De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen"— Transcript van de presentatie:

1 Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen In het ZML onderwijs Leerweg 2 SO/VSO Heliomare

2 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Agenda Korte inleiding Praktisch deel Praktische contextgebonden rekenopdracht Informatief deel Heliomare Onderwijs Samenwerking OBD Het rekenproject Video opname Afsluiting Vragen Bekijken van materiaal Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

3 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Een school voor kinderen met een lichamelijke handicap. ( verbrede toelating ) Een school (Mytyl/ Tytyl) verbonden aan een revalidatiecentrum. Cluster 3 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

4 Een scholengemeenschap
Vroeg behandeling Voorbereidende leerweg Leerweg 1 SO/VSO: Speciaal en Voortgezet Speciaal onderwijs Leerweg 2 SO/VSO : ZML onderwijs Leerweg 3 SO/VSO : LZML onderwijs Leeftijden variërend van 2-20 jaar Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

5 Samenwerking Heliomare OBD NHN
Visie Ontwikkelen van een doorgaande lijn Verschillende niveaus Klassenmanagement. Ondersteuning bij de opzet van lesopzetten. Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

6 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Type kind Motorische handicap Cognitief IQ en lager Gestapelde problematiek m.b.t gedrag ( pdd nos- nld- adhd- add) DSM IV type houding ( zelfredzaamheid ) motoriek sensoriek (visueel-auditief- kinetisch-tactiel) (vakt strategie) communicatie cognitie.. geheugen etc. a- levensritme Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

7 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Rekenproblemen op Heliomare onderwijs Vaak een gestapelde problematiek t.a.v. classificeren en seriëren. tellen. een goed getalbegrip. automatiseren. (verkorte strategie toepassen) ruimtelijke oriëntatie rekenstrategieën. cognitieve problemen. (visueel -ruimtelijke type)(het procedurele type)( het verbaal geheugen type) sensorische en communicatieve problemen Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

8 De Tos Kerndoelen uit het ZML/CED
B7: Getal en getalrelaties Basisbewerkingen +/- Basisbewerkingen x/: B8: Tijd/Klok/Kalender B9: Geld herkennen/benoemen +/- wisselgeld/ gepast betalen B10: Meten/wegen: begrippen/toepassen/ berekenen Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

9 Informeel….model….formeel
Formeel niveau =16 Kale sommen +-:x werkbladen interactie: Hoe doe je dat/ reken eens voor de bouwstenen zijn getalrelaties Model niveau De dagelijkse werkelijkheid maak je abstracter rekenrek / getallenlijn tekenen/ turven/ kleuren/ symboliseren / notaties kralenlijn/ blokjes in schema's zetten / leggen/ grafieken/vergelijken interactie: Hoe zou jij beginnen? Laat eens zien! Informeel niveau: sensorisch contextgebonden rekenen Wereldoriëntatie vanuit de dagelijkse werkelijkheid: Ervaringsgericht spel/ tellen/vergelijken/schatten/ordenen/groeperen/ WO/ taal/ opbergen/ verdelen/ relaties leggen met omgeving/ Soc.Emot voel eens/ hoor je dat/ ruik je dat / proef je dat/ kijk eens getalgevoel betekenisvol rekenen/ foto's/ platen/ krant/ mooie getallen interactie: Wat denk je?. Vertel eens …/gewicht/hoeveelheid/ omtrek! Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

10 Veranderingsprocessen
Visie (ervaringsgericht) Leerlijn TOS/CED Klassenmanagement Methode Basismateriaal PDO ZML Kerndoelen Heliomare onderwijs Ed Zonneveld

11 Waarom context gebonden rekenen?
Begrip en inzicht. Toepassingsverbanden Informatiebron. Valkuil: Contexten kunnen voor kinderen ervaringsloos zijn. Emotie Van context naar rekenniveau. Heliomare onderwijs Ed Zonneveld


Download ppt "Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen"

Verwante presentaties


Ads door Google