Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Open normen in wetgeving
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
SUBROGATIE Aon Risk Services.
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Aanbesteding of Subsidie
VVSG-Ronde van Vlaanderen
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Toezicht een belangrijke schakel in energiebesparing
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Boek II: ambtenarenrecht
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Normstelling bestuursrecht
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
Regelgeving staatsteun Uitgangspunt : verbod op staatssteun Staatssteun is steun die mogelijks de vrije markt verstoord, doordat bepaalde bedrijven voordelen.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
1 Elektronisch aanbesteden anno 2013 Eis of wens? 7 november Daan Versteeg
De (T)OR en de bestuurder
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Parametric release Wat is dat?.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
Huisregels opstellen en handhaven
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Europese beschikking Staatssteun Oktober De staatssteundiscussie op hoofdlijnen 1 Voorafgaand: 1957: Oprichting EG 2002: Melding bij EC door Nederland.
Vennootschapsbelasting voor overheden A. Tolsma MSc Adviseur financiën GRD.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Preventief toezicht Gemeente Delft.
WW en starten als Ondernemer Cornelissen en Sars Advocaten in samenwerking met PZO Mr. G.J. van Brakel, advocaat 8 oktober 2009.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
STAATSSTEUN CASE NATUURPUNT Laurie Braet - Juriste.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
René Vastgoed Vastgoed en btw
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Grondslagen uitvoeringsregels Wet natuurbescherming
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Snelheid, overzicht en transparantie
Jacq. Linssen 11 februari 2019, Utrecht
Transcript van de presentatie:

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014

Wet MenO: de overheid als ondernemer

Waarom een Wet Markt en Overheid? …naar sportieve concurrentie Van een ongelijk speelveld…

Kern wet Markt en Overheid ̶Het is overheden toegestaan economische activiteiten uit te voeren (geen verbodstelsel) ̶Mits ze dat doen op een gelijk speelveld, door vier gedragsregels na te leven:  Integrale kosten doorberekenen  Verbod op bevoordeling overheidsbedrijven  Verbod op functievermenging  Gegevensverstrekking aan derden ̶per 1 juli 2012 voor nieuwe gevallen ̶en vanaf 1 juli 2014 voor alle economische activiteiten

In drie stappen naar compliance! Doe de Markt en Overheid test!

Uitzondering algemeen belang (art. 25h lid 5 Mw.) ─Economische activiteiten en bevoordelingen die plaatsvinden in het algemeen belang zijn uitgezonderd van de Wet MenO ─Besluit dient door de gemeenteraad te zijn vastgesteld. ─Besluit van algemene strekking in de zin van de Awb.

Uitzondering algemeen belang (art. 25h lid 5 Mw.) ─Awb bevat eisen en waarborgen voor zorgvuldige totstandkoming van een besluit  Schriftelijk  Bekendmaking  Zorgvuldige voorbereiding  Belangenafweging/ inspraak  Deugdelijke motivering  Bezwaar en Beroep ─Toetsing door de bestuursrechter (Rb Rotterdam)

Uitzondering algemeen belang (art. 25h lid 5 Mw.) ─Begrip algemeen belang  Marginale toetsing door bestuursrechter; ruime beleidsvrijheid  Vergelijkbaar maar niet hetzelfde als DAEB

Uitzondering staatssteun (art. 25h lid 4 en art. 25j lid 3 onder b Mw.) -Uitgangspunt is het voorkomen van dubbel toezicht. -Economische activiteiten ten aanzien waarvan een maatregel is getroffen die naar de mening van het bestuursorgaan kwalificeert als staatssteun -Bevoordeling die naar de mening van het bestuursorgaan kwalificeert als staatssteun

Uitzondering staatssteun (art. 25h lid 4 en art. 25j lid 3 onder b Mw.) -Onder de uitzondering valt zowel aanmeldingsplichtige als vrijgestelde staatssteun. -In ieder geval geen staatssteun, en dus wet M&O van toepassing indien:  Het gaat om bedragen van minder dan euro in 3 jaar  Activiteiten/bevoordeling met enkel zeer lokale effecten.

Uitzondering staatssteun (art. 25h lid 4 en art. 25j lid 3 onder b Mw.) -Toch overlap mogelijk, indien bestuursorgaan van mening is dat er geen sprake is van staatssteun maar er wel een vermoeden van staatssteun is. -ACM wacht lopende onderzoeken van de EC af -ACM zal wijzen op mogelijkheden om bij EC klacht in te dienen.

De Wet MenO in de praktijk

Het begrip economische activiteit • Wat is een economische activiteit? Het aanbieden van een product en/of dienst op een markt • Wanneer verricht een overheid een economische activiteit? • Handvatten: – Spoorboekje ACM (de markt en overheid test) – Analyse RDW

Het begrip economische activiteit Kader: • Rechtsvorm is niet bepalend • Aard van de activiteit is bepalend (doel en regels waaraan activiteit is onderworpen) • Onderscheid: uitoefening van openbaar gezag en het verrichten van economische activiteiten

Doorberekenen integrale kosten • Artikel 25i Mw: ten minste de integrale kosten • Besluit Markt en Overheid (nadere invulling) - Geen boekhoudkundige verplichtingen - Consequente toepassing bedrijfseconomische principes - Alle kosten toerekenen: o operationele kosten o afschrijvings- en onderhoudskosten o Vermogenskosten o Bij onroerende zaken: marktwaarde bepalend, op objectieve wijze vastgesteld

Doorberekenen integrale kosten Stappen: 1.Welke activiteiten zijn aan te merken als een economische activiteit? 2.Bepaal op welk (soort van) goederen en diensten de kostendoorberekening moet worden toegepast 3.Bepaal welke kosten gemoeid zijn met het leveren van die goederen/ verrichten van die diensten 4. Reken deze kosten toe aan die goederen of diensten

Doorberekenen integrale kosten Valkuilen en aandachtspunten  Alleen de ‘zichtbare’ kosten worden meegenomen, niet de integrale. Of enkel de marginale kosten  Hoeveelheden producten en diensten door de jaren heen  Historische tarieven

Vragen?