Opbrengsten studiereis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Wettelijk kader onderwijstijd
Van staf naar lijn 3 oktober 2013.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
MBO passend onderwijs
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Leer- werkplaats MPG aanpak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Workshop Onderzoeksontwerp
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Een project van de Korengroep
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Samenwerk maken van je Opleiding Wij zijn de Deelnemersraad!
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Transformatieve School in de praktijk
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Opbrengsten studiereis Finland 2013 Kwaliteitszorg met impact op de werkvloer

Opzet Studiereis Centrale vraag: Hoe kunnen instellingen en teams kwaliteitszorg zo vormgeven dat dit een duurzaam effect heeft op de werkvloer? Opzet: Finland als voorbeeld Goede vertegenwoordiging gehele MBO veld Resultaat: advies op alle niveaus in het MBO

Impressie

Een paar kernwoorden Het gaat om leren i.p.v. onderwijzen Gedeeld waardenpatroon bij management en docententeam Vanuit vertrouwen werken aan onderwijskwaliteit Kwaliteit zit in mensen, niet in systemen Vanuit leervraag en talent een vak leren

Doel van deze workshop Delen van de opbrengsten Ideeën verzamelen om verder te gaan met de opbrengsten Opzet workshop Delen van de opgedane inzichten tijdens de studiereis Vertaling van deze inzichten naar de Nederlandse situatie Vervolgacties uitdenken

Het delen van de opgedane inzichten Zijn een impressie van het reisgezelschap Dienen geplaatst te worden in Finse context en cultuur Kader om inzichten te presenteren De context De onderwijsvisie De organisatie van het onderwijs De positie van de docent Het handelen van docenten en managers

Het Finse onderwijs Gelijk basisonderwijs voor iedereen van 7 t/m 16 Twee vervolgopties die beide toegang geven tot universiteit: Voortgezet onderwijs Beroepsonderwijs Nationaal, breed curriculum met veel ruimte voor scholen, teams en docenten om dit verder in te vullen Holistisch curriculum gericht op persoonlijke ontwikkeling en leven lang leren Toetsing is vooral ontwikkelingsgericht i.p.v. summatief Hoog opgeleide docenten, hoge waardering voor het vak

De context Finland: Groot land met kleine scholen in de regio Aandacht voor onderwijs als dé manier om als mens en land te ontwikkelen Een cultuur van vertrouwen, gezagsgetrouw en risicomijding Waarden gedreven mensen met gelijkheid en verantwoordelijkheid voor iedereen

Breed gedeelde onderwijsvisie Gelijke onderwijskansen voor iedereen Een onderwijssysteem gebaseerd op vertrouwen en verantwoordelijkheid Twee leerroutes: algemeen en beroepsgericht secundair onderwijs Hoog opgeleid personeel Focus op leven lang leren

De organisatie van het onderwijs Helder en vast beleid over meerdere jaren Sturen i.p.v. controleren Vaste bekostiging door vooraf bepaald maximaal aantal studenten per school (ligt hoger dan in NL maar let op prijspeil Finland en extra wettelijke verplichtingen zoals zorg in school) Teams gebruiken data om onderwijs te verbeteren Performance-based funding (3%) gebaseerd o.a. op diplomarendement en investering in professionalisering van docenten Grote betrokkenheid gemeente en regio Relatief veel kleine scholen

De positie van de docent Vak van docent is hoog gewaardeerd, beroepstrots groot Goede lerarenopleiding MBO specifiek met aandacht voor reflectie (waarom maak ik deze keuze?) en vertaalslag beoogd eindniveau naar passend curriculum en leertraject Selectie aan de poort bij lerarenopleiding Minimaal 3 jaar werkervaring is toelatingseis Vrijheid om eigen tijd in te delen Kwaliteit zit in mensen, niet in systemen Teammanager en team hebben gedeelde werkelijkheid (geen wij-zij)

Het handelen Leren i.p.v. onderwijzen Starten vanuit leervraag student Professionele houding Reflectie vanuit realiseren leerwinst bij student Ruimte laten voor talenten Dialoog op alle lagen

Opvallende verschillen met NL Geen focus op systeem van borging eindniveau opleidingen Weinig verantwoording, weinig systemen Relatief weinig aandacht voor ambitie en stellen van doelen Geen competitie Mogelijkheid om beste docenten te selecteren Geen ja-maar cultuur, gericht op eigen cirkel van invloed Geen focus op vastgesteld minimumniveau voor kwaliteit (komt meer aandacht voor via performance based funding)

Vertalen inzichten naar Nederland Korte uitwisseling: Wat valt u op ? Waar ligt volgens u het aangrijpingspunt voor Nederland?

Vertaling naar Nederlandse MBO 3 hoofdlijnen: De professionele houding van de docent verder versterken door het versterken van reflectie op eigen handelen, gebruiken van evaluatiegegevens van stakeholders vaardigheden zoals begeleiden en counseling voor zowel huidige lerarenkorps als leraren in opleiding Het werken aan kwaliteit op teamniveau verder versterken, stimuleren en faciliteren Kwaliteitsmanagement en -stimulering herzien, uitbreiden en verder ontwikkelen

Uitwisselen suggesties: Op basis inzichten vanuit Finland: Hoe kunnen we het leren van MBO-studenten in Nederland verder stimuleren? Hoe kunt u als leidinggevende of bestuurder teams hierin ondersteunen? Foto impressie Finland reis tonen tijdens uitwisseling

Verbinding zoeken met actuele zaken Focus op vakmanschap Professioneel statuut Professionaliseringsagenda leraren Studentenpanels Uitstroomrichting lerarenopleiding docent MBO Kwaliteitsverbetering trajecten pedagogisch didactisch getuigschrift …

Vervolgacties Vervolgbijeenkomst delegatie: uitkomsten Finlandreis en vandaag verder aanscherpen koppeling leggen naar al in gang gezette ontwikkelingen Adviesgroep NCP EQAVET en doorvertaling naar werkplan 2014 Leergang kwaliteitsmanagement- en ontwikkeling NCP EQAVET en MBO 15 Mogelijke doorvertaling naar beleid OCW …

Delegatie Mieke Veenink (docent Graafschap College) Michiel Steegers (student, JOB) Yvonne van der Heijden (locatiedirecteur Landstede) Rob Texier (onderwijsmanager MBO Amersfoort) Ruud Rabelink (CvB SintLucas) Theo Douma (CvB ROC Nijmegen) Geert Wammes (MBO Raad) Natasja Kroon (NRTO) Louise van de Venne (ecbo) Rini Weststrate (MBO 15, MBO Academie, Netwerkschool) Thea van den Boom (Ministerie OCW) Bas Derks (Ministerie OCW) Bert Lichtenberg (Inspectie voor het Onderwijs) Marloes van Bussel (NCP EQAVET) Alie Kamphuis (NCP EQAVET)