Barrel Ripper / Tue ICT in de bouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
STRATEGISCHE PLANNING
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Nationaal Innovatie Event
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Projectmatig werken...en dan?
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Strategische samenwerking
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Business Marketing Management
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Beleidsinformatie Jeugd
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Nike Supply Chain Management
6 stappen in Risico management
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Verpleegkundig redeneren
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Business Process Management
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
20 januari 2010 BOUW INFORMATIE MODEL MEER DAN 3D ONTWERPEN.
Leiding geven aan school ontwikkeling
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Werken aan werkvermogen
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Stap drie bij projecten
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Barrel Ripper / Tue ICT in de bouw Het interventie-stappenplan ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw

Inleiding Opbouw presentatie Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Barrel Ripper / Tue Inleiding Opbouw presentatie Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006 Barrel Ripper / Tue Inleiding Proces Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006 Is ICT belangrijk voor de bouw, wordt het optimaal toegepast en welke ICT systemen zijn er voor de uitvoerende bouw. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006 Barrel Ripper / Tue Inleiding Proces Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006 Is ICT belangrijk voor de bouw, wordt het optimaal toegepast en welke ICT systemen zijn er voor de uitvoerende bouw. Tussencolloquium “groenlicht” 22 juni 2006  presentatie 25 augustus Een onderzoek naar de toekomst verwachting van zowel ICT aanbieders als ICT afnemers ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw. (onderzoek) Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006 Barrel Ripper / Tue Inleiding Proces Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006 Is ICT belangrijk voor de bouw, wordt het optimaal toegepast en welke ICT systemen zijn er voor de uitvoerende bouw. Tussencolloquium “groenlicht” 22 juni 2006  presentatie 25 augustus Een onderzoek naar de toekomst verwachting van zowel ICT aanbieders als ICT afnemers ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw. (onderzoek) Eindcolloquium 13 oktober 2006 Het interventie-stappenplan ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw. (ontwerp) Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Voorzitter / begeleider : Prof. ir. F.J.M. Scheublin Barrel Ripper / Tue Inleiding Afstudeercommissie Voorzitter / begeleider : Prof. ir. F.J.M. Scheublin Begeleider : ing. C.M. de Bruijn Bedrijfsbegeleider : ir. A.M. Adriaanse Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

De (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw kan leiden tot: Barrel Ripper / Tue Inleiding Vooronderzoek De (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw kan leiden tot: Efficiëntere samenwerking Betere kwaliteit van het eindproduct Verkorten van de doorlooptijd Reduceren van de faalkosten Grotere efficiëntie en effectiviteit van bouw- en bedrijfsprocessen ICT kan omschreven wordt als alles dat te maken heeft met de elektronische overdracht van informatie (Beereboom, 2006) Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

8 potentiële ICT systemen eCommerce 2D CAD 3D Modellen 4D Modellen Barrel Ripper / Tue Inleiding Vooronderzoek 8 potentiële ICT systemen eCommerce 2D CAD 3D Modellen 4D Modellen Mobiele Data communicatie Document Management Systemen (DMS) Enterprise Resource Planning (ERP) Project websites (portals) Relatie met zowel de bouwprocesfasen als met de functies in een bouwbedrijf (selectiecriteria) en toepasbaar richting externe partijen. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Inleiding Vooronderzoek Barrel Ripper / Tue Inleiding Vooronderzoek Echter, de manier (methode) waarop verdere invoering gerealiseerd kan worden is nauwelijks in de literatuur omschreven of is onvoldoende bekend bij bouwbedrijven. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Barrel Ripper / Tue Inleiding Doel Het doel van het onderzoek is een stappenplan / model ontwikkelen waardoor het uitvoerend bouwbedrijf wordt ondersteund met de (verdere) invoering van ICT systemen. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Literatuurstudie 1  naar verandermodellen (methoden) Vanuit verandermodellen is het YT-model ontwikkeld Het YT-model geeft aan hoe veranderingen/vernieuwingen betreffende ICT systemen uitgevoerd kunnen worden en hoe dit in een organisatie geïmplementeerd kan worden. Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Literatuurstudie 1  naar verandermodellen (methoden) Vanuit verandermodellen is het YT-model ontwikkeld Het YT-model geeft aan hoe veranderingen/vernieuwingen betreffende ICT systemen uitgevoerd kunnen worden en hoe dit in een organisatie geïmplementeerd kan worden. Literatuurstudie 2  naar barrières die het invoeringsproces bemoeilijken 25 barrières die gekoppeld zijn aan het YT-model. Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht. Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht. Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan. Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht. Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan. Volgens ICT leveranciers worden de voordelen van potentiële ICT systemen niet gezien. Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht. Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan. Volgens ICT leveranciers worden de voordelen van potentiële ICT systemen niet gezien. Volgens bouwbedrijven wordt de invoering van ICT systemen vooral belemmerd door barrières. Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht. Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan. Volgens ICT leveranciers worden de voordelen van potentiële ICT systemen niet gezien. Volgens bouwbedrijven wordt de invoering van ICT systemen vooral belemmerd door barrières. De bouw wil verder gaan met het automatiseren van bedrijfsonderdelen Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht. Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan. Volgens ICT leveranciers worden de voordelen van potentiële ICT systemen niet gezien. Volgens bouwbedrijven wordt de invoering van ICT systemen vooral belemmerd door barrières. De bouw wil verder gaan met het automatiseren van bedrijfsonderdelen De belangrijkste potentiële ICT systemen: - 3D modellen (22%), - 4D modellen (29%), - Project websites (29%), - Mobiele data (23%). Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Onderzoeksaanpak en -resultaten Barrel Ripper / Tue Inleiding Onderzoeksaanpak en -resultaten Het te ontwikkelen stappenplan kan gezien worden als een toegevoegde waarde voor de bouwsector. Doel Aanpak&Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

De ontwikkeling van het interventie-stappenplan Barrel Ripper / Tue Inleiding De ontwikkeling van het interventie-stappenplan Een interventie-stappenplan geeft d.m.v. verschillende interventiestappen een invoeringsstrategie aan (op basis van YT-model). Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

De ontwikkeling van het interventie-stappenplan Barrel Ripper / Tue Inleiding De ontwikkeling van het interventie-stappenplan Een interventie-stappenplan geeft d.m.v. verschillende interventiestappen een invoeringsstrategie aan (op basis van YT-model). Alle interventiestappen dienen in samenhang en in een bepaalde volgorde uitgewerkt en uitgevoerd te worden. Dit wordt bepaald door de pijlen in het YT-model en door de relatie tussen de categorieën van het YT-model en de verschillende barrières. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst YT-model Aanbevelingen Portfolio Vragen

De ontwikkeling van het interventie-stappenplan Barrel Ripper / Tue Inleiding De ontwikkeling van het interventie-stappenplan Een interventie-stappenplan geeft in de vorm van concrete interventiestappen een invoeringsstrategie aan. Alle interventiestappen dienen in samenhang en in een bepaalde volgorde uitgewerkt en uitgevoerd te worden. Dit wordt bepaald door de pijlen in het YT-model en door de relatie tussen de categorieën van het YT-model en de verschillende barrières. Onderzoek naar interventiemiddelen (bestaande technieken) STEP-analyse SWOT-analyse (bedrijf en persoonlijk) ICT-scan 7S-model Interventiewiel Implementatievierkant Evaluatiemodel Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

De ontwikkeling van het interventie-stappenplan Barrel Ripper / Tue Inleiding De ontwikkeling van het interventie-stappenplan Een interventie-stappenplan geeft in de vorm van concrete interventiestappen een invoeringsstrategie aan. Alle interventiestappen dienen in samenhang en in een bepaalde volgorde uitgewerkt en uitgevoerd te worden. Dit wordt bepaald door de pijlen in het YT-model en door de relatie tussen de categorieën van het YT-model en de verschillende barrières. Onderzoek naar interventiemiddelen (bestaande technieken) Onderzoek naar interventiemiddelen (bestaande technieken) STEP-analyse SWOT-analyse (bedrijf en persoonlijk) ICT-scan 7S-model Interventiewiel Implementatievierkant Evaluatiemodel De vertaalslag naar een praktisch hulpmiddel Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën)

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventie- stappen met interventiemiddelen

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering/vernieuwing De 6de cirkel Geeft de veranderings /vernieuwingsrichting aan

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering/vernieuwing De 6de cirkel Geeft de veranderings / vernieuwingsrichting aan Go/No go 1 Technologisch management Monitoren: zijn de interne en externe aanleidingen verder uitgewerkt ?

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering/vernieuwing De 6de cirkel Geeft de veranderings / vernieuwingsrichting aan Go/No go 1 Technologisch management Monitoren: zijn de interne en externe aanleidingen verder uitgewerkt ? Go/No go 2 Strategisch management Komen de eisen, wensen en verwachtingen van de gebruiker overeen met de doelstellingen?

Het interventie-stappenplan . De 1ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering/vernieuwing De 6de cirkel Geeft de veranderings / vernieuwingsrichting aan Go/No go 1 Technologisch management Monitoren: zijn de interne en externe aanleidingen verder uitgewerkt ? Go/No go 2 Strategisch management Komen de eisen, wensen en verwachtingen van de gebruiker overeen met de doelstellingen? Go/No go 3 Invoeringsmanagement: Is de organisatie klaar voor invoeren?

Het interventie-stappenplan . De interventiestappen en de Go / No go momenten zijn uitgewerkt in de vorm van 10 losse kaarten. YT-model

Het interventie-stappenplan . De interventiestappen en de Go / No go momenten zijn uitgewerkt in de vorm van 10 losse kaarten. Kaart 2 K10 Kaart 7 Kaart 1 K 9 K 8 Kaart 3 Kaart 6 Kaart 4 Kaart 5

De opbouw van een individuele interventiestap (KAART) Kern (grijs) Barrel Ripper / Tue Inleiding De opbouw van een individuele interventiestap (KAART) Kern (grijs) Historie Algemene veranderfasen/categorieën/elementen Specifieke bouw-barrières Interventiemiddelen Actoren (uitvoerende) Uitkomst Link met voorgaande en volgende interventiestap (pijlen YT-model) Implementatiefeedback Procesbesturing Navigator Legenda Kaartnummer Toelichting op interventiemiddel (op de achterkant) Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Kaart x Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Legenda Go/No go 3 F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 HISTORIE Aanleiding Context Filosofie

Kaart x Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Legenda Go/No go 3 F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x HISTORIE Aanleiding Context Filosofie

Kaart x Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Legenda Go/No go 3 F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x Barrières (relaties) HISTORIE Aanleiding Context Filosofie

Kaart x Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Legenda Go/No go 3 F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x Barrières (relaties) Interventiemiddel HISTORIE Aanleiding Context Filosofie

Kaart x Voorbeeld Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x Barrières (relaties) Interventiemiddel HISTORIE Aanleiding Context Filosofie

Kaart x Voorbeeld Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x Barrières (relaties) Interventiemiddel HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Link (schakel) met de volgende interventiestappen

Kaart x Voorbeeld Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Link (schakel) met de volgende interventiestappen

Kaart x Voorbeeld Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende HISTORIE Aanleiding Context Filosofie UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Link (schakel) met de volgende interventiestappen

Kaart x Voorbeeld Navigator Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende HISTORIE Aanleiding Context Filosofie UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Link (schakel) met de volgende interventiestappen Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid

Implementatiefeedback Navigator Kaart x Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap x Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende HISTORIE Aanleiding Context Filosofie UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Link (schakel) met de volgende interventiestappen Implementatiefeedback Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid

Implementatiefeedback Navigator Voorbeeld Kaart 6 Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: Intenties Sterkten & Zwakten Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel Interventiewiel SWOT-analyse (persoonlijk) F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap 3 Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende F: Beslissen C: Organisatie E: Strategische opties Selectie * Stimulerene omgeving * Ondersteunende middelen - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Management Directie van het bouwbedrijf F: Beslissen C: Organisatie E: Strategische opties Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine - PvA: Routine Interventiemiddel Implementatie-vierkant Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Implementatiefeedback Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid

Implementatiefeedback Navigator Voorbeeld Kaart 6 Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: Intenties Sterkten & Zwakten Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel Interventiewiel SWOT-analyse (persoonlijk) F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap 3 Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende F: Beslissen C: Organisatie E: Strategische opties Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Management Directie van het bouwbedrijf UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie - Korte duur bouwprojecten - Wisselende samenwerkingspartners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfsomvang voor hoge investering Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine - PvA: Routine Interventiemiddel Implementatie-vierkant Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Implementatiefeedback Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid

Implementatiefeedback Navigator Voorbeeld Kaart 6 Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: Intenties Sterkten & Zwakten Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel Interventiewiel SWOT-analyse (persoonlijk) F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap 3 Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende F: Beslissen C: Organisatie E: Strategische opties Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Management Directie van het bouwbedrijf UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Uit te voeren interventiemiddelen: - 7S-model Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine - PvA: Routine Interventiemiddel Implementatie-vierkant Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Implementatiefeedback Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid

Implementatiefeedback Navigator Voorbeeld Kaart 6 Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: Intenties Sterkten & Zwakten Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel Interventiewiel SWOT-analyse (persoonlijk) F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap 3 Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende F: Beslissen C: Organisatie E: Strategische opties Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Management Directie van het bouwbedrijf UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Management Directie van het bouwbedrijf Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine - PvA: Routine Interventiemiddel Implementatie-vierkant Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Implementatiefeedback Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid

Implementatiefeedback Navigator Voorbeeld Kaart 6 Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: Intenties Sterkten & Zwakten Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel Interventiewiel SWOT-analyse (persoonlijk) F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: Intenties Sterkten & Zwakten Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel Interventiewiel SWOT-analyse (persoonlijk) Interventiestap 3 Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende F: Beslissen C: Organisatie E: Strategische opties Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Management Directie van het bouwbedrijf UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine - PvA: Routine Interventiemiddel Implementatie-vierkant Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Implementatiefeedback Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid

Implementatiefeedback Navigator Voorbeeld Kaart 6 Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: Intenties Sterkten & Zwakten Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel Interventiewiel SWOT-analyse (persoonlijk) F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine E: PvA: Routine Interventiemiddel Implementatie- vierkant Interventiewiel onderdeel * KUNNEN * Interventiestap 3 Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende F: Beslissen C: Organisatie E: Strategische opties Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Management Directie van het bouwbedrijf UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine - PvA: Routine Interventiemiddel Implementatie-vierkant Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Implementatiefeedback Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid

Implementatiefeedback Navigator Voorbeeld Kaart 6 Interventiestap x Go/No go 1 Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Legenda Go/No go 3 Voorbeeld Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: Intenties Sterkten & Zwakten Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel Interventiewiel SWOT-analyse (persoonlijk) F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Interventiestap 3 Barrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende F: Beslissen C: Organisatie E: Strategische opties Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Uit te voeren interventiemiddelen: - 7S-model Management Directie van het bouwbedrijf UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine E: PvA: Routine Interventiemiddel Implementatie-vierkant Interventiewiel onderdeel * KUNNEN * Implementatiefeedback Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid YT-model

Gebruikershandleiding Gereedschappen Barrel Ripper / Tue Inleiding Gebruikershandleiding Gereedschappen Het interventie-stappenplan (cirkel) 10 kaarten Handleiding SCAN-methoden Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Gebruikershandleiding Behoefte / aanleiding vaststellen. Bepaal de juiste “start” positie: Algemene veranderfasen SCAN Barrière-SCAN Het interventiemiddel uitwerken en uitvoeren.  Denk aan de link met de voorgaande / volgende interventiestap. Controle resultaat (implementatiefeedback). Neem (indien aangegeven) een Go/No go besluit. Ga bij Go door met de volgende interventiestap. Pas bij No go de uitgevoerde interventiestap aan of controleer de aanleiding. Herhaal het proces tot interventiestap nummer 6, Het ICT systeem zal nu correct functioneren.

Gebruikershandleiding Behoefte / aanleiding vaststellen. Bepaal de juiste “start” positie: Algemene veranderfasen SCAN Barrière-SCAN Het interventiemiddel uitwerken en uitvoeren.  Denk aan de link met de voorgaande / volgende interventiestap. Controle resultaat (implementatiefeedback). Neem (indien aangegeven) een Go/No go besluit. Ga bij Go door met de volgende interventiestap. Pas bij No go de uitgevoerde interventiestap aan of controleer de aanleiding. Herhaal het proces tot interventiestap nummer 6, Het ICT systeem zal nu correct functioneren.

Gebruikershandleiding Behoefte / aanleiding vaststellen. Bepaal de juiste “start” positie: Algemene veranderfasen SCAN Barrière-SCAN Het interventiemiddel uitwerken en uitvoeren.  Denk aan de link met de voorgaande / volgende interventiestap. Controle resultaat (implementatiefeedback). Neem (indien aangegeven) een Go/No go besluit. Ga bij Go door met de volgende interventiestap. Pas bij No go de uitgevoerde interventiestap aan of controleer de aanleiding. Herhaal het proces tot interventiestap nummer 6, Het ICT systeem zal nu correct functioneren.

Algemene veranderfasen SCAN Een nieuw of bestaand ICT systemen Gebruikershandleiding: Punt 2 Positie bepaling d.m.v. Algemene Veranderfasen SCAN Algemene veranderfasen SCAN Een nieuw of bestaand ICT systemen Functie invuller: Afdeling: Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Fase 5 Fase 6 Bestaand ICT systeem 1 … Aanleiding Afstemmen Beslissen Invoeren Routine Optimalisatie Bestaand ICT systeem 2 … Bestaand ICT systeem 3 … Nieuw ICT systeem 1.. Interventie- stappen Stap 1 Stap 2ab Stap 3 Stap 4 Stap 5 Stap 6 Go / No go 1 Go / No go 2 Go / No go 3

Nieuw of bestaande ICT systemen Gebruikershandleiding: Punt 2 Positie bepaling d.m.v. Barrière-SCAN Functie invuller: Afdeling: Barrières Nieuw of bestaande ICT systemen eC 2D 3D 4D MD DMS ERP PW OMGEVING Onvoldoende drijfveer vanuit de omgeving om ICT toe te passen. Onduidelijkheden door snelle verandering van technologie. GO/NO GO 1: TECHNOLOGISCH MANAGEMENT Onvoldoende bekendheid met ICT mogelijkheden. Gebrek aan ICT strategie bij bouwbedrijven (lange termijn denken). ICT SYSTEEM / APPLICATIE Onvoldoende ontwikkeling van ICT in samenwerking met de bouw. Het ontbreken van een standaard voor de bouw. Beperkte mogelijkheid om ICT toe te passen op de bouwplaats. Gebrek aan vertrouwen in de ICT oplossing (techniek). De bestaande ICT oplossing is niet flexibel en aanpasbaar.

Verbindingschakel tussen omgeving en applicatie ICT systeem: Frequentie invullen  Interventiestappen Frequentie schema 1 2a 2b 3 4 5 6 Omgeving Applicatie Gebruiker Organisatie Management OMGEVING Onvoldoende drijfveer vanuit de omgeving om ICT toe te passen. … x Onduidelijkheden door snelle verandering van technologie. GO/NO GO 1: TECHNOLOGISCH MANAGEMENT Verbindingschakel tussen omgeving en applicatie Onvoldoende bekendheid met ICT mogelijkheden. Gebrek aan ICT strategie bij bouwbedrijven (lange termijn denken). ICT SYSTEEM / APPLICATIE Onvoldoende ontwikkeling van ICT in samenwerking met de bouw. Het ontbreken van een standaard voor de bouw. Beperkte mogelijkheid om ICT toe te passen op de bouwplaats. Gebrek aan vertrouwen in de ICT oplossing (techniek). De bestaande ICT oplossing is niet flexibel en aanpasbaar.

Verbindingschakel tussen omgeving en applicatie ICT systeem: Frequentie invullen  Interventiestappen Frequentie schema 1 2a 2b 3 4 5 6 Omgeving Applicatie Gebruiker Organisatie Management OMGEVING Onvoldoende drijfveer vanuit de omgeving om ICT toe te passen. … x Onduidelijkheden door snelle verandering van technologie. 15 GO/NO GO 1: TECHNOLOGISCH MANAGEMENT Verbindingschakel tussen omgeving en applicatie Onvoldoende bekendheid met ICT mogelijkheden. Gebrek aan ICT strategie bij bouwbedrijven (lange termijn denken). ICT SYSTEEM / APPLICATIE Onvoldoende ontwikkeling van ICT in samenwerking met de bouw. 11 Het ontbreken van een standaard voor de bouw. Beperkte mogelijkheid om ICT toe te passen op de bouwplaats. Gebrek aan vertrouwen in de ICT oplossing (techniek). De bestaande ICT oplossing is niet flexibel en aanpasbaar.

Gebruikershandleiding Barrel Ripper / Tue Inleiding Gebruikershandleiding Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Interventiestappen uitvoeren Succes verandering/vernieuwing Gebruikers-handleiding Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Toekomst verwachting 4 potentiële ICT systemen Barrel Ripper / Tue Inleiding Toekomst verwachting 4 potentiële ICT systemen De vier belangrijkste potentiële ICT systemen uit het survey-onderzoek: 3D Modellen (22%) 4D Modellen (29%) Project Websites (29%) Mobiele data (23%) Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Potentiële ICT systemen De juiste “start” positie in het interventie-stappenplan 3D Modellen Interventiestap 1 Interventiestap 2a Interventiestap 2b 4D Modellen Project Websites Mobiele Data Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Doel Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken. Gedegen samenwerking met ICT leveranciers. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken. Gedegen samenwerking met ICT leveranciers. Zorg dat de gehele organisatie (kantoor en bouwplaats) achter de verandering / vernieuwing staat. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken. Gedegen samenwerking met ICT leveranciers. Zorg dat de gehele organisatie (kantoor en bouwplaats) achter de verandering / vernieuwing staat. Stel voldoende middelen (€ en tijd) beschikbaar voor, tijdens en na het veranderproces. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken. Gedegen samenwerking met ICT leveranciers. Zorg dat de gehele organisatie (kantoor en bouwplaats) achter de verandering / vernieuwing staat. Stel voldoende middelen (€ en tijd) beschikbaar voor, tijdens en na het veranderproces. Onderschat de complexiteit van ICT veranderingen/vernieuwingen niet. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken. Gedegen samenwerking met ICT leveranciers. Zorg dat de gehele organisatie (kantoor en bouwplaats) achter de verandering / vernieuwing staat. Stel voldoende middelen (€ en tijd) beschikbaar voor, tijdens en na het veranderproces. Onderschat de complexiteit van ICT veranderingen/vernieuwingen niet. Pas het interventie-stappenplan in de praktijk toe en evalueer de uitkomsten. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Doel Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Stem het product af op de eisen, wensen en verwachtingen van het bouwbedrijf. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Stem het product af op de eisen, wensen en verwachtingen van het bouwbedrijf. Betrek de gebruiker in het veranderproces (creëer toegevoegde waarde, houd rekening met competenties en motivatie). Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Stem het product af op de eisen, wensen en verwachtingen van het bouwbedrijf. Betrek de gebruiker in het veranderproces (creëer toegevoegde waarde, houd rekening met competenties en motivatie). Stel gedegen trainingen & cursussen en ondersteuning beschikbaar. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen voor nader onderzoek Doel Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen voor nader onderzoek Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen voor nader onderzoek Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen. Evalueer de kortetermijn- en langetermijn-effecten van het interventie-stappenplan. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen voor nader onderzoek Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen. Evalueer de kortetermijn- en langetermijn-effecten van het interventie-stappenplan. Onderzoek of het noodzakelijk is dat ICT systemen dwingend worden voorgeschreven door de overheid en/of opdrachtgevers. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen voor nader onderzoek Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen. Evalueer de kortetermijn- en langetermijn-effecten van het interventie-stappenplan. Onderzoek of het noodzakelijk is dat ICT systemen dwingend worden voorgeschreven door de overheid en/of opdrachtgevers. Onderzoek in welke mate het belangrijk is 2D CAD te optimaliseren naar 3D Modellen en/of 4D modellen. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Aanbevelingen voor nader onderzoek Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen. Evalueer de kortetermijn- en langetermijn-effecten van het interventie-stappenplan. Onderzoek of het noodzakelijk is dat ICT systemen dwingend worden voorgeschreven door de overheid en/of opdrachtgevers. Onderzoek in welke mate het belangrijk is 2D CAD te optimaliseren naar 3D Modellen en/of 4D modellen. Onderzoek de status van ERP in de bouw. Wordt het optimaal toegepast Wordt het juiste ERP pakket aangeboden. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Maatschappelijke relevantie Barrel Ripper / Tue Inleiding Maatschappelijke relevantie Uit het onderzoek is gebleken dat uitvoerende bouwbedrijven verder willen met de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Wetenschappelijk verantwoording (waarde) Barrel Ripper / Tue Inleiding Wetenschappelijk verantwoording (waarde) De “kloof” tussen de huidige situatie en de toekomstige (gewenste) situatie van ICT systemen in de bouw is vastgesteld en transparant geworden. Het overbruggen van deze “kloof” is onderbouwd en wordt mogelijke gemaakt door het toepassen van het interventie-stappenplan. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Persoonlijke ontwikkeling Barrel Ripper / Tue Inleiding Persoonlijke ontwikkeling Competentie gesteld aan het begin van het afstudeertraject; Deskundig worden op het gebied van het invoeren van ICT systemen in de uitvoerende bouw. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Persoonlijke ontwikkeling Barrel Ripper / Tue Inleiding Persoonlijke ontwikkeling Competentie gesteld aan het begin van het afstudeertraject; Deskundig worden op het gebied van het invoeren van ICT systemen in de uitvoerende bouw. Kennis opgedaan over: - Potentiële ICT systemen - Specifieke bouw-barrières - Invoeringsmethode Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Persoonlijke ontwikkeling Barrel Ripper / Tue Inleiding Persoonlijke ontwikkeling Competentie gesteld aan het begin van het afstudeertraject; Deskundig worden op het gebied van het invoeren van ICT systemen in de uitvoerende bouw. Kennis opgedaan over - Potentiële ICT systemen - Specifieke bouw-barrières - Invoeringsmethode Vaardigheid ontwikkeld in: - Het leggen van relaties en verbanden tussen de bouw, ICT systemen, barrières en invoeringsprocessen - Het ontwikkelen van een stappenplan dat deze relaties en verbanden praktisch uitvoerbaar en begrijpbaar maakt. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Inleiding Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Barrel Ripper / Tue Inleiding Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Inleiding Vragen Zijn er nog vragen? Doel Aanpak & Resultaat Barrel Ripper / Tue Inleiding Vragen Zijn er nog vragen? Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Iedereen bedankt voor de aandacht! Barrel Ripper / Tue Inleiding Iedereen bedankt voor de aandacht! Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Aanbevelingen Portfolio Vragen

Barrel Ripper / Tue Einde

Barrel Ripper / Tue

T1 Categorie: Omgeving Categorie: Applicatie Categorie: Gebruiker Categorie: Management Management Management Categorie: Organisatie

F1=Aanleiding T1 Categorie: Omgeving F1 Go / No go 1 Categorie: Applicatie Categorie: Gebruiker Fase 2: Afstemmen Go / No go 2 Categorie: Management Management Management Categorie: Organisatie Fase 3: Beslissen Go / No go 3 Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Fase 6: Optimalisatie

Prediagnose / Doel organisatie Categorie: Omgeving F1 Prediagnose / Doel organisatie Go / No go 1 Categorie: Applicatie Ontwikkelingen (ICT systeem / applicatie) Kenmerken ICT Gebruikers-gemak Categorie: Gebruiker Fase 2: Afstemmen Motivatie Intenties Competenties Sterkten/zwakten (Nuttigheid volgens gebruiker) Kansen/bedreigingen (Houding van de gebruiker) Go / No go 2 Categorie: Management Management Management Categorie: Organisatie Strategische opties Fase 3: Beslissen Scenario’s (Stimulerende omgeving) Selectie Criteria (Ondersteunende middelen) Go / No go 3 PvA implementatie Invoeren Fase 4: Invoeren Routine Fase 5: Routine Evaluatie Fase 6: Optimalisatie

Prediagnose / Doel organisatie Evaluatiefeedback T1 Categorie: Omgeving F1 Prediagnose / Doel organisatie Ontwikkelingen (ICT systeem / applicatie) Kenmerken ICT Gebruikers-gemak Intenties Motivatie Competenties Sterkten/zwakten (Nuttigheid volgens gebruiker) Kansen/bedreigingen (Houding van de gebruiker) Strategische opties Selectie Scenario’s (Stimulerende omgeving) PvA implementatie Criteria (Ondersteunende middelen) Routine Evaluatie Invoeren T2 Go / No go 1 T3 Categorie: Applicatie Categorie: Gebruiker Fase 2: Afstemmen Go / No go 2 Categorie: Management Management Management Categorie: Organisatie Fase 3: Beslissen Go / No go 3 Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Implementatiefeedback Fase 6: Optimalisatie Evaluatiefeedback

Prediagnose / Doel organisatie Evaluatiefeedback T1 Categorie: Omgeving F1 Prediagnose / Doel organisatie Ontwikkelingen (ICT systeem / applicatie) Kenmerken ICT Gebruikers-gemak Intenties Motivatie Competenties Sterkten/zwakten (Nuttigheid volgens gebruiker) Kansen/bedreigingen (Houding van de gebruiker) Strategische opties Selectie Scenario’s (Stimulerende omgeving) PvA implementatie Criteria (Ondersteunende middelen) Routine Evaluatie Invoeren Go / No go 1 Categorie: Applicatie Categorie: Gebruiker Fase 2: Afstemmen Go / No go 2 Categorie: Management Management Management Categorie: Organisatie Fase 3: Beslissen Go / No go 3 Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Implementatiefeedback Fase 6: Optimalisatie Evaluatiefeedback

Prediagnose / Doel organisatie Evaluatiefeedback T1 Categorie: Omgeving F1 Prediagnose / Doel organisatie Ontwikkelingen (ICT systeem / applicatie) Kenmerken ICT Gebruikers-gemak Intenties Motivatie Competenties Sterkten/zwakten (Nuttigheid volgens gebruiker) Kansen/bedreigingen (Houding van de gebruiker) Strategische opties Selectie Scenario’s (Stimulerende omgeving) PvA implementatie Criteria (Ondersteunende middelen) Routine Evaluatie Invoeren Go / No go 1 Categorie: Applicatie Categorie: Gebruiker Fase 2: Afstemmen Go / No go 2 Categorie: Management Management Management Categorie: Organisatie Fase 3: Beslissen Go / No go 3 Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Implementatiefeedback Fase 6: Optimalisatie Evaluatiefeedback

T1 Categorie: Omgeving - Onvoldoende drijfveer vanuit de omgeving om ICT toe te passen. - Onduidelijkheden door snelle verandering van technologie. F1 Go / No go 1 Categorie: Applicatie - Onvoldoende ontwikkeling in samenwerking met de bouw. - Het ontbreken van een standaard voor de bouw. - Beperkte mogelijkheden om ICT toe te passen op de bouwplaats. - Gebrek aan vertrouwen in de ICT oplossing (techniek). - Bestaande ICT oplossing niet flexibel en aanpasbaar. Categorie: Gebruiker - Weerstand tegen veranderen (acceptatie). - Ontbreken van kennis en ervaring. - Slechte ervaring bij eerdere veranderingen. - Personeel vreest overbodig te worden. - Terugvallen in oude gewoonten Fase 2: Afstemmen Go / No go 2 Categorie: Management Management Management Categorie: Organisatie - De korte duur van bouwprojecten. - Wisselende samenwerkingspartners. - De bouw heeft complexe bedrijfsprocessen waardoor automatisering niet gemakkelijk is. - Te kleine bedrijfsomvang waardoor een hoge ICT investering moeilijk te realiseren is. Fase 3: Beslissen Go / No go 3 - Alleen sturen op technische aspecten tijdens de invoering. - Te grote stappen voor de organisatie / gebruiker. - Slechte communicatie tijdens het veranderproces. - Slechte besluitvorming tijdens het veranderproces. Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Fase 6: Optimalisatie

Barrel Ripper / Tue