7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stappenplan implementatie XBRL/SBR
Advertisements

Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Omstandigheidsverlof en verlof wegens overmacht
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011
1.Voorstelling dienst slachtofferonthaal
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
TOEGANG TOT HET RIJKSREGISTER WETTELIJKE VERPLICHTING VAN TRANSPARANTIE Toegang tot het Rijksregister.- Identificatie van de personen die de transacties.
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
7 december 2011 Evolutie van de projecten: de webservices, de toepassing RRNADMIN en de evolutie van het RR naar een relationele databank.
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Informatie FOD Volksgezondheid Stand van zaken : Finhosta (oktober 2012)
RegioAanpak Veilig Thuis ‘Op weg naar een Regiovisie’ 5 december 2013.
De Help Desk van het Rijksregister (1) Maakt deel uit van andere projecten van de MPM IB De dienstverlening aan de klant verbeteren Samenstelling.
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” 6 november 2013.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
FAMIPEDIA, kennis on line
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
HET GELIJKVORMIG MAKEN VAN HET RIJKSREGISTER EN VAN HET BESTAND MET DE AFGEVOERDEN,GEHOUDEN DOOR DE KSZ ADVIES 14/2005 van 28 september 2005 van de Commissie.
SERVICE LEVEL AGREEMENT
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
DISCIMUS 2.0 Afwezigheden 1. DISCIMUS Onmiddellijk leerlingengegevens uitwisselen –Directe verbinding tussen schooladministratiepakket en centrale.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
Algemene inleiding Wabo
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
door Mr. Nicolette Schaapsmeerders
Jaarvergadering Stichting Duinpark 11 februari 2010.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
EBir th © Fedict All rights reserved Elektronische kennisgeving van geboorte Informatie dag eHealth 08 Oktober 2009.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
22 oktober 2014 Wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister”
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Social work Week 2.
ONBEKENDE GEBOORTEDATA IN DE BRP. Identificerend voor persoon, ouder, echtgenoot/GP en kind Bepalend voor toepassing recht Bepalend voor toekenning voorzieningen.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Elektronische kennisgeving van geboorte
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
26 octobre 2016 Migratie IT Rijksregister Overlegcomité RR (AV 26/10/2016) Eric Roelandt.
Transcript van de presentatie:

7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige automatisering en vereenvoudiging van de informatiestromen over geboorten, overlijdens en informatie burgerlijke staat C.Rouma

Waarom dit project ? •De geboorten, overlijdens en informatie over de burgelijke staat moeten door de gemeente van de gebeurtenis meegedeeld worden aan de gemeente van woonplaats. 2

Waarom dit project? •Deze procedure heeft een negatieve invloed : • Op de opnemingstermijn van deze informatie in de bevolkingsregisters (vertrekkende vanuit het Rijksregister), aangezien de gemeente van verblijf van het kind de ontvangst van dit uittreksel moet afwachten om over te gaan tot de opneming van de geboorte. Bovendien kan het risico op opnieuw opnemen van deze informatie in de akten niet uitgesloten worden; • Op de mededeling van de geboorten via het Rijksregister aan de overheden, organismen en instanties die gemachtigd zijn om toegang te hebben tot het Rijksregister en die in het kader van hun wettelijke opdrachten zo snel mogelijk kennis moeten nemen van deze gebeurtenis; • Voor de burgers voor wie de uitoefening van bepaalde rechten of de ontvangst van bepaalde voordelen afhangt van de uitwisseling van informatiegegevens tussen gemeenten en van de snelheid van de opneming van het kind in het Rijksregister 3

Evolutie •De ADIB heeft in 2009 een pilootproject opgestart dat beperkt was tot enkele gemeenten, met als bedoeling de opneming van de geboorten « bij de bron »: de diensten burgerlijke stand van de gemeente van geboorte die, na opstelling van de geboorteakte, met behulp van geïntegreerde gemeentesoftware burgerlijke stand/bevolking, automatisch en onder gestructureerde vorm (inzameling) in het Rijksregister de informatie van de geboorteakte invoert. De gemeente waar het kind zal verblijven, wordt hier onmiddellijk en automatisch van op de hoogte gebracht; ze moet op dit moment het dossier valideren en aanvullen. Het beoogde doel is duidelijk: de mededeling en opneming van de basisidentificatiegegevens van pasgeborenen versnellen en vereenvoudigen (meer dan geboorten werden in 2010 opgenomen in het Rijksregister) en een snellere inwerkingtreding mogelijk maken van de rechten, voordelen en juridische gevolgen die voortvloeien uit de geboorte. 4

Evolutie •Sinds 1 april 2010 werd dit pilootproject uitgebreid, om de mogelijkheid om deel te nemen aan dit project aan te bieden aan alle gemeenten die beschikken over geïntegreerde software bevolking/burgerlijke stand met de functie die een automatische herneming onder gestructureerde vorm van de informatiegegevens op de geboorteakte mogelijk maakt met het oog op de opneming hiervan in het Rijksregister. 5

6 Inzameling door de dienst bevolking •Geboorte verklaring bij de gemeente door de ouders (maximumtermijn: 15 dagen) •Geboorteakte opgesteld door de gemeente van geboorte •Uittreksel of kopie van de akte verzonden aan de gemeente van verblijf (8 dagen) •Inzameling in het RR door de gemeente van verblijf (2 dagen vanaf de ontvangst van het uittreksel of de kopie)

7 Inzameling door de dienst burgerlijke stand •Geboorte maximumtermijn: 15 dagen voor verklaring bij de gemeente door de ouders •Geboorteakte opgesteld in gemeente van geboorte met software Bevolking Burgerlijke Stand •Voorlopige automatische inzameling (duidelijk door aanwezigheid van een IT 210/8) •Door deze inzameling worden 2 berichten naar de gemeente van verblijf verstuurd: -Een vrij bericht naar de informaticatoepassingen -Een bericht naar de gemeentebeambte (Pubexi)

8 Wat moet de gemeente van verblijf doen ? Gemeente van verblijf: •Valideert de basisgegevens door opneming van het informatiegegeven 210/1 of 2 (vreemdelingenregister of bevolkingsregister) •Verrijkt het dossier

9 Informatiestroom 9 Gemeente van geboorte Gemeente van verblijf

Situatie op 1/11/ Statistieken voor de inzameling burgerlijke stand maart oktober 2011 Totaal : voor 20 maanden.

Situatie op 1/11/

Situatie op 1/11/

Evolutieplan •Het pilootproject dat geleid wordt door ADIB, kadert in de doelstellingen van optimalisering, vereenvoudiging en automatisering van de informatiestromen tussen alle betrokken actoren waarop het door Fedict geleide E-birth project zich richt. De toepassing E-birth maakt een elektronische mededeling mogelijk vanaf de moederhuizen of met tussenkomst van de vroedvrouwen,van de informatiegegevens verbonden aan de geboorte, naar de ambtenaren van burgerlijke stand en naar de andere betrokken instanties. •Het automatisch onder gestructureerde vorm opnemen van de informatiegegevens op de geboorteakte maakt het mogelijk om heel de informatieketen en alle opnemingen in het kader van een geboorte van begin tot einde te automatiseren.. •Deze mededelings- en opnemingsprocedures zouden in de toekomst toegepast kunnen worden op andere gebeurtenissen zoals het overlijden, en dit in nauwe samenwerking tussen FEDICT en de ADIB. 13

Evolutieplan •De volledige integratie van de software bevolking-burgerlijke stand, waaronder de automatische opneming onder gestructureerde vorm in het rijksregister van de geboorten, overlijdens en burgerlijke stand is een voorwaarde voor de erkenning van de lokale bevolkingssoftware •Er zullen vergaderingen ter informatie en sensibilisering georganiseerd worden ter attentie van de gemeenten op het initiatief van de regionale coördinatoren. •Ontwikkeling in 2012 van een pilootproject voor de opneming van de overlijdens door de gemeente van het overlijden. 6 octobre

6 octobre september