werken met zorg werk maken van zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
werken met zorg werk maken van zorg
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
..Stedelijke basisschool Winkelomheide Onze visie op zorg…
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
VADEMECUM ZORG Henk De Reviere.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Stedelijke Basisschool
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Handelingsgericht werken
M-decreet Een korte toelichting.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Algemeen Diagnostisch Protocol
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
Zorgbeleid Stedelijk Internaat Gent
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Het zorgcontinuüm.
..Stedelijke basisschool Larum.. Onze visie op zorg…
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Kansen in/voor onderwijs
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

werken met zorg werk maken van zorg pedagogische werkdag ....school

werken met zorg werk maken van zorg

een kijk op ... PRODIA : protocollen diagnostiek een vernieuwd zorgcontinuüm HGW : handelingsgericht werken

SITUERING PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) : consensus verschillende netten : onderwijskoepels en CLB overheid wetenschappelijk onderzoek

SITUERING PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) : Integratie van verschillende denkkaders protocollen een continuüm van zorg Handelingsgericht werken - HGW (school) Handelingsgerichte diagnostiek – HGD (CLB) Faire diagnostiek (kansarmen en allochtonen) Rechtspositie en hulpverleningshouding

SITUERING protocollen Handelingsgericht werken - HGW (school) PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) : Integratie van verschillende denkkaders protocollen concreet uitgewerkte procedures om in de diagnostische praktijk te handelen en te beslissen specifieke instrumenten met de interpretatie- en beslissingscriteria in functie van een vraag. = de leidraad om het diagnostisch proces te structureren een continuüm van zorg Handelingsgericht werken - HGW (school) Handelingsgerichte diagnostiek – HGD (CLB) Faire diagnostiek (kansarmen en allochtonen) Rechtspositie en hulpverleningshouding

http://www.prodiagnostiek.be/index.php http://www.prodiagnostiek.be/w_pdf_algemeen_deel.php http://www.prodiagnostiek.be/taal/ls_pdf_lezen_spellen.php http://www.prodiagnostiek.be/rekenen/r_pdf_rekenen.php http://www.prodiagnostiek.be/zb-vb/zbvb_pdf_zb-vb.php http://www.prodiagnostiek.be/hb/hb_pdf_hb.php

SITUERING PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) : Integratie van verschillende denkkaders een continuüm van zorg Handelingsgericht werken - HGW (school) Handelingsgerichte diagnostiek – HGD (CLB) Faire diagnostiek (kansarmen en allochtonen) Rechtspositie en hulpverleningshouding

preventieve basiszorg zorgvisie fase 0 preventieve basiszorg fase 1 verhoogde zorg zorgvisie fase 2 zorgvisie uitbreiding van zorg overstap naar school op maat fase 3

zorgvisie zorgvisie zorgvisie   zorgvisie zorgvisie

een continuüm van zorg zorgvisie - “Een opvatting over hoe de zorg georganiseerd moet zijn uitgaand van een bepaald mensbeeld.” - “De missie van een school/scholengemeenschap over haar idee, normen en waarden over zorg, de aard en de omvang van de doelgroepen, het zorgbeleid, de vormgeving van de organisatie en de middelen binnen haar onderwijscontext.” zorgvisie

een continuüm van zorg zorgvisie zorg ? pedagogisch project organisatie opdracht van elke leerkracht /elk personeelslid zorg ? overlegmomenten leren van alle leerlingen zorgvisie middelen beleidsvoering denkkaders doorstroming en oriëntering onthaal- en inschrijvingsbeleid evalueren en rapporteren procedures en afspraken

 

zorgvisie zorgvisie zorgvisie Fase 0: preventieve basiszorg   Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie Fase 2: uitbreiding van zorg Fase 3:overstap naar school op maat

zorgvisie zorgvisie zorgvisie Fase 0: preventieve basiszorg   zorgvisie zorgvisie

Fase 0: preventieve basiszorg Ontwikkeling van alle leerlingen stimuleren Preventie via uitbouw krachtige leeromgeving leraar als spilfiguur - rijk milieu (ruimte en materialen) - rijk activiteitenaanbod (inhoud, leerstof, opdrachten) - rijke begeleiding (werk- en groeperingsvormen,klasklimaat,evaluatie)

Fase 0: preventieve basiszorg Kwaliteitsonderwijs : basiszorg = omgaan met de uitgangspunten van HGW - in de klascontext / groepsgericht - met alle leerlingen - in een uitgetekend zorgbeleid: optimale onderwijskansen bieden - gericht op het welbevinden van alle leerlingen - gericht op een brede ontplooiing en ontwikkeling - opvolging van vorderingen en uitval van alle leerlingen - vertrekkend van het curriculum - onderwijsbehoeften opmerken

Fase 0: preventieve basiszorg de (klas)leraar zorgt voor een krachtige leeromgeving met motiverende taken heeft een gestructureerde basisaanpak die rekening houdt met alle leerlingen biedt optimale onderwijskansen voor alle leerlingen stimuleert een brede ontwikkeling van alle leerlingen differentieert en gaat om met diversiteit hanteert een flexibele klasorganisatie volgt alle leerlingen op gebruikt een goede didactiek en methodiek is de eerstelijnshulp zoekt vanuit een gedeelde deskundigheid naar oplossingen

zorgvisie zorgvisie zorgvisie Fase 0: preventieve basiszorg   Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie

Fase 1: verhoogde zorg leerling met specifieke ondersteuningsbehoefte - structurele, proactieve en preventieve acties volstaan niet (meer) binnen de reguliere werking en de extra omkadering - kleine snelle, concrete doelen stellen met een effectieve feedback op korte termijn - doelen concreet verwoorden : ambitieus, hoge verwachtingen, uitdagend en haalbaar >> zone van de naaste ontwikkeling - Hulpvraag in gekaderd intern zorgoverleg: verzamelen van informatie onderwijsbehoeften en aanpak bepalen ondersteuningsbehoeften plannen, handelen en evalueren ouders en leerlingen nauw betrekken

Fase 1: verhoogde zorg Hulpzinnen die onderwijsbehoeften helpen bepalen Deze leerling heeft: - een instructie nodig die... - opdrachten, taken, (leer)activiteiten, materialen nodig die... - een leeromgeving of werkvormen nodig die... - feedback nodig die... - klasgenoten nodig die .. - een leerkracht nodig die.. - ouders nodig die... - ... om doelen te halen.

Fase 1: verhoogde zorg de (klas)leraar gaat in op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen realiseert de zorg binnen de klascontext volgt de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften nauw op overlegt intern de zorginterventies werkt nauw samen met het zorgteam (en CLB) betrekt de leerling en de ouders bij de zorginitiatieven streeft naar het realiseren van het gemeenschappelijk curriculum / groepswerkplan gaat verder met differentiëren

zorgvisie zorgvisie zorgvisie Fase 0: preventieve basiszorg   Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie Fase 2: uitbreiding van zorg

Fase 2: uitbreiding van zorg Een leerling profiteert onvoldoende van de klasaanpak en doelen worden niet behaald. Een leerling ontwikkelt of gedraagt zich anders dan de verwachtingen. Het (zorg)team heeft geen zicht op wat reële doelen voor deze leerling kunnen zijn. Er is nood aan feedback, ondersteuning bij het formuleren van onderwijsbehoeften. Er is een vermoeden van een andere / ernstige / complexere problematiek.

Fase 2: uitbreiding van zorg Signaleren – Analyseren formeel gekaderd overleg met verschillende participanten Multi Disciplinair Overleg / klassenraad / cel leerlingenbegeleiding mogelijk opstarten van een diagnostisch proces handelingsplan(ning)

Fase 2: uitbreiding van zorg de (klas)leraar signaleert aan het MDO / de klassenraad / cel leerlingenbegeleiding neemt de leiding van het zorgoverleg i.s.m. de betrokkenen het MDO / de klassenraad / cel leerlingenbegeleiding doet aan probleemstelling en bespreekt de specifieke maatregelen zoals dispenseren en evt. curriculumdifferentiatie communiceert met ouders en leerling bespreekt met alle betrokkenen wat haalbaar is binnen en buiten de klascontext overlegt met externe hulpverleners

Fase 2: uitbreiding van zorg Multi Disciplinair Overleg (MDO) zenuwcentrum voor beslissingen voor zorginitiatieven - onderwijs - en opvoedingsbehoeften van het individuele kind - ondersteuningsbehoeften van de leerkracht en ouders CLB: bevoorrechte partner en draaischijffunctie  Handelingsgerichte diagnostiek  medewerking van relevante externen

diagnostisch model

zorgvisie zorgvisie zorgvisie Fase 0: preventieve basiszorg   Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie Fase 2: uitbreiding van zorg Fase 3:overstap naar school op maat

Fase 3: overstap naar school op maat Een school die adequater en gerichter inspeelt op de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerling. - GOK- decreet : inschrijvingsrecht - structurele en organisatorische afstemming op de onderwijsbehoeften - passend onderwijsaanbod - gewoon of buitengewoon onderwijs - Bao : procedure van Draagkracht afweging (cfr. inschrijvingsdecreet) - onthaal – en inschrijvingsbeleid

Fase 3: overstap naar school op maat het MDO / de klassenraad / cel leerlingenbegeleiding en de (klas)leraar stellen een onvoldoende draagvlak vast om blijvend in te gaan op de specifieke onderwijsbehoeften ontoereikende eigen initiatieven voor hulp op school  ontoereikende beleidsinitiatieven voor hulp op school (GON, ION) blijven de leerling ondersteunen communiceren met de betrokken partners bespreken mogelijk alternatieven en ondersteunen het proces begeleiden de ouders en de leerling bij de overstap  procedure

zorgvisie zorgvisie zorgvisie Fase 0: preventieve basiszorg   Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie Fase 2: uitbreiding van zorg Fase 3:overstap naar school op maat

SITUERING PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) : Integratie van verschillende denkkaders een continuüm van zorg Handelingsgericht werken - HGW (school) Handelingsgerichte diagnostiek – HGD (CLB) Faire diagnostiek (kansarmen en allochtonen) Rechtspositie en hulpverleningshouding

Een visie op onderwijs Adaptief onderwijs : omgaan met verschillen / gelijke kansen Sommige kinderen profiteren onvoldoende van de onderwijsleeromgeving. Daarom : doelbewust afstemmen van de onderwijsleersituatie op verschillen tussen leerlingen van dezelfde groep.

Handelingsgericht werken (HGW) De uitgangspunten 1. onderwijs- en ondersteuningsbehoeften 2. afstemming en wisselwerking 3. de leerkracht doet er toe 4. aandacht voor het positieve 5. constructieve samenwerking 6. doelgericht (samen)werken 7. systematisch en transparant

Methodiek voor onderwijs Gemeenschappelijk visie en taal Wetenschappelijk ondersteund (evidence based) Mee in evolutie met de nieuwe kijk op zorg en handicap (maatschappelijke ontwikkelingen) Kwaliteitsindicatoren voor zorgbeleid

werken met zorg werk maken van zorg Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge

werken met zorg werk maken van zorg Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge