ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk Een interENW/RP studiedag
Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45 Plenaire reflectie 12u10 Walking lunch: best practices 13u40 Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20 Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde
Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45 Plenaire reflectie 12u10 Walking lunch: best practices 13u40 Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20 Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde
Programma 10u00 verwelkoming 10u05 ICT ontwikkelingsprofiel 10u30 Intervisie: sterkte-zwakte analyse 11u45 Plenaire reflectie 12u10 Walking lunch: best practices 13u40 Parallelsessies: (Koffiepauze: 14u40-14u55) 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik 3. Over minder onderwijzen en meer Blended Learning 15u20 Plenair: hoe verder ? 15u45 Einde 1. Dagdagelijkse ICT in de klaspraktijk, Moderatoren Elant Boris Mets Jo Van Den Hauwe Inhoudelijke input: Bram Faams Klascement Luk Van Landuyt (ENW AUGent) 2. Een krachtigere didactiek m.b.v. creatief ICT gebruik, Moderator ENW AUGent Bram Bruggeman Inhoudelijk input en subgroep coaching: Geert Kraeye (Artevelde BALO) Nancy Verliefde (ENW AUGent) 3. Blended Learning, Luc Vandeput, KHLeuven
Het waarom van ICT in het onderwijs ?
Daarom … http://photoblog.nbcnews.com/_news/2013/03/14/17312316-witnessing-papal-history-changes-with-digital-age?lite
Onderzoek apestaartjaren.be 2012
Versterken /verrijken van de didactiek
ICT competente lerenden vormen
Algemeen projectdoel Professionalisering van lerarenopleiders op het vlak van ICT met het oog op afleveren van ICT competente leraren voor de 21ste eeuw
Totale projectaanpak
ICT ontwikkelingsprofiel Uitgangspunt: lerarenopleider moet in eerste instantie de ICT competenties van leraren zelf kunnen toepassen op zijn niveau van functioneren in zijn drie beroepsdomeinen die in wezen dezelfde zijn als die van de leraar. Het domein naar studenten toe: het didactisch-pedagogische, naar zichzelf: professionele ontwikkeling (vakdeskundige en innovator); naar de school en ruimere context (schoolteam, ouders, onderwijsinstanties, maatschappij Lerarenopleider heeft daar nog een beroepsdomein bij: de opleidingsdidactiek: “de didactiek van het opleiden van aanstaande leraren in al de ICT gerelateerde competenties”
Internationaal onderzoek 2. Ontwikkelingsproces Basisdocumenten - ICT eindtermen - Basiscompetentieprofiel - Ontwikkelingsprofiel lerarenopleiders VELOV 2012 Experten - ENW experten - Strategische teams - Experten competentie formulering - Implementatietrajecten - Representativiteitsanalyse Internationaal onderzoek - NL: Kennisbasis ICT (2009), - NL ICT bekwaamheid leraren (2012) - UNESCO, GESCI… Ontwikkelingsproces
didactisch-pedagogisch handelen “De lerarenopleider kan de ICT competenties van de leraar zelf toepassen en ertoe bijdragen dat de aanstaande leraar kan:” didactisch-pedagogisch handelen ICT-competente en mediawijze lerenden vormen ICT inzetten ter ondersteuning en versterking van leer-en ontwikkelingsprocessen ICT zinvol organiseren in de (digitale) leeromgeving professionaliseren – innoveren – onderzoeken werken in school en ruimere context A. ICT-gerelateerde competenties van lerarenopleiders B. Lees: opleidingsdidactische competenties van lerarenopleiders B. Opleidingsdidactiek
Intervisie: sterkte-zwakte analyse Van het didactisch-pedagogisch luik Welke bijdrage lever jij in de opleiding van Aanstaande Leraren op het vlak van ICT ? Leer jij zelf ICT competenties aan aan je studenten / AL ? Leer jij AL aan hoe ze hun leerlingen ICT competent en mediawijs kunnen vormen ? Bied je zelf een voorbeeldrol op het vlak van versterken van je krachtige leeromgeving a.h.v. ICT ?
Online sterkte-zwakte analyse
Intervisie: sterkte –zwakte analyse Opdracht in groep van 16 (4 subgroepjes van 4) 1. Invullen online sterkte-zwakte analyse (individueel 10’) URL: enwaugent.be/projecten/ict - kies sterkte-zwakte analyse 2. Delen van ervaring in een groepje van 4 (2x 15 minuten) aanleren van een ICT eindterm (15’) het didactisch handelen: versterken van je onderwijs a.v ICT (15’) Wanneer zet jij ICT in je onderwijs in om het effectief, efficiënt, aantrekkelijk en gedifferentieerd te maken ? 3. Invullen online stemmingspol (Individueel 5’) 4. Nabespreking met moderator van stemmingspol (15’)
Groepsindeling : Groep 2: Groep 3: Groep 4: Groep 1: Oude Infirmerie : Geert Kraeye en Jo Van Den Hauwe Groep 2: Priorzaal: Bram Bruggeman (ENW AUGent) en Els Castelein (SoE) Groep 3: Vermeylen (voorin): Nancy Verliefde (ENW AUGent) en Jeroen Thys (SoE) Groep 4: Vermeylen (achterin): Luk Van Landuyt (ENW AUGent) en Boris Mets (Elant) en Sofie Goethals (Elant)
Hoe verder ? Tools voor implementatie
Persoonlijk Ontwikkelingsplan : resultaats- en competentiegericht POPE:\POP_RCM.doc
Resultaats- en competentiegerichte doelen Wat kan ik zelf bijdragen aan de ICT leerlijn ? Wat leer ik aan mijn studenten/AL op het vlak van ICT competenties, vb. leren goed opzoeken van informatie Leer ik mijn AL hoe ze ICT eindtermen kunnen aanleren aan hun leerlingen ? Ben ik zelf een voorbeeldrol in didactisch handelen versterken / verrijken met ICT ? Wat leer ik mijn studenten op het vlak van didactisch handelen handelen versterken / verrijken met ICT ? resultaatsgerichte/ teamdoelen Welke ICT competenties wil ik voor mezelf verbeteren ? (administratieve, professionele, didactische, … ) persoonlijke ontwikkelingsdoelen
Wat doen wij verder nog ? Draaiboek ICT beleidsplan ICT wijzer Onderzoek bij pas afgestudeerden (Ugent). Informatie –en uitwisselingsplatform Verzorgen van studiedagen Digitale Didactiek Begeleiden van lerarenopleidingen