Passend onderwijs en schoolondersteuningsprofielen Jos van der Pluijm

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Zorg dichter bij school IB-directie dag aangevuld met experts SWV de Streek.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
STAPPENPLAN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Medezeggenschap binnen Samenwerkingsverband passend onderwijs Delft, 25 maart 2013 Jeroen Peters.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Het schoolondersteuningsprofiel Q3 Petra Heegsma
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Passend onderwijs en schoolondersteuningsprofielen Jos van der Pluijm www.hetschoolondersteuningsprofiel.nl

Inhoud presentatie Passend onderwijs Achtergronden SOP (schoolondersteuningsprofiel) Werkwijze Instrument Opbrengsten: Rapport Dashboard

Passend onderwijs Zorgplicht Nieuw samenwerkingsverband

Zorgplicht (voor het bestuur) De invoering van passend onderwijs betekent dat wanneer ouders hun kind dat extra ondersteuning behoeft op een bepaalde school aanmelden, deze school de taak heeft dit kind een zo goed mogelijke plek in het onderwijs te bieden. Als de school zelf geen passend onderwijs kan bieden, heeft de school de verantwoordelijkheid om een zo goed mogelijke plek op een andere school aan te bieden. Ouders hoeven op deze manier niet zelf alle scholen af om een plek voor hun kind te vinden.

Taken nieuwe samenwerkingsverband Organiseren van samenhangend geheel van extra ondersteuning binnen en tussen scholen (doel: ononderbroken ontwikkelingsproces en passend plaats voor ieder kind) Afspraken (procedures en criteria) voor verdeling, besteding en toewijzing van middelen voor extra ondersteuning Procedure en criteria voor plaatsing van leerling op sbo en (v)so Procedure en beleid m.b.t. terugplaatsing of overplaatsing Beoogde en bereikte kwantitatieve en kwalitatieve resultaten aan lln die extra ondersteuning nodig hebben Manier van informeren van ouders over voorzieningen voor extra ondersteuning in het swv Afspraken over de overdracht van het budget voor lichte ondersteuning aan sbo-scholen Idem voor middelen zware zorg naar (v)so inclusief de afspraken over overdracht van middelen aan het swv door scholen bij ontoereikend budget voor lichte ondersteuning

Tijdpad november 2012: wet is aangenomen door beide kamers (9 oktober heeft de Eerste Kamer ingestemd) 1 november 2013: bestuurlijke inrichting klaar en rechtspersoon swv opgericht 1 maart 2014: ondersteuningsplan gereed en naar inspectie, overleg met gemeenten gevoerd 1 augustus 2014: start bekostiging swv, start zorgplicht schoolbesturen, beëindiging oude swv

Schoolondersteuningsprofiel: wetgeving Het schoolondersteuningsprofiel is een beschrijving van de voorzieningen die zijn getroffen voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven. Het bevoegd gezag stelt ten minste eenmaal in de 4 jaar een schoolondersteuningsprofiel vast. Daarmee wordt voor ouders duidelijk welke ondersteuning beschikbaar is. De medezeggenschapsraad van de school heeft adviesrecht bij de vaststelling van het schoolondersteuningsprofiel. Het schoolondersteuningsprofiel wordt betrokken bij het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband en het schoolplan van de school. Het profiel wordt in de schoolgids geplaatst zodat ouders, leerlingen en andere partijen inzicht hebben in de mogelijkheden voor extra ondersteuning op de school.

Waarom? het is een verplichting in de wet voor besturen om de zorgplicht uit te voeren voor swv-en om een dekkende ondersteuningsstructuur te ‘maken’ voor scholen en leraren om van elkaar te leren en expertise te delen voor ouders om een passend plek voor kind te vinden

Uitwerking in het referentiekader met de functies………. Schoolontwikkeling Professionalisering leraren Overleg met ouders Besturen en samenwerkingsverband ………… en met als eisen…….. Dat gegevens van scholen onderling vergelijkbaar en stapelbaar zijn Dat gegevens relevant zijn voor een nieuwe handelingsgerichte systematiek

Het referentiekader maakt onderscheid tussen basisondersteuning en extra ondersteuning

Basisondersteuning Preventieve en lichte curatieve interventies (bijvoorbeeld aanpak dyslexie of sociale veiligheid) Ondersteuningsstructuur Planmatig/opbrengstgericht en handelingsgericht werken Basiskwaliteit (indicatoren inspectie, leerlingresultaten)

….. in schema swv IJkpunten basisondersteuning referentiekader PO-Raad eisen basiskwaliteit inspectie bestuur

Extra ondersteuning Deskundigheid van binnen en van buiten de school Voorzieningen (materialen, methodieken, specifieke groepen) Aandacht en tijd (meer handen in de klas, inzet expertise) Gebouw en ruimtelijke voorzieningen Samenwerking met partners

Q3-instrument In de basis eenvoudig Inventariserende en strategische functie Op basis van de ijkpunten basisondersteuning en inspectie-toezicht Digitaal op school-, bestuurs- en swv-niveau

…… de volgende onderdelen Profiel Ambities Extra voorzieningen en partners Expertise van buiten Eigen expertise Kwaliteit basis-ondersteuning

Algemene schoolgegevens en typering Algemene schoolgegevens: brin-nummer, naam, locatie, soort onderwijs Typering: korte typering van de school

Basisondersteuning Domeinen: Onderwijs (pedagogisch klimaat, afstemming, planmatig werken, e.d.) Ondersteuning (preventieve en licht curatieve interventies, ontwikkelingsperspectieven, e.d.) Beleid (beleid leerlingenzorg, evaluatie leerlingenzorg, e.d.) Organisatie (organisatie van de zorg, ondersteuningsteam) Resultaten

Ondersteuningsdeskundigheid (intern of extern) Orthopedagogische deskundigheid Schoolmaatschappelijk werk Remedial teaching en Motorische remedial teaching Dyslexie en Taal-/spraakspecialist Dyscalculie en Reken-/wiskundespecialist Faalangstreductie Sociale vaardigheden (SOVA-training) Opvoedings- en gedragsproblemen ADHD, Autisme (PDD, PDD-NOS, Asperger, ASS), Hoogbegaafdheid etc

Ondersteuningsvoorzieningen Autiklas Hoogbegaafdengroep Time outgroep Observatiegroep Crisisopvang Huiswerkklas etc

Voorzieningen in fysieke omgeving Gebouw en ruimtes rolstoelvriendelijk Invalidetoilet Voorzieningen voor dove/slechthorende leerlingen Voorzieningen voor visueel gehandicapte leerlinge Time out ruimte etc

Samenwerkende ketenpartners Afdeling leerplicht gemeente CJG gemeente Politie Wijkorganisaties SO-Scholen cluster 1 en 2 etc

Kengetallen Leerlingenaantal Leerlingengewicht Verwijspercentage so (clusters 3-4) Rugzakjes cluster 1 en 2, cluster 3, cluster 4 Dyslexieverklaringen Aanmeldingen PCL/RVC Aanmeldingen ZAT Leerlingen op wachtlijst so Indicaties autisme en Indicaties hoogbegaafdheid

Tijdpad 14 januari inloggegevens en toelichting (via uw coördinator) Periode 14 januari tot en met 24 februari: profiel digitaal invullen en terugsturen 6 maart 2013: terugkoppeling profiel swv en schoolrapporten Analysefase: planning volgt later

Werkwijze, inloggen Coördinator verstrekt link website Via link inloggen en dan de eigen school kiezen Technische vragen of problemen en inhoudelijke vragen naar Jos van der Pluijm (06 – 51 08 94 77 of j.vanderpluijm@penna-oa.nl) Schoolleider en ib’er vullen samen het profiel in en draaien het profiel uit (knop ‘afdrukvoorbeeld’) Het definitieve onderwijsprofiel wordt uiterlijk 24 februari verstuurd

Terugkoppeling Via een digitaal dashboard Overzichten per school en voor het swv als geheel Overzicht van de kengetallen Overzichten van basiskwaliteit, zorgdeskundigheid, zorgvoorzieningen, voorzieningen in de fysieke omgeving en de ketenpartners Zoekfunctie

Analysefase Handreiking met format en voorbeelden De onderdelen: Basiszorg van de school Deskundigheid in en buiten de school Zorgvoorzieningen in de school Fysieke voorzieningen Ketenpartners Drie hoofdvragen bij onderdeel 1 t/m 3: Beeldvorming: wat zien we Oordeelsvorming: wat vinden we er van Besluitvorming: wat gaan we doen

Zelfevaluatie (1) Hoe objectief is dit profiel en hoe hiervoor te compenseren: Referentiemateriaal benutten, zoals kengetallen, inspectieoordeel en resultaten van tevredenheidenquêtes bij ouders, leerlingen en personeel Een zorgvuldig proces via team en MR (inclusief ouders) Elkaar de maat nemen, bijvoorbeeld via auditing Extern toezicht door de inspectie Fasering: het is de eerste meting in een proces

Zelfevaluatie (2) Kortom, een eerste foto die scherper zal moeten worden in de toekomst, door: Aanscherpen van begrippen (bijvoorbeeld ‘wat verstaan we onder dyslexie’) Aanscherpen van zelfbeoordeling (bijvoorbeeld ‘wanneer zijn we deskundig’) Aanscherpen van objectiviteit (bijvoorbeeld ‘via visitatie en auditing’)

Vragen??