Kinderarmoede in Vlaanderen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokaal het verschil maken Over kinderarmoede en lokale strijdmiddelen
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Ervaringen uit Dilbeek, een verhaal in volle ontwikkeling
Subsidiëring lokale kinderarmoedebestrijding
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Want 1 op 5, dat is te veel !. Situering van Dilbeek inwoners (situatie ) -> 3 de grootste gemeente of stad in Vlaams – Brabant gemeente.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Armoedebeleid Gent Armoedebeleidsplan Gent
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
BBC – LDC.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
NME: kiezen, leren, meedoen
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Het nationaal kinderarmoedebestrijdingsplan
Lokale besturen bestrijden kinderarmoede Hoe werk je resultaatsgericht aan kinderarmoedebestrijding? – Mechelen.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Administrateur-generaal
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
HvK Welzijnszorg Kempen Ivan Pauwels Consulent Huizen van het Kind Kind en Gezin Provincie Antwerpen
Enkele indicatoren over armoede in de regio Kempen Samen Huis van het Kind, de kracht van een netwerk Peter Anaf adviseur stad Turnhout Welzijnszorg Kempen.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Lokaal Sociaal Beleid.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Armoedebeleid.
Voorstelling kansarmoedeatlas
Progressief universalisme
Armoede bestrijden Integrale benadering Samenwerken, lokale expertise
Cel Armoedebestrijding
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Lokaal loket kinderopvang
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Kansarmoede in de kleuterschool
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Geïntegreerd breed onthaal
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Lokaal loket kinderopvang
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Dak- en thuisloosheid in Leuven Op weg naar een lokale strategie
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Kinderarmoede in Vlaanderen: Naar een structurele aanpak

Armoede in Vlaanderen Bevolking onder de armoederisicodrempel: evolutie

Positie in Europa Bevolking onder de armoederisicodrempel: Europese vergelijking

Stijging kinderarmoede

Op basis van (inter)nationaal onderzoek: focus jonge leeftijd Focus 0 tot 3 jaar Belang leeftijd voor ontwikkeling van intellectuele, emotionele en sociale vaardigheden van jonge kinderen Meeste garantie doorbreken van armoedespiraal Opportuniteit tot aanpak gericht op globale situatie van gezin

Belang 0 tot 3 jaar Op gebied van hersenontwikkeling (sociale omgangsvormen, taal en emotiecontrole) gebeurt de belangrijkste ontwikkeling voor de leeftijd van 3 jaar

Maatschappelijke return Dit theoretisch kader biedt een verklaring voor de herhaaldelijke vaststelling dat interventieprogramma’s bij jonge kinderen een hoog rendement hebben terwijl deze programma’s bij kinderen tijdens de adolescentie een veel lager rendement hebben (Heckman-curve (Nobelprijswinnaar)).

Slim investeren “We can’t afford no to do it!” Conclusie van internationaal panel Studio-Kinderarmoede Investering weegt niet op tegen verlies als samenleving en als maatschappij “Investeren in de jongste levensjaren brengt meer op dan investeren op de beurs” Vandaar belang van preventieve gezins- en opvoedingsondersteuning, promoten kinderopvang, maximale participatie aan het kleuteronderwijs (Pre-school): een wezenlijke pijler voor onze kinderarmoedeaanpak naast huisvesting, energie, werk, vrije tijd, veiligheid..

Aanpak Vlaanderen Aanpak Vlaams Actieprogramma kinderarmoede: gecoördineerd actieplan Ondersteuning lokaal kinderarmoedebeleid Methodologische ondersteuning Financiële ondersteuning

Vlaams Actieprogramma KINDERARMOEDE Vlaams Actieprogramma Kinderarmoede(in VAPA) Elke minister participeert: Lokale diensten buurtgerichte opvang Projecten gezinsondersteuning met bruggen onderwijs/werk Prenatale zorg Huizen van het kind Kwaliteitsvolle, toegankelijke en voldoende kinderopvang Centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning Gezinsbegeleiding voor ondernemers in moeilijkheden Duurzame kleuterparticipatie – informeren over belang kleuteronderwijs Betere omkadering kleuteronderwijs Betaalbaarheid van het onderwijs

Vlaams Actieprogramma KINDERARMOEDE Betere communicatie school-ouders Flankerend onderwijsbeleid Leesweb – wegwerken laaggeletterdheid Speelkansen van kinderen verhogen Specifieke trajecten naar werk voor ouders in armoede Vakantieparticipatie – toerisme voor allen met oog voor kinderen Rekening houden met kinderen bij recht op sociale huisvesting minimumlevering aardgas (her)aanleg van woonwagenterreinen

Steun aan een lokaal KINDERARMOEDEBELEID B) Ondersteuning lokaal kinderarmoedebeleid Methodologische ondersteuning Methodiekenhandboek ‘Elk kind telt’ Goede praktijken, projectenmarkt Evaluatie lopende kinderarmoedeprojecten Provinciale rondes lokaal armoedebeleid Financiële ondersteuning Projectoproepen lokale kinderarmoedeprojecten (3 x 1mljn)

Lessen uit de projectoproepen C) Een visie voor de toekomst Evaluatie kinderarmoedeprojecten: Kinderarmoedebestrijding vraagt een langdurig proces, op maat van het gezin en in sfeer van vertrouwen Invalshoek ondersteuning van heel het gezin (nood aan vertrouwenspersoon) Brug tussen gezinnen en hulp- en dienstverlening Laagdrempelig en informeel (belang competenties van medewerkers) Mogelijkheid tot intergemeentelijke samenwerking Onbekend is onbemind: organisaties kennen elkaars bestaan of werking niet of onvoldoende Belang van goede participatie van de doelgroep (behoeften, wensen en verwachtingen) en het inschakelen van ervaringskennis, bv. via ervaringsdeskundigheid in het netwerk

Tijd voor structurele verankering Regierol lokaal bestuur ondersteunen: recurrente middelen aanreiken aan zwaarst getroffen gemeenten Daarnaast brede maatschappelijke mobilisering (ook de privésector!) en steun aan innovatieve lokale projecten (het Kinderarmoedefonds bij KBS) die later kunnen inkantelen in regulier beleid

Het structurele beleid Verankering structurele ondersteuning lokale besturen Financiële ondersteuning: 4,5 miljoen euro in 2014 Methodologische ondersteuning: Goede praktijken oplijsten en aanreiken aan de lokale besturen om ermee aan de slag te gaan Lerend netwerk van de lokale kinderarmoedecoördinatoren  Start BBC-cyclus biedt uitstekende opportuniteit om de aanpak van kinderarmoede ook op lokaal vlak tot prioriteit te benoemen

TOELICHTING GEHANTEERDE INDICATOREN Indicator 1: het aantal personen met voorkeursregeling in de ziekteverzekering van 0 tot en met 4 jaar Indicator 2:het aantal eenoudergezinnen met kinderen van 0 tot en met 3 jaar indicator 3: de kansarmoede-index van Kind & Gezin (beschikbaar maandinkomen, opleiding ouders, arbeidssituatie ouders, ontwikkeling kind, huisvesting, gezondheid) Indicator 4: de onderwijs kansarmoede indicator voor het kleuteronderwijs.(opleidingsniveau moeder, gezinstaal niet Nederlands, buurt met schoolse vertraging en schooltoelage) Indicator 5: aantal (equivalent) leefloners met gezinslast Indicator 6: het aantal werkloze huishoudens met kinderen van 0 tot en met 2 jaar Indicator 7: het aantal huishoudens met kinderen van 0 tot en met 3 jaar waarbij een of beide ouders niet de EU-nationaliteit hebben   Op basis hiervan: in 2014: 70 gemeenten geselecteerd

Belang van de COORDINATOR (aanspreekpunt) Aanduiden of aanwerven Vanuit het lokaal bestuur als regisseur Samen brengen van alle lokale actoren en partners actief op of relevant voor de bestrijding van kinderarmoede in de gemeente/stad

Multi-stakeholder benadering Betrekken van de verschillende sectoren en organisaties, want niemand heeft alle benodigde sleutels in handen. sectoren: welzijn, werk, onderwijs gezondheid, ruimtelijke ordening, sport, cultuur, … Ook niet-vanzelfsprekende sectoren mogelijk (bedrijfsleven, financiële wereld) Met inbreng van ervaringskennis (ervaringsdeskundigen, verenigingen waar armen het woord nemen, …): niet voor hen maar met hen! Lokaal bestuur steeds als regisseur, soms ook als actor Gedeeld eigenaarschap en verantwoordelijkheid in denken en doen

Integrale aanpak op alle terreinen Kinderarmoede is multi-dimensionaal kan dus niet succesvol bestreden worden vanuit één sector of levensdomein Een integraal armoedebeleid ageert op alle vlakken: huisvesting, gezondheid, welzijn, inkomen, opleiding, participatie… Daarom versterking of uitbouw onderlinge afstemming en contacten tussen partners ifv gezamenlijk gedragen doelstelling(en) Resultaat: operationeel geïntegreerd actieplan kinderarmoede op lokaal vlak

Integrale aanpak – concrete acties acties die focussen op de leeftijd van 0 tot 3 jaar, de cruciale periode voor de cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van het kind Bij wijze van voorbeeld (zie omzendbrief): acties op het vlak van Opleiding en tewerkstelling van (jonge) ouders (werk/welzijnstrajecten, werkervaringsplaatsen, art 60 , taalcursussen voor ouders in de school of de opvang van hun kind… Acties naar kwetsbare zwangeren (outreaching, toeleiding nr Kind en Gezin, buddy bij de wieg.. Kinderopvang , buurtopvang, oudercrèches, laagdrempelige ontmoetingsruimtes Gezinsondersteuning (inschakeling vrijwilligers , Thuiscompagnie, Instapje..) Onderwijs ( toeleiding naar kleuteronderwijs, bruggen tussen opvang en onderwijs , pedagogische taaltrainers , voedingsopvoeding in de kleuterklas.. )

Integrale aanpak – concrete acties Huisvesting van gezinnen met jonge kinderen (sociale huisvesting, preventie van uithuiszetting,…) Ruimtelijke ordening (voldoende groen en veilige speelplekken voor jonge kinderen) Energieverbruik: groepsaankopen of vergelijking energieleveranciers met extra inspanning om kwetsbare gezinnen met jonge kinderen te bereiken Schuldenproblematiek van gezinnen met jonge kinderen Gezondheid en voeding (van ouders en jonge kinderen) Culturele en sportieve participatie Rechtenverkenning, automatische toekenning gemeentelijke geboorte of gezinspremies.. Mobiliteitsoplossingen , specifiek voor alleenstaande ouders enz..

Boodschap van hoop Armoede verhoogt de kwetsbaarheid Alle kinderen zijn kwetsbaar Armoede verhoogt de kwetsbaarheid Armoede is geen natuurfenomeen, het is gemaakt door mensen Samen kunnen we de schande van armoede de wereld uithelpen Naast een structurele oplossing ook helpende handen rond ouders en gezinnen Voor een brede maatschappelijke mobilisatie rekenen we ook op u!

EEN TOEKOMST VOOR AL ONZE KINDEREN!

Kabinet van minister Lieten Magda De Meyer Departement WVG, Vragen? Kabinet van minister Lieten Magda De Meyer magda.demeyer@vlaanderen.be Departement WVG, afdeling Welzijn en Samenleving Koen Devroey koen.devroey@wvg.vlaanderen.be Frank Van den Branden frank.vandenbranden@wvg.vlaanderen.be