Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Demografische krimp en beleidsstrategieën in het buitenland: 3 case studies Bureau PAU, Marieke Harkink Krimpcafé 8 maart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Centrale werkwinkel D:
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Wat kunnen we leren van andere regio’s over krimp?
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Pathmos Enschede Seminar 6 april 2006 L.F. Timmen F.H.N. de Vries
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Huizen van de Wijk Winterconferentie Daniëlle Wijbrans 7 december 2011.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Van bestrijden naar begeleiden: demografische krimp in Nederland
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Herstructurering Babberspolder-Oost en de menselijke maat
Krimpen met perspectief
Leer- werkplaats MPG aanpak
Landschap beschermen en ontwikkelen
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
LEIPZIG: CREATIEF & REALISTISCH Workshop Krimp, Symposium PBL, Rotterdam, 3 nov Letty Reimerink.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Participatie en een Klantenraad
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Domotica beleid en inzet VWS
Demografische Voorsprong benutten Inleiding door gedeputeerde mw. Odile Wolfs S eminar “Bevolkingsdaling, gevolgen voor bestuur en financiën.” Maastricht,
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Zorg nieuwe stijl.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Hoe nu verder met de WMO? Deventer Debat Jetty Voermans Wethouder gemeente Zeevang.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Een wereld van verschil
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Opdracht Wijk niveau Opstellen Toekomstvisie Boswinkel Sociale Agenda Herstructurerings opgave Oost Boswinkel WoonWensenOnderzoek Ruimtelijke Verkenning.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
De regionale economie vanuit nationaal perspectief
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Wmo beleid in de Drechtsteden
Leegstand en regionale samenwerking
Bertine Schouten-Willemsen Contractmanager aardgasvrij Nijmegen
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Transcript van de presentatie:

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Demografische krimp en beleidsstrategieën in het buitenland: 3 case studies Bureau PAU, Marieke Harkink Krimpcafé 8 maart 2012

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Aanpak krimp buitenland (2010) •In opdracht van BZK / VROM / WWI (n.a.v. IAB) •PAU i.s.m. RUG en NIDI •Drie onderzoeksvragen: 1. Wat zijn de belangrijkste oorzaken en gevolgen van bevolkingsdaling? (door Leo van Wissen) 2. Welke maatregelen zijn getroffen t.a.v. wonen, voorzieningen en kwaliteit van de openbare ruimte 3. Op welke manier hebben overheden en samenwerkingspartners dit aangepakt? •Drie regio’s in Noordwest Europa

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering 2 Welke maatregelen zijn getroffen t.a.v. wonen, voorzieningen en kwaliteit van de openbare ruimte.

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Beleid algemeen •Noordoost Schotland: na korte periode van krimp (opgevat als waarschuwing), nu beleid expliciet gericht op bevolkingsgroei : actieve immigratiepolitiek (werkgelegenheid in oliebusiness). •Nord - Pas de Calais: Geen specifiek krimpbeleid (NB. Frankrijk geen krimpland), regionaal economisch beleid voert boventoon: steun aan zwakke regio’s, zijn ook vaak krimpregio’s •Brandenburg: expliciet krimpbeleid ingezet in 2001 door zichtbaarheid van de krimp. Bevolkingsdaling op de politieke agenda. Opgave als evident en omvangrijk ervaren. •

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Wonen •Herstructurering volgens geïntegreerde aanpak in alle drie regio’s •In Brandenburg meeste gesloopt, laatste jaren aandacht voor wijk- en woningverbetering (Stadtumbau Ost) •Woningverbetering in Nord-Pas de Calais gericht op particuliere voorraad. •Versterking van de binnensteden in alle regio’s: Housing Act in NO Schotland (demolition order) Von au ß en nach innen in Brandenburg. ‘Ville renouvellee’ in Nord-Pas de Calais

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Wonen Aberdeen: •Na een geleidelijke stijging van het aantal leegstaande panden is een afname vanaf begin 2005 te zien is. •Door vooral immigranten uit toegetreden EU-landen •Door economische pull factoren •Sloop en terugbouwen in publieke sector Nord- Pas de Calais: •O.a. subsidie voor renovatie en terugbrengen op de markt Leegstand

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Te renoveren woningen in Roubaix Brandenburg

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Vrijkomende ruimte (1) •Hergebruik van braakliggende grond in Aberdeen (20% groter dan 5 ha.): vooral voor woningbouw. In veel mindere mate braak ligging, recreatie en groen •Nieuwe functies voor voormalige industrie- en mijnbouwgebieden in Nord-Pas de Calais (zowel stedelijk, recreatief als groen) •Brandenburg: Stadtumbau volgt geïntegreerde aanpak waaronder vrijkomende ruimte. Prijsvraag uitgezet: „Lűcken nutzen – eine Chance fűr die Innenstadt ‟ •

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Vrijkomende ruimte (2) Nord-Pas de Calais: •Nieuwe functies voor voormalige industrie- en mijnbouwgebieden •Keuze voor stedelijke, recreatieve of juist groene invulling hangt af van waar de behoefte ligt. (bevolkingsontwikkeling medebepalend) •Ecopark in Lens Liévin, dependance Louvre

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Vrijkomende ruimte (3) Brandenburg (stedelijk gebied): •Hier ist der garten! (ruimte voor eigen initiatief) •Aanleg en tijdelijk beheer •Voor (en later door) bewoners •Betrokkenheid bedrijfsleven

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Voorzieningen, onderwijs •Onvermijdelijke sluiting van scholen in alle regio’s; hoe dit zo goed mogelijk te regelen? •Aberdeen: Reorganise, Renovate and rebuild: in PPS verband samenvoegen (krimpende) scholen en toevoegen functies. Gemeenten zijn klant en huurder. •NO-Schotland en Brandenburg wetgeving t.a.v. leerlingenvervoer en verplicht alternatievenonderzoek •Nord-Pas de Calais hanteert sluitingsdrempel: eerst alleen kwantitatieve, maar nu ook kwalitatieve criteria •Alle 3 regio’s kennen leerlingenvervoer

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Voorzieningen, welzijn en zorg •In alle regio’s innovatieve vormen van zorgverlening t.b.v. ouderen langer zelfstandig •In NO Schotland en Brandenburg: maatschappelijk breed opgezette zorgnetwerken •Nord-Pas de Calais zet vooral in op fiscaal aantrekkelijke regelingen voor thuiszorg, in Brandenburg is dit in voorbereiding (ook voor mantelzorg) •Telecare en mobiele zorgcentra in NO Schotland

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Zorg en welzijn •Zorgnetwerk Landkreis Oder-Spree •Samenwerking tussen bestaande en nieuwe zorgaanbieders om in te spelen op toenemende vraag naar zorg in het landelijk gebied •Langer zelfstandig wonen

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Voorzieningen, detailhandel •In Brandenburg en Schotland voorzieningen onder 1 dak, ICT en mobiele voorzieningen •Centreren van detailhandel in grote kernen in NO Schotland en Brandenburg (m.u.v. boerderijwinkels) •De markt speelt in op senioreneconomie in Brandenburg •In Nord-Pas de Calais stimuleringsbeleid in soc.- ec. zwakke gebieden (zowel platteland als stedelijk)

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Economische stimulering in Nord-Pas de Calais •Bedrijfsleven stimuleren middels fiscale vrijstellingen zich te vestigen in ontwikkelingszones met oplopende problematiek •Zone Urbaine Sensible •Zone Revitalisation Rurales

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Bereikbaarheid voorzieningen •Bűrgerbus Hoher Fläming •Tegemoet komen aan mobiliteitsbehoefte van bewoners in het landelijk gebied •Bus door Ministerie van Infrastruktur & Raumordnung beschikbaar gesteld •Ondersteuning door een bank

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering 3. Op welke manier hebben overheden en samenwerkingspartners dit opgepakt?

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Noordoost Schotland •Nationale Schotse overheid: wetgever en beleidsmaker •Uitvoering vooral op lokaal nivo (bijv. Housing Act) •Regionale overheid (council) beleid t.a.v. wonen, zorg en welzijn, onderwijs en detailhandel (Structure Plans) •Lokale overheid werkt samen met maatschappelijke organisaties en marktpartijen (bijv. 3R’s project) •Community Planning Partnership: NHS belangrijke rol, lokale overheid kan verplichten. Strategie voor toekomstige zorgvraag en tekort op arbeidsmarkt

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Nord - Pas de Calais •De staat stelt vaak directieve kaders & wettelijke en fiscale instrumenten ter beschikking, de staat is regionaal vertegenwoordigd (prefecturen) •Regionale overheden voeren uit, beperkte beleidsvrijheid •Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (bijv. Lille Metropole) voor strategische ruimtelijke planning •Grote zelfredzaamheid verwacht van burgers, maatsch. organisaties en bedrijfsleven •Geen samenwerking gericht op ‘krimpbeleidsdoelen’, immers geen expliciet krimpbeleid •Wel instituties op gebied van thuiszorg, etc.

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Brandenburg •Deelstaat Brandenburg voortrekkersrol krimpbeleid voor federale overheid •Krimp vanaf 2001 zo evident, wenig aandacht voor bewustwording, snelle vertaling in beleid op diverse terreinen. •Stadtumbau Ost voor groot deel gefinancierd uit de extra belastingheffing (Soliheffing) •Deelstaat heeft de regie (wetgeving en kennisuitwisseling) •Actoren worden betrokken bij uitvoering •Demografiecheck bij investeringsbeslissingen

Bureau PAU Plan Advies Uitvoering Verlassene Haűser – Heiner Altmeppen, 1991