Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding Karolien Andries Beatrijs Keymolen 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries Inhoud van de workshop Introductie van VHT in gezinnen Geschikte doelen voor VHT Het filmmoment Beelden selecteren Terugkijken Afronden 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries
1. Introductie van VHT in gezinnen Ervaring van Pascale Stel dat je gefilmd wordt, wat zou voor jou belangrijk zijn om te weten opdat jij akkoord gaat met het filmen? 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs - Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 3 3
1. Introductie van VHT in gezinnen Vertrouwen van de begeleider in de methodiek Als vanzelfsprekend aanbieden (geen krokodil van maken) Reacties van mensen ontvangen angst niet wegredeneren Concrete vragen beantwoorden Controleer of de informatie goed ontvangen is Afstemmen verschil kinderen, pubers, ouders Gebruik wel vaak ‘WE’ 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 4 4
2. Geschikte doelen voor VHT Wanneer kan je gebruik maken van VHT om met de doelen van het handelingsplan aan de slag te gaan? Alle doelen die te maken hebben met interacties tussen mensen Doel zo concreet mogelijk vertalen in termen van VHT - basiscommunicatie 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5 5
2. Geschikte doelen voor VHT Basiscommunicatie: Wetmatigheden vanaf geboorte Elementen van geslaagde communicatie Elementen bouwen voort op elkaar Basiselementen: Initiatief en ontvangst Uitwisseling in de kring 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 6
2. Geschikte doelen voor VHT Doel uit het handelingsplan: Ik geef tijdens het uitvoeren van huishoudelijke taken op een gepaste manier aandacht aan de kinderen. Opsplitsen in kleine doelen voor VHT: Ik ontvang initiatieven van de kinderen wanneer ik andere taken uitvoer. Ik geef ontvangstbevestiging op de initiatieven van de kinderen. Ik geef positieve bekrachtiging wanneer de kinderen flink zijn. Ik geef een korte duidelijke boodschap wanneer de kinderen even moeten wachten. … 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 7 7
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 3. Het filmmoment Laat de mensen zelf kiezen Situatie met veel kans op succes Natuurlijke situatie of spel / gestructureerde situatie Begeleider mee in beeld of niet Maak afspraken: wat, waar, wanneer Maak een korte opname (max. 15 min.) Stop het filmen als er een ruzie ontstaat 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 8 8
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 4. Beelden selecteren Opdracht 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 9 9
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 4. Beelden selecteren Focus op de krachten / uitzonderingen Waar lukt het wel? Focus op de initiatieven/noden van de kinderen Sluit aan bij het doel waarrond je werkt Hou rekening met wat belangrijk is voor de gezinsleden / intenties 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 10 10
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5. Terugkijken Ervaring Pascale Doel Geslaagde momenten tonen afgestemd op doel. Ouders laten genieten van geslaagde momenten Activeren van de ouders Wat lukt er al? Wat maakt dat dit lukt? Hoe kunnen we dit vermeerderen? 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 11 11
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5. Terugkijken Aanpak Doel en werkwijze uitleggen Fragment laten zien (mogelijk 2x) Gezinsleden mogen als eerste reageren Fragment in kleine stukjes terugkijken Begeleider voegt (eventueel) toe Formuleren van een werkpunt 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 12 12
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5. Terugkijken Aandachtspunten Hoe concreter het doel, hoe groter het effect van de VHT Effectiever naarmate de duur korter is Videobeelden zijn vaak confronterend en indringender dan andere vormen van feedback Zelf de principes van basiscommunicatie toepassen Evenwicht tussen eigen agenda en inbreng Activeren en waar nodig compenseren 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 13 13
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 5. Afronden Wat hebben we geleerd / onthouden? Wat wordt de volgende stap en op welke manier gaan we er op oefenen? Ervaring Pascale 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 14
Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries Bedankt voor uw aandacht ! 3-4-2017 Jeugdzorg Emmaüs – Beatrijs Keymolen – Karolien Andries 15