Schoolmanagement en Kwaliteitszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Schoolmanagement en Kwaliteitszorg
Mediërend leren op bs. Theresia
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Over consumenten, gedrag en marketing
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
IK ZIE, IK ZIE WAT JIJ NIET ZIET COLLEGIALE VISITATIE ALS HEFBOOM VOOR SCHOOLONTWIKKELING Onderzoeksgroep EduBROn (Prof. Dr. P. Van Petegem)
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Sociale media op school
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Iedereen coach naar Jef Clement.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
John P. Kotter Harvard Business School
School-als-organisatie en schoolcultuur
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Een theoretische verkenning
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Perspectief op onderwijsvernieuwing Lisa, Lian, Amrita, Liesette.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Beslissen managen en macht
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Leiderschapstypen in de klas Diederik Slob. Wat is de vraag? Film op de tweede bijeenkomst Artikel over Weber’s leiderschapstypen = 2! Kan ik de.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Begeleiding bij Werkplekleren
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Voor goed bijzonder onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
Kenmerken van de concept contextbenadering
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Van Eiland naar wijland
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Schoolmanagement en Kwaliteitszorg ACADEMIEJAAR 2013-2014 Schoolmanagement en Kwaliteitszorg Les 3 Ondernemingsnummer  472217675 Erkend door het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming – instellingsnummer 941

Culture is the way we do things around here. schoolcultuur 1. het begrip ‘cultuur’ 2. cultuur van een organisatie 3. Schoolcultuur 4. Belang van de schoolcultuur 5. Cultuurverandering…

1.Waargenomen gedragsregels 2.Groepsnormen 3.Expliciete waarden 4.Formele filosofie 5.Spelregels 6.Klimaat 7.Veronderstelde vaardigheden 8.Denkwijzen 9.Gedeelde zingeving 10.Symbolen

Verwante begrippen Organisatiecultuur/ schoolcultuur heeft in de (zowel oudere als recentere) literatuur vele verwante begrippen. We noemen bijvoorbeeld de filosofie, missie en visie van een organisatie, het organisatieklimaat en de sfeer, de stijl en de identiteit van de organisatie.

Artefacts, visible organizational structures and processes (wat ik zie ….) Espoused values, strategies, goals, philosophies (wat ik lees ….) Basic underlying assumptions, unconscious, taken for granted beliefs, perceptions, thoughts and feelings (wat men denkt, aanneemt…)

De organisatiecultuur van scholen Artefacts, visible organizational structures and processes De dagelijkse omgang tussen leerkrachten en leerlingen - het waarneembare gedrag- kenmerken een bepaalde cultuur. - Het aanspreken van leerkrachten met 'u' en 'meneer' of 'meester' geeft een ander cultuurbeeld dan het tutoyeren van leerkrachten door de leerlingen. - Hetzelfde geldt voor het in de rij naar binnen gaan van klassen (groepen) versus het naar binnen gaan van een hele massa leerlingen tegelijk. Hier manifesteert de cultuur zich in het gedrag; in Scheins terminologie de artefacten.

De organisatiecultuur van scholen “Espoused values": waarden en normen van de school , 'de officiële filosofie van de school'. Deze waarden en normen zijn bewust, men weet dat het zo behoort. Het schoolteam heeft dit vastgelegd, verankerd. Dit niveau van ideeën vindt men veelal in het officiële schoolwerkplan. Voorbeelden hiervan zijn (1) "de school besteedt ruime aandacht aan sociale vorming"; (2) "de school vindt multicultureel onderwijs belangrijk" en (3) "het onderwijs is gericht op een ononderbroken ontwikkelingslijn van kinderen". Deze ideeën zijn toetsbaar aan het gedrag: doet men ook werkelijk wat men beweert?

Aannames in het onderwijs: “De leerling staat centraal” De leerkracht doet er toe Pesten op school, dat kan niet Het gaat in de school om de totale ontwikkeling van de kinderen: hoofd, hart, handen… Kinderen zijn nu mondiger dan vroeger… Als je het huiswerk afschaft heb je nooit genoeg tijd om de stof door te werken". ……………………………… Basic underlying assumptions, unconscious, taken for granted beliefs, perceptions, thoughts and feelings

Karakteristieken van de cultuur van een organisatie er is overdracht; cultuur wordt aangeleerd: socialisatie; cultuur veroorzaakt gecoördineerd handelen; daardoor ontstaat een zekere …. structurele stabiliteit (misschien nog wel het meest essentiële van cultuur….)

Mijn school is (was) een …….. Schoolculturen zijn vast te leggen door middel van het onderzoeken van gedragingen ("zo doen wij dat") en belevingen van praktijken, voorts door het onderzoeken van de waarden en normen (attitudes) die men hanteert ten opzichte van het onderwijs ("dat vinden wij": de officiële filosofie van de school) en ten slotte, voor zover communiceerbaar, het achterhalen van de aannames.

Cultuur als metafoor Staessens Familieschool Professionele instelling Living apart together Met als schoolhoofd: “grootvader” “architect” “figurant”

Cultuur als metafoor Devos Regelgerichte school Vakgerichte school Leerlinggerichte school

De regelgerichte school: «In dit type school krijgen de leerkrachten alleen zeggenschap over de methoden en de handboeken die ze gebruiken. De school is sterk bureaucratisch en hiërarchisch. De schoolleiding voert vooral uit wat van bovenaf is opgelegd en formuleert geen eigen schooldoelen. Er is geen overleg tussen de directie en de leerkrachten, noch tussen de individualistische leerkrachten onderling. In vernieuwingen en ouderparticipatie zien ze bedreigingen.» De vakgerichte school: «Dit type school richt zich meer op de afnemende klant: de werkgevers van de oud-leerlingen en het vervolgonderwijs. Naar de behoeften van de leerlingen zelf wordt amper gevraagd. Ook hier individualistische leerkrachten, die wel mee oordelen over het onderwijsaanbod. De besluitvorming blijft verder vooral een zaak van de directie.» De leerlinggerichte school: «Hier werken leerkrachten en directie beter samen. De directie betrekt de leerkrachten actief in een groter deel van het schoolbeleid: de missie en visie, de aankoop van didactisch materiaal, de verdeling van het lestijdenpakket, de bijscholingen, de evaluatienormen, reglementen, onderwijsvernieuwingen De school ontwikkelt een eigen beleid en richt dat op de leerlingen. Zij peilt naar de behoeften van leerlingen en ouders.»

Mijn school is (was) een ……..

Belang van schoolcultuur Denk aan: Wat leraren effectief doen in de klas. (Nieuwe) leraren Bij invoeren van vernieuwing… Optreden van leerkrachten t.a.v. leerlingen Aanpak binnen bepaalde leergebieden Ouders Leerlingen

Schoolcultuur in verandering Waar zitten belangrijke sleutelposities in verband met schoolcultuur?

Bepaalt de leider de cultuur? Of bepaalt de cultuur het leiderschap?

Schoolcultuur in verandering… Beïnvloedt een schoolreglement de cultuur? Of beïnvloedt de schoolcultuur het reglement

Schoolreglementen en regelduidelijkheid Veel geboden & verboden? Participatief of directief? …

Schoolcultuur in verandering… Beïnvloedt een schoolwerkplan de cultuur? Of beïnvloedt de schoolcultuur het schoolwerkplan?

Schoolcultuur in verandering… Beïnvloedt een visie op leerbegeleiding de cultuur? Of beïnvloedt de schoolcultuur de leerbegeleiding in een school?

Schoolcultuur veranderen Wat kan een schoolteam doen om verandering in de schoolcultuur in beweging te brengen?

Schoolcultuur veranderen Schoolcultuur benaderen en onderzoeken ? Hoe? Beperkte werkgroep? - Artefacten: wat zien we? - Vastgelegde waarden en normen - Aannames: Wat denken we?

Schoolcultuur veranderen Schoolcultuur benaderen en onderzoeken ? Hoe? Collegiale visitatie? zie artikel www.dhosgent.be Paul Cautreels, Peter Van Petegem (UAntwerpen)

Collegiale visitatie? Teams van leerkrachten bezoeken elkaar verzamelen informatie over de kwaliteit van de school en haar inspanningen om deze te verbeteren geven hierover een oordeel doen aanbevelingen in dit verband

Bronnen voor vaststellingen Volgen van een leerling Observeren in de klassen Gesprekken en vergaderingen Leerlingenwerk Documenten

Beoordeling Maakt duidelijk wat het team denkt over de vaststellingen Is een weergave van de kennis van de teamleden over leren en onderwijzen Geeft antwoord op vragen zoals: “Hoe goed…?” Geeft de stem weer van het team Van belang bij: formuleren van conclusies, het schrijven van het rapport, en het nemen van beslissingen ‘Het is belangrijker te weten wat je ziet, dan te zien wat je al weet’.

Een conclusie portretteert de school op het moment van de visitatie Vereist bewijzen vanuit minstens twee bronnen Maakt het denken van het team helder en duidelijk Vereist consensus binnen het team

Criteria voor conclusies Een conclusie moet: Accuraat zijn Belangrijk zijn Het oordeel van het team weergeven In de tegenwoordige tijd geformuleerd zijn Een conclusie = een beschrijving + een oordeel

De drie focusdomeinen Het leren van de leerlingen Het onderwijzen Het door de school ondersteunen van het leren en onderwijzen

Stappen Eindconclusies Bij de start: De eerste indrukken In de school: Vaststellingen + beoordeling ` In het teamlokaal: Voorlopige conclusies Eindconclusies `

ENKELE ‘UITKOMSTEN’ “Het was schitterend om te zien hoe een groep leerkrachten in drie dagen uitgroeide tot een team dat op professionele wijze leerde observeren, vaststellingen maken en conclusies formuleren. En dit met maar één doel: de school verder helpen en motiveren om het leren van de leerling te bevorderen!” “Het samen voortdurend stilstaan bij de vraag: ‘Wat zijn de voorwaarden voor goed onderwijs?’ én de constante zelfreflectie i.v.m. het eigen professioneel werk.”

CONTACT OF MEER INFO? paul.cautreels@ua.ac.be Cautreels, P., & Van Petegem, P. (2006). Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Collegiale visitatie als hefboom voor schoolontwikkeling. Mechelen, Wolters Plantyn. Van Petegem, P., & Cautreels, P. (2008). Shadowing van leerlingen: een zelfevaluatie-activiteit die het kerngebeuren op school in de schijnwerper plaatst. KIO, afl. 18, april, Mechelen, Wolters. Van Petegem, P., & Cautreels, P. (2008). Hoe beter ik kijk, hoe meer ik zie: reflectieve analyse van leerlingenwerk door leraren. KIO, afl. 20, december, Mechelen, Wolters.

Cultuurmanagement = Geleidelijkheid PCDA

Cultuur management: de weg van de geleidelijke verandering 1. Uitdagen huidige overtuigingen 4. Observeren veranderingen/ verbeteringen 2. Ontwikkelen nieuwe kennis/vaardigheden 3. Aanbrengen kleine veranderingen Professionalisering van leerkrachten Werner Bosman DPB-Gent

Afleren Van gewoontes, onbespreekbaarheden, vanzelfsprekendheden, … Cultuurmanagement = Afleren Van gewoontes, onbespreekbaarheden, vanzelfsprekendheden, …

Wat kan deze cursus betekenen voor mijn PGE?

Veel succes