Algemene introductie modules en pro/lwoo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Advertisements

Dit schooljaar zijn er 18 schoolverlaters
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
PROTOCOL Waterlandse Overstap
Infoavond Praktijkonderwijs Maandag 24 februari 2014
Wat zijn de criteria? Leerachterstand op minimaal 2 domeinen IQ
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Studieloopbaancoaching
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
Informatie avond groep 8
Scholing gele route ‘de Schakel’ 11 november 2013.
Het ontwikkelingsperspectief
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De grote sprong! VO PO.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Informatie avond groep 8
Het Hooghuis locatie De Singel
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Welkom collega’s!.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Voorlichting LWOO-/PrO-traject
Wijzigingen overgang PO-VO
PROTOCOL Waterlandse Overstap
Onderwijs Transparant
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Ouderavond Groepsorganisatie
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Naar het voortgezet onderwijs
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Praktijkervaring en reflectie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Aanvraag voor Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en Praktijkonderwijs (pro) Carrousel POVO Donderdag 13 oktober 2016 Carla van Moorsel Milou Hofland.
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Informatieavond schooljaar
Informatiemiddag PO-VO
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Het advies is leidend, het VO plaatst.
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
LWOO-/PrO-traject september 2017.
Werkgroep PO-VO van SWV VO IJssel-Vecht en SWV PO
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
PO VO traject in vogelvlucht
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
Presentatie voor teams Oktober 2018
Transcript van de presentatie:

Algemene introductie modules en pro/lwoo Leergang omgangskunde in praktijkonderwijs en leerwegondersteunend onderwijs Algemene introductie modules en pro/lwoo

Programma Waarom deze modules Organisatie en werkwijze modules Kader en uitgangspunten van de modules Wie is de pro/lwoo leerling? Ontwikkelingsperspectieven Toetsing Portfolio Beoordeling

Waarom van de modules Onduidelijkheid over brede bevoegdheid Omgangskunde In overleg met staatssecretaris, hogescholen en Interstedelijk Studentenoverleg afspraak dat er een nascholingstraject zou komen Voor afgestudeerden (na 1-8-2006) en huidige studenten (ingeschreven voor 1-9-2012) Deeltijdtraject met omvang 15 EC Gericht op pro en lwoo Taal en rekenen, in overleg met inspectie en werkveld > actuele kennis!

Organisatie modules (1) Mogelijkheid: alumni ronden leergang af voor 1-9-2014; huidige studenten voor 1-9-2016 Half jaar deeltijd, op avond of in weekend Lesplaats zo dicht mogelijk bij huis (dus niet verplicht op hogeschool waar je gestudeerd hebt!) Zoveel mogelijk gebruikmaken van blended learningomgeving (BL-omgeving) 1 blok taal, 1 blok rekenen, ieder 210 uur

Organisatie modules (2) Aanwezigheidsplicht 75% Max. twee bijeenkomsten afwezig Bijeenkomst 8 en 16 verplicht, aanwezigheid bij bijeenkomst 1 en 9 zeer gewenst

Werkwijze modules Toets en ontwikkelen eigen vaardigheid taal/rekenen: 20 uur (buiten de lessen) 8 x 4 uur contacttijd: 32 uur Zelfstudie: 158 uur Per les afwisselend theorie en opdrachten, verder samenwerken in groepjes/leerteam Contact buiten de lessen via BL-omgeving Indeling in leerteams op basis van intake Materiaal op BL-omgeving

Kader modules Praktijkonderwijs (pro) en vmbo- leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) Commissie Meijerink en referentieniveaus Passende perspectieven, vervolg in pro/lwoo Werken vanuit ontwikkelingsperspectief Vanuit perspectief praktijk/beroep Samenwerkend leren

Wie is nou die pro/lwoo-leerling? Filmpje http://www.youtube.com/watch?v=Dod4jPN589I > 15 minuten!! Selectie maken dus

Wie is de pro/lwoo-leerling? Indicering Intelligentiequotiënt Inzichtelijk rekenen Begrijpend lezen Technisch lezen Spelling Sociaal-emotioneel Didactische Leeftijds Equivalent (DLE’s) Leerlingen mét en leerlingen zonder beschikking 9

Wie is de pro/lwoo-leerling? Indicatiecriteria : Leerachterstanden Cognitief niveau Sociaal-emotionele problematiek 10

Wie is de pro-leerling? De indicatiecriteria voor praktijkonderwijs zijn: IQ 55-80 Leerachterstand minimaal 0,5 op 2 of meer gebieden, waarbij begrijpend lezen en/of inzichtelijk rekenen Bij IQ 75-80 en/of tegenstrijdige criteria: motiveren waarom pro 11

Wie is de LWOO-leerling? De indicatiecriteria voor vmbo met lwoo zijn: IQ 75-120 Leerachterstand 0,25-0,5 op 2 of meer gebieden, waarbij begrijpend lezen en/of inzichtelijk rekenen Bij IQ 75-80 en/of tegenstrijdige criteria: motiveren waarom lwoo gevraagd wordt Bij IQ 91-120 belemmerende sociaal-emotionele problematiek aantonen

Hoe komt de pro/lwoo- leerling binnen? Basisscholen signaleren Aanmelden vo PCL Aanmelding RVC Beschikking RVC: pro/lwoo Geen beschikking: regionaal zorgbudget 13

Leerachterstanden Vier domeinen: Technisch lezen Begrijpend lezen Spelling Rekenen En: Sociaal emotionele ontwikkeling 14

Testen en toetsen Cotan genormeerd Cito (DLE’S) NIO WISC NPV-J PMT-k ….. 15

In de praktijk Begrijpend lezen: Het achterhalen van de betekenis van een tekst/som. Technisch lezen voorwaarde voor begrijpend lezen. Wat is de bedoeling van de woorden, zinnen en teksten? Onderlinge verband Context Passende reactie: goede verwerking van de informatie op school: opdracht, toets. 16

In de praktijk Sociaal emotionele ontwikkeling: de ontwikkeling van het samenleven met anderen (sociaal) en het om kunnen gaan met (eigen en andermans) gevoelens (emotioneel) Acceptatieproblemen beperkingen Twijfel aan eigen competentie Aangetast zelfbeeld Onvoldoende uit zichzelf gemotiveerd (intrinsiek) Gevolgen verminderde sociale acceptatie … 17

Opdracht Bespreek de volgende vragen: Welke vaardigheden heeft de leerling nodig om de les goed te kunnen begrijpen en toepassen? Heeft de leerling deze vaardigheden? Zo nee, wat kun jij er aan doen om de leerling de lesstof zo aan te bieden dat het begrepen en toegepast kan worden? 18

Werken vanuit ontwikkelingsperspectief Ontwikkelingsperspectief is geen doel maar een middel. Waarom? Kansen leerling vergroten. Werken vanuit de ambitie en mogelijkheden van de leerling. Voortgang monitoren. Afstemmingsinstrument vraag en aanbod.

Inspectie: kwaliteitsaspect opbrengsten De leerling haalt het opleidingsniveau dat mag worden verwacht. De leerling ontwikkelt zich volgens een individuele route. De leerling ontwikkelt zich naar verwachting in het werkveld/vervolgopleiding.

Beginsituatie Gegevens bij binnenkomst: Op basis hiervan wordt: Onderwijskundig rapport Aanmeldingsgegevens via ouders Gegevens school van herkomst Intakegesprek Op basis hiervan wordt: Een voorlopige prognose geformuleerd door de school Uitgegaan van de kwaliteiten van de leerling Een individueel traject op maat samengesteld

Startdocument als basis Samen met de leerling leerdoelen opstellen: Waar sta je nu? Waar ga je naar toe? En wat gaan we doen om hier te komen (SMART)? Deelonderwerpen leerdoelen Leerresultaten (didactiek en praktijk) Persoonlijke ontwikkeling/attitudes Competenties (assessment, arbeidscompetenties, opleidingsspecifieke, competenties taal en rekenen) Stage (fase 2/3)

Realiseren leerdoelen Vanuit het opgestelde IOP wordt in het team gekeken naar: Hoe gaan we de leerling helpen het doel te realiseren? Wie is verantwoordelijk voor het te behalen doel? Wat heeft de leerling/school nodig om dit te realiseren? Wanneer en hoe wordt geëvalueerd? Aan de leerdoelen vanuit het IOP kan worden gewerkt : In groepslessen Tijdens groepswerk individueel Opbrengsten ontwikkelingsperspectief: Persoonlijk, individueel verschillend

Ontwikkelingsperspectief in gesprek met: leerling, ouders en school Verwachtingen leerling, ouders en school Leerling centraal stellen In gesprek vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Ontwikkelingsperspectief als cyclisch model Resultaten/startgegevens Gesprek leerlingen/ coaching Bijstellen Team Definitief plan/leerling, ouders, mentor Coaching

Ontwikkelingsperspectief pro Fase 1: Fase 2: Fase 3: Voorlopige prognose op basis van gegevens bij binnenkomst Voorlopig uitstroomprofiel (eind 2e begin 3e klas) Uitstroomprofiel (laatste schooljaar)  

Ontwikkelingsperspectief Prognose vanaf binnenkomst als leidraad Wat als leerlingen niet het verwachte uitstroomniveau behalen? D.m.v. evaluaties, coachingsgesprekken, bijgestelde ontwikkelingsperspectief kun je als school de ontwikkeling van de leerling vastleggen en beargumenteren

Opdracht Wissel uit: Werken vanuit ontwikkelperspectief in jouw praktijksituatie: hoe krijgt dat in jouw werksituatie vorm in de school en in jouw klas/lessen?

Toetsing modules Eigen vaardigheid: toets aan begin Eindopdracht: portfolio met Individueel ontwikkelingsplan voor jezelf op basis achtergrond en toets eigen vaardigheid Gemaakte opdrachten per bijeenkomst Reflectie Eindopdracht: individueel ontwikkelingsplan voor een leerling Eindopdracht: uitwerking twee thema’s in de onderwijspraktijk Presentatie (per leerteam) in 8e bijeenkomst

Portfolio Resultaten taaltoets Plan verbetering taalvaardigheid Leerdoelen en keuze thema’s voor individueel ontwikkelingsplan Opdrachten per bijeenkomst Overige eindopdrachten: uitwerking twee thema’s en handelingswijzer leerling(en) Reflectie op de module

Beoordeling modules Deelname aan de taaltoets is verplicht > geen beoordeling Deelname aan de presentaties is verplicht > geen beoordeling Alle andere opdrachten dienen met minimaal een voldoende te worden beoordeeld Deadline voor inleveren van de opdrachten: uiterlijk twee weken na de laatste bijeenkomst Als de opdrachten te laat ingeleverd worden, tellen de opdrachten als herkansing Elk van de drie eindopdrachten mag eenmaal herkanst worden Bij opnieuw onvoldoende score, mogelijkheid om de module (max. 1 keer)  opnieuw te volgen Indien niet aan de norm is voldaan kan geen certificaat van succesvolle deelname worden afgegeven