Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan 2006-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed

Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Gepersonaliseerd leren
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Taal en rekenen in beweging!
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Handelingsgericht werken
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Voortgangsgesprek fase 1
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taal en rekenen in de regio
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 1: Introductie en algemene staatsinrichting.
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Voortgangsgesprek LiO 2014
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Informatie-avond voor Ouders
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Informatie-avond voor Ouders
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
GGD-Schakel in GHOR-keten
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Transcript van de presentatie:

Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan

Taal voor burgers en buitenlui Programma •Welkom •Interview •Concept Taalbeleidsplan •Gesprek •Taal: sleutel voor schoolsucces

Taal: sleutel voor schoolsucces •Taalbeleid in het kader van onderwijsachterstanden •Taalbeleid voor alle scholen •Samenwerken en kennis delen

Werkgroep •Leonne Janssen, Midden Brabant College, taalcoördinator •Geert Simons, 2 College Wandelbos, taalcoördinator •Anke Lavrijsen, De Rooi Pannen, docent met taken taalbeleid •Jos Derksen, inhoudelijk beleidsmedewerker SWV VO Midden-Brabant •Josée Haentjes, SOM Onderwijsadviseurs, senior adviseur •Annemarie Boin, SOM Onderwijsadviseurs, senior adviseur

Het opstellen van het plan •Informatieve bijeenkomst 7 november 2006 in het Willem II Stadion voor alle scholen •Twee werkgroepbijeenkomsten gedeelde visie •Klankbordbijeenkomst conceptplan •Stuurgroep

Sterke en zwakke kanten Sterk •Veel kennis en inzicht •Taalgericht vakonderwijs breed bekend •Goede toetsbatterij •Aanpak voor dyslexie •Inhoudelijk beleid

Sterke en zwakke kanten Zwak •Onvoldoende continuïteit •Veel verschillen tussen scholen •Eerst even dit en dan komt taalbeleid •Oude werkwijzen •10-14 onvoldoende uitgewerkt •Belemmeringen in schoolorganisatie

Sterke en zwakke kanten Samenvattend •Vooral inhoudelijke kant van taalbeleid sterk ontwikkeld •Verbeteringen nodig op gebied van management, invoering en borging van taalbeleid in de klas en in de school

Doelen voor Taalbeleid heeft een vanzelfsprekende plaats gekregen in alle scholen 2.Elke school werkt volgens de principes van taalgericht vakonderwijs 3.Taalbeleid is een onderdeel van de basiszorgstructuur 4.Iedere school brengt zichzelf in kaart

Doelen tot Elke school heeft een taalcoördinator 6.Er functioneert een netwerk van taalcoördinatoren 7.Leraren zijn zich bewust van het belang om taalgericht vakonderwijs te realiseren en ontwikkelen zich tot bekwame taaldocenten

Taalgericht vakonderwijs Taalverwerving en het leren van een vak gaan hand in hand

Taalgericht vakonderwijs Sluit aan bij didactische vernieuwingen •Actief leren •Zelfstandig leren •Samenwerkend leren •Leerwerktrajecten •Krachtige leeromgeving

Taalgericht vakonderwijs •Context •Interactie •Taalsteun

Twee deelprojecten •Schoolgebonden taalbeleidsplan •Taaldag voor burgers en buitenlui

Schoolgebonden taalbeleidsplan •Aansluiten bij individuele schoolontwikkeling •Binnen de gezamenlijke kaders •Taalcoördinator •Taalwerkgroep: de leergebieden •Deelname voor tenminste twee jaar

Criteria voor deelname Kaders taalbeleid •Taalgericht vakonderwijs •Koppeling aan leergebieden vernieuwde onderbouw •Basiszorgstructuur

Criteria voor deelname •Beleidscyclus: plan-do-check-act •Taalcoördinator en taalwerkgroep •Deelname netwerk •Delen van kennis en ervaring •Directie ondersteunt de taalcoördinator •Beschrijving van verantwoordelijkheden •Besteding middelen

Taaldag voor burgers en buitenlui •Stimulans voor docenten om op een plezierige, creatieve en leerzame manier bezig te zijn met taalgericht vakonderwijs