Workshop André Verbeek Hoogheemraadschap van Delfland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

situationeel leiderschap
Module B: De ‘Whole School Approach’
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Motiveren van vrijwilligers
Sales Management 8. Motivatie en Training.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Vrijwilligers & motivatie
….. start van een beweging
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Hogescholen in Dialoog
Bezint eer ge begint Enige gedachten over “werkdruk in relatie tot de gewenste productie” als object van onderzoek bij de Rechtbanken in Nederland Introductie.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Vitaliteitbevordering
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Inleiding tot management en organisaties
Motivatie: van begrip naar toepassingen
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Motivatie: van begrip naar toepassingen
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Missie, visie & jaarplan
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Terugkoppeling theorie/onderzoek HRM
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Workshop “Beoordelen”
Leiderschap en veiligheidsprestatie
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het coachende functioneringsgesprek
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Beroeptrots: de gemotiveerde ambtenaar
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Leiding geven aan school ontwikkeling
Duurzame inzetbaarheid
Werkgevers wendbaar aan de slag
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Werken aan werkvermogen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Duurzame inzetbaarheid
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Workshop André Verbeek Hoogheemraadschap van Delfland

Achtergrond Inmiddels 4 jaar bij HHDelfland Daarvoor 12,5 jaar bij Gemeente Delft Functies/rollen: manager Reiniging, Arbocoördinator, hoger veiligheidskundige, preventiemedewerker, arbeids- en organisatiedeskundige, teammanager P&O en strategisch KAM-coördinator.

Herkenbaar?

Context van de motiverende werksituatie Vanuit managementverantwoordelijkheid benaderd; Buiten beschouwing van persoonlijke karaktereigenschappen, o.a. introvert, extravert, ADHD, etc.. Voornamelijk publieke organisaties/sector

Definitie “Motiverende werksituatie” De bereidheid van de medewerker om een activiteit uit te voeren binnen zijn werksituatie (Locke en Latham, 2005) door een effect van wederkerige interactie tussen medewerker en werksituatie (Franco, Bennet en Kanfer, 2002).

Inventarisatie van motiverende factoren Motiverende werksituatie (1) Welke aspecten/factoren maken uw werksituatie motiverend?  

Motivatie theorie

Behoefte hiërarchie theorie (Maslow 1943)

Theorie X en Y (Mc Gregor 1957) - Zonder management zijn medewerkers passief Theorie Y - Medewerkers zoeken naar onafhankelijkheid, zelfontplooiing en creativiteit in het werk.

Intrinsiek en extrinsiek (Hertzberg 1968) Intrinsieke motivatie - autonomie, compleet afgeronde taken, voldoende afwisseling, taak identiteit, taak duidelijkheid. Feedback, voldoende uitdaging en geen directe controle. Extrinsieke motivatie (Hygiëne) - Beloning, inspraak op arbeidsomstandigheden, werkplekcondities, baanzekerheid, arbeid- voorwaarden en leiderschap die zorgt voor gelijke behandeling.

Job Characteristics (1976)

Motivatiemodel (locke en Latham)

Welke aspecten vind u belangrijk in uw werk 1 Taakafwisseling   2 Taak identiteit 3 Taak duidelijkheid 4 Zelfstandigheid 5 Feedback 6 Competentiebenutting 7 Doelstelling 8 Leermogelijkheden 9 Groeimogelijkheden 10 Inzicht in eigen werk 11 Eigen verantwoordelijkheid 12 Leiderschap 13 Verantwoorde beloning 14 Baanzekerheid 15 werkplekcondities 16 Arbeidsvoorwaarden 17 Inspraak werkomstandigheden 18 Rechtvaardigheid t.o.v. andere collega

Persoonlijke effecten   1 Waardevol werk 2 Plezier in de uitvoering 3 Versterking van inzet 4 Verantwoordelijk 5 Bekend met de resultaten 6 Kwaliteit van het werk 7 Trots 8 Laag verzuim 9 Doorzetten bij tegenslagen

Public Service Motivation (PSM) (Camilleri 2005, for the Maltic public)

Resultaat van het literatuur- onderzoek (Verbeek, 2013)

Onderzoek gaf o.a. aan: Meer bezuinigen en meer taken voor minder; Toenemende werkdruk; Nullijn voor ambtenaren; Grote groep uittredende medewerkers: Werk-privé wordt steeds belangrijker; Medewerkers geven voorrang aan het willen bijdragen aan de maatschappij i.p.v. een hoog salaris; Effectief leiderschap is een “must” de publieke sector: Ze investeren in een goede relatie met de medewerker; Stimuleren om taken optimaal laten uit te voeren.

Als veranderinstrument Diagnose Verandertraject ontwerpen/ontwikkelingen Implementeren

Kwetsbare medewerkers die gevoelig zijn voor negatieve effecten van reorganiseren(hoger risico) Al met een lage werkmotivatie en -beleving voor de reorganisatie Met minder persoonlijke hulpbronnen: Er niet op vertrouwen de juiste competenties te beschikken Met een emotionele coping stijl i.p.v. meer een taakgerichte coping stijl die gericht op verbeteringen in de werksituatie. Die denken moeite te hebben met het vinden van een nieuwe baan

Voorkomen/verminderen risico’s op veranderweerstand? Communicatieplan - Ontwikkel een communicatiestrategie die zich richt op individu, de groep, het management en organisatie. Participatie Gebruik de expertise van de medewerkers, Geef middenmanagers de bevoegdheid om de organisatietrategie toe te spitsen op die van de medewerkersbehoefte en mogelijkheden Ondersteuning

Welke theorie spreek jou het meest aan? Vergelijkings… Twee factoren…… Hiërarchie en behoefte…. Drie behoeften….. Doel…. Verwachtings……

Heeft u een rol bij de motiverende werksituatie? Welke rol zou u hebben bij de motiverende werksituatie?  

Bedankt voor u aanwezigheid en belangstelling voor het onderwerp Email: averbeek@hhdelfland.nl