Didactische ICT-bekwaamheid van docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Welkom nieuwe leerlingen!
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
‘t Schrijverke Zoetermeer
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Drieslag functioneel rekenen
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Opbrengstgericht werken
Drentse Onderwijsmonitor 2013
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het opleidingsprofiel:
Trainer Basisvaardigheden Spelling
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
moderniseren van het curriculum.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Alfons ten Brummelhuis
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De lerarenopleider als rolmodel
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
De juiste route naar het juiste doel
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Presentatie Rode Bosbes
Transcript van de presentatie:

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten Johan van Braak, Joke Voogt, Liesbet Verplanken, Maaike Heitink, Petra Fisser, Amber Walraven Jaarlijkse Kennisnet conferentie “Weten Wat Werkt met ICT in het onderwijs” 4 juni 2014, Den Haag

Didactische ICT-bekwaamheid Didactische ICT-bekwaamheid is de mogelijkheid van docenten om ICT-kennis en –vaardigheden in de praktijk te integreren met bestaande vakinhoudelijke en didactische kennis, én het vermogen om professioneel te redeneren over deze praktijk ondersteund door zelfvertrouwen, positieve opvattingen en houdingen.

Centrale onderzoeksvraag Op welke wijze brengen docenten PO en VO hun eigen ICT-bekwaamheid in beeld? En sluiten hun redenaties – als onderdeel van didactische ICT-bekwaamheid – hierbij aan?

Methode niet-representatieve steekproef 157 deelnemers uit het primair en voortgezet onderwijs. per deelnemer een vragenlijst video (8-12 min): ICT-praktijk + reflectie volgens vast protocol

Belangrijkste bevindingen 1. In welke vakgebieden toont de docent zijn ICT-bekwaamheid? PO taal en/of lezen: 45% wereldoriëntatie: 25 % rekenen/ruimtelijk inzicht: 25 % Handelen met ICT = in hoofdzaak vakgebonden

2. Welke functies van ICT-gebruik laten docenten zien? PO werktuig + oefenmiddel + instructiemiddel + presentatiemiddel + informatiebron + communicatiemiddel – evaluatiemiddel – ondersteuning leerprocessen – simulatie werkelijkheid – samenwerking – VO werktuig + instructiemiddel + informatiebron + presentatiemiddel – oefenmiddel – communicatiemiddel – evaluatiemiddel – ondersteuning leerprocessen – simulatie werkelijkheid – samenwerking –

3. Hoe ondersteunt ICT bepaalde onderwijseigenschappen? PO oefenen en memoriseren van leerinhouden + + aanbieden van een authentieke leeromgeving + – ondersteuning van probleemoplossend leren – leren van leerstrategieën – ontdekkend leren – VO vergelijkbaar, wel minder oefenen en memoriseren van leerinhouden

4. Is er een fit tussen ICT-middel, vakinhoud en didactiek? (PO) PRAKTIJK ICT + didactiek + vakinhoud = 34% ICT + didactiek = 21% ICT + vakinhoud = 41% REDENATIE ICT + didactiek + vakinhoud = 43% ICT + didactiek = 38% ICT + vakinhoud = 15% MATCH PRAKTIJK + REDENATIE = 56% VO = vergelijkbaar

5. Hoe rijk zijn de professionele redenaties van docenten? Docenten reflecteren over de rol van ICT in functie van drie tot vier van de acht categorieën. doelen leerprocessen leerlingen kosten en baten leerling-voortgang instructie curriculum interactie

Relevantie praktijk uitgebreide en waardevolle bron aan goede praktijkvoorbeelden uitwerking van relatie tussen ICT, didactiek en vakinhoud belang van redenaties als onderdeel van didactische ICT-bekwaamheid

Aanbevelingen verdere ontsluiting praktijkvoorbeelden ontwikkeling van ICT-praktijken waarbij ICT een essentiële en niet enkel een ondersteunende rol speelt voor effectief onderwijs stimulering van ICT-bekwaamheid van leraren: inzetten op fit technologie, vakinhoud en didactiek versterking van professionele redenaties die didactisch handelen begeleiden

Bewijs getoonde ICT-bekwaamheid = verlengde van vertrouwde onderwijspraktijk; beperkte opening naar innovatie ICT = reproductie didactische praktijken ICT-bekwaamheid = handelen + reflectie !

Het team Joke Voogt (UvA/ Windesheim) Liesbet Verplanken (UGent) Maaike Heitink (UT) Johan van Braak (UGent) Amber Walraven (ITS) Petra Fisser (SLO)

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten Johan van Braak, Joke Voogt, Liesbet Verplanken, Maaike Heitink, Petra Fisser, Amber Walraven Jaarlijkse Kennisnet conferentie “Weten wat werkt met ICT in het onderwijs” 4 juni 2014, Den Haag