1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Advertisements

Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Open normen in wetgeving
Integrale handhaving en Wabo!
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
VSCD Congres: Horecaregelgeving
Beheer fietsparkeren bij stations
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Wie gaat daar eigenlijk over?
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Handhaving bouwregelgeving… ook bestaande bouw
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
GIS en de burgemeester ondersteuning bij calamiteiten en rampen
Activiteitenbesluit en geluid
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Bevi saneringen en schadevergoeding door de minister van VROM
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Bewonersavond De Rivierendriesprong
Landelijke Handhaving Strategie
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Omgaan met gerechtelijke uitspraken
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Thema-avond Chemours en DuPont
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Les 12 De regelscontroleren
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Veranderopgave handhaving
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Bestemmingsplan Zonnepark Daalkampen
Een veilige leefomgeving?
Transcript van de presentatie:

1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012

Doel: Zelf verantwoordelijkheid nemen en optreden bij rampen en bijna- rampen Welke bevoegdheden heeft een gemeente ten opzicht van risicovolle bedrijven waarvoor Gedeputeerde Staten bevoegd gezag is voor het verlenen van de omgevingsvergunning.? Het heft in eigen hand 2 © Boot Advocaten

•Preventief: Welke maatregelen kunnen vooraf genomen worden met betrekking tot de inrichting? •Curatief: Wat kan/moet worden gedaan als een ramp of bijna-ramp is opgetreden? Wat kan/moet worden gedaan met betrekking tot het bedrijf Wat kan/moet worden gedaan met betrekking tot de omgeving? Zelf optreden: Wanneer? 3 © Boot Advocaten

Uitgangspunt: Alleen een bevoegdheid als die bij wet is toegekend. •Gemeentewet •APV •Wabo/Wet milieubeheer •Wet ruimtelijk ordening •Besluit externe veiligheid inrichtingen •Besluit risico zware ongevallen •Wet Veiligheidsregio’s •Wetboek van Strafrecht Zelf optreden: bevoegdheden 4 © Boot Advocaten

Artikel 172 Gemeentewet: Algemene bevoegdheidsgrondslag burgemeester om maatregelen te nemen bij overtredingen van de openbare orde. Zowel bij een toepasselijk voorschrift (lid 2) als in het geval er geen wettelijke voorschrift is (lid 3). Inbreuk op andere regels is echter niet toegestaan. •Voorwaarde: had niet eerder in de APV geregeld kunnen worden (onmiddelijkheidscriterium) •Voorbeeld: ontruiming van een door seizoenarbeiders bewoond brandgevaarlijk schip. •Toepasbaarheid in uw gemeente? Zelf optreden: Gemeentewet 5 © Boot Advocaten

Artikel 175 Gemeentewet: Bij rampen of de dreiging daarvan kan een burgemeester een noodbevel uitvaardigen. Dit richt zich tegen individuele personen, maar ook tegen individuele bedrijven. Zo nodig kunnen hiermee ook grondrechten, zoals het recht op vergadering, worden ingeperkt. •Voorwaarde: Voorafgaande waarschuwing/evenredigheidsbeginsel •Voorbeeld: personen bevelen om een gebouw te verlaten bij instortingsgevaar •Toepasbaarheid in uw gemeente? Zelf optreden: noodbevel 6 © Boot Advocaten

Artikel 176 Gemeentewet Ligt in het verlengde van artikel 175: De burgemeester kan op dezelfde grondslag als in artikel 175 een verordening opstellen. Deze geldt dan, in tegenstelling tot een noodbevel, voor een onbeperkt aantal personen •Voorwaarde: Noodverordening moet bij eerstvolgende gelegenheid door de raad worden goedgekeurd. •Voorbeeld: Afsluiting van een aantal straten bij dreigend instortingsgevaar. •Toepasbaarheid in uw gemeente? 7 © Boot Advocaten Zelf optreden: Noodverordening

88 © Boot Advocaten Preventief: •Alleen bij (directe) dreiging van een ramp •Ten opzichte van het bedrijf: Stilleggen/ontruimen •Ten opzichte van de omgeving en andere gebieden buiten het bedrijf: ontruimen Curatief: Als een ramp is gebeurd: •Ten opzichte van het bedrijf: Stilleggen/ontruimen. •Ten opzichte van de buurten buiten het bedrijf: Ontruimen. Zelfoptreden: conclusie Gemeentewet:

99 © Boot Advocaten De huidige model APV geeft geen grondslag om op te treden. Overwogen kan worden om aanvullende bevoegdheden op te nemen in de APV Er zijn echter wel grenzen aan de mogelijkheden van een APV: –bescherming openbaar belang gelegen in gemeente –APV mag niet in strijd zijn met bestaande hogere regelgeving –APV wijkt wanneer strijdige hogere regelgeving wordt vastgesteld Omdat de meeste bevoegdheden al geregeld zijn in hogere regelgeving zijn de mogelijkheden om in APV regelingen op te nemen beperkt. Zelf optreden: APV?

10 © Boot Advocaten Bij overtreding van een bepaling uit de APV kan de last onder bestuursdwang of de last onder dwangsom worden opgelegd. Dan is afdeling van de Awb van toepassing: •Aanzegging vooraf met aanzegging kosten. •Overtreder moet in de gelegenheid worden gesteld om zelf aan de overtreding een eind te maken. •Doet hij dit niet, dan kunnen de kosten op hem worden verhaald. Artikel 5.23 Awb: afdeling is niet van toepassing op optreden ter onmiddellijke handhaving van de openbare orde. Zelf optreden: kostenverhaal

11 © Boot Advocaten Wat kan worden gedaan op grond van de Wet milieubeheer/Wabo ten aanzien van het bedrijf zelf? Uitgangspunt: Degene die bevoegd gezag is voor het afgeven van een vergunning is ook bevoegd gezag voor de handhaving De provincie (GS) is bevoegd gezag voor inrichtingen waar het Brzo op van toepassing is. Zelf optreden: Wet milieubeheer/Wabo

12 © Boot Advocaten Conclusie: De provincie is bevoegd gezag op grond van de Wm en Wabo, zowel voor vergunningverlening als voor toezicht. Voor de gemeente is in de handhaving van de Wm geen rol weggelegd. Omdat in hogere regelgeving eisen aan de inrichting zijn gesteld, mag de Gemeente mag zelf geen eisen meer stellen aan het bedrijf Zelf optreden : Wet milieubeheer/Wabo

Besluit externe veiligheid inrichtingen Doelstelling: Het gezag dat bevoegd is op grond van de Wet milieubeheer en de Wet ruimtelijke ordening wordt verplicht om afstand te houden tussen kwetsbare objecten en risicovolle bedrijven. Het Bevi geeft de normen ( ). • Het BG o.g.v. de Wm moet zorgen dat door afgifte van de omgevingsvergunning de risicocontour niet over kwetsbare objecten komt te liggen. • Het BG ogv de Wro moet zorgen dat er geen kwetsbare objecten binnen de risicocontour kunnen worden gerealiseerd. 13 © Boot Advocaten Zelf optreden: BEVI

Gedeputeerde staten is bevoegd gezag voor de omgevingsvergunning. De gemeenteraad is bevoegd gezag voor het opstellen van het bestemmingsplan. Bepalend is de veiligheidscontour. •Het bedrijf is verplicht om bij de omgevingsvergunning een QRA te overleggen waarmee deze veiligheidscontour kan worden vastgesteld. •De gemeenteraad is aan de veiligheidscontour die door de provincie wordt vastgesteld gehouden. Conclusie: De gemeente heeft geen directe mogelijkheden om op te treden ogv het Bevi 14 © Boot Advocaten Zelf optreden: ogv het Bevi

Besluit risico zware ongevallen Het gezag dat op grond van de Wabo bevoegd gezag is, is ook bevoegd gezag op grond van het Brzo Omdat dit de provincie is zijn er op grond van het Brzo geen extra bevoegdheden. Het Brzo is wel van belang voor de vraag wie bevoegd gezag is voor de omgevingsvergunning. ik kom hier later op terug. Strafrecht; Aanwijzing handhaving milieurecht Er kan altijd in het driehoeksoverleg worden gevraagd voor specifieke handhaving t.a.v. het bedrijf ogv het milieustrafrecht. “Aanwijzing handhaving milieurecht”, (geldend tot ) is hiervoor leidend. Externe veiligheid en calamiteiten zijn voorlopige kernbepalingen in deze regeling en dat biedt perspectief bij het bedrijf 15 © Boot Advocaten Zelf optreden: Brzo en strafrecht:

•Centrale rol voor burgemeester en B&W •Burgemeester: Opperbevel bij rampenbestrijding •Zowel reactief als anticipatief (“ernstige vrees voor het ontstaan) •Als een ramp bovenlokaal wordt gaan veel bevoegdheden over naar de voorzitter van de Veiligheidsregio. •Zo gaan de noodbevoegdheden van artikel 175 en 176 over naar de voorzitter van de Veiligheidsregio Conclusie bij een bovenlokale ramp gaan de bevoegdheden al snel naar de voorzitter van de Veiligheidsregio. 16 © Boot Advocaten Zelf optreden: wet veiligheidsregio’s

De wettelijke mogelijkheden om direct op treden tegen een risicovol bedrijf in de gemeente zijn beperkt. Dit terwijl er wel grote gevolgen kunnen zijn: zowel direct voor de veiligheid van de inwoners Als indirect door de onmogelijkheid om een toereikend bestemmingsplan op te stellen. Er zijn desondanks wel degelijk mogelijkheden voor de gemeente om op te treden, deze liggen met name in de beïnvloeding van de processen. Dit is zowel mogelijk op bestuurlijk vlak als via juridische maatregelen. Hiervoor is een goede analyse van de juridische situatie en een strategische visie noodzakelijk 17 © Boot Advocaten Zelf optreden:conclusies

Boot Advocaten, Postbus 75810, 1070 AV Amsterdam Tel: © Boot Advocaten