ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Edushock leerfestival
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
Integraal onderwijs met ict
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
De weg naar de competente docent
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Van Kroon naar ViP.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
Cultuurprofieldoelen;
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT

Startkracht! in de lerarenopleiding
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
The Future Teacher 3.0.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk Een interENW/RP studiedag

Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45 Plenaire reflectie 12u10 Walking lunch: best practices 13u40 Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20 Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde

Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45 Plenaire reflectie 12u10 Walking lunch: best practices 13u40 Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20 Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde

Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45 Plenaire reflectie 12u10 Walking lunch: best practices 13u40 Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20 Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk, Moderatoren Elant Boris Mets Jo Van Den Hauwe Inhoudelijke input: Bram Faams Klascement Luk Van Landuyt (ENW AUGent) 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik, Moderator ENW AUGent Bram Bruggeman Inhoudelijk input en subgroep coaching: Geert Kraeye (Artevelde BALO) Nancy Verliefde (ENW AUGent) 3. Blended Learning, Luc Vandeput, KHLeuven

Het waarom van ICT in het onderwijs ?

Daarom … http://photoblog.nbcnews.com/_news/2013/03/14/17312316-witnessing-papal-history-changes-with-digital-age?lite

Onderzoek apestaartjaren.be 2012

Versterken /verrijken van de didactiek

ICT competente lerenden vormen

Algemeen projectdoel Professionalisering van lerarenopleiders op het vlak van ICT met het oog op afleveren van ICT competente leraren voor de 21ste eeuw

Totale projectaanpak

ICT ontwikkelingsprofiel Uitgangspunt: lerarenopleider moet in eerste instantie de ICT competenties van leraren zelf kunnen toepassen op zijn niveau van functioneren in zijn drie beroepsdomeinen die in wezen dezelfde zijn als die van de leraar. Het domein naar studenten toe: het didactisch-pedagogische, naar zichzelf: professionele ontwikkeling (vakdeskundige en innovator); naar de school en ruimere context (schoolteam, ouders, onderwijsinstanties, maatschappij Lerarenopleider heeft daar nog een beroepsdomein bij: de opleidingsdidactiek: “de didactiek van het opleiden van aanstaande leraren in al de ICT gerelateerde competenties”

Internationaal onderzoek 2. Ontwikkelingsproces Basisdocumenten - ICT eindtermen - Basiscompetentieprofiel - Ontwikkelingsprofiel lerarenopleiders VELOV 2012 Experten - ENW experten - Strategische teams - Experten competentie formulering - Implementatietrajecten - Representativiteitsanalyse Internationaal onderzoek - NL: Kennisbasis ICT (2009), - NL ICT bekwaamheid leraren (2012) - UNESCO, GESCI… Ontwikkelingsproces

didactisch-pedagogisch handelen “De lerarenopleider kan de ICT competenties van de leraar zelf toepassen en ertoe bijdragen dat de aanstaande leraar kan:” didactisch-pedagogisch handelen ICT-competente en mediawijze lerenden vormen ICT inzetten ter ondersteuning en versterking van leer-en ontwikkelingsprocessen ICT zinvol organiseren in de (digitale) leeromgeving professionaliseren – innoveren – onderzoeken werken in school en ruimere context A. ICT-gerelateerde competenties van lerarenopleiders B. Lees: opleidingsdidactische competenties van lerarenopleiders B. Opleidingsdidactiek

Intervisie: sterkte-zwakte analyse Van het didactisch-pedagogisch luik Welke bijdrage lever jij in de opleiding van Aanstaande Leraren op het vlak van ICT ? Leer jij zelf ICT competenties aan aan je studenten / AL ? Leer jij AL aan hoe ze hun leerlingen ICT competent en mediawijs kunnen vormen ? Bied je zelf een voorbeeldrol op het vlak van versterken van je krachtige leeromgeving a.h.v. ICT ?

Online sterkte-zwakte analyse

Intervisie: sterkte –zwakte analyse Opdracht in groep van 16 (4 subgroepjes van 4) 1. Invullen online sterkte-zwakte analyse (individueel 10’) URL: enwaugent.be/projecten/ict - kies sterkte-zwakte analyse 2. Delen van ervaring in een groepje van 4 (2x 15 minuten) aanleren van een ICT eindterm (15’) het didactisch handelen: versterken van je onderwijs a.v ICT (15’) Wanneer zet jij ICT in je onderwijs in om het effectief, efficiënt, aantrekkelijk en gedifferentieerd te maken ?   3. Invullen online stemmingspol (Individueel 5’) 4. Nabespreking met moderator van stemmingspol (15’)

Groepsindeling : Groep 2: Groep 3: Groep 4: Groep 1: Oude Infirmerie : Geert Kraeye en Jo Van Den Hauwe Groep 2: Priorzaal: Bram Bruggeman (ENW AUGent) en Els Castelein (SoE) Groep 3: Vermeylen (voorin): Nancy Verliefde (ENW AUGent) en Jeroen Thys (SoE) Groep 4: Vermeylen (achterin): Luk Van Landuyt (ENW AUGent) en Boris Mets (Elant) en Sofie Goethals (Elant)

Hoe verder ? Tools voor implementatie

Persoonlijk Ontwikkelingsplan : resultaats- en competentiegericht POPE:\POP_RCM.doc

Resultaats- en competentiegerichte doelen Wat kan ik zelf bijdragen aan de ICT leerlijn ? Wat leer ik aan mijn studenten/AL op het vlak van ICT competenties, vb. leren goed opzoeken van informatie Leer ik mijn AL hoe ze ICT eindtermen kunnen aanleren aan hun leerlingen ? Ben ik zelf een voorbeeldrol in didactisch handelen versterken / verrijken met ICT ? Wat leer ik mijn studenten op het vlak van didactisch handelen handelen versterken / verrijken met ICT ?  resultaatsgerichte/ teamdoelen Welke ICT competenties wil ik voor mezelf verbeteren ? (administratieve, professionele, didactische, … )  persoonlijke ontwikkelingsdoelen

Wat doen wij verder nog ? Draaiboek ICT beleidsplan ICT wijzer Onderzoek bij pas afgestudeerden (Ugent). Informatie –en uitwisselingsplatform Verzorgen van studiedagen Digitale Didactiek Begeleiden van lerarenopleidingen