Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Een veilig ID? Ee.
Handelingsgericht werken en de IB
NOB 1* instructeur, de voorlichting
Chauffeursopleiding via Start People: Investeren in je toekomst
Leer de namen van de noten 1
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Werkveldtraining 26 september 2013
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Landbouwbreed Klaaswaal
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Destillatie.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Implementatie van het 4C-ID-model
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Landelijke Toetsmatrix
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Missie, visie, strategie & jaarplan
Aan de slag met competenties beoordelen
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
Pensioenactualiteiten
Het opleidingsprofiel:
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop evalueren Dcp
Aan de slag met vakmanschap
Programma Voorstellen Inleiding LINC als methodiek Wat staat er in de rapportage? Testuitslagen Competenties in kaart gebracht Koppeling met beroepen-
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toetsing en toetsontwikkeling
Aan de slag.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Competentie gericht onderwijs
Toetsen in nieuwe scheikunde
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Transcript van de presentatie:

Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken Startbijeenkomst Naar Betrouwbare Persoonsgegevens 25 oktober 2012 Presentatie met als doel de visie van Teelen te verduidelijken m.b.t.. de kennisoverdracht in en tussen organisaties. Teelen heeft een concept ontwikkelt wat een mogelijkheid is om kennis op een electronische manier over te dragen. Harry Molkenboer Opleidingskundig adviseur

Programma Even voorstellen Identiteit Theorie deel 1: kwalificatiestructuur Theorie deel 2: beroepspraktijk, functieprofielen, competenties, kennis en vaardigheden Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Even voorstellen 28 Jaar ervaring als Opleidingskundig adviseur Mede-ontwerper van een toetssysteem (vanaf 1994) Initiatiefnemer en medeauteur van het boek “Toetsontwikkeling in de praktijk. Hoe maak ik goede vragen en toetsen?” Lid van de NVE (Nederlandse Vereniging voor Examens) Redacteur van Examens; tijdschrift voor de toetspraktijk Intrinsiek gemotiveerd om te werken aan kwalitatieve examens We oordelen immers en dat moet je dan wel zo goed mogelijk doen Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Identiteit Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Chapeau Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Kwalificatiestructuur Een kwalificatiestructuur beschrijft in een samenhangende context wat aan gedrag mag worden verwacht van een beroepsbeoefenaar in zijn of haar beroepspraktijk Samenhangende context Beschrijving van de beroepspraktijk, functieprofielen, competenties, kennis en vaardigheden Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Eisen aan een kwalificatiestructuur De beschrijving dient: volledig concreet eenduidig en meetbaar te zijn Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Uitgangspunt voor … De kwalificatiestructuur vormt het uitgangspunt voor de ontwikkeling van: een opleidingsstructuur (met doorlopende leerlijnen voor professionalisering) opleidingen toetsen en beoordelingen en geeft de beroepspraktijk (werkgever en werknemer) houvast voor het functioneren en de professionalisering van medewerkers Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Dat was theorie deel 1 Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Dan nu deel 2 Samenhangende context: Beroepspraktijk Functieprofielen Competenties Kennis Vaardigheden Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Beroepspraktijk Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Functieprofielen Hoeveel zijn er? Wellicht beter om uit te gaan van: Taken en processen Groepen van bij elkaar horende taken Inclusief competenties Wat leidt tot een flexibel leerhuis van vakken/cursussen en examens van basis tot specialisaties en doorlopende leerlijnen Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Competenties Ontwikkelbare competenties: kennis vaardigheden Niet of moeilijk ontwikkelbare competenties. Dit betreffen met name attitudes zoals: integriteit flexibiliteit omgevingsbewustzijn Deze worden tijdens het werk en in gesprekken beoordeeld Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Vaardigheden Algemeen: goed communiceren klantgericht optreden Moeten deze wel door NVVB worden geëxamineerd? Vakspecifiek: brondocumenten op echtheid controleren gezichten en pasfoto’s kunnen vergelijken uitleggen waarom een document wordt geweigerd uit te geven Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.

Kennis Leren Beoordelen Doet Kunnen (Praktijk)opdrachten Laat zien Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast. Weet hoe / Legt uit (Begrip) Gesloten of open vragen Kennen Weet / Kent (Kennis)

Kwalificatiestructuur Eindtermen Kwalificatiestructuur Leermiddel Eindtermen Toets Toetsmatrijs Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast. Leerstof Toetsvragen

Tot slot Een goede kwalificatiestructuur is het rotsvaste fundament voor een eigentijds, praktijkgericht, flexibel, duurzaam en kwaliteitsgericht leerhuis voor betrouwbare persoonsgegevens Projectteam NBP: veel succes en plezier met jullie mooie opdracht Typefout weggehaald. En tweede onderwerp qua titel aangepast.