alsmede het opdoen van vaardigheden op het gebied van oriëntatie en mobiliteit en het vergemakkelijken van ondersteuning en begeleiding door lotgenoten;b. het leren van gebarentaal vergemakkelijken en de taalkundige identiteit van de gemeenschap van doven bevorderen;c. waarborgen dat het onderwijs voor personen, en in het bijzonder voor kinderen, die blind, doof of doofblind zijn, plaatsvindt in de talen en met de communicatiemethoden en - middelen die het meest geschikt zijn voor de desbetreffende persoon en in een omgeving waarin hun cognitieve en sociale ontwikkeling worden geoptimaliseerd.4. Teneinde de uitoefening van dit recht te vergemakkelijken, nemen de Staten die Partij zijn passende maatregelen om leerkrachten aan te stellen, met inbegrip van leerkrachten met een handicap, die zijn opgeleid voor gebarentaal en/of braille, en leidinggevenden en medewerkers op te leiden die op alle niveaus van het onderwijs werkzaam zijn. Bij deze opleiding moeten de studenten worden getraind in het omgaan met personen met een handicap en het gebruik van de desbetreffende ondersteunende communicatie en andere methoden, middelen en vormen van en voor communicatie, onderwijstechnieken en materialen om personen met een handicap te ondersteunen.5. De Staten die Partij zijn waarborgen dat personen met een handicap, zonder discriminatie en op voet van gelijkheid met anderen, toegang verkrijgen tot het tertiair onderwijs, beroepsopleidingen, volwassenenonderwijs en een leven lang leren. Daartoe waarborgen de Staten die Partij zijn dat redelijke aanpassingen worden verschaft aan personen met een handicap.

Inclusief onderwijssysteem Universeel ontwerp: producten, omgevingen, programma’s en diensten die door iedereen in de ruimst mogelijke zin gebruikt kunnen worden zonder dat een aanpassing of een speciaal ontwerp nodig is. omvat tevens ondersteunende middelen voor specifieke groepen van personen met een handicap, indien die nodig zijn.

Redelijke aanpassing noodzakelijke en passende wijzigingen, en aanpassingen die geen disproportionele of onevenredige, of onnodige last opleggen, indien zij in een specifiek geval nodig zijn om te waarborgen dat personen met een handicap alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid met anderen kunnen genieten of uitoefenen leessstoornis

Niet-discriminatie Directe discriminatie Indirecte discriminatie: ogenschijnlijk neutrale criteria of praktijk benadeelt een zekere (beschermde) groep tenzij de praktijk objectief kan verantwoord worden vanuit een legitiem doel en noodzakelijk en proportioneel is voor dit doel Weigering van redelijke aanpassingen = discriminatie

Implementatie Loyale uitvoering door staten Participatie stakeholders (ook kinderen) Sociale, culturele en economische rechten: progressieve implementatie met volledige gebruikmaking ter beschikking staande hulpbronnen Monitoring van de uitvoering Optioneel protocol: kennisgeving van schendingen 2. Wat betreft economische, sociale en culturele rechten, verplicht elke Staat die Partij is zich om maatregelen te nemen met volledige gebruikmaking van de hem ter beschikking staande hulpbronnen en, waar nodig, in het kader van internationale samenwerking, om steeds dichter bij een algehele verwezenlijking van de in dit Verdrag erkende rechten te komen, onverminderd de in dit Verdrag vervatte verplichtingen die volgens het internationale recht onverwijld van toepassing zijn.

Afdwingbaarheid? Niet van verdrag als geheel Mogelijk voor afzonderlijke bepalingen Discriminatie, redelijke aanpassingen en proportionaliteit nu reeds bekend bij rechter Interpretatie van huidige nationale wetgeving in licht van verdrag Staat moet voorzien in rechtsbescherming

Conclusie Recht op inclusief onderwijs voor elke ll./student School moet redelijke aanpassingen toestaan zolang niet disproportioneel Afweging redelijkheid/disporportionaliteit moet concrete situatie in aanmerking nemen Overheid is verantwoordelijk voor installatie inclusief onderwijssysteem, met participatie van stakeholders