1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

Onzekere risico’s van nanomaterialen: Hoe zijn ze geregeld. Dr
van verdragsbepalingen
Internationaal privaatrecht, het EVO-verdrag en Rome II
Werkgeversaansprakelijkheid
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Vrij verkeer van werknemers
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Aanvraag sofinummer Door wie, hoe en waar? Erik Rietbergen
Internationale mobiliteit
TWV pilot kort verblijf kennismigranten
TOE TE PASSEN SV WETGEVING BIJ GRENSOVERSCHRIJDEND WERKEN
Studie- en netwerkdag Euraxess The Netherlands 20 Oktober 2009 Ilse Schenk Zorgverzekeringen.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Platform gehandicapten
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
Specialist in sportkader
1 De wijzigingen in de Regeling Beleggen en Belenen per 1 januari 2010 Presentatie 18 en 19 november 2010 voor KBO/KBVO.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Ger Essers v/h FNV Brussel & IVR Rijn-IJssel
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
Vrijheid van vestiging
Vereniging voor pensioenrecht
Pensioenverzekeren over de grens
9. Rechten en plichten bij een arbeidsovereenkomst
Reorganisaties binnen de overheid: de individuele benadering Dr. mr
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Vrij verkeer van werknemers
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Hfdst 18 Staandehouden Blz
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Module 2 : Ondernemerschap Door Ingrid van Houwelingen ©2013.
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Agenda 19:30 – 19.35: Introductie;
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Alles over de gewijzigde
Welkom Henriëtte Sterken, Accountmanager. Inhoud Bedrijfseconomisch ontslag en recht op WW.
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Europese Estate Planning - civiel en fiscaal -
WONEN EN WERKEN IN DUITSLAND
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Vooraf: Welkom, Ga lekker zitten >> Jasje uit
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Privacy en Leerplicht/RMC
Risico’s en verplichtingen bij het inhuren van
Transcript van de presentatie:

1

EURAXESS studie- en netwerkdag ‘Buitenlandse medewerker met een klein dienstverband’ 1 december 2011 Utrecht Richard van Dalen Kantoor Verzekeringen Sociale Verzekeringsbank 2

Wie ben ik Richard van Dalen - Beleidsmedewerker Kantoor Verzekeringen (KVZ) Sociale Verzekeringsbank Kantoor Verzekeringen stelt (o.a.) vast welke sociale verzekerings-wetgeving toepasselijk is in grensoverschrijdende arbeidssituaties Afgeven verklaringen Sluiten overeenkomsten Registreren buitenlandse verklaringen

Toepasselijke sv-wetgeving vaststellen (1) Is er sprake van een grensoverschrijdende arbeidssituatie? Nee => toepasselijke sv-wetgeving bepalen met behulp van de nationale wetgeving Ja => rangorde voor het bepalen van de toepasselijke sv-wetgeving Multilaterale verdragen => EG-Verordening Bilaterale verdragen Nationale wetgeving 4

Toepasselijke sv-wetgeving vaststellen (2) Grensoverschrijdende arbeidssituatie binnen de EU => aanwijsregels uit Verordening 883 bepalen de toepasselijke sv-wetgeving Grensoverschrijdende arbeidssituatie niet EU, wel ‘verdragsland’ => aanwijsregels uit bilateraal verdrag bepalen de toepasselijke sv-wetgeving Grensoverschrijdende arbeidssituatie niet EU, niet ‘verdragsland’ => toepasselijke sv-wetgeving wordt bepaald door nationale wetgeving

Situatie Er is sprake van een grensoverschrijdende arbeidssituatie met een EU-land of een verdragsland. Kun je altijd de aanwijsregels uit het verdrag of de verordening toepassen? Waarop moet je letten? Is het verdrag of de verordening wel van toepassing op betrokkene? (terug te vinden in paragraaf over de personele werkingssfeer) Mag betrokkene wel werken of verblijven in Nederland? (tewerkstellingsvergunning of verblijfsvisum voor Nederland)

Toepassen verdrag of Verordening Er is sprake van een grensoverschrijdende situatie binnen de EU. De Verordening is van toepassing (betrokkene voldoet aan de criteria van de personele werkingssfeer). Is er nog iets waar je op moet letten voordat je de toepasselijke wetgeving kunt vaststellen? In welke hoedanigheid worden de werkzaamheden uitgevoerd (werknemer/zelfstandige/ambtenaar) Één of meer werkgevers/opdrachtgevers/ambtelijke instellingen

Ervaringen met (nieuwe) Verordening 883/04 Vergeleken met de vorige Verordening zijn er in Verordening 883/04 minder aanwijsregels. Ook is gepoogd de aanwijsregels duidelijker te maken. Is dat gelukt? Altijd aanwijzing van één sv-wetgeving Geen dubbele sv-wetgeving meer Bij werken in verschillende Lidstaten => woonland in eerste aanleg bevoegd om sv-wetgeving vast te stellen

Werknemers: één werkgever Werknemers werkzaam voor één werkgever (bijv. op arbeidsovereenkomst werkzame medewerker VU): Wetgeving van land waar gewerkt wordt is van toepassing Artikel 11.3.a (883/04) Detachering Artikel 12.1 (883/04) Bij werken in meer landen: woonland - als daar 25% of meer gewerkt wordt Artikel 13.1.a (883/04) - als niet in woonland gewerkt wordt: werkgeverland Artikel 13.1.b (883/04) 9

Ambtenaren: één werkgever Ambtenaren werkzaam voor één werkgever (bijv. ambtelijke aanstelling bij UvA): Één sociale verzekeringswetgeving Wetgeving van land waar publiekrechtelijke werkgever gevestigd is Artikel 11.3.b (883/04) 10

Werknemers: meer dan één werkgever Bij werken als werknemer in meer landen, voor meer dan één werkgever is altijd de sociale verzekeringswetgeving van het woonland van toepassing Artikel 13.1.a (883/04) 11

Ambtenaren: meer dan één werkgever Ambtenaar en werknemer of zelfstandige in verschillende EU-Lidstaten: - Wetgeving van land waar men als ambtenaar werkzaam is Artikel 13.4 (883/04) Ambtenaar en ambtenaar in verschillende EU-Lidstaten: Geen specifieke bepaling in EGVO 883/04 - Bepalingen voor werken als werknemer in verschillende EU-Lidstaten worden toegepast 12

Overeenkomsten Het overeenkomstartikel 16 (883/04) kan worden gebruikt in de volgende gevallen: Uitzondering op de Artikelen 11-15 (883/04) Bij zogenoemde “verlengde” detacheringen (= langer dan 2 jaar en korter dan 5 jaar) Bij legalisering ten onrechte toegepaste wetgeving en bij “tussen wal en schip”-gevallen eventueel meer dan 5 jaar Andere Lid-Staat moet akkoord gaan 13

Overgangsrecht In Vo. 883/04 is geregeld dat Vo. 1408/71 nog van toepassing blijft (gedurende een maximale periode van 10 jaar na 1 mei 2010), als toepassing van Vo. 883/04 leidt tot een andere toepasselijke sv-wetgeving, terwijl de desbetreffende situatie niet is gewijzigd Op verzoek wordt Vo. 883/04 wèl toegepast 14

Casus 1 Wonen : Nederland Werkgevers : VU Amsterdam en Universiteit Leuven Werken in buitenland : België (6 uur per maand) Kwalificatie in buitenland : ambtenaar (in bijz. stelsel) in België Werken in Nederland : ja (ca. 150 uur per maand) Kwalificatie in Nederland : werknemer Verplicht verzekerd in : België (883/04) Premieafdracht in : België (883/04) Artikel : 13.4 land waar men als ambtenaar werkzaam is (883/04) 15

Casus 2 Wonen : Nederland Werkgevers : Universiteit Maastricht en Universiteit Leuven Werken in buitenland : België (32 uur per week) Kwalificatie in buitenland : ambtenaar (in bijz. stelsel) in België Werken in Nederland : ja (8 uur per week) Kwalificatie in Nederland : ambtenaar Verplicht verzekerd in : NL (883/04) Premieafdracht in : NL (883/04) Artikel : 13.1.a woonland (883/04) 16

Casus 3 Wonen : Duitsland Werkgevers : Universitair Medisch Centrum Groningen en Duitse privékliniek Werken in buitenland : Duitsland (1 dag per maand) Kwalificatie in buitenland : werknemer Werken in Nederland : ja (ca. 20 dagen per maand) Kwalificatie in Nederland : ambtenaar Verplicht verzekerd in : NL (883/04) Premieafdracht in : NL (883/04) Artikel : 13.4 land waaronder dienst ressorteert (883/04) 17

Belang van E101/A1 Feitelijke omstandigheden zijn bepalend voor toe te passen sociale verzekeringswetgeving Formulier E101/A1 dient als bewijsstuk Risico bij onterechte premiebetaling: Medewerker is niet verzekerd! Premieafdracht geeft niet automatisch recht op uitkeringen en of verstrekkingen In veel landen hangt hoogte van uitkering af van hoogte premieafdracht Met het in werking treden van 883/04 is de E101 vervangen door de A1. Ook is geregeld dat er een electronische gegevensuitwisseling moet gaan plaatsvinden tussen de Lid-staten onderling.

Informatie Bij vragen over de toe te passen sociale verzekeringswetgeving kunt u contact opnemen met: Sociale Verzekeringsbank Kantoor Verzekeringen Postbus 357 1180 AJ AMSTELVEEN Telefoon: 020-656 5277 E-mail: id.verzekeringen@svb.nl

20