De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften

Verwante presentaties


Presentatie over: "LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften"— Transcript van de presentatie:

1 LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
Diony Breedveld (VMBO Boerhave) Whita Sneep (DVC Lammenschans)

2 Ervaringen? Communicatie en informatie Reacties Imagokwestie??

3 Nieuwe procedure LWOO en screening
Wat is LWOO? Waarom een nieuwe procedure? Screening: Delta

4 Waaruit bestaat het algemene ondersteuningsaanbod in het VO?
Ondersteuningsaanbod via een 4-traps raket Leerling komt in aanmerking voor basisondersteuning (zie SOP per school) Leerling heeft behoefte aan 1 of meerdere specifieke ondersteuningsmogelijkheden; Leerling komt in aanmerking voor leerwegondersteuning in een kleinere klas met een integrale aanpak en korte begeleidingslijnen. Leerling komt in aanmerking voor arrangement extra ondersteuning zoals; bijvoorbeeld inzet BPO of Delta

5 LWOO Wat betekent dit voor het PO?
In principe niet meer testen en niet meer aanmelden bij samenwerkingsverband De basisschool geeft zelf een LWOO-advies en verwijst door naar één van de vier genoemde VMBO scholen die budget hebben gekregen voor deze extra ondersteuning. De basisschool baseert het advies op de eigen LVS gegevens (B8 of M8, wel voor 15 februari verwerkt) van de afgelopen 3 schooljaren en de richtlijnen van het samenwerkingsverband VO. Alleen bij twijfel aan en incompleetheid van de didactische gegevens wordt extra informatie opgevraagd of Drempelonderzoek en sociaal-emotionele vragenlijsten worden afgenomen Zo concreet mogelijk de ondersteuningsbehoefte in kaart brengen

6 Hoe breng ik de ondersteuningsbehoefte in kaart?
Middels een OPP Hoe concreter en uitgebreider, hoe beter Per domein omschreven (sociaal emotioneel, didactisch, communicatie, thuissituatie, cognitief) Duidelijk aangeven wat de leerling nodig heeft per doel ‘om…..(te bereiken)…. heeft de leerling…….. nodig’

7 Richtlijnen LWOO Leerachterstand tussen 25% en 50% op minimaal 2 domeinen en/of sociaal emotionele problematiek (Faalangst en/of prestatie/motivatie problemen en/of emotionele instabiliteit) Er dient op minimaal twee van de vier domeinen sprake te zijn van leerachterstand. Eén van de domeinen met leerachterstand dient begrijpend lezen of inzichtelijk rekenen te zijn. De leervorderingen dienen gemeten te worden met een toets die voorkomt op ‘de lijst van toegestane instrumenten’ (Cotan).

8 LWOO wat betekent dit voor het VO?
De commissie van toelating van de VMBO school bepaalt op basis van de omschreven ondersteuningsbehoeften (liefst via OPP) of de extra ondersteuning in het kader van LWOO noodzakelijk is en of deze ondersteuning wordt toegekend. Het Loket Passend Onderwijs (LPO) kan de commissie van toelating hierbij ondersteunen. De school kenmerkt de leerling middels een interne aanwijzing LWOO, zodat monitoring van de leerling mogelijk blijft. De VO school stelt een grens bij het toewijzen van VMBO LWOO als een leerling op basis van intelligentiequotiënt of leerachterstanden voldoet aan de criteria voor toelaatbaarheid tot het Praktijkonderwijs. Het resultaat op de eindtoets maakt geen onderdeel uit van de beoordeling om tot een aanvraag voor TLV-Praktijkonderwijs of een interne aanwijzing LWOO te komen.

9 Welke aanpassingen bieden LWOO scholen?
Groepsgrootte per niveau: Docententeam van 8 of minder docenten per klas (bijna) dagelijks meerdere uren per dag les van een vaste groepsdocent/mentor Inzet assistenten (“meer handen in de klas”) Weinig wisseling lokalen/ vaste plek in de school Schoolregels hangen zichtbaar in elk lokaal

10 Welke aanpassingen/begeleiding bieden docenten aan LWOO leerlingen?
Werken volgens een vast lesmodel Extra verduidelijking van lesopbouw en regels in de les waar mogelijk visueel maken) Extra verduidelijking van taken in de les (werken met stappenplannen) Extra verduidelijking van grenzen aan gedrag (waar mogelijk visueel maken) Extra aandacht voor aanmoediging en feedback in de les Uitbreiding instructietijd Leerstof aanbieden in kleinere delen Structureel werken volgens een programma/methode gericht op (studie en sociale) vaardigheden) Alle docenten geven taalgericht (vak)onderwijs

11 Welke specifieke ondersteuningsmogelijkheden hebben de scholen?
Voorbeelden: Rekentrainingen in groepen taalniveaugroepen en Nederlandse taallessen op hun eigen niveau gerichte ondersteuning binnen de lessen Nederlands Extra les taal(vaardigheid) Trainingen (begrijpend) lezen Remedial teaching taal (individueel of klein groepje) Ondersteuning bij Nederlands als tweede taal (NT2) Leerlingen worden ingedeeld in rekenniveaugroepen en krijgen rekenen/wiskunde op hun eigen niveau ondersteuning binnen de lessen Wiskunde/rekenen Specifieke trainingen: Bijvoorbeeld faalangst, focus Begeleiding executieve functies (plannen en organiseren) sociale vaardigheden en ‘omgaan met elkaar’ NB: Per schoollocatie kan de invulling van genoemde ondersteuningsmogelijkheden verschillen. Dit is afhankelijk van de organisatorische mogelijkheden van de school.

12 VMBO-screening (Delta) en Pro
De leerlingen die mogelijk in aanmerking komen voor Praktijkonderwijs en VMBO Screening dienen door de basisschool aangemeld te worden bij het LPO voor nader onderzoek. De basisscholen doen dit middels een Zorg Aanmeld Formulier (ZAF) in Onderwijs Transparant (OT). Deze leerlingen krijgen een advies van de onafhankelijke adviescommissie van het LPO; de adviescommissie PO-VO . Het recht op Praktijkonderwijs blijft. Scholen voor praktijkonderwijs zijn verplicht bij toelating de landelijk geldende wettelijke criteria toe te passen Bij het advies VMBO Screening behoort plaatsing op de boven-schoolse voorziening De Delta tot één van de mogelijkheden. Deze screening (uitgebreid intakegesprek) geeft aanvullende informatie ten behoeve van de plaatsing van de leerling op een VMBO school of De Delta

13 Wanneer advies VMBO- screening?
Als er sprake is van extra ondersteuningsbehoefte, mogelijk meer dan het LWOO kan bieden, al dan niet ten gevolge van sociaal emotionele problematiek Als je als PO denkt dat de Delta tot de mogelijkheden behoort Verder zelfde richtlijnen als LWOO

14 Spelregels Van deze richtlijnen kan afgeweken worden op basis van aanvullende informatie over de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling. De PO-VO adviescommissie bepaalt of een VMBO Screening noodzakelijk is. Er vindt een intakegesprek plaats op de stamschool

15 Vragen???


Download ppt "LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften"

Verwante presentaties


Ads door Google