Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Minisymposium ChristenUnie
Thema: verzorgingsstaat
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Inhoud van deze synthese :
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Zeker van Zorg: nu en in de toekomst Wnd Directeur Langdurige zorg Inge Vossenaar.
Route 2030: over zorgen en meedoen De ‘motor’ van Groot Dordrecht? Kim Putters.
Begeleidingsplannen GGZ
Afd. Sociale Geneeskunde Is houdbare solidariteit, ook gezonde solidariteit? Niek Klazinga (NPHF) - een public health visie op het RVZ rapport -
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Herstructurering Sociaal Domein
Programma uur Opening door Hans Borstlap, voorzitter Bestuur Leerstoelen uur 'Soberheid' | Korte inleidingen en aansluitend discussie
Samen verder!.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Betekenis zorgveranderingen voor vrijwilligers: kans én uitdaging 10 december 2014 Drs. Esmé Wiegman- van Meppelen Scheppink Directeur NPV.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Project oriëntatie op het beroep
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
SPH Sociologie deeltijd jaar 1 Werkcollege 7 kwartaal 3 Corstin Dieterich L
Mr. Dr. Alex Corrà GRENZEN VAN ‘MAATSCHAPPELIJK NUTTIGE’ TEGENPRESTATIES NISZ-studiemiddag, Universiteit Utrecht, januari Illustratie Deenfilm, alle.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Sociale Zekerheid in een postindustriële samenleving Romke van der Veen Den Haag, 8 juni 2016 NGSZ.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Resultaatgericht Samenwerken
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Thema 3: De verzorgingsstaat
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Financiering van het zorgstelsel
WELKOM! 16 maart 2017.
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Basistekst : Talentontwikkeling
Financiering van het zorgstelsel
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012 Een activerende verzorgingsstaat en de inrichting van de langdurige zorg Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012

Activerende verzorgingsstaat Paradigmawisseling van beschermend naar activerend Mensen dragen zelf de verantwoordelijkheid voor hun leefomstandigheden en levensonderhoud. Deze verantwoordelijkheid strekt zich uit tot de sociale omgeving van de burger. Wanneer een individu niet zelfstandig of met hulp van zijn omgeving, kan voorzien in zijn levensonderhoud of wanneer matschappelijke participatie wordt belemmerd, is ondersteuning vanuit de collectiviteit mogelijk.

Activerende verzorgingsstaat De collectieve ondersteuning dient zo te zijn ingericht dat het beroep erop zo gering mogelijk is en de ondersteuning zo kort mogelijk duurt. Daartoe worden ‘remmen’ ingebouwd in het systeem die de perverse werking van het systeem moeten verminderen. En daartoe zijn voorzieningen niet alleen gericht op ondersteuning, maar ook op preventie en herstel van de autonomie van individuele burgers.

Opzet Vraag naar noodzakelijke zorg en verdeling van verantwoordelijkheden (individueel/collectief) Analyse vanuit ‘sociaal beleid 2.0’ Analyse toegepast op de langdurige zorg, aan de hand van : aard van het risico aard van de zorg de ontvanger van de zorg

Sociaal beleid 2.0 Meer wederkerigheid tussen overheid en burger: verplichtende wederkerigheid Selectiviteit en eigen risico’s Gedeelde verantwoordelijkheden Activering, investering en Preventie Alle instrumenten zijn gericht op vergroting van autonomie en participatie.

a. Selectiviteit en eigen risico’s: Centrale vraag: wie is in staat zelf risico te dragen? Empirisch: capaciteiten van burgers. Normatief: rekening houden met keuzes en omstandigheden (Dworkin)

b. Gedeelde verantwoordelijkheden Poortwachter en WULBZ Compensatiebeginsel in WMO Centrale vraag: onder welke omstandigheden is deling van verantwoordelijkheden mogelijk en wel zodanig dat het bijdraagt aan autonomie en participatie? Formele relatie – dwang Informele relatie - faciliteren

c. Activering en investering 2 vormen: Middelen ter beschikking stellen Sociale plichten Centrale vraag: wat werkt, bij wie en onder welke omstandigheden? Beide vormen vereisen een gedetailleerde beleidstheorie Niet meer alleen een behoeftetheorie, maar ook een activeringstheorie (effectiviteit)

d. Preventie Centrale vraag: wat werkt? (effectiviteit) Interventietheorie nodig Beeld van de werkelijkheid Beeld van een standaardburger Echter: kennis is beperkt De ene burger is de andere niet Dus: Net wordt wijd uitgegooid misclassificaties

Langdurige zorg analyse a.h.v.: aard van het risico aard van de zorg de ontvanger van de zorg

Langdurige zorg: risico Aard van de risico’s laat zien dat een zekere mate van collectieve verantwoordelijkheid onvermijdelijk is. Dat sluit pakketbeperkingen en eigen risico’s niet uit. Maar deze concentreren zich vaak bij dezelfde groepen. Remmende werking: beter toepasbaar in de cure dan in de care?

Langdurige zorg: aard van de zorg Kwaliteit van de zorg : preventieve werking van zorg (in de care gaat het vaak om tertiaire preventie) is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de zorg. Goede afstemming in de keten en goede toegankelijkheid van groot belang voor de kwaliteit. Begrenst de mogelijkheid van selectiviteit en eigen risico? Eerder gememoreerde bezwaren van preventie spelen in de langdurige zorg geen grote rol omdat die zich vooral richten op primaire preventie.

Langdurige zorg: aard van de zorg Mogelijkheid om terug te kunnen vallen op informele ondersteuning: Vindt reeds op omvangrijke schaal plaats. Vaak geïntegreerd deel van de formele zorg: onderdeel van de keten (zelfzorg, mantelzorg), treed niet in de plaats van formele zorg. Belastbaarheid informele zorg begrensd. Sociaal ongelijke verdeling van de toegang tot informele zorg. Sluit hanteren compensatiebeginsel niet uit. Faciliteren van informele zorg.

Langdurige zorg: de ontvanger Meer eigen risico en meer eigen verantwoordelijkheid? (om het beroep op voorzieningen af te remmen) Is een veroorzaker van de behoefte aan zorg aanwijsbaar? Kan een onderscheid tussen keuzes en omstandigheden gemaakt worden? Beter mogelijk in cure dan in de care? Ontvanger van langdurige zorg is niet alleen de ‘patiënt’, maar ook zijn sociale omgeving.

Langdurige zorg: de ontvanger Keuzes wel van invloed op de aard van de langdurige zorg. Hier wel meer eigen verantwoordelijkheid mogelijk? (vgl. WMO) Meer eigen verantwoordelijkheid ook afhankelijk van oordeelsvermogen en mogelijkheid van regievoering door patiënt of zijn omgeving. Meer eigen verantwoordelijkheid vraagt om een groter aanbod van casemanagement als onderdeel van het ‘pakket’.

Conclusies Instrumenten van sociaal beleid die passen bij een meer activerende verzorgingsstaat stellen hoge eisen aan de beleidsmaker. De capaciteiten van burgers en de beïnvloedbaarheid van gedrag spelen hierbij een belangrijke rol: Onze kennis is begrensd. De ene burger is de andere niet. Deze instrumenten stuiten in de langdurige zorg gauw op allerlei grenzen die voortvloeien uit de kenmerken van de risico’s, van de zorg en van de ontvangers van de zorg

Conclusies Kwaliteit en toegankelijkheid van de langdurige zorg maken een ruime collectieve verantwoordelijkheid voor de langdurige zorg noodzakelijk. Vergroting individuele verantwoordelijkheid en vergroting van de rol van informele zorg in de langdurige zorg zijn mogelijk, maar de mogelijkheden zijn begrensd.

Conclusies t.a.v. het stelsel: (AWBZ, Wmo, Zvw) Aparte regeling voor de zwaarste gevallen –mensen die zijn aangewezen op langdurige, intramurale zorg- blijft geboden. Juist door een aparte regeling voor deze groep wordt het mogelijk de instrumenten van een meer activerend beleid bij de anderen in te zetten. (vgl. Wajong) Toegankelijkheid en kwaliteit van de langdurige zorg vragen (in de extramurale zorg) om zo min mogelijk schotten in de financiering en uitvoering. Dus: splitsing van AWBZ over Wmo en Zvw, afhankelijk van type zorg.

Conclusies Vervolg: in de WMO is ruimte voor het stimuleren en faciliteren van gedeelde verantwoordelijkheid; in de Zvw kan een zekere selectiviteit en individuele verantwoordelijkheid (keuzevrijheid) een plaats krijgen. Belang van casemanagement als pakketonderdeel.