Aan de slag met kerndoelen in het VSO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
De rol van de medezeggenschap CNV Onderwijs Academie
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Aan de Slag VSO en UWV Werkbedrijf
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Taal en rekenen in beweging!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Stand van zaken Project WAK
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Het Hooghuis locatie De Singel
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Nieuw Nederlands 4e editie
Leerlijnen in een Wiki
Op naar…
Leren in nieuwe contexten
Ontwikkelingsperspectief
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Inleiding bij PROVSO Noord Thema Onderwijs Donderdag 26 maart 2015 Hans Everhardt.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Referentiekader rekenen. Uit: /
WELKOM Ouderavond klas 2 mavo Keuzes in 2 mavo.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
INFORMATIEAVOND 30 AUGUSTUS 2016 Groep VSO MA. Leerlingen VSO MA  Naomi  Fabio  Noah  Akshay  Nathan  Mohaned 1 e jaar middenbouw, totaal 2 jaar.
De nieuwe onderbouw.
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
LOB 3 HAVO Schooljaar
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Voorlichtingsavond ouders van
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Voorlichtingsavond ouders van
Specialistische lesplaatsen
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met kerndoelen in het VSO Regionale conferentie Utrecht 9 maart 2011

Kerndoelen in het VSO Aanleiding Wettelijk kader Opdracht SLO Draagvlak voor kerndoelen Overzicht van kerndoelen Drie sets van kerndoelen Kerndoelen in de praktijk Stand van zaken Wat kan de VSO school nu doen?

Aanleiding Er zijn al eerder kerndoelen vso ontwikkeld, die konden niet worden vastgesteld door gebrek aan juridische basis in wec In het advies bij de kerndoelen so pleit onderwijsraad voor kerndoelen vso Wetsvoorstel "Kwaliteit (V)SO" legt wettelijke basis voor kerndoelen vso

Wetsvoorstel Kwaliteit (V)SO Het wetsvoorstel kwaliteit (v)so treedt voor het so per 1 augustus 2012 in werking en voor het vso 1 augustus 2013 In het wetsvoorstel wordt onder meer het volgende geregeld: drie uitstroomprofielen: vervolgonderwijs, arbeid, dagbesteding ontwikkelingsperspectief vervangt IHP kerndoelen VSO: 3 sets stages, verplicht voor usp Arbeid getuigschrift, transitiedocument, onderwijskundig rapport meer examenmogelijkheden in vso

Opdracht SLO Kerndoelen ontwikkelen voor elk uitstroomprofiel vervolgonderwijs, arbeid en dagbesteding Kerndoelen voor specifieke leergebieden (brede domeinen) Kerndoelen ter voorbereiding op arbeid en dagbesteding, voor resp. uitstroomprofielen arbeid en dagbesteding Leergebiedoverstijgende kerndoelen voor alle uitstroomprofielen Breed draagvlak bij het veld, deskundigen en [vertegenwoordigers van] ouders

Draagvlak Drie werkgroepen; één taakgroep Scholenpanel VSO vervolgonderwijs arbeid dagbesteding leergebiedoverstijgende doelen Scholenpanel VSO expertbijeenkomst partners resonansbijeenkomst ouder- en leerkrachtorganisaties website “passende kwalificaties” => digitale nieuwsbrieven

Overzicht kerndoelen Vervolgonderwijs Arbeid Dagbesteding Preambule Leergebiedoverstijgende doelen: 1: leren leren, 2: leren taken uitvoeren, 3: leren functioneren in sociale situaties, 4: ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief Onderbouw van het VSO Kerndoelen onderbouw VO Nederlands Wiskunde Engels Mens en natuur Mens en maatschappij Kunst & cultuur Bewegen & sport Gehele periode van het VSO Nederlands Rekenen/wiskunde Engels Mens, natuur & techniek Mens & maatschappij Culturele oriëntatie & creatieve expressie Bewegen & sport Voorbereiding op arbeid Gehele periode van het VSO Nederlands Rekenen & wiskunde Mens, natuur & techniek Mens & maatschappij Culturele oriëntatie & creatieve expressie Bewegen & sport Voorbereiding op dagbesteding

Kerndoelen uitstroomprofiel vervolgonderwijs Kerndoelen voor de leergebieden zijn identiek aan kerndoelen onderbouw vo Karakteristieken geven aan dat de kerndoelen kunnen worden afgestemd op de doelgroepen in het vso Kerndoelen gelden in principe voor de eerste twee leerjaren daarnaast gelden voor gehele VSO periode leergebiedoverstijgende kerndoelen

Kerndoelen uitstroomprofiel arbeid Kerndoelen voor de leergebieden zijn gericht op transitiegebieden: werken, wonen, vrije tijd, burgerschap Kerndoelen "voorbereiding op arbeid" zijn gericht op - werkveldoriëntatie - loopbaansturing - algemene en specifieke werknemerscompetenties (mbo-taal) Leergebiedoverstijgende kerndoelen - leren leren (op de werkplek) - leren taken uitvoeren - leren functioneren in sociale situaties - ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief

Kerndoelen uitstroomprofiel (arbeidsmatige) dagbesteding Kerndoelen voor uitstroomprofiel (arbeidsmatige) dagbesteding zijn gericht op zo zelfstandig mogelijk functioneren in de transitiegebieden: werken, wonen, vrije tijd, burgerschap Kerndoelen voor de leergebieden zijn afgestemd op en uit te werken voor subdoelgroepen en te integreren met transitie: praktisch leren door doen Kerndoelen ter voorbereiding op dagbesteding sluiten aan bij 'kerndoelen ter voorbereiding op arbeid' Daarnaast gelden ook voor dit uitstroomprofiel de VSO leergebiedoverstijgende kerndoelen, met specifieke uitwerkingen aangepast aan doelgroep.

Stand van zaken Voorstel Kerndoelen VSO is aangeboden aan OCW; nu ambtelijke en politieke toetsing geplande invoering: 1 augustus 2013 Voorstel kerndoelen VSO te downloaden via http://www.slo.nl/speciaal/vso/kerndoelen/

Kerndoelen VSO in de praktijk (I) Kerndoelen dragen bij aan doelgericht en planmatig werken (opbrengstgericht werken) Kerndoelen zeggen iets over het onderwijsaanbod (wat moet de school aanbieden), maar niets over het niveau dat de leerling moet bereiken. Bij taal en rekenen is de school wel verplicht te beschrijven wat de opbrengsten zijn in relatie tot de referentieniveaus (vervolgonderwijs en arbeid) Inspectie gaat na of aanbod van school aan kerndoelen voldoet

Kerndoelen VSO in de praktijk (II) Kerndoelen VSO uitstroomprofiel Arbeid wordt uitgewerkt in leermiddelen (VOx) Kerndoelen VSO uitstroomprofiel Dagbesteding worden uitgewerkt in leerlijnen, tussendoelen en in voorbeeldmatig lesmateriaal (Rekenboog) SLO geeft op onderdelen nadere uitwerking (stages, leergebiedoverstijgende kerndoelen, kerndoelen dagbesteding)

Kerndoelen VSO in de praktijk (III)

Kerndoelen VSO in de praktijk (IV) Relatie leerlijnen – niveaus en uitstroombestemmingen

Kerndoelen VSO in de praktijk (IV) gerelateerde zaken, ontwikkelingen, worden in kaart gebracht en ontsloten via websites en 'toolboxen'. zie bijvoorbeeld: www.werknemerinopleiding.nl www.hetkan.info (Kenniscentrum Arbeidstoeleiding Nederland) www.liesa.nl en andere....

Wat kan de VSO school nu al doen? Kennis nemen van kerndoelen met het hele team Schoolontwikkelingsagenda: Wat betekenen kerndoelen voor ons onderwijsaanbod, onze organisatie en de competenties van onze medewerkers Hoe gaat onze school de ontwikkeling van de leerlingen plannen en sturen? Ontwikkelingsperspectief, coaching, uitstroombestemming Hoe gaat de school de ontwikkeling van de leerlingen volgen en beschrijven in leerlingvolgsystemen?

Informatie Mail voor meer informatie: Algemeen: H.Pietersen@slo.nl VO: E.Schram@slo.nl Arbeid: I.Berlet@slo.nl Dagbesteding: W.vanZon@slo.nl