Wijzigingen Informatiemodel Maatschappelijke Dienstverlening 2008 versie 1.4 Bert van Putten KWIZ.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke
Centrale werkwinkel D:
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Nut & Noodzaak van Registreren
WMO Praat mee!.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Basiscursus Levensboeken
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Steeds krachtiger bestuur in:
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Sociaal Raadsliedenwerk in De Ronde Venen Hoe samenwerking kan worden omgezet in kracht!
Samen werken aan een gezonde regio!
Maxima Medisch Centrum - Eindhoven
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Publieke Zaak SLIMMER WERKEN. Publieke Zaak WELKOM –De dagindeling –Korte presentaties van VWS, BMC en een praktisch verhaal –11.30 uur 1 ste Workshopronde.
Van de juridisch dienstverlener
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Toelichting op Informatiemodel AMW / Maatschappelijke Dienstverlening 2008 Bert van Putten KWIZ.
Gevolgen van het nieuwe Informatiemodel 2008 in de praktijk Bert van Putten KWIZ.
Onthaal en service.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Bijdrage publieksdag IPNV 14 november 2009 ‘Veteranenzorg in de reguliere hulpverlening’
Revalidatie DBC versie 5.9
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Klikdemo: CRM maken van contactmomenten en werkafspraken Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je contactmomenten.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Aquo - het (vernieuwde) wijzigingsproces André Meerkerk Maria Rosendal 1 oktober 2015.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
2 Online registratietool Handleiding 3 Inhoudstafel Als individu aansluiten bij een groep p 4p 4 Een nieuwe groep aanmaken en beheren p 13p 13 Personen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Informatiebijeenkomst Pilot Zorgvraagzwaarte Geriatrische Revalidatiezorg Patricia Geerts, beleidsmedewerker ActiZ Emi van Galen, beleidsmedewerker ActiZ.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Opgericht in 2004 en bestaat uit : sympathisanten, adviseurs, gidsen, experts en doeners. Mensen die op een of andere wijze ooit hun medewerking hebben.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Indexering herberekening 2016 inkomenstarief. Aanleiding Context en cijfers Stand van zaken ICT Stand van zaken communicatie Stand van zaken Kind en Gezin-Lijn.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
29 juni 2017 De Behandeldienst in Omgevingsloket online
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Doorontwikkelen BRON vo
Cliëntenraad Sociaal Domein
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Wijzigingen Informatiemodel Maatschappelijke Dienstverlening 2008 versie 1.4 Bert van Putten KWIZ

Betekenis van het Informatiemodel Achtergrond: waarom de wijzigingen? Inhoud Betekenis van het Informatiemodel Achtergrond: waarom de wijzigingen? De wijzigingen op een rij

Voor de individuele organisatie 1 Toegevoegde waarde van het Informatiemodel Voor de individuele organisatie Standaardisering Actuele codelijsten Vergelijking prestaties met andere organisaties Voor de branche als geheel Signalering trends en ontwikkelingen lobby bij gemeenten / ministerie en andere relevante organisaties

Voor het gehele model geldt: 1 Toegevoegde waarde van het Informatiemodel Voor het gehele model geldt: In elke codelijst kan een organisatie eigen specifieke codes aanmaken Elke organisatie kan ervoor kiezen bepaalde codelijsten niet te gebruiken

Gevolg: steeds minder specifieke AMW-organisaties en meer Madi 2 Waarom de wijzigingen: differentiatie van het AMW AMW BMW AMW MW SMW SHV Projecten/loketten/doelgroep Gevolg: steeds minder specifieke AMW-organisaties en meer Madi

Projecten, Doelgroepen 2 Waarom de wijzigingen: soortgelijke ontwikkeling deel van het SRW SRW Spreekuren /loketten SRW SHV Projecten, Doelgroepen Gevolg: Verbreding inzet van de deskundigheid voor “andere” processen en maatschappelijke dienstverlening

Opnemen gehele maatschappelijke dienstverlening in model 2 Waarom de wijzigingen Opnemen gehele maatschappelijke dienstverlening in model Werksoort blijft zichtbaar Meer aandacht voor integraal werken: Bv. 1 frontoffice en 1 cliëntdossier Zichtbaar maken van de groeiende niet-cliëntgerichte maar wel declarabele activiteiten

Aansluiting aanbrengen met nieuwe de werkwijze SHV van de NVVK 2 Waarom de wijzigingen Aansluiting aanbrengen met nieuwe de werkwijze SHV van de NVVK De rol van de MaDi / werksoorten zichtbaar maken rond thema’s als: Schulden Armoede Huiselijk geweld Jeugd

Opnemen van de AMW-modulen Opnemen tijdschrijfgegevens: 2 Waarom de wijzigingen Opnemen van de AMW-modulen Opnemen tijdschrijfgegevens: Grote behoefte aan (benchmark)informatie Eventuele uitwisseling met het Servicepunt welzijnsinformatie

3 De wijzigingen op een rij Structuur van het model Declarabele cliëntgerichte werkzaamheden Declarabele niet-cliëntgerichte werkzaamheden Cliëntdossier Casus Diensten / producten / afspraken in contract Trajecten Contacten / activiteiten

Toegevoegd: SRW, AMW-modulen, NVVK-modulen 3 De wijzigingen op een rij Type Traject Definitie: een traject is een samenhangend onderdeel van de dienst en hulpverlening Toegevoegd: SRW, AMW-modulen, NVVK-modulen Voor het SRW zowel te gebruiken als Traject als voor Wijze van Afhandeling

3 De wijzigingen op een rij: Type Traject Wijze van gebruik: De instelling kan kiezen welke trajecten ze in wil zetten; enkele of allemaal. De trajecten zijn feitelijk de processtappen binnen een casus: Let daarbij op HKZ De instelling kan eigen subcodes aanmaken In gegevensverzameling voor aanmelding en afsluiting extra vragen

3 De wijzigingen op een rij: Type Traject SRW-organisaties die niet met casussen en trajecten werken: Elk contact is een Informatie en adviestraject binnen 1 casus Kan in de aanlevering aan de MadiMonitor worden geregeld Anonieme contacten: 1 casus, met 1 traject die langere tijd openstaat (bijvoorbeeld een halfjaar) waarin alle lossen contacten worden geregistreerd

3 De wijzigingen op een rij: Uitbreiding Type Netwerkpartner Reden: om SRW-organisaties ook te kunnen laten werken met deze codetabel Let op: SRW-organisaties kunnen ervoor kiezen met de codes van de Almanak te werken en ook zo aanleveren aan de MadiMonitor! Voor details: vraag uw leverancier

3 De wijzigingen op een rij: Onderwerpenlijst SRW Reden: SRW-organisaties werken met veel specifieke onderwerpen. Het was niet praktisch deze onder te brengen in Soort Probleem in het Madi-model. Let op: SRW-organisaties kunnen kiezen te werken met de codes van de Almanak of met Soort Probleem en ook zo aanleveren aan de MadiMonitor! Voor details: vraag uw leverancier

3 De wijzigingen op een rij Toevoeging Tijdschrijfregistratie Reden: Veel behoefte aan informatie over de tijd per traject. Ook voor het ondersteunen van de gegevensuitwisseling met het SPWI. Werkwijze: de gegevens worden per traject verzameld vanuit de contacten / activiteiten of direct vanuit traject Organisaties kunnen ervoor kiezen deze gegevens aan te leveren

3 De wijzigingen op een rij: aanpassing Noshow Reden: Omslachtige registratie in vorig model Werkwijze: De noshow wordt geregistreerd in de codetabel wijze van contact. Daar is een nieuwe hoofdcode toegevoegd.

3 De wijzigingen op een rij: Contact / activiteitregistratie Specifiek voor het SRW: Anonieme contactregistratie: Geschatte leeftijd cliënt Duur van het contact: Indien er geen tijd wordt geschreven Voor beiden geldt: optioneel! Contacten met instellingen Of contact met netwerkpartner Of traject Consultatie

Dringende vragen?

Model Madi 1.4 gaat in per 1 januari 2010 Implementatie Model Madi 1.4 gaat in per 1 januari 2010 Conversie via softwareleverancier Vrijblijvend adviesgesprek KWIZ

Aanlevering aan de Madimonitor Gegevensverzameling Aanlevering aan de Madimonitor Aanlevering ieder kwartaal Automatisch via leverancier 27 organisaties hebben 1ste helft 2009 aangeleverd 83 organisaties hebben niet aangeleverd Januari 2010 aanleveren, AMW 2008 + Madi Model 1.4 Per april 2010 alleen Madi Model1.4

AMW vragenlijst Gegevensverzameling Vervangt de CBS enquête 27 organisaties hebben ingelogd, 7 enquêtes zijn afgerond Wordt vanaf 2010 jaarlijks in februari verspreid Ook voor SRW

Belang van goed registreren Gegevensverzameling Belang van goed registreren Betrouwbare gegevens Cijfers laten actuele ontwikkelingen zien

Mogelijke Ontwikkelingen Trajectentabel Problematiekentabel toevoegen Toekomstige ontwikkelingen Ouderen & Advieswerk Stand van zaken Mogelijke Ontwikkelingen Trajectentabel Problematiekentabel toevoegen Psychogeriatrische problemen Mobiliteit Huishoudelijke en persoonlijke verzorging Veiligheid

Mogelijke Ontwikkelingen Netwerkpartnerstabel toevoegen: Toekomstige ontwikkelingen Mogelijke Ontwikkelingen Netwerkpartnerstabel toevoegen: Geriatrisch Ziekenhuis Vrijwilligersorganisaties Doel: toevoegen Ouderen & Advieswerk aan Informatiemodel Madi per 2011

Eigen organisatie spiegelen aan die van anderen Toekomstige ontwikkelingen Benchmark Eigen organisatie spiegelen aan die van anderen Ontcijferen van mysteries achter de cijfers Voortdurend leerproces

Benchmark Toekomstige ontwikkelingen Op basis van vooraf gestelde onderdelen, bijvoorbeeld: Achtergrond kenmerken cliëntgroepen Problematieken Type hulpverleningstrajecten Samenwerkingspartners

Benchmark Toekomstige ontwikkelingen Op alle onderdelen wordt gemeten op: Doeltreffendheid (hoeveel personen hebben we op welke wijze geholpen) Doelmatigheid (hoeveel kost dat?)

Om mee te praten over de Benchmark Om de nieuwsbrief te ontvangen Vragen en informatie… U kunt zich opgeven: Om mee te praten over de Benchmark Om de nieuwsbrief te ontvangen Voor een vrijblijvend adviesgesprek Om mee te praten over het Ouderen & Advieswerk