De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2

Verwante presentaties


Presentatie over: "Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2"— Transcript van de presentatie:

1 Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2

2 Doel cursus Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van projectonderwijs in de onderbouw GT. Bijeenkomst 1: analyse Bijeenkomst 2: ontwerp Bijeenkomst 3: evaluatie Vul de datum in

3 Doel bijeenkomst 2 Ontwerp
Docenten passen bestaande thema's aan of ontwikkelen nieuwe thema's aan de hand van de vastgestelde visie op projectonderwijs in de onderbouw GT Hulpmiddelen Vastgestelde visie (bijeenkomst 1) Verdeling en beschrijving van de thema's (instrument B5: Afstemmen van inhouden tussen projecten en vakken) Instrument B5: Vul de datum in

4 Opzet bijeenkomst 2 Terugblik bijeenkomst 1 en vooruitblik
Aan de slag met het uitwerken van: De projecten de vaardigheden Afronden en vooruitblikken Vul de datum in

5 Terugblik bijeenkomst 1
Vastgestelde visie op themaonderwijs in de onderbouw Wat hebben we ook alweer gezamenlijk afgesproken? Na de 1e bijeenkomst hebben de kartrekkers (onderwijskundige op de school + 2 teamleiders) alle input (spinnenwebspel) uit de 1e bijeenkomst verwerkt en beschreven tot een visie. Gezorgd is dat alles leerplanaspecten een logisch samenhangend geheel vormen. Tijdens deze bijeenkomst wordt de visie uitgereikt zodat iedereen deze telkens paraat heeft bij het ontwikkelen van nieuwe projecten of het aanpassen van bestaande projecten. Vul de datum in

6 Waarom projectonderwijs?
Vul de datum in

7 Aan de slag Vastgestelde visie geldt als richtinggevend kader / ontwerpcriteria voor te ontwikkelen of bij te stellen projecten. Projectthema's zijn bekend; Deelnemende vakken zijn bekend; Betrokken vaardigheden zijn bekend Vul de datum in

8 Projecten op een rij (leerjaar 1)
project-onderwerpen Onderzoek naar het menselijk lichaam en de verschillen Our town zo wil ik wonen Kruistocht in spijkerbroek Boeren landleven Mediawijsheid Gewoon anders Nederlandse koloniën leergebieden / vakken mens en techniek mens en leven wiskunde Nederlands sport en bewegen kunst en cultuur Engels bewegen en sport mens en maatschappij mens en natuur vaardigheden plannen samenwerken onderzoek doen informatie-vaardigheden samen werken informatie- presentere vakspecifieke vaardigheden grafieken en tabellen resultaten analyseren verslaglegging met meetinstrumenten overweg kunnen spreekvaardigheid schrijfvaardigheid leesvaardigheid tijdbalken technische vaardigheden rekenen atlas gebruiken practicum Voorafgaand aan deze bijeenkomst hebben docenten de opdracht gekregen om bestaande projecten of eerste ideeën voor nieuw te ontwikkelen projecten in te brengen bij de kartrekkers. Daarbij hebben docenten ook contacten gezocht met collega's van andere vakken om te kijken welke vakken logischerwijs samen een project kunnen vormen (samenhang en vakoverstijgend werken is nl één van uitgangspunten op deze school voor projectonderwijs). Vervolgens hebben de kartrekkers alle projecten bekeken en op basis van de reeds vastgestelde visie besloten welke projecten groen licht krijgen. Aan deze projecten wordt tijdens deze bijeenkomst verder gewerkt. In bovenstaande dia staan alle projecten die in leerjaar 1 gegeven kunnen worden. Tijdens deze bijeenkomst zijn twee projecten verder uitgewerkt met alle betrokken vakdocenten. Na de bijeenkomst kunnen docenten hier nog verder aan werken.

9 Projecten op een rij (leerjaar 2)
Project-onderwerpen Ontwikkelingslanden Het weer Serieproductie sieraden en metaalpuzzels Travelling Bouw je eigen appartement Van iets tot niets Leergebieden / Vakken mens en techniek mens en maatschappij kunst en cultuur engels mens en leven wiskunde Nederlands beeldende vorming Engels techniek technologie nederlands beeldenvorming economie Vaardigheden samenwerken onderzoek doen informatie-vaardigheden presenteren plannen informatie- vaardigheden Vakspecifieke vaardigheden practicum uitvoeren werken met atlas dansen brief schrijven werken met meetinstrumenten aspecten van het weer fotografie zonnewijzer ontwerpen mallen maken spreekvaardigheid schrijfvaardigheid leesvaardigheid luistervaardigheid technische vaardigheden computer-vaardigheden meten en rekenen spelling en grammatica rekenen begroten filmen Hier geldt dezelfde toelichting als bij de vorige dia.

10 Aan de slag: projecten beschrijven
Toelichting op instrument D3: Projectformat, uit het handboek projectonderwijs: Uitwerken en beschrijven thema's Ten behoeve van D3: Zit het thema logisch in elkaar (hangen alle aspecten logisch met elkaar samen)? ! Houd telkens de vastgestelde visie en de tussendoelen als richtinggevend kader / ontwerpcriteria bij de hand ! Instrument D3: Vul de datum in

11 Aan de slag: Algemene vaardigheden
Deelvaardigheden (leerinhouden) Waar staat de leerling gezien het einddoel van zijn leerjaar? Leerdoel leerjaar 1 Leerdoel leerjaar 2 Leerdoel leerjaar 3 Rollen en taken uitvoeren Start Eind Groen: beoordeling 1 Rood: beoordeling 2 Blauw: beoordeling 3 De leerling helpt in een team rollen en taken te verdelen en voert de taken binnen een rol uit volgens planning. De leerling helpt in een team rollen en taken te verdelen, neemt wisselende rollen op zich, voert de bijbehorende taken uit volgens planning en afgesproken resultaat en praat anderen tussentijds bij over de voortgang. De leerling helpt in een team rollen en taken te verdelen, neemt wisselende rollen op zich, voert de bijbehorende taken uit volgens planning en afgesproken resultaat, bespreekt tussentijds de voortgang en verwerkt de hierop ontvangen feedback naar behoren. Actief luisteren De leerling luistert geïnteresseerd naar de inbreng van groepsgenoten, laat de ander uitpraten, stelt vragen en maakt aantekeningen. De leerling luistert geïnteresseerd naar de inbreng van groepsgenoten, laat de ander uitpraten, stelt vragen, vraagt door indien nodig, geeft kritiek, maakt aantekeningen en kan samenvatten. De leerling luistert geïnteresseerd naar de inbreng van groepsgenoten, laat de ander uitpraten, stelt vragen, vraagt door indien nodig, geeft kritiek, maakt aantekeningen, kan samenvatten, trekt conclusies en formuleert vervolgstappen. Een uitgangspunt van deze school is aandacht voor de vaardig: plannen en organiseren, samenwerken, informatievaardigheden, presenteren en Reflecteren. Om te bepalen welke leerinhouden op welk moment aan de orde kunnen komen, en om daarbij afstemming tussen de projecten te realiseren, kunnen de vaardighedenlijnen van SLO behulpzaam zijn (  Onderdeel J Leerlijnen). Op het moment dat de ene groep docenten aan de slag ging met het verder uitwerken van de projecten, ging een andere groep docenten aan de slag met de vaardigheden. Bekeken is welke onderdelen van welke vaardigheden ze aan bod willen laten komen binnen projectonderwijs. Hier zijn ze ook na de bijeenkomst mee verder gegaan. Onder moet na de bijeenkomst nog de afstemming plaatsvinden met de ontwikkelde projecten. Wat de 'vaardighedengroep' besloten heeft als relevante (onderdelen van) vaardigheden, moet een plek krijgen binnen de verschillende projecten. Vul de datum in

12 Afronden en vooruitblikken
Huiswerk: Verder uitwerken en beschrijven (instrument D3) Zorg dat het thema logisch in elkaar zit (samenhang) Verder uitwerken van de vaardighedenlijnen (J. Leerlijnen) Vul de datum in


Download ppt "Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2"

Verwante presentaties


Ads door Google