Onderwijs (gerelateerde) instellingen Samen Sterk op en met Glas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Edushock leerfestival
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Hoe ontstond dit initiatief ?
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Schoolnet Helmond Samen Sterk Op Glas de toegevoegde waarde mogelijke kostenbesparingen succesfactoren.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Van idee tot digitaal materiaal
Bestuurlijke relevantie
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Het Management Informatie Portaal
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
MBO passend onderwijs
Krimpen met perspectief
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Maatschappelijke Sectoren & ICT
COMPETENTIEONTWIKKELING
Stedelijke Preventiedienst Stad Brugge Jeugdopbouwwerk
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
ICT in een dynamische context
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Harmonisatieplannen kabinet
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
De link tussen functionaliteit en adaptatie
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Fysieke werkomgeving bij nieuw- en verbouw Bart de Zwart, AStri beleidsonderzoek en -advies Marga Ruitenbeek, docente wiskunde Wouter Prins, CNV Onderwijs.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Inkoopcoöperatie.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Transcript van de presentatie:

Onderwijs (gerelateerde) instellingen Samen Sterk op en met Glas mei 2009

Introductie Ad Ketelaars Programma manager Gemeente Eindhoven Sector Economie en Cultuur Breedband & thematische ICT A.Ketelaars@eindhoven.nl 040-2386031 mei 2009

Onderwijs Onderwijs heeft te maken met: Vergrijzing lerarenkorps. Maatschappelijke veranderingen (rol onderwijs, het “andere” leren, verschillende kinderen). Dalend aantal leerlingen (buitengebieden). Groeiende regeldruk en gerelateerde overhead leerkrachten. Veranderde informatiebehoefte ouders. Kwaliteit/imago bepalen in toenemende mate aantrekkelijkheid instelling voor leerkrachten en leerlingen. Beperkte kennis en ervaring ICT benutting. Gevolgen: Toenemende (noodzaak voor integrale) benutting ICT binnen het onderwijs gericht op zowel bedrijfsvoering als educatie. Toenemende afhankelijkheid van ICT en de kwaliteit. Toenemende directe en indirecte kosten gerelateerd aan ICT (benutting). ICT middelen zijn beperkt (en anders benut). mei 2009

Onderwijs Kortom: Maar: Door: ICT benutting is noodzakelijk en wenselijk. Alle onderwijsinstellingen hebben “gelijkwaardige” uitdagingen. Middelen en resources voor ICT benutting zijn (schijnbaar) beperkt. Maar: Hoe zorgen we voor omslag van ICT als kostenpost naar ICT als enabler van onze uitdagingen op gebied van onderwijs en bedrijfsvoering? Hoe behouden we onze eigen identiteit en “onafhankelijkheid”. Hoe sturen wij de markt (aanbod) i.p.v. andersom. Door: Slim en synergetisch (facilitair en kennisinhoudelijk) samen te werken (bestuurlijk, bedrijfsmatig en educatief). Een (collectieve) passende ICT architectuur die: Eigen (functionele) keuzen mogelijk maakt. ICT overhead (tijd, kosten) minimaliseert. Kwalitatief hoogwaardig en toekomst vast is. De markt dwingt tot echte concurrentie. Aantrekkelijk is voor “dienstenaanbieders”. Slimme (volume) samenwerking faciliteert. mei 2009

Glasrijk Eindhoven Gemeente Eindhoven Vanuit visie gemeente Eindhoven (glasrijk Eindhoven) geformuleerde doelstelling: Alle inwoners, bedrijven en instellingen woonachtig/gevestigd in Eindhoven dienen uiterlijk eind 2011 te kunnen beschikken over een aansluitingsmogelijkheid op een open op glasvezel gebaseerd breedbandig communicatienetwerk. Omdat o.a: Een “state-of-the-art” communicatie-infrastructuur de aantrekkelijkheid van de stad vergroot voor bedrijven, burgers (werknemers), studenten. Het een majeure impuls is voor de ontwikkeling van de (kennis)economie. Het een positieve effect heeft op werkgelegenheid en het aanbod werknemers. Het in belangrijke mate bijdraagt aan verhoging en verbetering van de sociale cohesie, participatie en leefbaarheid. Het de basis vormt voor innovatie en aanpak majeure sociaal maatschappelijke en economische uitdagingen. Stimuleer en ondersteun benutting en innovaties met en door sociaal-maatschappelijke en economische partners. mei 2009

Ontwikkelingen en behoeften onderwijs 1+1=3 Ontwikkelingen en behoeften onderwijs + Glasrijk Eindhoven = mei 2009

Eindhovens Schoolnet Gedeelde visie en ambitie: Onderwijsinstellingen en de gemeente Eindhoven onderkennen de noodzaak en het voordeel van een (collectieve) benutting van ICT. Door slimme integrale benutting van ICT kan het onderwijs: Zich beter richten op haar primaire taak: onderwijs ICT gerelateerde kosten verlagen, kwaliteit van ICT voorzieningen verhogen Optimaal, flexibel en voordelig gebruik maken van ICT diensten Tijd, middelen en energie vrijmaken in belang van haar primaire taak: onderwijs Eindhovens Schoolnet is structurele samenwerking gericht op: Realisatie kwalitatief hoogwaardige toekomstvaste open en universele (glasvezel)infrastructuur + centrale “basisvoorzieningen” Verbetering bedrijfsvoering.(verlaging kosten, verhoging kwaliteit, verbreding functionaliteit). Ontwikkeling en innovatie van het onderwijs m.b.v. ICT. Onderwijs zelf is verantwoordelijk en sturend, Gemeente Eindhoven is faciliterend. mei 2009

Het netwerk Oude situatie: Beoogde situatie: Aanpak: Meerdere infrastructuren: internet, beveiliging, TV, …. Goedkoop “lage snelheid” a-symetrisch Internet. Internet niet geschikt voor veel toepassingen (kwaliteit, veiligheid, etc.). Infrastructuur (leverancier) bepaalt diensten (competitie?, prijs!). Glasvezel veelal onbetaalbaar. O.a. hierdoor veel decentrale hard- en software (kosten, beheer, kwaliteit, veiligheid, flexibiliteit). Beoogde situatie: Universele open (beheerd) glasvezelnetwerk (glasvezel). Laagdrempelige aansluiting voor allen. Symetrische Internetvoorziening. Marktplaats (competitie en vrijheid). Vrij verkeer voor andere toepassingen. Collectieve ICT platforms. Aanpak: EU aanbesteding vanuit onderwijs na conditioneel commitment (netwerk + internetaccess) Commitment gebaseerd op: max. kosten, gelijkwaardigheid, terugverdienmodel infrastructuur en eduactieve/bedrijfsvoerings kansen. mei 2009

Netwerk aanbod (NEMe) 100 Mb/sec transparante glasvezelaansluiting voor elke instelling (MES). Transport (VLAN) voor: internet, telefonie, video, bewaking, … Symetrische, non overbooked internetaccessvoorziening (tot 100 Mb/s per locatie). Centrale platforms voor: Video conferencing en -learning toepassingen. Opslag, distributie en zoeken van digitale (educatieve) content. Communicatieplatform (kennisdeling, ontwikkeling, samenwerking). Toegang tot dienstverlener naar eigen keuze via centrale (onderwijs) marktplaats. Ingeschreven instellingen: Eenmalige kosten: 0 euro Maandelijkse kosten: 175 euro (incl. BTW) mei 2009

Inhoudelijke samenwerking (projecten) Strategie: Onderwijs bepaalt welke inhoudelijke projecten. Gemeente Eindhoven bepaalt criteria voor “facilitering”. Aanpak: Workshops voor beeldvorming mogelijkheden Brainstorm gericht op “aandachtspunten” en behoeften vanuit Beleidsvisie Ontwikkeling projectvoorstellen. (veelal) instelling specifiek. Synergieslag (voor wie interessant en daarmee deelnemend). Vaststelling collectieve ambities en centrale voorzieningen voor (kosten) efficiëntie. Pre-selectie, indicatieve honorering faciliteiten, advies stuurgroep. mei 2009

Projectenoverzicht Collectief en centrale voorzieningen: Netwerk & internet access Dienstenwijzer Platform voor video-leren en –conferentie Facilitaire organisatie en middelen gericht op Video leren Distributie en zoeksysteem voor digitale content Communicatieplatform Overige projecten: Centralisatie I&A (Salto) Videoleren en conferencing VOIP Platform digitale borden Digitale leskisten en living library Afstandsbediening en virtual classes Playing For Success Wedstrijd Canon Eindhoven Nog niet: Bewaking, beveiliging Centralisatie ELO Faciliterend platform internet sites Etc. mei 2009

Besturing mei 2009

Samenwerkingsverband Stuurgroep -> Juridisch samenwerkingsverband Open model voor “nieuwe” leden Primaire verantwoordelijkheden: Programmaverantwoordelijkheid en verantwoording. Visie en beleidsontwikkeling m.b.t. “groeiende” samenwerking en toekomstige ambities. PR en in/externe communicatie. Resources en middelen (borging en verdeling). Financiering: Gemeente + bijdrage onderwijsinstellingen mei 2009

Deelnemers Huidige deelnemers: Nieuwe deelnemers: SALTO. SKPO. SSOE. Stichting Vrije School Eindhoven. Stichting Vrije School Brabant. Stichting Islamitische Basisscholen Eindhoven. Stichting Regionaal Internationaal Basisonderwijs. Christiaan Huygens college. Lorentz Casimir Lyceum. Stedelijk college. Pleincollege(s): Bischop Bekkers, van Maerlant, Sint-Joris, Eckart.. Bibliotheek Eindhoven. Samenwerking Playing for Success (PO, VO, bedrijfsleven, instellingen). Platform Gehandicapten Eindhoven. Ondersteunende instanties zoals Fontys, Kennisnet, Innovo, Marktplaats (EFX), etc.. Nieuwe deelnemers: Met Eindhovense locaties onder gelijkwaardige condities. Maatwerk + beoogd regionaal bundelingsinitiatief. Kennis en ervaringen “publiekelijk”. mei 2009

Leermomenten / aandachtspunten Deelnemende onderwijsinstellingen: Organisatiestructuur Ambitie en visie schoolbesturen Timing (knelpunten) Bereidheid te komen tot samenwerking Tijd en energie (proces) De kosten gaan voor de baten uit Overheid Faciliterend en investerend Visie belang van onderwijs, haar rol(verantwoordelijkhedi), passend partnership (ipv dicterend en “kale” subsidierelatie Programma: Voor iedereen (gelijk) en haalbaar Deelname (actief en passief) Netwerk + benutting Doelstelling (geen pilot, bij success verder) Doorlooptijd is meerdere jaren Best practices & professionele (ervarings) begeleiding Scoor met reeds concrete behoeften/plannen Open kennisdeling Partners/leveranciers: Marktpartijen zijn er niet voor het onderwijs Providers beloven open, transparante dienstverlening maar …… Status marktplaats (providers/aanbieders) Centrale kennis/belangen partners Diversen: Communicatie en PR (intern en extern) Even wachten dan hebben we gratis glas! Nog niet klaar, meld me wel aan in de toekomst EU aanbesteding Historie Etc. mei 2009

Einde VRAGEN? Hulpsheets: Netwerk, marktplaats Open netwerk (passief, actief, diensten) (businessmodel providers) Schoolnetwerk: meer dan internet Essentie aantal projecten TNO onderzoek 2009 onderwijs mei 2009

Hulpsheet: netwerk en marktplaats “normaal” Internet Videodiensten Contentdiensten Bewakingsdiensten Voice-over-IP Onderwijsinstellingen Shared Service Center Eindhovens Schoolnet mei 2009

Hulpsheet: Open netwerk (scheiding netwerk en diensten) Alle Aangesloten instellingen content Huidige en nieuwe diensten- leveranciers diensten- leverancier actieve infra Beheerd open Glasvezel- Infrastructuur NEMe passieve infra (incl. lege mantelbuizen en co-locatieruimtes) mei 2009

Helpsheet: Veel meer dan Internet “as we know it” Communication “ A la Carte ” ( “Internet” Characteristics) Consumer can choose between service providers with offers & prices “Internet” “Intranet” Video on demand Video-phone, voice Television IP-TV Delay-TV Other (e.g. Security) Digital TV & Radio Analogue TV Radio TCP TCP IP IP IP Analogue transmission Ethernet Ethernet Ethernet Fysical medium : optic fiber mei 2009

Projectvoorbeeld: Digitale leskisten Tweeledig doel: De ontwikkeling en realisatie van digitale leskisten ten behoeve van het onderwijs. Het onderdeel mediawijsheid zal als een rode draad worden verdisconteerd de leskisten. De ontwikkeling en vormgeving van content gerelateerde diensten (beheer, screening, verrijking) van digitale content voor en met het onderwijs vanuit de bibliotheek. mei 2009

Projectvoorbeeld: Platform digitale borden Ontwikkelen en implementeren van een digitaal gebruikersplatform voor interactieve digitale educatie. Stelt kennis, informatie en materialen beschikbaar rondom digitale schoolborden, lesseries, lesideeën, etc. (methode afhankelijk en onafhankelijk, thema's). Het platform kenmerkt zich door een content voor en door leerkrachten, dat (zoveel mogelijk type) digitaal schoolbord onafhankelijk is. mei 2009

Projectvoorbeeld: Afstandsbediening Het project ‘Afstandbediening’ richt zich op de begeleiding en ondersteuning van kinderen/ jongeren in bijzondere situaties door inzet van toegankelijke ICT- middelen om op afstand te kunnen deelnemen aan lessituaties. Men kan hierbij denken aan kinderen die door omstandigheden niet deelnemen aan locatiegebonden lessituaties (wachtlijstkinderen, Rugzakbegeleiding, ‘Drop-outs’, langdurig zieke kinderen, ‘Huiswerkbegeleiding’), maar ook aan ‘live’ lessituaties die elders worden aangeboden. Het project heeft als doel om te komen tot een steunpunt met een duidelijke aanbodcatalogus van inhoudelijke diensten en producten die het ‘werken op afstand’ begeleiden in het onderwijs. mei 2009

Projectvoorbeeld: Glansrijk Onderwijs Het project is gericht op: Vergroten beschikbaarheid van kwalitatief hoogwaardige leerkrachten en daarmee voorkoming van lesuitval en verschraling onderwijs. Begeleiding van “bijzondere” leerlingen. Verrijking van het onderwijs door optimale benutting van audio-visueel lesmateriaal op een plaats en tijds-onafhankelijke wijze. Hiervoor wordt o.a: Videoconferencing benut voor virtuele lesgroepen (optimale inzet leerkrachten, verhoging keuzemogelijkheden leerlingen en benutting van specifieke skills en vaardigheden voor kinderen met “bijzondere” behoeften). Videoconferencing benut gericht op de kennisdeling en afstemming van educatieve issues relevant voor de verschillende leerkrachten. Hoogwaardig educatief video materiaal op centrale omgeving ontsloten, verrijkt en beheerd conform eisen en wensen van leerkracht c.q. leerling op elk moment en tijd. Benadering via ELO voor eenduidige userinterface en laagdrempelige benutting door leerkracht en leerling. mei 2009

TNS NIPO onderzoek 2009 ICT in het onderwijs (PO, VO, MBO) ICT gebruik in PO, VO en MBO Wensen en behoeften aan ondersteuning in toekomst. Belang van samenwerking. Doelgroep: Docenten en ICT management. Enkele facts: Docenten krijgen en nemen ruimte voor ICT-onderwijs experimenten. Benutting ICT in les bepaald door docent niet ICT coördinator en/of beleidsvisie. Intensiteit van ICT gebruik in onderwijs groeit in PO en VO. Grootste behoefte ligt op vlak van ICT infrastructuur + Educatieve sofware. Vindbaarheid en classificering software is problematisch. Men verwacht dat binnen 3 jaar 1/3 van het lesmateriaal digitaal is. Merendeel van ondersteuning ICT vaardigheden van collega’s. Toenemend aantal leerkrachten maken eigen lesmateriaal en willen dit via open model delen. Grote verschillen in beoordeling “gevorderd”gebruik van ICT. Conclusies: Infrastructuur en Educatieve software (content) zijn grote aandachtspunten. Kennis en contentdeling zijn cruciaal. Zeer veel “lokale” content. ICT benutting structureel (groeiend) onderdeel van het onderwijs. mei 2009