Developmental Coördination Disorder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Gedragsproblemen
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
DCD ‘Lekker onhandig’ Marleen Rijnsent, orthopedagoog/GZ-psycholoog
Erik J.A. Scherder.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
Logical Framework Approach
CVA-zorgketen Leeuwarden
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
… de stap naar het eerste leerjaar
DCD Developmental Coordination Disorder
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Autisme in de dagelijkse praktijk
Je herkent het pas als je het kent
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Wat ik wil…..
Pedagogische interventie PEP-poli
Welkom in groep 1/2B.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Evaluatie Cursus.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Doelen behalen met activiteiten
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Artrose en Fysiotherapie
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Development Coördination Disorder
Transcript van de presentatie:

Developmental Coördination Disorder Onderzoek en behandeling in Meander Medisch Centrum

DCD, het onhandige kind Terminologie sinds 1994 in Engelstalige landen in gebruik, sinds 1998 in Nederland Classificatie volgens DSM-IV Landelijke werkconferenties met medewerkers uit de kinderrevalidatie maakten criteria hanteerbaar.

Wat hoort er bij DCD? Uitvoering van dagelijkse handelingen verlopen coordinatief moeilijk In ADL of op school heeft het kind hierdoor mindere prestaties

Wat hoort er niet bij DCD? Er mag geen sprake zijn van een duidelijk medisch ziektebeeld dat de onhandigheid verklaart. Er is geen mentale handicap

Hoe stel je DCD vast ? Medisch onderzoek Vragenlijsten Testen door fysiotherapeut en ergotherapeut Verder vaststellen intelligentie, door test of bestaande gegevens. Medisch: MND kenmerken te vinden (Touwen)? Choreatiforme onrust, tonusproblemen, coordinatie, manipulatie, geen andere aandoeningen? Vragenlijsten:checklist M-AMC, CBCL, schoolvragenlijst FT en ET: M-ABC, VMI avt BHK Psych: WISC-R, Raven

Wat is de oorzaak van DCD? Problemen voor en rond de geboorte Erfelijke aanleg Een derde heeft een perinataal belaste anamnese, tweederde niet.

DCD Visie Coördinatie van complexe motoriek sensorische waarneming cognitieve processen planning en uitvoering van handelingen

Sensorische waarneming zintuiginformatie Relatie tussen voelen en bewegingssturing zien en bewegingsturing evenwicht (bewaren) en bewegingssturing

DCD Visie Coördinatie van complexe motoriek sensorische waarneming cognitieve processen planning en uitvoering van handelingen

Cognitieve processen Begrijpen van informatie, betekenis geven Ruimtelijk inzicht Taal en abstractievermogen Aandacht en concentratie Geheugen

DCD Visie Coördinatie van complexe motoriek sensorische waarneming cognitieve processen planning en uitvoering van handelingen

Planning en uitvoering van handelingen Goal - PLAN - Do - Check methode motorische uitvoering spierkracht, gewrichtsmobiliteit, houding, evenwicht omgeving, motivatie enz.

Co-morbiditeit ADHD, ADD PDD nos, autisme Taalstoornissen, dyslexie en andere leerstoornissen

DCD Behandelvisie Van neuro-ontwikkelingsperspectief naar (cognitief) motorisch leerconcept CO-OP Training

Revalidatieproces Aanmeldingsfase Observatiefase Behandelfase

Aanmeldingsfase Revalidatiearts intake anamnese lichamelijk onderzoek hulpvraag doorverwijzing naar revalidatieteam

Revalidatieproces Aanmeldingsfase Observatiefase Behandelfase

Observatiefase Kinderfysiotherapeut / ergotherapeut 3 weken x 1 uur Sensomotorisch onderzoek * neurologische rijping * beperking ontwikkeling * kwaliteit van motoriek

Observatiefase * Specifieke grofmotorische (kleuter)vaardigheden lopen / rennen / springen / huppen / klimmen / gooien / vangen / etc * Beoordelen van motorisch niveau Movement ABC * Spierkracht / mobiliteit * Tonus

Observatiefase * Specifieke fijnmotorische (kleuter)vaardigheden knippen / scheuren / plakken / kleuren * Ruimtelijke, constructieve vaardigheden bouwen met verschillende materialen

Observatiefase * Planning van taken * (Voorbereidend) schrijven SOESS / KOEK VMI MVPT * Sensomotorische integratie problemen

Sensomotorische Integratie Observatiefase Sensomotorische Integratie wederzijdse beïnvloeding van waarnemen en bewegen

Sensomotorische Integratie waarnemen <---------------------> bewegen tast evenwicht houding /bewegingsgevoel zien horen (smaak/reuk)

Sensomotorische Integratie Normale ontwikkeling: opmerken onderzoeken ordenen integreren = automatiseren begrijpen

Sensomotorische Integratie SI-problematiek bij DCD prikkelverwerkingsprobleem

Sensomotorische Integratie waarnemen <---------------------> bewegen

Sensomotorische Integratie waarnemen <---------------------> bewegen Lichaamsschema

Sensomotorische Integratie waarnemen <---------------------> bewegen Lichaamsschema Handelingsinzicht = praxis =motorplanning

Sensomotorische Integratie waarnemen <---------------------> bewegen Lichaamsschema Handelingsinzicht = praxis =motorplanning Ruimtelijke oriëntatie

Sensomotorische Integratie waarnemen <---------------------> bewegen X Lichaamsschema Handelingsinzicht = praxis =motorplanning Ruimtelijke oriëntatie

Observatiefase Evt kinderpsycholoog - verbale / performale intelligentie - leerstoornissen - gedragsproblemen onzekerheid - persoonlijkheidsaspecten

Observatiefase Evt logopedie mondmotoriek articulatie / taal / eten Evt maatschappelijk werk sociale netwerk om kind en gezin

Observatiefase Na 6 weken teambespreking gedachtenvorming met elkaar - géén verdere begeleiding - verwijzing naar elders - behandeling voortzetten

Observatiefase Na 6 weken teambespreking - géén verdere begeleiding - verwijzing naar elders - behandeling voortzetten behandeldoelen

Observatiefase Ouders / kind betrekken met opstellen van behandeldoelen Doelen SMART-criteria

Observatiefase Specifiek Vangen Meetbaar Afstand Acceptabel 6/10 is voldoende Reëel Haalbaar Tijdgebonden Behandelperiode Over 6 weken kan Joeri 60% van de op 4 m met een boog aangegooide tennisballen met 2 handen vangen

Revalidatieproces Aanmeldingsfase Observatiefase Behandelfase

Behandeling C O O P : Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance

Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery

Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery

Make it fun Leuk = leren spelenderwijs niet ‘droog’ trainen

Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery

Promote good strategy use: Zelf ontdekken strategie voor toekomst zelfstandig!

Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery

Frame it in goal-plan-do-check Beertjes methode: doel –plan –werken -evalueren

doel –plan –werken -evalueren Keuze kind / ouders / leerkracht COPM : Canadian Occupational Performance Measure Kennis therapeut (bijv. S.I. therapie)

doel –plan –werken -evalueren Hoe ga ik het doen? Wat heb ik nodig? Wat, met wie, hoe lang, hoe vaak, etc.

doel –plan –werken -evalueren Plan uitvoeren (ongewijzigd!!)

doel –plan -werken -evalueren Evalueren of plan / doel behaald is. Huidige plan aanpassen / nieuw plan maken

Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery

One thing at a time Ieder menselijk brein 1 nieuw ding (deels) verworven, dan pas iets nieuws toevoegen

Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery

Work toward independence Start voorzichtig i.v.m. frustratie en faalangst Meer initiatief kind, meer zelfstandigheid Meer loslaten therapeut

Uitgangspunten COOP make it fun promote good strategy use frame it in goal-plan-do-check one thing at a time work toward independence guided discovery

Guided discovery COOP: zelf probleem oplossen zelf ontdekken iedere oplossing is goed meerdere oplossingen proberen HOE FLEXIBELER HOE ZELFSTANDIGER!