Omgaan met je werkpartners Contact op professioneel gebied

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

“Een reis naar Licht”.
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
Sollicitatiegesprek.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Het sollicitatiegesprek
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Interculturele communicatie
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Interculturele communicatie
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Patiënten kunnen artsen beter
Dossier Empowerment.
Communicatie en dementie
Wiki Interculturele communicatie
Communicatie en relatie
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
communicatiestijlen & denkpatronen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Beroepshouding en beroepscode
Verschillende rollen en stijlen
Ouderraad 7 december.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Diversiteit & Inclusie
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Hand-Out.
Denkbeelden van jongeren over democratie
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Reflectiegesprekken Annelies Bickes Loes Lauteslager
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Interculturele communicatie
Wat doe jij?.
Interculturele communicatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Interculturele Competenties / communicatie
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Omgaan met je werkpartners Contact op professioneel gebied Interculturele communicatie op de Arbeids- markt Intercu Omgaan met je werkpartners Contact op professioneel gebied

Voorbeeld Interculturele communicatie problemen in werksituatie

Veel voorkomende probleempunten Andere manier van zakendoen Andere aanpak inzake problemen en uitdagingen Verschillen in professionele terminologie Weinig inzicht in ieders culturele achtergrond Andere beslissingnemende stijl Differentiële werkroutines Hiërarchie problemen Verschillende non-verbale communicatie

Positieve punten Input van verschillende culturen Hun producten en diensten worden toegankelijker voor een bredere gemeenschap Ontwikkelingslanden gaan zich sneller ontwikkelen

Waar kan met opletten om problemen met collega’s te vermijden ? Verschillende communicatiestijlen De manier waarop mensen communiceren varieert sterk tussen en binnen culturen zelf. Eén aspect van communicatiestijl is het taalgebruik. In verschillende culturen, worden sommige woorden en zinnen op verschillende manieren gebruikt. Bijvoorbeeld: in ontwikkelingslanden die de Engelse taal delen, kan de betekenis van 'ja' variëren tot "misschien, tot "zal ik overwegen", naar "zeker zo" met vele nuances daartussenin. Een ander aspect van communicatiestijlen is de mate "waarin belang wordt gehecht aan non-verbale communicatie. Non-verbale communicatie bevat niet alleen gezichtsuitdrukkingen en gebaren, Het gaat ook over gezichtsuitdrukkingen, persoonlijke afstand, en tijdsbesef. Zo denken blanke Amerikanen vanzelfsprekend dat een verhoogd stemvolume een teken is dat ze een gevecht gaan aangaan, terwijl sommige zwarte, joodse en Italiaanse Amerikanen vaak vinden dat een verhoogd stemvolume een teken van een spannend gesprek onder vrienden is. Zo kunnen sommige blanke Amerikanen met alarm en sterker reageren op een luide discussie dan sommige leden van de Amerikaanse etnische of niet-blanke groep.

Verschillende houding ten opzichte van een Conflict Sommige culturen bekijken conflict als een positief ding, terwijl anderen het liever vermijden. In de VS, is conflict meestal niet wenselijk, maar vaak worden mensen aangemoedigd om rechtstreeks de strijd aan te gaan met problemen die zich voordoen. In feite, face-to-face dialogen worden gewoonlijk aanbevolen als de manier van werken wanneer problemen bestaan. Dit in tegenstelling tot vele Oost- Europese landen waar een open conflict wordt ervaren als pijnlijk of vernederd en waar de volgende regel geldt “Verschillen worden best in stilte uitgevochten”. Voor Oost-Europeanen zou een schriftelijke wisseling dus een favoriet middel kunnen zijn om een conflict aan te pakken. Verschillende besluitvorming stijlen De rollen die individuen spelen in een besluitvorming verschillen sterk van cultuur tot cultuur. Bijvoorbeeld in de VS heb je vaak gedelegeerde besluiten. In veel Zuid- Europese en Latijns-Amerikaanse landen hechten de mensen er veel waarde aan besluiten en verantwoordelijkheden op zich te nemen. Wanneer besluiten worden genomen door groepen van mensen, is in de VS de regel van de grootste partij een algemene aanpak, in Japan is een consensus de gewenste aanpak. Wees ervan bewust dat individuen hun verwachting over hun eigen rol in het vormgeven van een beslissing kan worden beïnvloed door hun culturele referentiekader.

Verschillende benaderingen voor het voltooien van taken Verschillende benaderingen voor het voltooien van taken. Van cultuur tot cultuur zijn er verschillende manieren waarop mensen het voltooien van een taak benaderen. Enkele redenen zijn de toegang tot verschillende middelen, verschillende voordelen verbonden aan de voltooiing van een taak, de verschillende noties van tijd en verschillende ideeën over hoe de relationele opbouw en taakgericht werken moeten samen gaan. Verschillende houding ten opzichte van openheid In sommige culturen, is het niet wenselijk om eerlijk te zijn over emoties, over de redenen achter een conflict of een misverstand of over persoonlijke informatie. Houd dit in gedachten wanneer je in een dialoog bent of wanneer u werkt met anderen. Wanneer u te maken hebt met een conflict, probeer dan rekening te houden met de mate waarin mensen zich gerust voelen om gevoelens te onthullen. Vragen die misschien normaal lijken voor jou - Waar gaat het conflict over? Wat was uw rol in het conflict? Wat leidde tot deze gebeurtenissen ? Deze vragen kunnen normaal lijken voor jou, maar lijken misschien opdringerig voor anderen.

Interculturele communicatie, veel voordelen maar evenwel nadelen Enkele Interessante teksten http://ezinearticles.com/?Cross-Cultural- Communication-at-Work&id=3420444 http://www.kwintessential.co.uk/cultural- services/articles/cross-cultural-communication- work.html http://www.impactfactory.com/gate/registered/cro ss_cultural_skills_training_development/registered gate_1629-5105-72723.html

INTERCULTURELE COMPETENTIE Goed Voorbeeld Staat open voor andere culturen Kent de gebruiken van de cultuur Bewust zijn van de lichaamshouding in de andere cultuur Besef hebben dat er verschillen zijn in woordbetekenis in verschillende culturen

Een grappig voorbeeld op het gebied van Taalbarrière

Conclusie Interculturaliteit op het werk heeft zeer veel positieve kanten. Openstaan voor andere culturen is van groot belang. Dit moet telkens van beide partijen komen. Communicatie kan men verbeteren door bewustzijn te nemen van de verschillen binnen de andere cultuur. Streven en zich willen aanpassen aan diversiteit. Kritisch zijn voor je collega maar ook voor jezelf Respect voor de gebruiken van anderen Vooroordelen ≠ Feiten Waarheid is een relatief begrip