Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thuisbegeleidingsdienst Het Raster
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Welkom op de Julianaschool
Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Huiswerktips.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
HGW en gesprekken met leerlingen
Oplossingsgericht coachen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marketing Werkgroep 6.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Handelingsgericht werken
Informatie- avond groep 6
Congres Appreciative Inquiry
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Aanpak problematisch gedrag
Bedankt! Sinds ……….delen jullie met veel enthousiasme Boekbaby’s-pakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
Prikkelverwerking bij kinderen
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ruzie maken… een vak apart !?
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Integraal sociaal werk
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Het loopbaangesprek.
Bedankt! Jullie delen met veel enthousiasme Boekstartpakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Communicatie 6e les.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Inspelen op innovaties
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Workshop videobegeleiding
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Transcript van de presentatie:

Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding Karolien Andries Beatrijs Keymolen 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries Inhoud van de workshop Introductie van VHT in gezinnen Geschikte doelen voor VHT Het filmmoment Beelden selecteren Terugkijken Afronden 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries

1. Introductie van VHT in gezinnen Ervaring van Pascale Stel dat je gefilmd wordt, wat zou voor jou belangrijk zijn om te weten opdat jij akkoord gaat met het filmen? 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs - Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 3 3

1. Introductie van VHT in gezinnen Vertrouwen van de begeleider in de methodiek Als vanzelfsprekend aanbieden (geen krokodil van maken) Reacties van mensen ontvangen  angst niet wegredeneren Concrete vragen beantwoorden Controleer of de informatie goed ontvangen is Afstemmen  verschil kinderen, pubers, ouders Gebruik wel vaak ‘WE’ 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 4 4

2. Geschikte doelen voor VHT Wanneer kan je gebruik maken van VHT om met de doelen van het handelingsplan aan de slag te gaan? Alle doelen die te maken hebben met interacties tussen mensen Doel zo concreet mogelijk vertalen in termen van VHT - basiscommunicatie 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5 5

2. Geschikte doelen voor VHT Basiscommunicatie: Wetmatigheden vanaf geboorte Elementen van geslaagde communicatie Elementen bouwen voort op elkaar Basiselementen: Initiatief en ontvangst Uitwisseling in de kring 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 6

2. Geschikte doelen voor VHT Doel uit het handelingsplan: Ik geef tijdens het uitvoeren van huishoudelijke taken op een gepaste manier aandacht aan de kinderen. Opsplitsen in kleine doelen voor VHT: Ik ontvang initiatieven van de kinderen wanneer ik andere taken uitvoer. Ik geef ontvangstbevestiging op de initiatieven van de kinderen. Ik geef positieve bekrachtiging wanneer de kinderen flink zijn. Ik geef een korte duidelijke boodschap wanneer de kinderen even moeten wachten. … 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 7 7

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 3. Het filmmoment Laat de mensen zelf kiezen Situatie met veel kans op succes Natuurlijke situatie of spel / gestructureerde situatie Begeleider mee in beeld of niet Maak afspraken: wat, waar, wanneer Maak een korte opname (max. 15 min.) Stop het filmen als er een ruzie ontstaat 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 8 8

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 4. Beelden selecteren Opdracht 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 9 9

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 4. Beelden selecteren Focus op de krachten / uitzonderingen Waar lukt het wel? Focus op de initiatieven/noden van de kinderen Sluit aan bij het doel waarrond je werkt Hou rekening met wat belangrijk is voor de gezinsleden / intenties 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 10 10

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5. Terugkijken Ervaring Pascale Doel Geslaagde momenten tonen afgestemd op doel. Ouders laten genieten van geslaagde momenten Activeren van de ouders Wat lukt er al? Wat maakt dat dit lukt? Hoe kunnen we dit vermeerderen? 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 11 11

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5. Terugkijken Aanpak Doel en werkwijze uitleggen Fragment laten zien (mogelijk 2x) Gezinsleden mogen als eerste reageren Fragment in kleine stukjes terugkijken Begeleider voegt (eventueel) toe Formuleren van een werkpunt 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 12 12

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5. Terugkijken Aandachtspunten Hoe concreter het doel, hoe groter het effect van de VHT Effectiever naarmate de duur korter is Videobeelden zijn vaak confronterend en indringender dan andere vormen van feedback Zelf de principes van basiscommunicatie toepassen Evenwicht tussen eigen agenda en inbreng Activeren en waar nodig compenseren 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 13 13

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5. Afronden Wat hebben we geleerd / onthouden? Wat wordt de volgende stap en op welke manier gaan we er op oefenen? Ervaring Pascale 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 14

Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries Bedankt voor uw aandacht ! 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 15