gelaagd en betekenisvol

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Universiteit van Amsterdam
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
3-jarigen in het basisonderwijs
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Presentatie gemeente Beek
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Opleiding Onderwijsassistent
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Evaluatie van een proces
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Rekenen boven het boekje
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Topografie Nederland (8 dia’s)
Ons onderwijs in groep 1 en 2
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Cultuurprofieldoelen;
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
Aanpak problematisch gedrag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Met de Kennisbasis in zee!
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Social work Week 2.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
PLAATSINGSWIJZER PROFIELEN WEG en DUBBEL ADVIES mogelijk Belangrijkste veranderingen voor het PO: - Profielen verdwijnen - Dubbel adviezen.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Toetsing en toetsontwikkeling
Professionalisering en intervisie
Hoofdconcepten en eindtermen
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
De juiste route naar het juiste doel
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Visie op het economieonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

gelaagd en betekenisvol Kennisbasis p.o. gelaagd en betekenisvol

In de Jan Tooropstraat, Amsterdam Basisschool voorgezet onderwijs IPABO

Enkele cijfers schooltype aantal scholen aantal leerlingen basisonderwijs 8.200 1.600.000 voortgezet onderwijs 650 950.000 hbo 50 350.000

principe onder ruimtelijke spreiding van onderwijsvoorzieningen spreiding van basisscholen; wijkvoorziening klein verzorgingsgebied; veel bewoners maken vaak gebruik van deze voorzieningen, zoals bushalte, buurtsuper, e.d.

principe onder ruimtelijke spreiding van onderwijsvoorzieningen spreiding van scholen voor voortgezet onderwijs; stadsdeel of kleine gemeente middelgroot verzorgingsgebied; deel bewoners maakt gebruik van voorziening of veel bewoners maken met enige regelmaat gebruik van deze voorzieningen, zoals huisarts, restaurant, e.d.

principe onder ruimtelijke spreiding van onderwijsvoorzieningen spreiding van hbo-instellingen groot verzorgingsgebied; deel bewoners maakt gebruik van deze voorziening of veel bewoners af en toe, zoals academische boekhandel, kwaliteitswarenhuis, effectenbeurs, e.d.

ruimtelijke spreiding van pabo’s over 1e en 2e orde CP: 100 % 1e orde CP 2e orde CP Amsterdam Leeuwarden Rotterdam Groningen Den Haag Zwolle Utrecht Enschede/Hengelo Deventer Alkmaar Haarlem Arnhem Nijmegen Dordrecht Middelburg/Vlissingen Breda Tilburg Den Bosch Eindhoven Maastricht

ruimtelijke spreiding van pabo’s over 2e en 3e orde CP 3e orde CP 4e orde CP met pabo: 50 % met pabo: 10 % Assen Hoofddorp Emmen Zeist Meppel Ede Almere Doetinchem Leiden Veghel Amersfoort Helmond Gouda Terneuzen Venlo Roermond Sittard Heerlen zonder pabo: zonder pabo: 10 plaatsen 63 plaatsen

vanuit CP-theorie: aanwezigheid pabo’s in 3e/4e orde CP niet vanzelfsprekend; vereisen sterke profilering demografische teruggang vergroot druk op bestaan pabo’s in 3e/4e CP’s

Functie van de kennisbasis de leraar p.o. is meester van voorwaardelijke kennis en vaardigheden die nodig zijn om de kerndoelen basisonderwijs voor een vak- of vormingsgebied te realiseren

kennisbasis kent grondslag in Dublin Descriptor 1: Heeft aantoonbare kennis van een vakgebied, waarbij wordt voortgebouwd op het niveau bereikt in het voortgezet onderwijs en dit wordt overtroffen; functioneert doorgaans op het niveau waarop met ondersteuning van gespecialiseerde handboeken enige aspecten voorkomen waarvoor kennis van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied is vereist

een vakgebied: verzorgen van onderwijs in een vak- of vormingsgebied in het basisonderwijs conceptualisering van niveau van beheersing: Pedagogical Content Knowledge (PCK) kennis van de eigen benadering van de werkelijkheid van een vak- of vormingsgebied kennis van de leerstrategieën die het vak vereist om het stapsgewijs te bemeesteren kunnen hanteren van voorwetenschappelijke beelden van kinderen en/of misconcepties

Dublin Descriptor 2 Gericht op verzorgen van onderwijs Dublin Descriptor 2 Gericht op verzorgen van onderwijs. Centraal staan kennis en gebruik/transfer van (vak)didaktiek en leerpsychologische inzichten. Dublin Descriptor 3 Oordelsvorming. Kunnen verantwoorden van een gekozen onderwijsaanpak. DD2 en DD3 behoren tot de verantwoordelijkheid van elke individuele opleiding. Dit geldt ook voor de opbouw van het opleidingsprogramma en de toetsing.

Terug naar DD1, kennisbasis Gaat om vakkennis en vakvaardigheden Taxonomie van Romiszowski: KENNIS feitelijke kennis (de effectenbeurs staat in Amsterdam) begripsmatige kennis (kennis van ruimtelijke vraagstukken) VAARDIGHEDEN cognitieve vaardigheden (analyse van spreiding van pabo’s) reactieve vaardigheden (bewondering voor Berlage als schepper van de beurs) psychomotorische vaardigheden (een kaart van de wijk tekenen) interactieve vaardigheden (samen onderzoek doen) n.b.: elke mentale, motorische of creatieve activiteit is mix van kennis en vaardigheden !

KENNIS feitelijke kennis beschikken over de nodige parate kennis; wordt verder aangeduid als CONTEXT Keuze van ‘verplichte’ context is veelal arbitrair, zie canondiscussies. begripsmatige kennis gaat erom ‘boven de stof te staan’; geschiedt als leraar de ‘big ideas’, concepten, paradigma’s, het vakeigene van een vak kent en wendbaar kan toepassen

basisconcepten aardrijkskunde geografisch besef | --------------------------------------------------------------- | | | geografische Kennis/inzicht ruimtelijke geografische wereldbeeld vraagstukken benadering - theorie van CP’s - etc.

basisschool is bijzonder domein; gaat om stimuleren en begeleiden van leren van 4- tot 12-jarigen kinderen doorlopen ontwikkelingsfasen (cognitief, moreel, motorisch, etc.) cognitief: Piaget senso-motorische fase (0-2 jaar) tasten, voelen, pakken pre-operationele fase (2-7 jaar) dingen vanuit eigen standpunt kunnen zien concreet operationele fase (7-12 jaar) redeneren is gebonden aan concrete processen formeel-operationele fase (vanaf 12 jaar) vermogen tot generaliseren, abstraheren

Tot de vakkennis behoort kennis van de ontwikkelingsfasen die kinderen voor dat vak- vormingsgebied doorlopen: kennis van voorwetenschappelijke beelden/ misconcepties kennis van sequentering leerstof (zie TULE)

construeren kennisbasis: hierarchisch gelaagd en betekenisvol netwerk van concepten met daaraan verbonden context elke redactiegroep doorloopt de volgende 6 stappen: bepaal specifieke van vakgebied voor ontwikkeling van kind werk dat uit in een aantal kernconcepten werk kernconcepten zonodig uit in onderschikkende concepten bepaal context per concept (referentie kerndoelen/TULE) beschrijf ontwikkelingsfase van een basisschoolleerling bepaal representaties voor verschillende ontwikkelingsfasen

bepaal specifieke van vakgebied voor ontwikkeling van kind aardrijkskunde geografisch besef geschiedenis historisch besef muziek muzikaal/culturele ontwikkeling werk dat uit in een aantal kernconcepten aardrijkskunde ruimtelijke vraagstukken geschiedenis continuïteit en verandering muziek klank, vorm, betekenis

werk kernconcepten zonodig uit in onderschikkende concepten aardrijkskunde theorie Centrale Plaatsen geschiedenis bestaansdimensies muziek klankduur, -hoogte, -sterkte, -kleur bepaal context per concept (referentie kerndoelen/TULE) aardrijkskunde voorzieningen in de buurt in kaart brengen geschiedenis hofstelsel en horigheid muziek samenklank en melodieën

beschrijf ontwikkelingsfase van een basisschoolleerling aardrijkskunde beschrijf ontwikkelingsfase van een basisschoolleerling aardrijkskunde fasen Piaget (werkelijkheid, 3D, 2D -kaart-) geschiedenis fasen Egan (de mytische fase) muziek van Oers (’in the mood’, objectivering) bepaal representaties voor verschillende ontwikkelingsfasen Aardrijkskunde mental map van een wijk geschiedenis voorstelling van leefwijze van verzamelaar muziek karaktertekening van dieren in muziek

omvang kennisbasis document van maximaal 15 pagina’s met: verbinding tussen concepten en context literatuurverwijzingen