Jaap van Oostendorp Behoud van bomen of van kapvergunning Versie 3
Aantal Bomen in R’dam Openbaar Groen deelgemeenten Stadscentrum Delfshaven Overschie Noord Hillegersberg/Schiebroek Kralingen/Crooswijk Feijenoord IJsselmonde Pernis Prins Alexander Charlois Hoogvliet Hoek van Holland Rozenburg totaal deelgemeenten niet deelgemeentelijk Spaansepolder Nieuw Mathenesse Eem-Waalhaven Botlek/Europoort/Maasvlakte Bedrijvenpark NW Rivium totaal niet deelgem. groen totaal bomen OG Rdam
Discussiepunten van belang • Behoud of afschaffen van kapvergunning • Informatie aan belanghebbenden • Borgen inspraak en rechtsbescherming • Inventarisatie bijzondere bomen • Boombalans wat is dat? • Betrekken van groengroepen • Informatie en signalering - publicatie
Historie APV 2012 – 3 e herziening 2008 Deregulering1: daling vergunningen 72% 2010 Toetsingskader: ook boomstructuurvisie Omgevingsrecht: APV in WABO systeem 2011 Leges naar € 738,- (o.b.v. 750 KV) 2012 Deregulering 2: streven naar afschaffing KV (20 vergunningen per jaar per beambte?) 2013 Deregulering 3: KV gedeeltelijk behouden maar particuliere bomen vogelvrij
Bomenridders Resultaat in 15 jaar: Per jaar zijn 10% van de volwassen bomen die anders gekapt zouden zijn, van de kap gered. Totaal meer dan 1000 volwassen bomen. Door verplant, overleg samen met bewoners, En/of (dreiging met) procedures. Zonder rapporteurs en ondersteuners was dit resultaat nooit bereikt.
Juridisch kader • WABO en Bestuursrecht zijn formeel en onzeker. • Awb art 1:2 Ontvankelijkheid van bewoners dubieus – rechtstreeks belang criteria ABRS – 100 m en zicht erop • voorschriften in kv gunstig voor bouwers voor bezwaarden – belangenafweging • Burenrecht BW Boek 5 – titel 4 art 4:42 – rond de erfgrens – afstand art 4:44 - overhangende takken – hinder • Aansprakelijkheid voor: schade door schuld – BW 6:162 OD idem door risico – BW 6:174 – bewijslast omgekeerd • Eigendom boom – onroerend door natrekking BW 3:3 lid 1 j.o. 5:20 sub f
Bedreigingen -Gericht op bouwen (baten) in plaats van bomen (lasten) -Gericht op kosten in plaats van zorgplicht (kappen goedkoper dan snoeien) -Gebrekkig toezicht en handhaving -Voorkeur herplanten in plaats van verplanten -Illegale kap slecht te controleren en na vaststelling moeilijk te doen vervolgen
Oplossingsrichting • Verbodsbepalingen handhaven voor monumentale, gezichtsbepalende en bijzondere bomen (registratie). • Centrale meldings- en informatieplicht voor elk voornemen tot kap (openbaar op internet). • Stricte en afrekenbare instructies aan werven, clusters en andere beheersdiensten. • Beter toezicht op particulieren en overleg met woningcorporaties.