Vermelding onderdeel organisatie 1 Learning Centre TU ‘ruimte voor de toekomst’ Groepsraad, 14.01.2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage bij Technische Informatica
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Edushock leerfestival
Kleine kinderen worden groot WONEN ALS IEDER ANDER
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
Uitvoeringsvormen medezeggenschap Resultaten van de inventarisatie van uitvoeringsvormen medezeggenschap bij universiteiten.
Medezeggenschap en de Benchmark
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven Doen Bedrijven doen is een samenwerkingsverband tussen 10 bedrijven uit Haarlem en Omstreken Door het.
Gaan studeren met een functiebeperking
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Informatiebijeenkomst Gemeenteraad
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Meten is weten, gissen is missen. Hoe staat het met uw liquiditeit?
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Vereisten van individuele studenten aanpassen
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Sportcentrum Vianen.
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Landschap beschermen en ontwikkelen
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Mediatheek R5 Good practice Economische instituten.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Huisvesting Nijmegen Mariëtte van Dorst, bestuurder Hera
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
DE GROOTSTE GEMENE DELER
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
Het werken met portfolio
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Chris Hellinga Wetenschappelijk Adviseur
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Presentatie projectplan werkgroepen
Strategische Buurt Ontwikkeling
Implementatie OSIRIS Susanne Wichman Implementatie OSIRIS.
Challenge the future Delft University of Technology Kick off projectorganisatie Multimedia Multimediaportal Paul Suijker.
Presentatie Vocational Service2 april Vocational Service Visie, Aanpak en Plan
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Transcript van de presentatie:

Vermelding onderdeel organisatie 1 Learning Centre TU ‘ruimte voor de toekomst’ Groepsraad,

2 Learning Centre TU: • Aanleiding • Vertaalslag naar functionaliteit • Operationalisering/procesgang/planning • Impressies

3 Aanleiding (1): ambities & groei • IP: TU preferred university -> ook in faciliteiten -> gericht op onderwijs van de toekomst • Ruimtevraag onderwijs, door -> groei aantal studenten -> groei aantal opleidingen, minors, variatie werkvormen -> huidige onderwijszalen kwalitatief deels onvoldoende

4 Aanleiding (2): Onderwijsvorm en instroom Inhoud/vorm: Multidisciplinair •Communicatiever •Groei invloed technologische mogelijkheden Ter illustratie: ICTO-projecten (SOM/3 TU ICTO, etc: vraag naar concrete voorzieningen + ondersteuning) Meer heterogene instroom •Meer flexibiliteit Ba en Ma -> minder facultair gebonden •Internationaal •Joint Education

5 Aanleiding (3): Grote ruimtevraag IO, 3ME en IO

6 Aanleiding (4): BTUD  Prachtig gebouw  Maar: piekdrukte 11 weken/jaar – verder te weinig gebruikt  Biedt in principe heel veel mogelijkheden (nauwere koppeling met onderwijsfunctie kan onderbezetting oplossen)

7 Aanleiding (5): Investeren in een meer persoonlijke en sfeervolle universiteit Onderzoek Newcom, 2006 naar merkbeleving TUD

8 • Exacte gevolgen + cijfers lastig • TUD moet zich echter voorbereiden op het: • Faciliteren van veranderingen • Bieden van ruimte om te kunnen experimenteren • Inbouwen van flexibiliteit (in structuur en fysieke omgeving) Aanleiding: tot slot

9 Functionaliteit (1) •Uitstraling Een plek waar de TU Delft laat zien waar zij voor staat (‘challenge the future’, ‘made in Delft’, duurzaamheid) •Werkplekken studenten (Interfacultaire) werkplekken en projectruimtes voor studenten. Tevens ontmoetingsplek. Specifieke voorzieningen voor studenten met functiebeperking •Faciliteiten Uitstekende faciliteiten (i.e. ICT-middelen, video- conferencing) met support voor (experimenten met) nieuwe onderwijsvormen •Onderwijsruimtes 1e klas voorziening voor het onderwijs

10 Functionaliteit (2) •Voldoen aan ruimtevraag In de opzet wordt ook de concrete ruimtevraag (onderwijsruimtes,werkplekken) vanuit TBM/IO/3ME verdisconteerd •TU-breed Alle onderwijsruimtes in de TU-zalenpool •Verdichting campusbrede voorzieningen Meer levendigheid, mede gericht op internationale campus (avond, weekend)

11 Concrete invulling/verdere operationalisering • Budget totaal M€ 11,5 conform MVIP • Realisatie middels:  Nieuwbouw op bouwdeel 9 (hart van 3ME, IO en TBM): M€ 10,6; circa 4400 m 2 BVO  In combinatie met herinrichting BTUD (i.e. werkplekken/specifieke voorzieningen voor studenten): M€ 0,9 NB: Hiermee kan aan circa 80% ruimtevraag onderwijs (en indirect kantoor – TBM) worden voldaan

12 Vervolgstap: Programma van Eisen: • Plan van Aanpak inclusief inrichten projectorganisatie: Gereed op • Herinrichting BTUD en Bouwdeel 9: separate trajecten maar met nauwe onderlinge afstemming • Projectorganisatie: Stuurgroep, projectgroep en werkgroep • Inbreng docent als gebruiker • Inbreng student als gebruiker • Inbreng specifieke facultaire expertise • Contacten met bedrijfsleven (CISCO, IBM) • Betrokken directies: O&S, FMVG, ICT, BTUD

13 Opstellen PvE: = Complex = Uitdaging: match tussen ambitie TU én fysieke omgeving onderwijs én acute vraag = Moet garanties bieden voor optimale benutting

14 Planning Bouwdeel 9: • Afronding PvE: juni 2008 • Ontwerpfase 2e helft 2008 • Bouw: 2009… BTUD • ‘Snel en zichtbaar’: Q • ‘Structureel en duurzaam’: 2008 –2010

15 Impressies

16 mix van functies Verdieping Functies Begane grond  Sociale functie: ontmoetingsruimte, café, lunchvoorziening  Showcase / tentoonstellingsruimte Verdiepingen  Teamplekken voor studenten  Experimenteerruimten voor docenten – met ondersteuning  Individuele ‘sociale/gezellige’’ studieplekken voor studenten  Projectruimten voor studenten  Onderwijszalen: variërend in omvang, voorzien van ICT- en communicatievoorzieningen

17

18 Studio Classroom concept

19

20 Inspirerend en aantrekkelijk

21 Rapport Alares/BTUD ‘Huiskamer ‘en studieplek’ ‘Centre of belonging’, brede aantrekkingskracht