ICT op orde: De basis voor succesvol onderwijs! oktober 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Hoe ontstond dit initiatief ?
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Medezeggenschap en de Benchmark
Succesvol in onderwijs met ICT
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Het Management Informatie Portaal
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Beoordelen van docenten loont de moeite!
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Missie, visie & jaarplan
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Het werken met portfolio
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Beleidsinformatie Jeugd
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Projectmanagement in de Vo
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transcript van de presentatie:

ICT op orde: De basis voor succesvol onderwijs! oktober 2012 Praktijk case ICT op orde: De basis voor succesvol onderwijs! oktober 2012

De start Voortgezet onderwijs instelling VMBO – MAVO – HAVO – VWO Regiofunctie Ruim 2300 leerlingen & 300 medewerkers Fusie organisatie 4 locaties met eigen directie en centraal bestuur Ambitie!

Dit willen we: Jongeren opleiden m.b.v. ICT! We doen het voor hen en met hen!

Medio 2009: Hobbels blokkeren de ambitie Niet in staat medewerkers en leerlingen professioneel te ondersteunen in het onderwijsproces met behulp van ICT Problemen met ICT en infrastructuur: veel incidenten Ontbreken van gezamenlijk visie op ICT Moeizame onderlinge verhoudingen , slechte samenwerking Historie met bureaulade vol adviezen…. Werken aan de basis van de ICT-afdeling Actie noodzakelijk: Professionaliteit in ieders rol Verbeterprojecten Samenwerking

Wie heeft hier een probleem? Wat doe jij eraan?

Aanpak Oplossen in stappen: Concreet programma Uitgewerkt naar doelen Vier sporen / deelprojecten Procesmatig ontwikkelen op: Verbeteren ICT functie Projectmatig werken Samenwerken Plannen van Aanpak maken -> resultaten boeken -> bijsturen -> verder gaan Plan-Do-Check-Act Het MT volgt en besluit (over onder meer toewijzen van mensen en middelen) Oplossen in stappen: Concreet programma Uitgewerkt naar doelen Uitgewerkt naar projecten

Doelen, richting, resultaat en effect Verbetering van de uitvoering van de ICT functie door de afdeling ICT Dus: Duidelijke en professionele vraagformulering Starten en instandhouden van de ICT <-> Onderwijs verbetercyclus Duidelijke ICT overlegstructuur (vastgesteld door MT, deelname op basis van rol en mandaat) ICT: is afgestemd op behoefte en noodzaak vanuit van het onderwijs Is afgestemd op de administratieve behoefte past binnen de kaders van tijd, geld en capaciteit

Doelen, richting, resultaat en effect Verantwoordelijkheid in de lijn Rol programmamanager / /projectleider altijd gericht op verankeren van de projectresultaten en effecten Verbetering van: Samenwerking Projectmatig werken Leren om de aansluiting tussen ICT en onderwijs in stand te houden en te verbeteren

Hoofdlijn planning realisatie 2009 juni juni / juli aug / sep sep / nov nov / dec Besluit stappen Basis op orde Plannen maken Implemen- teren Verbeterings- cyclus

Vier sporen / deelprojecten Besturingsmodel afdeling ICT ICT Behoeften locaties Hoofd ICT Centrale directie ICT Team Projectleider ICT coördinatoren ICT afdeling afvaardigingen Projectleider ICT coördinatoren Hoofd ICT Directielid Locatie afvaardigingen Projectleider ICT coördinatoren Hoofd ICT Locatie afvaardigingen Projectleider Verbetercyclus Coördinatie en overleg

Besturingsmodel afdeling ICT Deelproject 1 Besturingsmodel afdeling ICT Resultaten Hoofd ICT Centrale directie ICT Team Projectleider Duidelijk georganiseerde afdeling Dienstverlening aan klant Projectenorganisatie Beleidscyclus en kaders Verantwoordingsstructuur intern en extern Ontwikkelpad van afdeling

Fase en ambitie Plaatje snap ik, jij moet even beoordelen of dit op z’n plaats is. Het doel van een ict afdeling zou inderdaad business gericht moeten zijn. Echter het is handig om vanuit het perspectief van de business te redeneren naar ict toe ipv vanuit ict-afdeling perspectief naar de business toe. Dus ik zou hier eerst een plaatje voordoen waarin duidelijk is wat de plek van ict is en dan dit plaatje. Dan kun je het bruggetje makkelijker slaan.

ICT Behoeften locaties Deelproject 2 Resultaten ICT Behoeften locaties Duidelijk beeld van behoeften per ICT vrager van de Pantarijn. Werkmodel hoe ICT behoeften binnen Pantarijn terugkerend worden geïnventariseerd. Communicatie naar organisatie over (on)mogelijkheden van ICT Reëel tijdpad van invulling van ICT behoeften ICT coördinatoren ICT afdeling afvaardigingen Projectleider

Deelproject 3 Resultaten Verbetercyclus Doelen 2010-2012 en wat nodig is om deze doelen te bereiken (Ter besluitvorming aan MT/directie) Gezamenlijke definitie van ICT ambitie 2010-2012 Huidige ICT situatie goed in beeld Impact van de ICT ambitie bepalen op de huidige ICT situatie Wat is nodig om deze ambitie te verwezenlijken? ICT coördinatoren Hoofd ICT Directielid Locatie afvaardigingen Projectleider Verbetercyclus

Resultaten onderzoek

Maatregelen op hoofdniveau

Wat levert het uitvoeren van het onderzoek op? Onderwijs bepaalt het ICT-beleid. Dit beleid is uitgangspunt voor het veranderingsproces. Dit uitgangspunt biedt tevens de mogelijkheid om een kwaliteitsimpuls te geven via nieuwe ICT. De positie van de ICT-coördinatoren wordt helder neergezet (de ‘Ruit’). Hernieuwd vertrouwen in ICT door reële en breed gedragen doelstellingen Houvast voor de afdeling ICT bij nieuwe ontwikkelingen

Coördinatie en overleg Deelproject 4 Resultaten Welk overleg ICT Agenda’s op Strategisch Tactisch Operationeel niveau Deelnemers (functie) Mandaat en besluitvorming Verantwoording : hoe en door wie aan wie? Regulier werk Projecten ICT coördinatoren Hoofd ICT Locatie afvaardigingen Projectleider Coördinatie en overleg

Niveaus in coördinatie en overleg: Operationeel (zorgen dat de boel werkt) Tactisch (veranderingen en verbeteringen) Strategisch (waar willen we naar toe) Op zoek naar een antwoord op wie praat wanneer en wie beslist over wat? met wie waarover

De Ruit: Overlegstuctuur / Hoe stroomt ICT CD Toren Lokatiemanagement VERANKERING: MT-er in ICT CO- overleg VERBINDING ICT – & ONDERWIJS ICT CO-er ICT manager ACHTERBAN DOCENTEN -LEERLINGEN MR – OUDERS ETC. ICT afdeling en Locatie (ICT CO)

Basisvraag Samenwerking Ben jij bereid om: je eigen kwaliteiten in te zetten; Pantarijn breed; in de rol die van jou gevraagd wordt; in samenwerking met alle anderen die hierin (vanuit ICT oogpunt) een rol vervullen?

Resultaten en effect 6 maanden Structuur in afdeling ICT Duidelijker taakinhoud en strakkere taakverdeling Basis dienstverlening op orde Incidentmanagement gestructureerd: helpdesk Structuur in overleggen en besluitvorming Inhoudelijk bij IT manager en ICT coördinatoren Besluitvorming door MT en bestuur Overlegstructuur met deelnemers met mandaat: De Ruit Projectmatig werken levert inhoudelijke resultaten en sterke verbetering van werkresultaat Effect: door in gesprek te gaan en te laten zien wat en waar de blokkades zijn, wordt ruimte gemaakt voor structureel betere persoonlijke samenwerking

Als het kan even een moment van relativerende humor

Resultaten en effect 12 maanden ICT Beleid op hoofdlijnen met basis van infrastructuur en ambitie van het onderwijs Periode benoemd om ICT te moderniseren (migraties) en technische en organisatorische basis te leggen voor onderwijsinnovaties Producten en Diensten catalogus Structuur in overleggen en besluitvorming Ambities m.b.t onderwijs en ICT benoemd Kennis en ervaring opdoen welke innovaties bijdragen Ervaring opdoen met scheiding tussen besluitvorming en uitvoering. ICT coördinatoren zijn brug én buffer tussen ICT en onderwijs

Nieuwsgierig? Neem contact op