Presentatie Masterclass 1 ‘Signaleren & Analyseren Marjo Rengers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
BattleBots The school battle.
Schoolpartnerschappen in Europa
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Samenwerken in burgerschap
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop Onderzoeksontwerp
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Inspiratiebijeenkomsten
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Competentiegericht leren vmbo
De kubus van CSPE succesfactoren!
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Social work Week 2.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Geïntegreerde schoolverbetering
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Participerend Leiderschap
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Presentatie Masterclass 1 ‘Signaleren & Analyseren Marjo Rengers Tussen leiden en volgen ligt het avontuur Coachen op het praktijkonderwijs Presentatie Masterclass 1 ‘Signaleren & Analyseren Marjo Rengers

Aanleiding artikel en presentatie Er zijn grote veranderingen gaande op het praktijkonderwijs in het algemeen en op de school voor praktijkonderwijs waar ik werk in het bijzonder.   Mijn taak als ontwikkelaar: veranderingen en vernieuwingen signaleren, initiëren en implementeren in samenwerking met het team. Het signaal: de docent heeft meer coachende vaardigheden nodig om pedagogisch en didactisch wendbaar te zijn in het contact met de leerling. Ontwikkeling : van de rol van kennisoverdrager naar de rol van coach. Doel: heroverwegen en herdefiniëren van de rol van de docent praktijkonderwijs.

Probleemstelling en onderzoek Probleemstelling: hoe kunnen we op het praktijkonderwijs komen tot een eenduidig coachmodel waarin de gewenste attitude herkenbaar en toepasbaar is weergegeven. Literatuuronderzoek waarbij diverse maatschappijvisies zijn bestudeerd aan de hand van onderzoeksvragen.   Kwalitatief vergelijkend onderzoek; aangevuld met relevante informatie uit artikelen en bronnen uit de vakliteratuur gericht op onderwijs, zorg en jeugdcultuur.

Onderzoeksvragen Hoe kan coaching in de toekomst op het praktijkonderwijs ingezet worden ter bevordering van het verander- en zelfregulerend vermogen van coaches en leerlingen. Welke attitude is gewenst bij de coach praktijkonderwijs en hoe kan het verandervermogen van coaches en leerlingen worden aangesproken. Hoe geven we herkenbaar vorm en context aan een nieuw coachmodel.

Zoekwoorden Verandervermogen Leiden en volgen Context , leeromgeving Coaching, gidsen Mentor, tutor Onderwijs en zorg Docent als coach, gids Gids, guide, expeditie Onderwijs en coaching Zelfregulering Verandervermogen Context , leeromgeving Selfregulation Teachers and guiding Guide and teachers Coaching and selfregulation Selfregulation in schools Coaching and teaching

Vindplaatsen Hanze UniverSE, PiCarta, Google, Scholar - tijdens de workshop. Weinig in het Engels te vinden over teaching and selfregulation Actuele berichtgeving media/kranten gevolgd. Verplichte literatuur gekoppeld aan onderwerp. Presentaties van de werkgroepen was zeer bruikbaar. Keuze voor eén toepasbare hoofdtheorie, te weten Grondslagen van veranderen (Donkers 2008). Onderzoeksvragen gekoppeld aan driewereldenmodel. Vergelijkend onderzoek a.d.h.v. Kunneman, Rothfusz en Wolters. De diverse artikelen volgens het driewereldenmodel geselecteerd. Daarna een kritische selectie gemaakt en de onderdelen tot een logisch en leesbaar geheel samengevoegd. Conclusie en discussie gekoppeld aan de inleiding en onderzoeksvragen.

Beantwoording onderzoeksvraag De coach als ‘gids’ is het meest herkenbaar voor leerling en coach op het praktijkonderwijs. De leerling is de centrale veranderaar in dit avontuur en in dit proces. De gids heeft specifieke vaardigheden en gerichte scholing voor deze vorm van coaching nodig. Voor een herkenbare context waarin coach en leerling hun verander- en zelfregulerend vermogen kunnen laten zien is duurzame investering in een rijke leeromgeving nodig. De condities daarvoor liggen bij het faciliteren van dialogisch werken en het vergroten van de handelingsruimte voor professionals.

Toekomstperspectief Er moet aandacht zijn voor het beperkte inzicht in zelfregulerend vermogen van de doelgroep; de kritische factor in dit proces is de coach. Het is nodig met elkaar een gezamenlijk bewustwordingsproces aan te gaan met betrekking tot de hechtings- en beginselenmoraal (Rothfusz, 2012) bij het coachen. De kernkwaliteiten die de coach moet bezitten in kaart brengen en vervolgens werken vanuit een eenduidige visie. De financiering van settingen, veranderingen en processen is en blijft een onzekere factor. De uitdaging is om vanaf de werkvloer te komen tot cocreaties (Kunneman, 2005) waar financiering niet voorwaardelijk is.

Mens- en maatschappijbeelden Uitgaan van de humanistische mens- en maatschappijvisie. Behoefte aan zelfverwezenlijking: uitgaan van de drijvende kracht die in elk persoon aanwezig is. Iedereen is individueel verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Een ieder wil eigen keuzes maken, eigen beslissingen nemen en eigen richting bepalen. De docent en de leerling staan in dit geheel centraal met respect voor de eigen vrijheid en verantwoordelijkheid.

Professionele groei Tijdens het onderzoek komt een ethisch dilemma naar voren met betrekking tot het coachniveau dat gewenst is voor deze leerlingen. Coachen vanuit de omgeving en de leefwereld (Kunneman, 2005); uitgaande van de hechtingsmoraal (Rothfusz, 2012). Coachen op waarden; uitgaande van de systeemwereld (Kunneman, 2005) en de beginselenmoraal (Rothfusz, 2012). Dit thema/dit artikel kan een vliegwiel zijn voor het verder ontwikkelen van een nieuwe visie en missie voor het praktijkonderwijs. Hierdoor kan ik als professional verder groeien in het proces als onderwijsontwikkelaar, initiator en teamcoach.

Voornemens Dit artikel aan sleutelfiguren laten lezen en bespreken. PPT in het team presenteren in het kader van beeldvorming en draagvlak. Studiemiddag beeldvorming organiseren: welk niveau van coaching hebben onze leerlingen nodig. In kaart brengen profiel en vaardigheden van de coach als gids door de ontwikkelaar. Gerichte scholing organiseren vanuit Good-practice in het team (werkgroep). Lao Tse (Chinees filosoof uit de zesde eeuw) wist het al: ‘een pad ontstaat door erover te lopen’

Artikel Trouw http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3351974/2012/11/22/Praten-met-leerlingen-dat-voorkomt-schooluitval.dhtml