Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Taal voor burgers en buitenlui Programma •Welkom •Interview •Concept Taalbeleidsplan •Gesprek •Taal: sleutel voor schoolsucces
Taal: sleutel voor schoolsucces •Taalbeleid in het kader van onderwijsachterstanden •Taalbeleid voor alle scholen •Samenwerken en kennis delen
Werkgroep •Leonne Janssen, Midden Brabant College, taalcoördinator •Geert Simons, 2 College Wandelbos, taalcoördinator •Anke Lavrijsen, De Rooi Pannen, docent met taken taalbeleid •Jos Derksen, inhoudelijk beleidsmedewerker SWV VO Midden-Brabant •Josée Haentjes, SOM Onderwijsadviseurs, senior adviseur •Annemarie Boin, SOM Onderwijsadviseurs, senior adviseur
Het opstellen van het plan •Informatieve bijeenkomst 7 november 2006 in het Willem II Stadion voor alle scholen •Twee werkgroepbijeenkomsten gedeelde visie •Klankbordbijeenkomst conceptplan •Stuurgroep
Sterke en zwakke kanten Sterk •Veel kennis en inzicht •Taalgericht vakonderwijs breed bekend •Goede toetsbatterij •Aanpak voor dyslexie •Inhoudelijk beleid
Sterke en zwakke kanten Zwak •Onvoldoende continuïteit •Veel verschillen tussen scholen •Eerst even dit en dan komt taalbeleid •Oude werkwijzen •10-14 onvoldoende uitgewerkt •Belemmeringen in schoolorganisatie
Sterke en zwakke kanten Samenvattend •Vooral inhoudelijke kant van taalbeleid sterk ontwikkeld •Verbeteringen nodig op gebied van management, invoering en borging van taalbeleid in de klas en in de school
Doelen voor Taalbeleid heeft een vanzelfsprekende plaats gekregen in alle scholen 2.Elke school werkt volgens de principes van taalgericht vakonderwijs 3.Taalbeleid is een onderdeel van de basiszorgstructuur 4.Iedere school brengt zichzelf in kaart
Doelen tot Elke school heeft een taalcoördinator 6.Er functioneert een netwerk van taalcoördinatoren 7.Leraren zijn zich bewust van het belang om taalgericht vakonderwijs te realiseren en ontwikkelen zich tot bekwame taaldocenten
Taalgericht vakonderwijs Taalverwerving en het leren van een vak gaan hand in hand
Taalgericht vakonderwijs Sluit aan bij didactische vernieuwingen •Actief leren •Zelfstandig leren •Samenwerkend leren •Leerwerktrajecten •Krachtige leeromgeving
Taalgericht vakonderwijs •Context •Interactie •Taalsteun
Twee deelprojecten •Schoolgebonden taalbeleidsplan •Taaldag voor burgers en buitenlui
Schoolgebonden taalbeleidsplan •Aansluiten bij individuele schoolontwikkeling •Binnen de gezamenlijke kaders •Taalcoördinator •Taalwerkgroep: de leergebieden •Deelname voor tenminste twee jaar
Criteria voor deelname Kaders taalbeleid •Taalgericht vakonderwijs •Koppeling aan leergebieden vernieuwde onderbouw •Basiszorgstructuur
Criteria voor deelname •Beleidscyclus: plan-do-check-act •Taalcoördinator en taalwerkgroep •Deelname netwerk •Delen van kennis en ervaring •Directie ondersteunt de taalcoördinator •Beschrijving van verantwoordelijkheden •Besteding middelen
Taaldag voor burgers en buitenlui •Stimulans voor docenten om op een plezierige, creatieve en leerzame manier bezig te zijn met taalgericht vakonderwijs