Bestuursrecht Klas MED1 LES 4 2012-2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.
Introductie Bestuurlijke boete Huisvestingswet
Handhaving van milieurecht in Nederland
Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Het scheepsafvalstoffen verdrag (CDNI)
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Beheer fietsparkeren bij stations
Handhaven bestaande bouw in 50 minuten
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Handhaving bouwregelgeving… ook bestaande bouw
Hoe pak je handhaving aan?
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
Introductie in het recht
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
De doorkruisingsleer in perspectief: algemene inleiding
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Bestuursrecht Klas MED1 LES 1.
Klas MEV1A Lokaal E0.01 Mr. Eppo van Koldam
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
1 Inleiding Hoofdstuk 1.
De gemeente als werkgever
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hfdst 15 strafprocesrecht
Hfdst. 9 De strafbepaling
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Handhaving onder de vierde tranche Awb
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Uw huurovereenkomst tips & tricks ARAG, 4 juni 2014.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
Inleiding recht Hoofdstuk 5.
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Transcript van de presentatie:

Bestuursrecht Klas MED1 LES 4 2012-2013

Vragen Uw buurman heeft zonder dat hij over de vereiste vergunningen beschikt de schuur achter zijn woning verbouwd tot café. U hebt daar veel last van. Welke vergunningen zou de buurman moeten hebben; Wat kunt u doen om het café weer weg te krijgen; Mag de gemeente een onderzoek instellen op het perceel van uw buurman; Wat kan de gemeente tegen uw buurman ondernemen; Heeft uw buurman een strafbaar feit gepleegd; Kunt u ook procederen tegen uw buurman.

Onderdelen bestuurlijke handhaving volgens awb ALGEMENE BEPALINGEN TOEZICHT OP NALEVING BESTUURSDWANG DWANGSOM BESTUURLIJKE BOETE HERSTEL- SANCTIES LAST ONDER BESTUURSDWANG LAST ONDER DWANGSOM Wijzigingen op grond vierde tranche awb

Toezicht op naleving Afdeling 5.2 awb (art. 5:11 ™ 5:20) Betreden van plaatsen, inzien bescheiden, doorzoeken vervoermiddelen, nemen van monsters, verlangen van inlichtingen Art. 5.13: toezicht moet op de minst bezwarende wijze geschieden.

Sancties SITUATIEF = HERSTELSANCTIE = REPARATOIRE SANCTIE PUNITIEF = BESTRAFFENDE SANCTIE

Normering van de handhaving Zorgvuldige voorbereiding (bijna altijd hoorplicht van toepassing; art 4:8 awb) Beleid en gelijkheid Beleidsregels maken het optreden sterker Gelijke gevallen moeten gelijk behandeld worden Vertrouwensbeginsel Handhaven mag soms ook nog na lange tijd niets doen Belangenafweging Soms moet van handhaving worden afgezien (legalisering mogelijk of reeds in procedure) In jurisprudentie is uitgangspunt dat handhaving van wettelijke voorschriften regel is. Evenredigheid

Bestuursdwang 1 Afdeling 5.3 awb (art. 5:21 ™ 5:31) Situatie in overeenstemming brengen met wat wettelijk vereist is Soms is bestuursdwang al mogelijk als er de dreiging is van een overtreding Slechts bevoegdheid als wet die uitdrukkelijk toekent = legaliteitseis (art. 5:22) Uitvoering en handhaving liggen in handen zelfde orgaan Voorafgaande waarschuwing (= oplegging last in 4e tranche) verplicht Waarschuwing is beschikking (art. 5:24): awb procedures mogelijk

Bestuursdwang 2 Toepassing is discretionaire bevoegdheid Beroep derden mogelijk tegen weigering toepassing bestuursdwang Geen bestuursdwang als legalisatie mogelijk is Uitoefening moet zorgvuldig geschieden (miletic) Regel is kostenverhaal; uitzonderingen zijn mogelijk (kakkerlakken en faraomieren) Opleggen last = beschikking => procedures awb Uitvoering = feitelijk handelen => procedure 6:162 bw bij burgerlijke rechter

Vragen In uw voortuin ligt een niet gesaneerde olietank. Benw SCHRIJVEN U AAN DE TANK TE VERWIJDEREN. U krijgt daarvoor 4 weken. Als de tank dan niet weg is, zal de gemeente hem verwijderen op uw kosten. Tegelijk legt het college u een dwangsom op van €.250,- voor elke dag dat de tank na het verstrijken van de 4 weken nog niet verwijderd is met een maximum van €.5000,-. Mogen benw een brief als boven beschreven sturen. Als benw alleen een dwangsom opleggen en u betaalt na 4 weken en 20 dagen €.5000,-, bent u dan van de zaak af De gemeente verwijdert uiteindelijk de tank, maar bij die operatie raakt uw voorgevel ontzet. Bij welke rechter moet u zijn voor de schade.

Dwangsom Afdeling 5.4 awb (art. 5:32 ™ 5:36) Alleen mogelijk indien bevoegdheid toepassen bestuursdwang bestaat (art. 5:32, lid 1 awb) Awb geeft bevoegdheid opleggen dwangsom (annex aan bestuursdwang) Dwangsom pas mogelijk na geboden gelegenheid tot herstel (= last onder dwangsom in 4e tranche) Vooral geschikt bij voortdurende of regelmatig terugkerende overtredingen Na (niet naast) oplegging blijft bestuursdwang mogelijk Beroep tegen oplegging via awb; verzet tegen invordering via bijzondere procedure bij rb

Administratieve boete Als instrument sterk in opmars Via wet Mulder zijn veel verkeers-overtredingen vanuit het strafrechtelijk systeem overgebracht naar het administratiefrechtelijk systeem (oplegging door politie; beroep op OM en vervolgens beroep op kanton-rechter) Uitsluitend punitief

Vragen Door een aanscherping van de brandveiligheids-voorschriften voldoet het plaatselijk ziekenhuis niet meer aan de eisen. Er is zo’n ingrijpende verbouwing nodig, dat afbraak en nieuwbouw eigenlijk de enige oplossing is. Burgemeester en wethouders overwegen de huidige situatie toe te laten tot de nieuwbouw is gerealiseerd. Mogen benw toestaan dat de huidige situatie blijft bestaan Kunt u als inwoner van de gemeente bezwaar maken tegen zo’n besluit van het college Kan het college in deze situatie ook een dwangsom opleggen Kan het college een kort geding tegen het ziekenhuis aanspannen

Gedogend besturen Gedoogverklaring is volgens jurisprudentie een beschikking; dus awb procedure mogelijk (ook door derde) Rechter is kritisch Vooral mogelijk in overgangs-situaties naar een situatie die wel in overeenstemming is met de regels Bij voorkeur ook regulering gedoogde gedrag

Strafrechtelijke sancties Overtreding bestuurswet is doorgaans strafbaar feit Milieuwetgeving gebracht onder wed Op basis wed bijzondere bijkomende straffen en maatregelen mogelijk Bestuur is voor uitvoering afhankelijk van om (om hanteert opportuniteitsbeginsel) Strafrecht wordt sneller toegepast dan vroeger (minder ultimum remedium)

Handhaving met privaatrecht Moet verlopen via actie op basis van art. 6:162 bw (onrechtmatige daad) Is uiteraard mogelijk als de overheid zelf een privaatrechtelijk belang heeft, maar ook als dat privaatrechtelijke belang er niet is? Antwoord in oude jurisprudentie negatief. Nieuwe jurisprudentie biedt wel mogelijkheden. Maar dan spelen nog doctrines van “vergelijkbaar resultaat” en “doorkruisingsverbod”. Met invoering dwangsom in awb is privaatrechtelijke handhaving voor publiekrechtelijk belang practisch uitgesloten

Handhaving door particulieren Is mogelijk via onrechtmatige daad Particulier moet wel belang hebben Geen Windmill-doctrine voor particulieren (ook algemene belangen kunnen dus via het privaatrecht gehandhaafd worden)