Kleuterschool De Zevensprong

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Leefgroepen in de kleuterschool
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Workshop Handelingsgericht werken
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
3-jarigen in het basisonderwijs
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Titel: Groeiproces de Ceder.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Sociale media op school
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Handelingsgericht werken
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Geïntegreerd onderwijs
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom in groep 6D.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Passend onderwijs.
Het zorgcontinuüm.
Welkom in groep 1.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
het katholiek basisonderwijs
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Overgang naar het secundair
Profiel van een plusleerling
blok 1 les 4: samen praten samen leren
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Hoe volgen wij onze kinderen?
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Kleuterschool De Zevensprong Een kijk op ‘zorg’ Kleuterschool De Zevensprong

Algemene werking van onze klaspraktijken KIND KLAS JUF Werkt gedifferentieerd, aanbod in verschillende niveaus Observeert, krijgt inzicht in graad van ontwikkeling Kind maakt een keuze uit aanbod en krijgt wat hij nodig heeft om te groeien in zijn ontwikkeling. Uniek, in eigenheid, uniek in ontwikkeling.

Wanneer wordt het een ‘ZORG’? Ontwikkeling loopt vast = vaardigheden en inzichten niet of moeilijk verwerven Ontwikkeling bedreigd = ZORG

Hoe worden ‘zorgen’ gesignaleerd? Klasjuf(fen) merken zorgen op: - plannen wekelijks 2 momenten van observatie, met 3 peilers voorop: Welbevinden: Voelt de kleuter zich meestal als een vis in het water? Betrokkenheid: Is de kleuter meestal weinig afleidbaar, ten volle met zijn activiteit bezig? Competenties (= inzichten en vaardigheden): Behoort de kleuter voor de meeste competentiegebieden tot de middengroep van de kleuters van dezelfde leeftijd? Ouders maken zich zorgen en melden dit aan de juf Meldingen: - altijd waardevol, beter te snel dan niet - tips van thuis overdragen aan school - samen zoeken naar een oplossing voor zorg Ouders en school werken op één lijn met het kind

Hoe verloopt de zorg op school ?

Indien geen verhoging na observatie STAP 1 : KLASJUF Observaties welbevinden-betrokkenheid- competenties Te lage of te hoge scores → nauwlettend opgevolgd worden → zorgwekkend Klas-of turnjuf pakt probleem zelf aan: Vbn. - de invulling van de hoeken -interesses ontdekken en daarop aansluitend activiteiten bedenken en aanbieden - de relatie met elk kind en tussen de kinderen verkennen en verbeteren. Indien geen verhoging na observatie → stap 2

STAP 2 : INTERN OVERLEG : ZORGJUF + KLASJUF Overleg klasjuf en/of turnjuf met zorgjuf: ▪ tweede mening → zorgjuf observeert in klas en/of turnzaal ▪ zoeken naar aanpak → interventie opstellen → Klasjuf en/ of turnjuf voeren interventie uit. Ouders worden hiervan op de hoogte gebracht tijdens onze oudercontacten Indien geen verhoging van scores na observatie → stap 3

STAP 3: OVERLEG EXTERNE Overleg zorgjuf met externen, CLB → CLB medewerker zoekt mee naar: - alternatieven - nieuwe doeltreffende interventies → zorgjuf geeft voorstel door aan klas en/of turnjuf → Klasjuf voert interventie uit. Ouders worden hiervan zo snel mogelijk op de hoogte gebracht door klasjuf of zorgjuf Indien geen verhoging van scores na observatie →stap 4.

STAP 4: MDO MDO= overleg met klasjuf en of/turnjuf, zorgjuf, directie en CLB- medewerker Samen denken over nieuwe aanpak in de klas afname van intelligentie- en andere testen een jaar langer kleuteren overstap naar buitengewoon onderwijs een versnelling een verwijzing naar andere externe diensten voor onderzoek of begeleiding. Ouders worden hiervan zo snel mogelijk op de hoogte gebracht door klas-of zorgjuf

Testen in de kleuterschool - Een zinvolle aanvulling op observaties van de leerkrachten, testen blijven moment-opnames (!) - Nuttig als hieruit werkpunten gehaald kunnen worden voor verder handelen Standaard testen in onze school: - Laatste kleuterklas : (dr klasjuf) oktober: rekenvoorwaardeproef februari: toetertesten = schoolrijpheidstest Mogelijk bijkomende testen - Tweede kleuterklas: (dr zorgjuf) KOBI –TV test = taaltest ter opvolging van de taalontwikkeling IQ-test, KVO test,… (dr CLB) (na overleg en goedkeuring ouders)

Zorgdossier Gebruik van digitaal kindvolgsysteem: ‘zorgkompas’. Alle gesprekken, interventies, uitslagen testen, verslagen therapeuten, medische attesten,… worden ingevoerd in dit systeem.

Tot slot ‘Ouders zijn de ervaringsdeskundigen in het opvoeden van hun kinderen’ Aarzel niet om te spreken over wat je zorgen maakt. Klasjuf, turnjuf, zorgjuf of directie zijn steeds bereid om naar je verhaal te luisteren. We willen samen met jullie spreken, overleggen, zoeken naar datgene wat je kind nodig heeft. Een goeie samenwerking tussen ouders en school biedt kinderen optimale kansen om zich te ontwikkelen. mail zorgjuf : zorg.lutschrauwen@gmail.com