Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
D-Rainfall Runoff de nieuwe neerslagafvoermodule in SOBEK 3.0 Govert VerhoevenDonderdag 17 november Next Generation Hydro Software.
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Samenwerking tussen markt en overheid
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Noordelijke Arbeidsmarkt-verkenning 2006
Medezeggenschap en de Benchmark
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
H4: Begrijpen van de markt
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
BrabantBrede ModelAanpak (BBMA)
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Het Management Informatie Portaal
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
MDAC 2014 Groep 3 The E-Harbor toekomst van de haven van Rotterdam
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Keurmerk G&G ( uur) door Ilse Mariën Aanleiding vernieuwd Keurmerk G&G OSB Keurmerk Glas en Gevel sinds 2007 OSB Keurmerk sinds een.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Trends en discussies op de woningmarkt
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Spelen met een bak getallen
Optimaliseren BPV keten
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Innovaties in het LMS/NRM: een nieuw Groeimodel (GM3) Remko Smit (RWS-WVL) & Marits Pieters (Significance) Platos Colloquium 2016, Apeldoorn 9 maart 2016.
Ontwikkelingen strategisch goederenvervoermodel Basgoed
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
1 VENOM2015: scenario’s en trendprognoses in de Metropoolregio Amsterdam Presentatie voor het PLATOS colloquium 2016 (P2.4) Door Jeroen Belt en Suzanne.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Transcript van de presentatie:

Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM) Afdeling Modellen en Applicaties, Team Verkeer en Vervoer, Dusica Krstic-Joksimovic

Inhoud Nederlands Regionaal Model (NRM) en Landelijk Model Systeem Verkeer en Vervoer (LMS) Actualisatie cyclus NRM: Actualisatie naar nieuw basisjaar (van 2004 naar 2010); proceskant Inhoudelijke verbeteringen van het model Toekomstige ontwikkelingen van NRM/LMS Conclusies

Nederlands Regionaal Model (NRM) en Landelijk Model Systeem (LMS) NRM Oost NRM Zuid NRM Noord NRM West LMS NRM: Nederlands Regionaal Model LMS: Landelijk Model Systeem

Nederlands Regionaal Model (NRM) en Landelijk Model Systeem (LMS) Huidig NRM / LMS resultaat van ruim 25 jaar ontwikkelingen State of the art modellen verkeer en vervoer Periodiek getoetst door commissie van experts in internationale audit Van grote waarde voor ons Ministerie Infrastructuur en Milieu

Hoe zorgen we dat het goed blijft gaan? Protocol NRM gebruik (bij toepassingen NRM) Regulier proces van actualisaties en verbeteringen

Modellering van mobiliteit - basisjaar Doel: Goede weergave van keuzegedrag en mobiliteit in basisjaar (wie gaat wanneer op welke wijze waar naar toe?) Goede weergave van verkeersstromen (hoe verdeelt verkeer zich over netwerk, waar staan de files?) Basisjaar in huidige modellen: 2004 Wordt nu 2010

Modellering van mobiliteit - basisjaar Invoer bij nabootsen mobiliteit basisjaar: Sociaal economische gegevens (op zone niveau) Netwerken – voor spitsen en restdag Basis voor bereikbaarheid per auto, maar ook fietsen en lopen Bereikbaarheid BTM (Bus Tram Metro) Voor spitsen en restdag Als hoofdtransport en als voor- en natransport Bereikbaarheid Trein (TPI-bestanden) Basismatrices vracht …

Modellering van mobiliteit - basisjaar zone Basis voor mobiliteit: SEGs (Sociaal Economische Gegevens) Aantal huishoudens en personen per zone Kenmerken van personen en huishoudens Kenmerken van zones (werkgelegenheid per sector, studieplaatsen, etc)

Modellering van mobiliteit - toekomst

Modellering van mobiliteit - toekomstjaar Bepalende factoren voor mobiliteitsontwikkeling: Demografische ontwikkelingen Ruimtelijke ontwikkelingen Economische ontwikkelingen Gewijzigde weginfrastructuur Gewijzigde bus/tram/metro bereikbaarheid Gewijzigde treinbereikbaarheid Gewijzigde vrachtverkeerstromen Andere kostenindices (bv. brandstofkosten/km) Overige beleidsmaatregelen

Modellering van mobiliteit - toekomstjaar DE toekomst is onbekend Ministerie Infrastructuur & Milieu werkt met macro-economische scenario’s (4 stuks, Welvaart en Leefomgeving (WLO) scenario’s, 2006) I&M gebruikt bij Verkenningen het hoge (Global Economy (GE)) en het lage groei scenario (Regional Communities (RC)). Bij Planuitwerkingen wordt uitgegaan van het hoge scenario.

Modellering van mobiliteit - toekomstjaar de infraprojecten die in realisatie of planuitwerking fase zijn, en volgens het MIRT gereed in het prognosejaar worden opgenomen. Ook infraplannen van andere overheden Ruimtelijke ontwikkelingen: sociaal economische gegevens (op basis van scenario’s en informatie van de provincies) Netwerk regionaal openbaar vervoer (BTM en trein) op basis van beleidsvoornemens Beleidsuitgangspunten op basis van afspraken met DGB

NRM toepassing: basisprognoses Na ‘toedeling’ verkeersvraag informatie over: Intensiteiten (motorvoertuigen per uur, maar ook personenauto’s per uur en vrachtauto’s er uur) Snelheden Knelpunten en filelokaties Verdeling over dagdelen Verdeling over motieven Etc.

Basisprognoses NRM 2014 Filelocaties: Ochtendspits, Randstad

Kwaliteitsborging Hoe is omgegaan met de kwaliteitsborging in het project? 1) Kwaliteitsborging is belegd bij de technisch manager; 2) Per deelproject wordt een kwaliteitsdocument opgesteld met daarin kwaliteitscriteria 3) veel extra controles zijn uitgevoerd door RWS, markt, externe deskundige 4) Proeftuin 5) plausibiliteitstoetsen en risicotaxaties van de eerste prognose resultaten Bij NRM toepassingen wordt het Protocol NRM gebruik toegepast

Inhoudelijke verbeteringen in het project basisjaar In 2013 externe audit NRM/LMS De hoofdconclusie het LMS en het NRM voldoen aan het gebruiksdoel de modellen uitgaan van wetenschappelijk geaccepteerde theorieën het niveau van andere grootschalige nationale modellen in Europa halen of overstijgen.

Verbeteringen op basis van audit NRM/LMS De nauwkeurigheid van intensiteiten en reistijden op het wegennetwerk   Aanpassing modelnetwerk, Aanscherping NRM protocol Lage kosten gevoeligheden voor spoor Onderzoek uitgevoerd naar mogelijke specificatie wijzigingen Nieuwe beleidsmaatregelen kunnen niet worden doorgerekend (massa-evenementen, etc). =>in combinatie met aanvullende informatie. De modellen zijn complex. =>koepeldocument (dat op hoofdlijnen inzicht biedt in hoe de modellen op hoofdlijnen werken)

Lange termijn verbeteringen Verbeteren modellering reistijden NRM/LMS =>Verbetering van calibratiemethode verbetering toedelingmodule verbetering huidige Qblok of nieuwe toedelingmethode Verbeteren modellering spoor => In samenwerking met spoor sector wordt het model op dit vlak verbeterd.

Toekomstige ontwikkelingen NRM wordt op reguliere manier geactualiseerd en verbeterd Nieuwe WLO scenario’s zullen worden geïmplementeerd Integratie & Governance Modellen Communicatie Vereenvoudiging van modellen en regelgeving Geschikt maken voor NMCA spoor

Conclusies Strategische Verkeers- en vervoer modellen (Nederlands Regionaal Model (NRM) en Landelijke Model System Verkeer en Vervoer (LMS)) zijn van groot belang voor I&M Actualisatie cyclus NRM: Actualisatie naar nieuw basisjaar (van 2004 naar 2010) afgerond in april 2014; Naast actualisatie zijn ook belangrijke inhoudelijke verbeteringen gerealiseerd (o.a. op basis van audit NRM/LMS) Toekomstige middellange en langetermijn ontwikkelingen en verbeteringen van NRM/LMS zijn in de gang gezet

Discussie