Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
werken met zorg werk maken van zorg
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
DPB BuO Gent i.s.m. VVKBuO dec. 2013
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Handelingsgericht werken
Handelingsgericht Werken
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
23 oktober, Gent 24 oktober, Hasselt 25 november, Mechelen
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Kunstonderwijs op maat
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
M-decreet Infomoment voor partners
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
M-decreet: HGD trajecten CLB en samenwerking met externe partners
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Welkom.
Inleiding campusvoorrang
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften wat staat ons te doen? insteek iCLB 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG Middelen Vandaag 880 miljoen euro van de onderwijsbegroting (10,6 miljard euro) gaat naar buitengewoon onderwijs  34 miljoen euro: GON basis 19 miljoen euro: GON secundair Kostprijs per leerling: gewoon basis: 5.030, 32 euro buitengewoon basis: 15.890,88 euro gewoon secundair: 8.588,75 euro buitengewoon secundair: 19.460,03 euro Met het nieuwe decreet: zelfde middelen, anders inzetten 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Cijfers: niets doen is geen optie (1/2) 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Cijfers: niets doen is geen optie (1/2) Leerlingenaantal buitengewoon basisonderwijs: 30.504 => Overgrote meerderheid kinderen met lichte mentale beperking of leerstoornis Leerlingenaantal buitengewoon secundair onderwijs: 20.177 => Ook hier oververtegenwoordiging kinderen met lichte mentale beperking (type 8 bestaat vandaag niet in BuO) 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG Cijfers 2012-2013

bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG Historiek 1994: The Salamanca-statement and framework for action on special needs education 1998: Advies over inclusief onderwijs van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) 2006: VN-Verdrag inzake rechten van personen met een handicap 2008: Vlaams Gelijkekansen- en Gelijkebehandelingsdecreet 2009: Vlaams Parlement ratificeert VN-Verdrag 2002-2009: verschillende pogingen ondernomen ‘maatwerk in samenspraak’ en ‘leerzorg’, maar geen gestemd decreet 2010-2011: resonantiegroepen  geen draagvlak voor leerzorg 2012-2013: DAM-decreet, BNM-decreet, M-decreet 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Na 15 jaar overleg evenwicht bereikt Definitieve goedkeuring Vlaamse Regering ‘Ontwerp van decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften’ Met VN-Verdrag als achtergrond zoeken naar de plaats van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in ons onderwijs. Logische stap… internationale regelgeving vertaald naar onderwijsregelgeving Broos evenwicht als belangrijke eerste stap Alle partners eensgezind: ‘niets doen, is geen optie!’ 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG Nieuwe indeling Huidige indeling buitengewoon onderwijs: (zonder criteria) Type 1: voor kinderen met een licht mentale beperking Type 2: voor kinderen met een matig of ernstig mentale beperking Type 3: voor kinderen met ernstige emotionele of gedragsproblemen Type 4: voor kinderen met een lichamelijke beperking Type 5: voor kinderen in een ziekenhuis of in een preventorium Type 6: voor kinderen met een visuele beperking Type 7: voor kinderen met een auditieve beperking Type 8: voor kinderen met ernstige leerstoornissen Nieuwe indeling buitengewoon onderwijs: (met criteria) Type basisaanbod (vervanging type 1 en 8): op basis van onderwijsbehoeften Type 2: voor kinderen met een verstandelijke beperking (IQ ≤ 60) + beperking in sociaal aanpassingsgedrag Type 3: voor kinderen met emotionele- of gedragsstoornis die geen verstandelijke beperking hebben Type 4: voor kinderen met een motorische beperking Type 5: voor kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of preventorium Type 6: voor kinderen met een visuele beperking Type 7: voor kinderen met een auditieve beperking, of taal- of spraakstoornis Type 9: voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Wat verandert er? Hoever staan we? Gedeeltelijk verlaten van medisch model – focus op onderwijsbehoeften > onderwijsaanbod afstemmen op behoeften: Zie denkkader HGW. Hoever staan onze scholen hierin? 1. Onderwijsbehoeften centraal 2. Transactioneel kader 3. Positieve benutten 4. Constructief samenwerken 5. Doelgericht werken 6. Systematisch en transparant werken 7. De leerkracht doet er toe! 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Wat verandert er? Hoever staan we? Opdracht van gewoon onderwijs: gemeenschappelijk curriculum en redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (STICORDI remediëren, differentiëren, compenseren, dispenseren): Zie denkkader ZORGCONTINUÜM. Hoever staan onze scholen hierin? 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Wat verandert er? Hoever staan we? Herdefiniëring draagkrachtafweging voor leerlingen met individueel curriculum: disproportionaliteit Onredelijkheid van aanpassingen Aangetoond na proces van afweging Hoever staan onze scholen hierin? 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Wat verandert er? Hoever staan we? Attestering enkel door CLB vanaf 1-9-2014 Fasen zorgcontinuüm zijn doorlopen: school toont aan STICORDI aangetoond disproportioneel of onvoldoende: school toont aan Onderwijsbehoeften leerling omschreven volgens ICF: vorming te voorzien in CLB Kwaliteitsverbetering diagnostiek - belangrijke rol voor CLB ProDia: diagnostische protocollen: bezig in CLB HGD: cyclisch zoek- en beslissingsproces vgs HGW-uitgangspunten: bezig in CLB Aanpassingen in CLB-decreet hiertoe gemaakt 1-1-2014 Aanpassingen in kwaliteitsdecreet per 1-1-2014 met o.a. Kwaliteitstoezicht op diagnostische praktijk CLB 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Wat verandert er? Hoever staan we? Conclusies School fase 0 en 1: leerlingvolgsysteem, STICORDI motiveren en uitvoeren, evalueren, aantonen CLB ondersteunen in fase 0 en 1 = schoolondersteuning zorgbeleid CLB casusbetrokken vanaf fase 2: protocols PRODIA, voorgaande fasen bevragen bij school Concreet mee te nemen in afsprakennota school-CLB 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Wat verandert er? Hoever staan we? Basisaanbod ipv type 1 en type 8 Op basis van onderwijsbehoeften leerling. Aantoonbaar? Max 2 jaar Verlengbaar na beslissing KR school én CLB Verplichte ondersteuning van school BuO en CLB bij zoeken naar school en zorgen voor ondersteuning tot vlotte overgang 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Wat verandert er? Hoever staan we? Type 9 voor leerlingen ASS normale begaafdheid oprichtingsdossier Advies schoolraad en BOC Infrastructuur en materiële voorzieningen??? Bestaande expertise of inspanningen professionalisering. Aantoonbaar? Omgevingsanalyse: noodzaak, doelmatigheid, leefbaarheid. Elementen? 30-11-2013? of 1-03-2014 schooljaar 2014-2015 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

Flankerende maatregelen Competentieontwikkeling (109 VTE vrijgemaakt) Waarborgregeling: middelen blijven ingezet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Geleidelijkheid Monitoring i.f.v. verdere stappen (o.a. GON/ION) 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG

bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG Cijfers GON 25/11/2013 bron: persconferentie 8-11 minister Smet en Bruno Sagaert OVSG