Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Business mapping Business model canvas.
Advertisements

Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Marketing voor verkeerskunde
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
STRATEGISCHE PLANNING
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Marketing introductie
Wat is interactieve marketing?
Aanzet tot strategisch denken
H4: Begrijpen van de markt
Bedrijfsmanagement en Ondernemerschap. 1. Voor wie? Generalist = specialist in het integreren van verschillende functionele domeinen Het leiden van een.
Business projects: IBeO
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Een startersgids voor innovatie
Business Marketing Sabine Vermuyten
Inleiding in de Marketing
Infosessie master academiejaar
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Beleidsvoering naar groei
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
“Omgaan met weerstand”
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Communicatieplan.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Naar een duurzaam HRM beleid
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Dienstenmarketing Week 4.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
De marketing van kennis
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden bachelor - master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management

Belang van goede reclame? Grotere kans dat mensen jouw merk in overweging nemen Grotere kans dat mensen jouw merk kopen Hogere kans dat mensen jouw merk verkiezen boven andere merken Meer winst!

Maar… Marketing is meer dan alleen maar reclamespotjes maken!

Analyse van de organisatie en haar omgeving Formuleren van een marketingstrategie De strategie omzetten in de praktijk = Waar zijn we vandaag? = Waar willen we naartoe? = Hoe gaan we daar geraken? Via bv. reclame…

Analyse van de organisatie en haar omgeving Formuleren van een marketingstrategie De strategie omzetten in de praktijk = Begrijpen van sterkten en zwakten van de organisatie = Bekijken van trends en ontwikkelingen in de wereld rondom de organisatie: consumenten, leveranciers, partners,… = Begrijpen van de randvoorwaarden (bv. wetgeving) waarin de organisatie moet werken

Analyse van de organisatie en haar omgeving Formuleren van een marketingstrategie De strategie omzetten in de praktijk = Het omzetten van informatie uit de analysefase in een langetermijnstrategie = Hoe gaan we beter doen dan onze concurrenten? = Hoe willen we dat consumenten/klanten onze producten en/of diensten zien?

Analyse van de organisatie en haar omgeving Formuleren van een marketingstrategie De strategie omzetten in de praktijk = Het uitdenken en uitwerken van de 4 P’s = Welke producten en diensten bieden we aan? = Welke prijs vragen we? = Op welke plaats zijn we aanwezig? = Welke promotie voeren we? = Hoe evalueren we de 4 P’s?

Daarnaast belang van Evoluties en trends in marketing Juridische en ethische aspecten van marketing Eigenheden van specifieke sectoren + +

Wat te verwachten in - 3 de bachelor - de Master in Marketing Management?

Master in Marketing Management • Omgevingsanalyse, strategie & doelstellingen → marketing planning (3 de bach) → strategische marketing (master 1 ste sem) → consumenten gedrag (master 1 ste sem) → advanced consumer behavior (master 2 de sem) → marktonderzoek (master 1 ste sem) • Tactieken → marketing communicatie (master 2 de sem) → sales management (3 de bach) → Marktonderzoek (master 2 de sem)

Master in Marketing Management • Specifieke sectoren → business to business marketing (master 1 ste sem) → Services marketing (master 1 ste sem) → sociale marketing (komt in ≠ vakken terug) • Algemeen → actuele topics in marketing (master 1 ste sem) → Marketing in de organisatie (3 de bach) → masterproef: uiteenlopende thema’s gerelateerd aan één of meerdere vakken.

Kiezen voor marketing management … is kiezen voor theorie én praktijk

Speelt in op wetenschappelijke competenties Speelt in op praktische competenties Marketing Management

Speelt in op wetenschappelijke competenties Marketing Management Speelt in op praktische competenties

Aandacht voor wetenschappelijke competenties • Via gedoceerde vakken: – Marktonderzoek – Advanced consumer behavior – Wetenschappelijk lesmateriaal in andere vakken • Via masterproef – Uiteenlopende thema’s gerelateerd aan één of meerdere vakken

Speelt in op wetenschappelijke competenties Marketing Management Speelt in op praktische competenties

Praktische uitwerking van theorie in de vakken • Docenten mét bedrijfservaring • Cases en opdrachten binnen de gedoceerde vakken • Via uit te werken real-life bedrijfscases in de vakken marketingplanning en bedrijfsproject

Praktische uitwerking van theorie in de vakken • Aanscherpen van verschillende competenties: – Samenwerken in groep – Omgaan met feedback – Time management – Creativiteit – Vergaderen – …

Gastcolleges

“Is dat dan niet veel werk?”

Voordelen van praktijkervaring • Verkleint kloof tussen denken en doen • Praktijk staat op groot deel van de punten – Minder examens te studeren! • Leren uit fouten – Je ziet de gevolgen van goede en minder goede beslissingen (Bv. Strategische marketing) • Afstemming tussen docenten

Meerwaarde Master in marketing tov professionele bachelor in Marketing • Professionele bachelor focust hoofdzakelijk op tactische beslissingen: – Wat moet ik doen in situatie X? • Master in marketing focust op strategische én tactische beslissingen – Wat moet ik doen op lange termijn? – Wat moet ik doen in situatie X? – Waarom moet ik dat doen?

Kiezen voor marketing management … is kiezen voor een interessante job

Marketingjobs… • Vinden plaats in een dynamische omgeving  pro-activiteit eerder reactiviteit • Kennen veel carrièremogelijkheden • Hebben vaak mogelijkheden tot opdoen van internationale ervaringen

Carrièremogelijkheden • Marketingafdeling – coördinatie, planning, product & brand management,… – reclame • Marktonderzoeksbureau • Reclame-/communicatiebureau • Consulting • Inkoop, distributie, logistiek • Verkoop • Product ontwikkeling • Non-profit en sociale sector

Bron: vacature.com, 22/11/2012

Marketing is eigenlijk een filosofie die je overal kan toepassen • Enkele voorbeelden – Ondernemerschap: Analyseren van marktpotentieel, formuleren en implementeren van strategie – Human resources: Begrijpen van de noden en wensen van personeelsleden – …

Waarom was marketing management ook alweer interessant?

Omdat je er de theorie aan de praktijk kan koppelen Omdat je verschillende interessante vakken krijgt Omdat je terechtkomt in een dynamische, leuke omgeving Omdat je meer inzicht krijgt in hoe marketing nu eigenlijk werkt