Witte en zwarte scholen: is een sociale mix wenselijk / mogelijk ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Buitengewoon Allochtone leerlingen
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Allochtonen in het hoger onderwijs
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Brede school in Berkenbos
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?
Opvoedingsondersteuning
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Stage: Basisschool de Klingerberg
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Impucuko -27º º45.42 T. Sikunana(Mrs) Box 138, Odendaalsrus 9480 op facebook: Impucuko primary school "class.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
§6 - Leven in twee werelden
Voorstelling project voor WG KP
Kansarmoede in de kleuterschool
Witte en zwarte scholen: is een sociale mix wenselijk / mogelijk ?
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Aanmelden voor een school in het Gentse basisonderwijs
12/26/2018 Evaluatie SERV - profielenwerking.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
1.
Aanmeldingen schooljaar
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Doubleren.
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Doubleren.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Witte en zwarte scholen: is een sociale mix wenselijk / mogelijk ? Ides Nicaise KU Leuven (HIVA / Dep. Ped. Wet.)

Overzicht Inleiding Oorzaken van segregatie (Waarom) is segregatie een probleem ? Strategieën voor desegregatie

Deel 1: inleiding Directies aan het woord “In mijn school zijn de leerkrachten de enigen die thuis Nederlandstalig zijn. Geen enkele van hen woont in de buurt. De meesten zoeken zo snel mogelijk ander werk. We hebben 24 verschillende nationaliteiten. Vorige week nog (nvdr: februari !) hebben we 5 kinderen uit Liberia ingeschreven. Ze waren in alle omliggende scholen geweigerd. Wij hadden eigenlijk geen plaats maar we hebben algauw enkele banken bijeengezocht en ze zijn begonnen…” (directeur van een basisschool uit Schaarbeek)

Directies aan het woord “In onze school (stedelijke basisschool uit Antwerpen) zijn 96% allochtonen. Onlangs kwam een Marokkaanse moeder, die hier zelf oud-leerling is geweest en al meer dan 25 jaar in België woont, haar kind inschrijven. Ze sprak geen Nederlands meer. Onze kleuterjuffen kunnen met de ouders niet praten. Er zijn zelden tolken beschikbaar…” (directeur van een basisschool in Antwerpen)

Directies aan het woord “Een moeder kwam op intakegesprek om haar zoon van studierichting en van school te laten veranderen. Op een bepaald moment vroeg ze of er allochtonen op school waren en in de toekomstige klas van haar zoon. De inschrijver gaf aan hoe de verhoudingen in de bewuste klas lagen en zei erbij dat het een goede groep was. De vrouw stopte de inschrijving en zei dat ze een school zocht waar minder vreemdelingen waren.” (gesprek geciteerd in Frooninckx 2004)

Directies aan het woord “Hoe meer inspanningen wij leveren voor onze zorg- leerlingen, hoe meer men er naar ons doorverwijst. Buurtwerken, verenigingen, welzijnsdiensten verwijzen al hun risico-kinderen naar onze school. Wij willen wel ons best doen, maar moeten opletten dat we als school niet in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Alleen al maar de onbetaalde schoolrekeningen… Als wij er met andere scholen over praten, doen die of hun neus bloedt – zelfs de scholen uit onze eigen scholengemeenschap.” (directeur basisschool Leuven)

Deel 2: Oorzaken van segregatie Segregatie in huisvesting Mensen zoeken culturele verwanten op ‘Aanzuigeffect’: scholen die specifieke inspanningen doen voor lln uit bepaalde minderheden, trekken nog meer lln uit die groepen aan Sociaal ongelijke verdeling van macht => discriminerend gedrag van ouders en scholen (‘witte vlucht’ / zelfs ‘zwarte vlucht’) Paradox: vrije schoolkeuze werkt segregatie in de hand

Onderwijs als quasi-markt en sociale ongelijkheid Vrije schoolkeuze Vrijheid v. onderwijs Overheid = 3e betaler subsidie / leerling Concurrentie op basis van ‘reputatie’ Aantal leerlingen Kwaliteit van de instroom ⇒ prestaties ↗  ongelijkheid ↗ Zwakke scholen: initieel ‘natuurlijk’ nadeel ⇒ zwakke vraag ⇒ weinig lln / geen mglh tot selectie instroom ⇒ zwakke reputatie ⇒ neerwaartse spriaal Sterke scholen: initieel ‘natuurlijk’ voordeel ⇒ grote vraag ⇒ veel lln / mglh tot selectie van instroom ⇒ sterke reputatie ⇒ opwaartse spiraal

Vrije schoolkeuze in de EU

Segregatie en ongelijke onderwijskansen in de EU Tussenschoolse en binnenschoolse verschillen in wiskundescores PISA 2003 (variantie per land in % van totale gemidd. variantie in OESO)

Deel 2: Is segregatie een probleem? Maatschappelijk: Op korte termijn: gescheiden opvoeding verhoogt risico op sociale conflicten Op lange termijn: geen voorbereiding op multiculturele samenleving (= even nefast voor autochtone als voor allochtone leerlingen !) Onderwijskundig: Taalontwikkeling Nederlands moeilijker voor allochtonen Bij lager prestatieniveau: lagere verwachtingen… Belasting leerkrachten leidt tot hoge rotatie (dus lagere kwaliteit) in lkr-korps Peer group effecten

Segregatie: probleem ? peer group effecten Leerling uit minderheid haalt gemiddeld minder resultaat wegens exogene obstakels (bv. NT2) Leerprestaties zijn hoger in klas / school met veel ‘sterke’ leerlingen Bij vermenging van klassen / scholen is leerwinst voor zwakke presteerders groter dan verlies voor sterke presteerders => argument voor ‘heterogene samenstelling’ van klassen / scholen leerling uit meerderheidsgroep leerprestaties leerling uit minderheidsgroep A B C D % lln uit meerderheid in peer group

Vermarkting en sociaal ongelijke onderwijsuitkomsten Hirtt, Nicaise, De Zutter – De school van de ongelijkheid

Segregatie: probleem? Recente onderzoeken Verhaeghe e.a. (2011): Gemiddelde leerwinst (L1→L6) in Vlaanderen is dezelfde in zwarte als in witte scholen Maar… Gemiddeld prestatieniveau (zowel in L1 als in L6) is lager in zwarte dan in witte scholen leerjaar leervorderingen kansarme school kansrijke school

Segregatie: probleem? Recente onderzoeken Verhaeghe e.a. (2011): Gemiddelde leerwinst (L1→L6) in Vlaanderen is dezelfde in zwarte als in witte scholen Maar… Gemiddeld prestatieniveau (zowel in L1 als in L6) is lager in zwarte dan in witte scholen Gelijke leerwinst is misschien te danken aan compenserend effect van GOK-financiering in zwarte scholen

Segregatie: probleem? Recente onderzoeken Dronkers (2010): migranten doen het slechter in meer diverse scholen Maar… onderscheid ‘diversiteit’ (= aantal verschillende etnische groepen)  ‘concentratie’ (= totaal aandeel allochtone lln in school) Concentratie verlaagt prestatieniveau Diversiteit verlaagt prestatieniveau => Dit is geen pleidooi voor zwarte scholen ! (wel voor ‘grijze’ scholen met eerder homogene groepen allochtonen)

Segregatie: probleem ? Recente onderzoeken Agirdag (2011): zwarte scholen hebben ook hun voordelen Minder racisme => meer welbevinden bij allochtone leerlingen Witte leerlingen presteren er soms beter - en voelen er zich beter (big fish small pond fenomeen) Maar… Minder goed voor integratie

Deel 4: Strategieën voor de-segregatie ‘Softe’ maatregelen (bv. non- discriminatieverdragen, GOK-financiering) hebben weinig effect op desegregatie) Voorstel OVDS (toewijzing van school met mogelijkheid van ‘opting out’ voorlopig moeilijk) Recht op inschrijving – met o.a. ‘dubbele voorrangsregeling’ Minimum-quota (bv. ‘affirmative action’ in VS) Magneetscholen

Strategie 3: recht op inschrijving - evaluatie Afname discriminatie bij inschrijving: ‘curatief’: klachtenprocedure bij Lokaal OverlegPlatform / bij commissie leerlingenrechten Preventief: scholen worden voorzichting Evaluatie Vlaams Minderhedencentrum: aantal weigeringen (door scholen) daalt. Toch zitten nog ca. 20% allochtonen niet in school van eerste keuze Gebrek aan informatie bij doelgroep (1 jaar na decreet kent slechts 30% van de allochtonen de regeling) O.a. daardoor komen veel allochtonen ‘te laat’ (witte ouders haasten zich => school volzet als allochtonen zich aanmelden) subtiele barrières zoals hoofddoek, religieuze profilering, financiële drempels, ‘ontrading’ Ouders schuwen confrontatie

Strategie 3: voorrangsregeling niet-GOK Zwarte scholen (10% > LOP-gemiddelde) mogen voorrang geven aan ‘niet-GOK’ leerlingen Maar… Wordt vooral door allochtone gemeenschap als stigmatiserend ervaren => Karsten, Roeleveld e.a. (2002): 71% van autochtone ouders is vóór spreidingsbeleid, 62% van allochtone ouders is tegen. Beperkt keuzevrijheid van GOK-leerlingen => leerlingen die geen school in hun omgeving vinden Scholen verliezen GOK-middelen bij desegregatie Diversiteit vergt meer dienstverlening (maaltijden, spreiding oudercontacten…)

Strategie 3: voorrangsregeling GOK-lln ‘witte’ scholen mogen voorrang geven aan GOK- leerlingen Maar… Gebruik blijft ‘passief’: aankondiging van voorrang, maar geen actieve recrutering Dergelijk ‘passief’ gebruik blijft ineffectief: GOK-ouders reageren niet snel genoeg => Behoefte aan externe begeleiding (bv. School-in-zicht)

Naar een verplichte dubbele voorrangsregeling ? Huidige regeling Alternatief Concentratieschool kan voorrangsperiode inlassen voor niet- GOK leerlingen ‘witte’ school kan voorrangsperiode inlassen voor GOK- leerlingen Beide typen scholen zouden vanaf een bepaalde drempel ‘verplicht’ worden om voorrang te geven Scholen zouden daarin begeleid worden door ervaren organisaties (School in zicht / vzw De Veerman, LOP…) Cf. LOPs Leuven, Gent, Lokeren, Temse, Sint-Niklaas

Strategie 4: minimum-quota Wat ? Bestaat (nog) niet in Vlaanderen (weerstand) VS: Affirmative action: scholen moeten bepaald minimum aandeel kleurlingen voorrang geven bij inschrijvingen Noot In VS veel weerstand wegens neveneffecten voor meerderheidsgroep (blanken): bij numerus clausus en toegangsexamens voelen blanken die beter scoorden op toegangsexamen zich ‘averechts’ gediscrimineerd In België zouden deze neveneffecten niet gelden; wellicht volgende stap indien huidig beleid niet volstaat.

Strategie 5: magneetscholen Wat? Door een krachtige leeromgeving (meestal met kunstprojecten – zie: brede school) ook een kansrijk publiek aantrekken, met win- win effecten voor de minderheidsgroep en de meerderheidsgroep. Premisse: ‘carrots’ zijn beter dan ‘sticks’ Ontstaan: McCarver school Washington 1968 – begin jaren ’90 reeds 3200 scholen met 1,2 mio leerlingen. Naast kunst worden nu ook technologie en communicatieprojecten als catalysator gebruikt Vlaanderen: Vlaggen en Wimpels (met ondersteuning van vzw De Veerman

Strategie 5: magneetscholen - werking

Strategie 5: magneetscholen - evaluatie US Dept of Education (2003): Iets meer dan helft v.d. scholen slaagt erin een hoger aandeel ‘witte’ leerlingen aan te trekken. Dit lukt beter in lagere dan secundaire scholen; en beter in scholen met omvattend project. Veel hangt ook af van externe factoren (bv. toenemende concentratie in de buurt) Leerwinst in magneetscholen niet overtuigend groter dan bij vergelijkingsgroep (deels omdat sommigen nog maar recent gestart zijn?)

Strategie 5: magneetscholen – evaluatie (vervolg) Vlaggen en Wimpels 3/4 v.d. scholen heeft beter contact met de buurt Desegregatie: geen systematische gegevens, maar wel indicaties van effect Kwaliteit van onderwijs is toegenomen: meer teamwerking bij leerkrachten, meer leerplezier, meer krachtige leeromgeving

Tot besluit Belang van nuance (zwarte scholen zijn niet ‘slechter’ maar blijven in principe ongunstig voor integratie én voor prestaties) Nood aan meer regulering Meer homogene kwaliteit van onderwijs Meer dwingende desegregatiemaatregelen, vooral bij ‘witte’ scholen Mix van ‘sticks’ (quota) en ‘carrots’ (financiële en pedagogische ondersteuning) kan ervoor zorgen dat desegregatie pijnlozer en vlotter verloopt. Dit maakt een beleid van desegregatie meer aanvaardbaar voor iedereen.