Workshop Nieuwe Media & Geloof Apeldoorn 22 April 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Advertisements

Leven in de kracht van de Heilige Geest
Is er leven na de dood?.
Woord van Leven Januari 2008.
Gewetensvrijheid.
“Een reis naar Licht”.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Respectvolle bejegening
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Godsdienst.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is zending?
Woord van Leven April 2014.
Pastoraal op school.
Woord van Leven Februari 2010.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Gelukkig Gereformeerd: avond 1
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
“Op een dag...”.
1. 1 Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteus onze broeder, 2 aan de heilige en gelovige broeders in Christus te Kolosse:
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Preek.
Woord van Leven November 2012.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Woord van Leven Februari
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
Wat doet de Heilige Geest?
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
De kerkvader Augustinus over
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Woord van Leven Juni 2014.
Hoe luister je naar de wet van God?
Zijn we werkelijk anders?!
Zondag 25 HC Franeker 17 oktober 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Woord van Leven Juli 2014.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Jij, God en je kind.
Woord van Leven Woord van Leven Augustus 2012 Augustus 2012.
Woord van Leven Maart 2015.
Welkom in deze kerkdienst
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De doop in de Heilige Geest
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Ds. Hans Eschbach Kom Heilige Geest, vernieuw uw kerk, vernieuw mijn leven Kom Heilige Geest Vernieuw uw kerk Vernieuw mijn leven.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Met een bewogen hart aan de slag!. Romeinen brief handleiding voor zendeling 1.Met passie voor de boodschap (1:16) 2.Met visie voor de wereld (15:20)
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 1 De boodschap waar wij voor gaan.
Welkom in deze Pinkster-dienst - een gave(n)dienst koor, voorlezing, zingende kinderen, bijdrage KIKker, preek enz. - een volle dienst laat u/je vullen.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
Geen hindernissen. Christendom 2016: een van de grote wereldreligies, 2.4 miljard mensen, ca. 32% van de wereldbevolking Startte als een Joodse sekte.
Kort doopformulier voor de kinderdoop
Het werk van de Geest.
Transcript van de presentatie:

Workshop Nieuwe Media & Geloof Apeldoorn 22 April 2009

Kardinaal Danneels: Onze prediking is te koud, te abstract, veel te weinig getuigend.

François Libermann Stichter Congregatie van de H. Geest, : Het euvel van vele priesters is dat ze in het verleden blijven steken met hun gedachten. De wereld verandert, de vijand richt zijn geschut zoals de tijdgeest hem ingeeft en wij blijven achter.

In het verleden heeft de kerk, hebben gelovigen altijd gebruik gemaakt van communicatiemiddelen. Lange tijd was de kerk vaak bijna de enige, die er toegang toe had.

Ze gebruikten communicatiemiddelen zeker ook om het woord van God te verspreiden.

De techniek van de profeten, van de psalmen. Jezus gebruikte de omgeving als een amfitheater, het meer als een klankbord. Maar denk ook aan de akoestiek in de kerken, het gebruik van de gebrandschilderde ramen, de beelden en schilderijen, het overschrijven van teksten en later de boekdrukkunst, enz. Weer later kwam toen de radio en de TV.

Tijden veranderen en in de tegenwoordige tijd is het zo, dat de kerk de monopoliepositie kwijt is in het aanleveren van materiaal, waar mensen die op zoek zijn, over kunnen nadenken of inspiratie uit kunnen putten. Maar de kerk heeft wel nog steeds een Boodschap.

Het Pinksterverhaal leert ons, dat “De verkondiging van Christus leidt tot een ontmoeting van mensen in geloof en naastenliefde op het diepste niveau van hun menszijn. De verrezen Heer wordt zelf een middel tot werkelijke communicatie tussen zijn broeders en zusters in de Geest.”

Indien we ervan overtuigd zijn, dat de Blijde Boodschap van Jezus en het geloof in God een positieve rol kunnen vervullen in het leven, dan moeten we ook niet aarzelen om God en de Blijde Boodschap bekend te maken via de ons ter beschikking staande middelen.

Maar pas op! De nieuwe technologie schept ook ongekende mogelijkheden tot het creëren van een fictieve en gesimuleerde wereld, waar men zich gemakkelijk een nieuwe (zelfs valse) identiteit kan aanmeten.

That uncomfortable moment when cyber daters finally meet face to face

De gevaren van internet mogen ons ook weer niet zo afschrikken, dat we het niet meer aandurven te erkennen, dat de nieuwe technologieën vooral ook enorme mogelijkheden in zich hebben voor het bevorderen van begrip en menselijke solidariteit.

Wel moeten we ons wel afvragen hoe relisurfers temidden van de veelheid en verscheidenheid aan religieuze websites het verschil kunnen zien tussen kwalitatief goede religieuze websites, niet kwalitatieve websites of zelfs fundamentalistische, sektaire of haatsites?

En waar vinden we een antwoord op de vraag, of het virtuele internet enkel een bron voor religieuze informatie-uitwisseling of ook een geschikt medium voor de religieuze praxis en beleving? Kan gelovig surfen inderdaad eraan bijdragen, dat internetgebruikers tot ontmoetingen komen op het diepste niveau van het menszijn?

Leidt internet niet tot een oprechte nood aan oriëntaties voor het goed en evenwichtig gebruik ervan.

Zijn internetsurfers er zich voldoende van bewust dat niet alle religieuze informatie overeenstemt met de ware leer van een bepaalde religie.

Positief is, dat door Jezusbeelden te zoeken op internet waarmee we ons (al dan niet) kunnen identificeren er wel een gesprek op gang kan komen over welke voorstellingen (on)aanvaardbaar zijn, door welke vooronderstellingen ze gekleurd zijn en welk geloof of ongeloof erin doorklinkt

De virtuele God van het internet is duidelijk niet de God, die ons geleerd is, die wij hebben leren ontdekken. Wij hebben vanuit onze jeugd te maken gehad met de God van de joodse en christelijke traditie waarbij transcendentie een belangrijke eigenschap is, een God die wel degelijk oriëntatie en richting wil geven.

Het internet brengt gebruikers tot het bevragen van hun verstaan van religie: Wat is het realiteitskarakter van de religie? Wat betekent het wanneer religie het werkelijke leven van mensen niet meer beïnvloedt? Zo wordt je door internet gedwongen duidelijkheid te verschaffen voor en aan jezelf.

Op internet komt verder de verhouding aan de orde tussen originaliteit en kuddegedrag, authenticiteit en manipulatie, subjectieve voorkeur en objectieve waarden van de internetsurfers.

Maar hoe verhoudt religie op het internet zich nu tot religie in real life?

Jongeren zijn vertrouwd met het internet. Zij worden grootgebracht met het medium en hebben het leven zonder internet niet gekend. Voor hen is internetgebruik real life!

Voor internet maar ook voor het gebruik van andere middelen, geldt, dat we ons moeten afvragen of we niet veel meer aandacht moeten vragen voor het leren verantwoordelijk te zijn voor ons gedrag op internet.

Opvoeding was belangrijk. Opvoeding tot zelfstandigheid en tot verantwoord beslissingen nemen is natuurlijk nog steeds belangrijk en is zeker ook heel belangrijk bij het gebruik van internet.

Immers het internet is niet meer weg te denken uit de leefwereld van jongeren. Vele uren van hun vrije tijd worden achter de computer doorgebracht. En we herhalen, dat jongeren, leerlingen in contact komen met allerlei visies, levensbeschouwingen en waardepatronen. Hoe leren ze er verantwoord mee om te gaan?

Ook al zijn pastores misschien vaak niet de jongsten, ze moeten zeker gebruik maken of laten maken van internet voor de verkondiging van de Blijde Boodschap. Bij de Blijde Boodschap gaat het toch immers over de vraag hoe we mensen gelukkig kunnen maken.

De techniek gaat verder. Wij zijn hier om na te denken over het gebruik van de glasvezel als transmitter van de signalen. Glasvezel kan ongekend grote hoeveelheden data in heel korte tijd verzenden.

Zal, kan, moet de invoering van glasvezel betekenis, gevolgen hebben voor de activiteiten van kerken, parochies en gemeenten?

Zijn we er ons van bewust, dat de snelle glasvezelverbinding voor breedband opnieuw totaal nieuwe wegen opent.

Internet, ook de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied, vraagt om constante reflectie over hoe en wanneer het te gebruiken.

Ik weet niet of u er ooit bij hebt stilgestaan, maar het valt op, dat gedurende de gehele geschiedenis, communicatie door de Kerk vooral gebezigd werd als eenrichtingsverkeer. De Kerk, (predikant, pastor, etc) geeft een boodschap en aan de andere kant wordt deze dan al of niet ontvangen.

Kerkmensen, wij dus ook, zijn gewend door te gaan met wat wij kennen. Eeuwenlang hebben we alles alleen maar een beetje aangepast. En hier heb je iets heel nieuws! Hoe ga je daar mee om? Aanpassen is niet genoeg! Snel Internet vraagt om een nieuwe manier van denken en handelen.

Hoe kunnen en willen kerkleiders met de nieuwe ontwikkelingen om gaan, zij die altijd gewend zijn geweest - vanwege het eenrichtingsverkeer van de boodschap - om de controle te hebben en te houden? Durven ze de controle aan de H. Geest over te laten?

Mogen we de ontwikkelingen ongestoord voort laten gaan en moeten we dan accepteren, dat het Evangelie iets wordt waar je zelf keuzes maakt van wat je niet of wel accepteert. Wij zijn er toch van overtuigd, dar er een duidelijke boodschap is vanuit de Bijbel, één geheel dat ons door Jezus en via de Kerk wordt aangereikt.

Hoe dan ook, Internet geeft ongekende mogelijkheden en kent gevaren, waar we ons nog niet van bewust zijn. Internet kan afbrekend werken, maar zeker ook veel opbouwen. Het kan nieuwe wegen openen. Het kan inspireren, ook – zelfs - tot gebed.